A karosszéria fényezett felületét leginkább az erős UV sugárzás károsítja. Ez pedig jelentős kárt okoz a gépkocsik fényezésében is. A karosszéria festékek nagy része ugyanis olyan műanyag bevonat, amelynek hosszú polimer láncai az UV sugárzás hatására „eltördelődnek”, aminek hatása a fényezés mattulásán észlelhető. Sőt egyes festék pigmenteknél a szín fakulását is előidézheti pl. a kék, piros és sárga színű fényezéseknél eltűnik a bevonat csillogása.
Az ilyen felületen már könnyebben és főleg gyorsan megtapadnak az egyéb szennyeződések, pl. a különféle ragacsos növényi permetek, fanedvek, szederfoltok, levéltetvek ürüléke és nem utolsó sorban a levegőből lerakodó por, korom és egyéb szemcsés szennyeződések, pl. a repülőrozsda, ami makacs tapadása miatt csak nehezen távolítható el.
Az esőtől, vagy a páralecsapódástól nedves fényezésre a napsütés szinte ráégeti ezeket a szennyezőanyagokat és a karosszéria viszonylag hamar nemcsak a fényét veszíti el, hanem a felülete egyre durvábban rücskössé válik. Ezt azonban csak akkor vehető észre, ha mosás után köröm éllel lágyan végig simítunk a simának látszó felületeken. A halk, sercegő hang a felület rücskösségére utal. Ez különben az ujjunk hegyére húzott celofán fólián keresztül is jól érzékelhető. Ha ezt az állapotot tovább hanyagoljuk, akkor a fényezés állapota rohamosan romlik, és egyre nehezebben lehet majd visszaállítani a közel eredeti állapotot.
Mikor van szükség polírozásra?
Mit lehet a makacs szennyeződések ellen tenni? Nos, vagy rászánunk egy igen tisztességes összeget, és szakműhelyben átpolíroztatjuk a kocsit, vagy ezt magunk végezzük el. Általában 4-5 év után lesz aktuális, elhanyagolt karosszériák esetében azonban erre előbb is sor kerülhet. A munkát jobbára ősszel érdemes elvégezni, amikor a jelentős szennyréteg letakarításával egyidejűleg hathatós védelmet biztosíthatunk a téli időszak káros hatásai ellen is. A többnyire szabad ég alatt parkoló gépkocsiknál azonban a nyár elején is ajánlatos egy nagyon kíméletes ápoló polírozást beiktatni.
A polírozás a szennyeződéseket és a festékréteg elkrétásodott részét távolítja el a fényezés felületéről. Sokan tartanak attól, hogy a kocsin így hamar elvékonyodik az eredeti festékréteg. Ez alapvető tévedés! A gyári festés rétegvastagsága általában 50-100 mikron. Polírozáskor ebből elhanyagolt karosszériák esetén is csupán 1,5-2 mikronnyit koptat le a polírozó gép korongja, a megkímélt gépkocsiknál pedig ennél jóval kevesebb is elég a felület felújításához. Ha ezt gondosan végzik, akkor szinte nem is mérhető a felújító koptatás mértéke. E művelet tehát aligha hozza előre a kocsi átfényezésének időpontját, ellenben így még az idősebb évjáratú autók is szinte újszerű állapotba hozhatók.
A polírozás művelete
Előzőleg mindig alapos zsírtalanító mosás szükséges. A száraz felületről ezt követően polírozó géppel, különféle finomságú szivacs tárcsákkal ajánlatos a szennyeződéseket lekoptatni. A gépet mindig a kocsi hosszirányába kell mozgatni, mégpedig talpra, és nem orra helyezett szivacskoronggal, kezdetben 1000 f/p fordulattal. A szivacskorong szemcsefinomságát mindig a használt polírozó szerhez kell megválasztani, mert a polírozó szer és a szivacskorong összehangoltsága alapvetően fontos. A korongot rányomni tilos, mert az ún. holografikus mintákat hozhat létre a fényezés felületén, amit az oldószeres polírpaszták szemcséi a művelet közben összetapadva okozhatnak. Ezért csak kevés pasztát kell a felületre, illetve a korongra kenni. A fordulatszám fokozatosan emelhető 2000 percenkénti értékig. A művelet viszonylag kis területekre osztva, fokozatosan haladva célszerű végezni. Végül az emelt fordulatszámmal folyamatosan hosszában haladva dolgozható össze a teljes felület. A karosszéria huzagolt részeit azonban kézzel kell végig koptatni, mert a koronggal nehéz a résekbe, mélyedésekbe férni és ez tönkre is teszi a korong peremét. A kellő tisztító hatás elérése után a szerek maradékát mikroszálas kendővel kell eltávolítani.
