Manapság a halogén fényszórók hallatán már senki sem kapja fel a fejét, hiszen
mára már olyan elterjedtek lettek a mindennapokban, hogy gyakorlatilag minden
autót ilyennel szerelnek.
A xenon fényszórók ezzel szemben sokáig a luxusautók kiváltságának számítottak,
de újabban átlagautókat is egyre sűrűbben látnak el ilyennel. A xenon vagy
más néven gázkisüléses izzók működési elve alapjaiban tér el egy hagyományos
izzóétól. Míg a hagyományos izzókban a fényt egy izzószál bocsátja ki, amit
a rajta átfolyó áram hevít fel izzásig; addig a xenon égőkben két elektróda
közti kb. 5 mm hosszú gázkisülés szolgáltat fényt. A gázkisülés begyújtásához
23000 V feszültségre van szükség, azonban a stabil ív fenntartásához már csak
85 V kell.
Mivel a xenon lámpákban nincs izzószál, ezért alacsonyabb hőmérsékleten üzemelnek,
így a hatásfokuk is lényegesen magasabb halogén társaiknál. A halogén izzók
55 W-os teljesítménye helyett a gázkisülésesek mindössze 35 W-os teljesítménnyel
üzemelnek, kétszer akkora fényerő mellett. Dinamikus magasságállító berendezés
beépítésével érik el, hogy a lámpa az útra világítson, és ne vakítsa el a szembejövőket.
A xenon égők nem csak energiatakarékosabbak, de élettartamuk is 5-6-szor nagyobb
hagyományos társaikénál. Az eredetileg nem xenon égővel szerelt autók többségénél
van lehetőség a xenonra való átalakításra, azonban ez csak a megfelelő engedélyekkel
rendelkező, az adott típushoz tervezett xenonlámpa készlet beépítésével tehető
meg.
Napjainkban a LED fényszórók is egyre szélesebb körben kerülnek felhasználásra.
Csekély energiaigényük és hosszú élettartamuk okán bicikli- és zseblámpákba
már régebb óta előszeretettel építik be őket, járműveink világításában azoban
csak mostanában kezdenek jelentősebb szerepet betölteni. Mivel a LED fényszórók
már elérik a xenon lámpák világításszintjét, ezért az USA-ban már használhatók
főfényszóróként az autókon. Európában a jogszabályok miatt erre egyelőre még
várni kell.
A legmerészebb fejlesztések nem csak a fény minél gazdaságosabb előállítására,
hanem a lámpák intelligens "viselkedésére" is irányulnak. A jövő
fényszórói figyelni fogják az autó sebességét, kormányzását és navigációs rendszerén
keresztül a forgalmi helyzetet, és a legelőnyösebb távolságba és irányba világítanak
majd. Ez azt jelenti, hogy országúton keskeny és hosszú, míg városban rövidebb
és jobban szétterülő fénynyalábbal fognak világítani, hogy a sofőr idejében
észlelhesse országúton az éjjeli biciklist vagy városban éppen a járdáról lelépni
készülő gyalogost.
Látni és látszani
Világítástechnikai újdonságok a gépjárműiparban
"Látni és látszani" a biztonságos közlekedés egyik sarokköve. Jól tudják ezt a fényszóró gyártók cégek is, ezért káprázatos újításokkal vértezik fel termékeiket a vásárlók biztonsága és kényelme érdekében.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
LED szalagot mindenhová
A LED szalagok terjedése töretlen. Fényerejük fokozatosan növekszik, afehér LED szalagokba már két, sőt 3 sorban helyezik a világító elemeket. Korábban méterenként 300-at ma már 600-at, sőt 1200...
Takarékos világítás
Köztudott, hogy a hagyományos izzólámpák a felhasznált energiának csupán 5 %-át alakítják át fénnyé, a 95 %-a hő formájában elvész. A kompakt fénycsöveknek viszont 80 % az energia megtakarítása a...