A szegélynyíró tulajdonképpen a fűnyírók kiegészítő eszköze. Mindazokra a területekre, ahová a fűnyíróval nem férünk hozzá fal, járda mellett, fák, bokrok tövénél, virágágyások közvetlen közelében stb. ideális gép. Nagy fordulatszámon forgó damilszála könnyedén elvágja a zsenge füvet, és ha véletlenül kemény tárgyhoz kőhöz, fás szárhoz ér, akkor csak a vágószálból kopik le egy darab, amit a damilorsóról hamar pótolhatunk. Az eszközben kár nem esik.
A szegélynyírók egészen kis teljesítménytől 150-200 W indulnak, amihez természetesen vékony (1 mm átmérőjű) vágószál és mindössze 20 cm-es munkaszélesség tartozik, de a felső határ bőven belenyúlik a fűkaszák birodalmába, mert 1000 W-os is akad köztük.
Választáskor a teljesítményt a következő szempontok szerint mérlegeljük. A kis teljesítményű géppel ne akarjunk kaszálni. Ez a teljesítmény, vágószélesség és vágószál vastagság csak arra való, amire a gép neve is utal: a szélekhez közel levágja a füvet. Az erősen elgazosodott területeken a vastag, elfásult szárakkal nem képes megbirkózni. Itt a vágószál állandóan szakad, a motor fullad és túlmelegszik. A forgó műanyag alkatrészek is nagyon hamar tönkremennek.
A nagyobb elektromos teljesítményhez már vastagabb vágószál, nagyobb munkaszélesség is tartozik, így a gépek felhasználási területe is fokozatosan kiterjed. Egy 4-500 W-os, 30 cm munkaszélességű szegélynyíró már megbirkózik az árokparttal is. Ha a nagyobb súlyhoz igazodóan a jó fogásról is gondoskodtak a konstruktőrök, akkor a fűnyíróval nehezen megközelíthető sávokat le tudjuk kaszálni egy ilyen szegélynyíróval. Ezeknek az erősebb szárú gyomnövények sem okoznak problémát. Van olyan szegélynyíró, amit már szívünk szerint a fűkaszák közé sorolnánk, bár a gyártó szegélynyírónak sorolja be.
Milyen szolgáltatásokat remélhetünk, illetve várhatunk el egy szegélynyírótól, azon felül, hogy a nagyobb villamos teljesítményhez nagyobb vágási teljesítmény és univerzálisabb felhasználhatóság tartozik? Először is a kényelmet. A nagyobb motorok súlya is tekintélyesebb, fontos tehát, hogy ezeknek a gépeknek jól kézbeálló pótmarkolata legyen, esetleg apró támasztó kereke, hogy munka közben ne kelljen folyamatosan tartani. A szegélynyírók meghajtó motorja rendszerint a tartórúd végén van, erre közvetlenül kapcsolódik a damilorsó, tehát a súly nagy része oda esik. A nagyobb teljesítményű gépeknél ezt már nehéz kézben tartani, ezért szükségesek a fenti kiegészítők.
A másik megoldás az, hogy a fűkaszákhoz hasonlóan a motort (ezzel a gép súlyának nagy részét) felhozzák a markolathoz, és az alul maradó damilorsót acélbowdennel hajtják meg. Az ilyen szegélynyíró egy hevederrel a vállunkra akasztható, így lényegesen könnyebb vele a munkavégzés. Az is praktikus, ha a szegélynyíró (alul maradó) motorja elforgatható, mert így a virágágyások széle szépen egyenesre vágható.
Fontos a vágószál adagolásának módja is. A legolcsóbb gépeknél ezt minden egyes alkalommal leállás után kézzel kell elvégeznünk. A félautomatáknál menet közben is lehet (az orsó finom leütésével, lenyomásával), a teljesen automatáknál pedig elegendő egy gázfröccs, és az orsó már rá is töltötte a szükséges damil mennyiséget.
Az erősebb szegélyvágóknál a damil vágószál orsója helyére akár cserjevágó fej is szerelhető. Ez sokkal többet bír, mint a damil, de nem adagolható utána, nincs is damil-orsó. Egy másik elterjedőben lévő újdonság ugyancsak a damilt akarja leváltani. Helyére műanyag vágókés kerül, amely sokkal nehezebben kopik, viszont amikor elfogy, akkor cserélni kell. A vágókések nem drágák, cseréjük pedig egyetlen mozdulat.
A fentiekből is látszik, hogy a szegélynyírók sokszor ostromolják a fűkaszák kategóriáját. Mégis általánosságban azt mondhatjuk, hogy a fűkaszák nagyobb teljesítményű (1-3 LE), általában benzinmotorral hajtott gépek. A nagyobb teljesítményhez nagyobb munkaszélesség, és 2 mm vastag vágószál tartozik. A gép felépítése is olyan, hogy a kaszálásra alkalmas legyen: súlyukat a vállunkon viseljük egy hevederrel, és széles ökörszarv markolatuk valóban kaszálásra ad lehetőséget. Használatuk leginkább olyan területeken ajánlott, amelyekhez fűnyíró géppel nem lehet hozzáférni: meredek hegyoldal, árokpart stb. Sima talajon a gyepet nem érdemes, és nem is lehet szépen vágni motoros kaszával.
A fűkaszák azonban jóval többre alkalmasak, mint a fűnyírásra. Amúgy is erős vágószáluk különböző bozótirtó késekre, füvet és cserjét egyaránt vágó tárcsára, sőt akár körfűrész tárcsára cserélhető. Az előbbiekkel szinte lekaszálhatjuk az elburjánzott cserjéket, elvadultan növő bokrokat, a fűrésztárcsával pedig akár combnyi törzseket, faágakat fűrészelhetünk el. Egyes gyártók a meghajtó alapmotora még egyéb szerszámgép-tartozékokat láncfűrészt, bozótvágót, sövényvágót, ágvágót, sőt talajkultivátort is kifejlesztettek.
Ezek már inkább professzionális géprendszereknek tekinthetők. Áruk és felhasználási területük is inkább az ipari kategóriákat közútkezelés, erdőgazdaság célozza meg. Az olcsóbb árkategóriájú fűkaszáknak azonban helye van az otthoni kertápolásban is. A nehezen megközelíthető, egyenetlen területek karbantartása szinte megoldhatatlan egy ilyen eszköz nélkül. Ez utóbbi esetben leginkább azt kell mérlegelnünk, hogy egy drágább szegélynyírót, vagy egy olcsóbb fűkaszát célzunk meg a vásárláskor.
Szegélynyírók, fűkaszák
Két olyan kerti szerszámgép csoportról van itt szó, amelyeket sok minden összeköt, de jó néhány tulajdonság szét is választ. Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, akkor a működési elvükben találjuk a hasonlóságot, de teljesítményük és felhasználási területük tekintetében alaposan különböznek egymástól. De hogy a helyzet még komplikáltabb legyen, a szegélynyírók egyre nőnek, és közelítenek a fűkaszákhoz, de a jelenség fordítva is lejátszódik.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Design és erő kompromisszumok nélkül
A HITACHI kerti gépei új motort kaptak, és az új motorokat rögtön új köntösbe bújtatták. Egy valami nem változott: minden egyes benzinmotoros gép professzionális használatra készült.
2009-es újdonságok a Hondánál
Mint ahogy azt már minden évben megszokhatták a Honda termékek iránt érdeklődők, a cég a 2009-es évre is tartogat megannyi újdonságot és meglepetést. A teljesen új fejlesztések mellett a már jól...