Riasztók járművekbe

Autóriasztó

Módosítva: 2009-02-16 17:28:19

Két komplett áramkör alapelemeit kaptuk meg a Conrad cégtől megépítésre és tapasztalatszerzésre. Mindkettő megbízható riasztókészülék gépjárművek részére. Az első személygépkocsiba való. Egyszerű a beépítése, a gépkocsiba semmiféle pótlólagos átépítés nem szükséges. Egyidejűleg biztosítja a csomagtartót, a rádiót, a gyújtást, a kesztyűtartót és az ajtókat, mivel minden fogyasztó bekapcsolására reagál. A működési küszöb beállítható. A riasztás, kb. 10 másodperc késleltetéssel indul be, ez elegendő arra, hogy az ajtó kinyitása után ki lehessen kapcsolni. A riasztás kb. 30 másodpercig tart. Beindulása után a riasztó hangjelzést az autó saját kürtje, pótlólag beépített kürt vagy sziréna adhatja. Minden 12 V-os akkumulátorral működő járműhöz alkalmas. Az áramfelvétele 1,5 mA. A riasztóhoz rendelhető doboz mérete 120x65x40, szintén a Conrad katalógusból származik.

Az áramkör megépítése

A színkódolt ellenállások értékeit meghatározzuk, hogy azokat értékük alapján, hozzárendelhessük a kapcsolási rajz pozíciószámaihoz. (Amennyiben rendelkezésünkre áll ellenállás mérésére alkalmas műszer, érdemes az ellenállásokat megmérni, hogy elkerülhessük a hibás alkatrészek beépítését. 5%-nál kisebb eltérések a névleges értéktől nem befolyásolják az áramkör működését.)
Az alkatrészek beforrasztásának van egy célszerű sorrendje. Először az átkötéseket, majd az ellenállásokat, kondenzátorokat kell beforrasztani. Nem csak a méreteik miatt célszerű ezekkel az alkatrészekkel kezdeni, hanem azért is mivel ezek nem annyira érzékenyek a hőre, mint a félvezető alapú alkatelemek. A rézfólia vezeti a hőt, így a később beforrasztott alkatrészek kisebb hőterhelésnek vannak kitéve.

1. Az ellenállások kivezetéseit a testtől kb. 2,5 milliméter távolságban, kis ívben, 90°-ban meghajlítjuk. Hajlítás után az alkatrészt, a beültetési rajz alapján a helyére illesztjük, majd beforrasztjuk. Az ellenállást célszerű olyan helyzetben beforrasztani, hogy a színkód gyűrűk azonos irányból legyenek "olvashatók". A kivezetések forrasztáson túlnyúló szakaszát a beforrasztás után 1-1,5 mm-re csípőfogóval lecsípjük. (A potenciométer kivezetéseit nem kell lecsípni.)
A nagyításhoz KLIKK ide!2. A kondenzátor testen az értékek fel vannak tüntetve. Egy darab 0,1 mikroF-os kerámia, egy 47 nanoF-os műanyag tokozású, és három elektrolit kondenzátort kell beforrasztanunk. Az elektrolit kondenzátoroknál figyelni kell a helyes beültetésre. A henger alakú burkolat palástján a negatív pólus jelölve van ill. a két kivezetés közül a pozitív a hosszabb. A panelen a pozitív pólus forrasztási pontja van jelölve. Ne tévesszük el, mert ellenkező esetben az alkatrész és az áramkör meghibásodhat. A nem elektrolit kondenzátorok tetszőleges irányba beforraszthatók.
3. A csatlakozó saruk beforrasztását ne hagyjuk a végére, mivel ezekhez szükséges a legnagyobb hőmennyiség, és a félvezetőből készült alkatrészek erre érzékenyek.
A nagyításhoz KLIKK ide!4. A diódák beforrasztásával folytatjuk. Ügyeljünk forrasztáskor a helyes polaritásra. A dióda egyik végén fekete gyűrű látható, ezt a kapcsolási rajzon és a panelen egyenes vonal jelöli (a dióda katódja), míg a másik kivezetés jele a háromszög (a dióda anódja).
5. Az integrált áramkör: az (IC1) egy (A741-es műveleti erősítő (vagy LM741). Az IC2 tizennégy lábú schmitt-trigger kapukat tartalmazó áramkör. Az IC3 tizenhat lábú integrált áramkör, ami egy számlálót tartalmaz. Az IC foglalatok beforrasztásakor figyelni kell, hogy a bevágások azonos oldalon legyenek a nyáklapon jelölt bevágással. Az IC beültetésnél, (miután mindent beforrasztottunk) ugyanezeket a szempontokat kell figyelembe venni.
6. A relét, méretei miatt, érdemes utoljára beforrasztani. (Csak egyféleképen tudjuk beültetni.)
A nyáklapot a dobozba négy lemezcsavarral fogassuk bele. A doboz összeszerelése előtt ellenőrizzük, hogy minden alkatrész megfelelően a helyére került-e.

