Az áramkör megépítése
A színkódolt ellenállások értékeit meghatározzuk, hogy azokat értékük alapján, hozzárendelhessük a kapcsolási rajz pozíciószámaihoz. (Amennyiben rendelkezésünkre áll ellenállás mérésére alkalmas műszer, érdemes az ellenállásokat megmérni, hogy elkerülhessük a hibás alkatrészek beépítését. 5%-nál kisebb eltérések a névleges értéktől nem befolyásolják az áramkör működését.)
Az alkatrészek beforrasztásának van egy célszerű sorrendje. Először az átkötéseket, majd az ellenállásokat, kondenzátorokat kell beforrasztani. Nem csak a méreteik miatt célszerű ezekkel az alkatrészekkel kezdeni, hanem azért is mivel ezek nem annyira érzékenyek a hőre, mint a félvezető alapú alkatelemek. A rézfólia vezeti a hőt, így a később beforrasztott alkatrészek kisebb hőterhelésnek vannak kitéve.
1. Az ellenállások kivezetéseit a testtől kb. 2,5 milliméter távolságban, kis ívben, 90°-ban meghajlítjuk. Hajlítás után az alkatrészt, a beültetési rajz alapján a helyére illesztjük, majd beforrasztjuk. Az ellenállást célszerű olyan helyzetben beforrasztani, hogy a színkód gyűrűk azonos irányból legyenek "olvashatók". A kivezetések forrasztáson túlnyúló szakaszát a beforrasztás után 1-1,5 mm-re csípőfogóval lecsípjük. (A potenciométer kivezetéseit nem kell lecsípni.)
2. A kondenzátor testen az értékek fel vannak tüntetve. Egy darab 0,1 mikroF-os kerámia, egy 47 nanoF-os műanyag tokozású, és három elektrolit kondenzátort kell beforrasztanunk. Az elektrolit kondenzátoroknál figyelni kell a helyes beültetésre. A henger alakú burkolat palástján a negatív pólus jelölve van ill. a két kivezetés közül a pozitív a hosszabb. A panelen a pozitív pólus forrasztási pontja van jelölve. Ne tévesszük el, mert ellenkező esetben az alkatrész és az áramkör meghibásodhat. A nem elektrolit kondenzátorok tetszőleges irányba beforraszthatók.
3. A csatlakozó saruk beforrasztását ne hagyjuk a végére, mivel ezekhez szükséges a legnagyobb hőmennyiség, és a félvezetőből készült alkatrészek erre érzékenyek.
4. A diódák beforrasztásával folytatjuk. Ügyeljünk forrasztáskor a helyes polaritásra. A dióda egyik végén fekete gyűrű látható, ezt a kapcsolási rajzon és a panelen egyenes vonal jelöli (a dióda katódja), míg a másik kivezetés jele a háromszög (a dióda anódja).
5. Az integrált áramkör: az (IC1) egy (A741-es műveleti erősítő (vagy LM741). Az IC2 tizennégy lábú schmitt-trigger kapukat tartalmazó áramkör. Az IC3 tizenhat lábú integrált áramkör, ami egy számlálót tartalmaz. Az IC foglalatok beforrasztásakor figyelni kell, hogy a bevágások azonos oldalon legyenek a nyáklapon jelölt bevágással. Az IC beültetésnél, (miután mindent beforrasztottunk) ugyanezeket a szempontokat kell figyelembe venni.
6. A relét, méretei miatt, érdemes utoljára beforrasztani. (Csak egyféleképen tudjuk beültetni.)
A nyáklapot a dobozba négy lemezcsavarral fogassuk bele. A doboz összeszerelése előtt ellenőrizzük, hogy minden alkatrész megfelelően a helyére került-e.
