Látni és látszani

Világítástechnikai újdonságok a gépjárműiparban

"Látni és látszani" a biztonságos közlekedés egyik sarokköve. Jól tudják ezt a fényszóró gyártók cégek is, ezért káprázatos újításokkal vértezik fel termékeiket a vásárlók biztonsága és kényelme érdekében.

Manapság a halogén fényszórók hallatán már senki sem kapja fel a fejét, hiszen mára már olyan elterjedtek lettek a mindennapokban, hogy gyakorlatilag minden autót ilyennel szerelnek.
A xenon fényszórók ezzel szemben sokáig a luxusautók kiváltságának számítottak, de újabban átlagautókat is egyre sűrűbben látnak el ilyennel. A xenon vagy más néven gázkisüléses izzók működési elve alapjaiban tér el egy hagyományos izzóétól. Míg a hagyományos izzókban a fényt egy izzószál bocsátja ki, amit a rajta átfolyó áram hevít fel izzásig; addig a xenon égőkben két elektróda közti kb. 5 mm hosszú gázkisülés szolgáltat fényt. A gázkisülés begyújtásához 23000 V feszültségre van szükség, azonban a stabil ív fenntartásához már csak 85 V kell.
Mivel a xenon lámpákban nincs izzószál, ezért alacsonyabb hőmérsékleten üzemelnek, így a hatásfokuk is lényegesen magasabb halogén társaiknál. A halogén izzók 55 W-os teljesítménye helyett a gázkisülésesek mindössze 35 W-os teljesítménnyel üzemelnek, kétszer akkora fényerő mellett. Dinamikus magasságállító berendezés beépítésével érik el, hogy a lámpa az útra világítson, és ne vakítsa el a szembejövőket. A xenon égők nem csak energiatakarékosabbak, de élettartamuk is 5-6-szor nagyobb hagyományos társaikénál. Az eredetileg nem xenon égővel szerelt autók többségénél van lehetőség a xenonra való átalakításra, azonban ez csak a megfelelő engedélyekkel rendelkező, az adott típushoz tervezett xenonlámpa készlet beépítésével tehető meg.
Napjainkban a LED fényszórók is egyre szélesebb körben kerülnek felhasználásra. Csekély energiaigényük és hosszú élettartamuk okán bicikli- és zseblámpákba már régebb óta előszeretettel építik be őket, járműveink világításában azoban csak mostanában kezdenek jelentősebb szerepet betölteni. Mivel a LED fényszórók már elérik a xenon lámpák világításszintjét, ezért az USA-ban már használhatók főfényszóróként az autókon. Európában a jogszabályok miatt erre egyelőre még várni kell.
A legmerészebb fejlesztések nem csak a fény minél gazdaságosabb előállítására, hanem a lámpák intelligens "viselkedésére" is irányulnak. A jövő fényszórói figyelni fogják az autó sebességét, kormányzását és navigációs rendszerén keresztül a forgalmi helyzetet, és a legelőnyösebb távolságba és irányba világítanak majd. Ez azt jelenti, hogy országúton keskeny és hosszú, míg városban rövidebb és jobban szétterülő fénynyalábbal fognak világítani, hogy a sofőr idejében észlelhesse országúton az éjjeli biciklist vagy városban éppen a járdáról lelépni készülő gyalogost.

A kormánnyal vezérelt fényszóró jobban bevilágítja a kanyart

A LED lámpák igen takarékosak

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Hartwig András


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

LED a munkapult felett

A LED szalagok felhasználási lehetősége végtelen. A sok közül egy könnyen kivitelezhető megoldás a konyhapult felé szerelhető helyi világítás meleg fényű LED 5050 SMD szalaggal.


Energiatakarékossági tippek

Legyen szó akár otthonunk komfortjáról, akár háztartási gépekről vagy háztartási munkáról, akár szórakozásról, megkerülhetetlen téma az energiával való takarékoskodás. Ezt azonban tanulni kell,...