A riasztó beszerelése

Az autóban egy olyan helyet kell keresni, amihez nincs nagyon messze a biztosítótábla, mivel minden szükséges vezeték ott csatlakozik. Ha az autó saját kürtjét szeretnénk használni a riasztáshoz, akkor felesleges még egy érpárt befűzni. Egyszerűbb, ha a gyári vezetéket használjuk. Nézzük meg, hogy milyen színű a kábel, ami a kürtre megy. Az egyik általában barna, ez a negatív, a másik a kábelkötegből a biztosító táblába csatlakozik. Ezt kell megkeresnünk, ami első ránézésre lehet, hogy reménytelennek tűnik, de egy kis kitartással sikerül. Valószínű, hogy több olyan színű vezeték van, mint amilyet keresünk, ezért a csatlakozókat egyesével lehúzzuk, és minden esetben kipróbáljuk, hogy szól-e a kürt. Amelyik vezetéknél nem szól, valószínűleg az megy a dudához. (Hogy biztosak legyünk benne kapcsoljunk rá +12 V-ot). Ennek a vezetéknek a csatlakozó sarujához forraszunk egy kábelt, ami a riasztóban lévő relének az egyik kivezetésére csatlakozik. A relé másik csatlakozójára 12 V-ot kötünk.
A riasztó pozitívval jelölt pontját egy kapcsoló közbeiktatásával a biztosító tábla azon pontjára kötjük, ahová az akkumulátorból a pozitív kábel becsatlakozik, a negatívot pedig a karosszériához csavarozzuk, a többi barna vezetékhez. A rejtett kapcsolót az utastérbe szereljük, közel a vezetőüléshez lehetőleg eldugott helyre.

Motorriasztó

A nagyításhoz KLIKK ide!A készülék speciálisan a jármű dőlésszögének megváltozására reagál. A bekapcsolása után azonnal "élesre" van állítva, helyzetváltozáskor bekapcsolja a riasztást és megszólaltatja a motor saját kürtjét, vagy a pótlólag beépített kürtöt. A kürt szaggatottan szól, hogy az akusztikus hatást fokozza. A riasztás befejeződése után a készülék továbbra is "éles" állapotban van, így ismétlődő helyzetváltozásnál ismét beindul a riasztás. Az érzékenység beállítható. A élesre állításhoz ajánlatos egy rejtett kulcsos kapcsolót beépíteni.
Az áramkör megépítése alig tér el a fentiekben leírtaktól, ezért csak a különbségeket ismertetjük. Az áramkör mérete miatt az alkatrészek beültetése nem minden esetben a megszokott módon történik. Például az ellenállásokat és a diódákat az eddigi vízszintes beültetés helyett függőlegesen építjük be a nyáklapba. Ekkor az egyik kivezetést visszahajlítjuk az ellenállástest mellé, de figyelünk arra, hogy a hajlítás rádiuszos legyen. A másik kivezetést nem kell elhajlítani. A beforrasztást a már ismert módon végezzük el.
- A D2-es diódát mindenféleképen az IC foglalat beforrasztása előtt építsük be, mivel az IC-tok alá tervezték.
- A higanykapcsolót tetszőleges módon beültethetjük.

A riasztó beszerelése

Az áramkörhöz kapható egy téglatest alakú doboz, amibe egy mozdulattal bepattinthatjuk a nyáklapot. Mivel a higanykapcsoló, vízszintes helyzetben a legérzékenyebb, ezért a dobozt függőlegesen kell elhelyezni úgy, hogy a motor hossztengelyére merőleges legyen a hátoldala. Lehetőleg zárt helyre kell felszerelni, például akkumulátor mellé, vagy burkolat alá.
A riasztó bekötésének megkönnyítésére a dobozon számokkal vannak jelölve a kivezetések. Az 1-es kivezetést az akkumulátor negatív sarujára kell csatlakoztatni, a 2-est a kulcsos kapcsoló közbeiktatásával a pozitívra (+12 V). A kapcsolót úgy építsük be, hogy a vezetékek ne látszódjanak. A 3-as csatlakozó és a negatív tápfeszültség közé a motor kürtjét kell bekötni. A 4-es pontra pozitív feszültséget kell adni (+12 V).

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Rozsályi Dávid


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Halogén, xenon vagy LED?

A ’90-es évek eleje óta a halogén fényszórót energiatakarékosabb és nagyobb fényerővel rendelkező fényforrások is helyettesíthetik. Az egyes megoldások előnyeit és hátrányait foglaljuk össze.


Intelligens épületvillamosság

Az "intelligens" házak által kínált szolgáltatásokat három nagy csoportba tudjuk sorolni. Ezek a kényelem, a biztonság és a kommunikáció. Egyszerűen programozható, innovatív megoldások állnak...