A riasztó beszerelése
Az autóban egy olyan helyet kell keresni, amihez nincs nagyon messze a biztosítótábla, mivel minden szükséges vezeték ott csatlakozik. Ha az autó saját kürtjét szeretnénk használni a riasztáshoz, akkor felesleges még egy érpárt befűzni. Egyszerűbb, ha a gyári vezetéket használjuk. Nézzük meg, hogy milyen színű a kábel, ami a kürtre megy. Az egyik általában barna, ez a negatív, a másik a kábelkötegből a biztosító táblába csatlakozik. Ezt kell megkeresnünk, ami első ránézésre lehet, hogy reménytelennek tűnik, de egy kis kitartással sikerül. Valószínű, hogy több olyan színű vezeték van, mint amilyet keresünk, ezért a csatlakozókat egyesével lehúzzuk, és minden esetben kipróbáljuk, hogy szól-e a kürt. Amelyik vezetéknél nem szól, valószínűleg az megy a dudához. (Hogy biztosak legyünk benne kapcsoljunk rá +12 V-ot). Ennek a vezetéknek a csatlakozó sarujához forraszunk egy kábelt, ami a riasztóban lévő relének az egyik kivezetésére csatlakozik. A relé másik csatlakozójára 12 V-ot kötünk.
A riasztó pozitívval jelölt pontját egy kapcsoló közbeiktatásával a biztosító tábla azon pontjára kötjük, ahová az akkumulátorból a pozitív kábel becsatlakozik, a negatívot pedig a karosszériához csavarozzuk, a többi barna vezetékhez. A rejtett kapcsolót az utastérbe szereljük, közel a vezetőüléshez lehetőleg eldugott helyre.
Motorriasztó
A készülék speciálisan a jármű dőlésszögének megváltozására reagál. A bekapcsolása után azonnal "élesre" van állítva, helyzetváltozáskor bekapcsolja a riasztást és megszólaltatja a motor saját kürtjét, vagy a pótlólag beépített kürtöt. A kürt szaggatottan szól, hogy az akusztikus hatást fokozza. A riasztás befejeződése után a készülék továbbra is "éles" állapotban van, így ismétlődő helyzetváltozásnál ismét beindul a riasztás. Az érzékenység beállítható. A élesre állításhoz ajánlatos egy rejtett kulcsos kapcsolót beépíteni.
Az áramkör megépítése alig tér el a fentiekben leírtaktól, ezért csak a különbségeket ismertetjük. Az áramkör mérete miatt az alkatrészek beültetése nem minden esetben a megszokott módon történik. Például az ellenállásokat és a diódákat az eddigi vízszintes beültetés helyett függőlegesen építjük be a nyáklapba. Ekkor az egyik kivezetést visszahajlítjuk az ellenállástest mellé, de figyelünk arra, hogy a hajlítás rádiuszos legyen. A másik kivezetést nem kell elhajlítani. A beforrasztást a már ismert módon végezzük el.
- A D2-es diódát mindenféleképen az IC foglalat beforrasztása előtt építsük be, mivel az IC-tok alá tervezték.
- A higanykapcsolót tetszőleges módon beültethetjük.
A riasztó beszerelése
Az áramkörhöz kapható egy téglatest alakú doboz, amibe egy mozdulattal bepattinthatjuk a nyáklapot. Mivel a higanykapcsoló, vízszintes helyzetben a legérzékenyebb, ezért a dobozt függőlegesen kell elhelyezni úgy, hogy a motor hossztengelyére merőleges legyen a hátoldala. Lehetőleg zárt helyre kell felszerelni, például akkumulátor mellé, vagy burkolat alá.
A riasztó bekötésének megkönnyítésére a dobozon számokkal vannak jelölve a kivezetések. Az 1-es kivezetést az akkumulátor negatív sarujára kell csatlakoztatni, a 2-est a kulcsos kapcsoló közbeiktatásával a pozitívra (+12 V). A kapcsolót úgy építsük be, hogy a vezetékek ne látszódjanak. A 3-as csatlakozó és a negatív tápfeszültség közé a motor kürtjét kell bekötni. A 4-es pontra pozitív feszültséget kell adni (+12 V).