Kézi polírozás is lehetséges, amihez egy kézi csiszoló tönkre feszített közepes szivacsréteggel vékonyan felteríthető a paszta, és elvégezhető a kívánt mértékű tisztító hatás. Az eszközt most is a kocsi hosszirányába kell mozgatni. Ilyen esetekben is célszerű vízzel hígítható szereket használni, mert a nedvesség megakadályozza a szemcsék összetapadását, és könnyebb a tuskó mozgatása is. Ez elég fárasztó munka, de így is alapot teremthetünk a vízlepergető és a fényezésnek csillogó fényt adó viasz felhordásához. Polírozni viszonylag ritkán, viaszolni viszont évente többször is kell.
Makacs szemcsék eltávolítása
Vannak olyan esetek, amelyek markánsabb beavatkozást igényelnek. A bogarak, levélnedvek beégetett nyomait polírozással el lehet tüntetni, ám vannak ennél sokkal makacsabban a fényezésbe tapadó szennyeződések. Ez az ún. repülőrozsda, ami különösen a világos színű fényezéseken észlelhető, mégpedig csak bizonyos idő elteltével. A finom, karosszériára leülepedő vaspor és egyéb kemény szemcsék fokozatosan rakódnak le, a Nap heve a fényezésbe égeti, és fokozatosan elszínezi a kocsi vízszintes és kiemelkedő részeit. Lemoshatatlan, sőt még kíméletes polírozással sem tüntethető el. Ez alól a világos metál fényezésű autók sem mentesek, legfeljebb később észlelhető a színmódosulásuk. A felületen láthatók a szemcsék, és a gyakori mosás ellenére is mindig kissé tisztátalanná teszik a kocsit. Hasonló, fokozatosan „hízó” szennyeződést okoznak a nedves felületre rakodó finom homok-, korom- és a por szemcsék is, ha a kocsi szinte mindig a tűző napon parkol. Az ilyen szennyeződéseknek azonban nemcsak a festékrétegbe tapadásuk erős, de elősegítik egyéb szennyeződések megtapadását is.
Ettől csak 2000-es finomságú vizes polírpapírral, bő vízzel „aládolgozva” lehet megszabadulni. A felület alapos és állandó bevizezése után szivacsos csiszolótuskóra terített 2000-es polírpapírral, nagyon lágyan, hosszirányba simogatva e szemcsék is eltávolíthatók. A festék kopása szinte nem is mérhető. Az így „lemosott” durva szemcsék a vizes közegben eltávolíthatók, és utána előtűnik a festék eredeti színe. Az így kezelt felszín fényessége ugyan kissé fátyolos lesz, ám a tiszta felület csillogását a finom pasztás polírozás és a viaszolás visszaadja.
Milyen polírozó szer hatásos?
E munkához csak fényező anyagokat árusító, vagy bevásárló központok autóápolási osztályain forgalmazott minőségi termékeket (pl. Auri, Farecla, Sonax, Total, Turtle, Motip, Medikémia stb.) ajánlatos választani. A polírozó szer koptató hatását a szennyeződések mértékéhez igazodóan ajánlott kiválasztani, mivel az azonos márkák között is több, különféle „fokozatú” szer kapható. E szerek többsége oldószeres, tűző napon használni tilos, mert a fényezésre száradt anyagot nehéz eltávolítani. Ezért előnyösebbek az ún. „vizes” polírpaszták, mert az előnedvesített korongok gátolják az anyag összetapadását, és a felületet is hűtik. A polírozás akkor eredményes, ha az előbb említett köröm- vagy fólia próbával sima felület érzékelhető.A viaszok védelmet és csillogást adnak, csak nem mindegy, hogy meddig. A viasztartalmú mosószerek vagy az autómosóknál alkalmazott vizes diszperziós viaszbevonatok csak rövid ideig hatásosak. E szerek hatásosságát a telítettségük – azaz sűrűségük – is befolyásolja. A tapadásuk nem tartós, ezért gyakori kezeléssel lehet velük a karosszéria fényét biztosítani, a szennyeződések megtapadását is csak mérsékelten csökkentik.
A félkemény viaszokkal bevont felületek védelme és fénye sokkal tartósabb és szebb, a szennyeződések megtapadását is jelentősen gátolják. Erre mosás után bármikor újabb réteg is rádolgozható. Vékony rétegben felterítésük után a szernek teljesen a karosszériára kell száradnia, és csak ezt követően lehet mikroszálas kendővel kifényesíteni a felületet. E viaszok még tűző napon is használhatók, kevés kell belőlük, és mosáskor sem kopik jelentősen a rétegvastagságuk. Évenként két-háromszori félkemény viaszolás tartós fényt ad a karosszériának és megkönnyíti a gépkocsi tisztítását. Mosás után azonban ajánlatos a tiszta felületeket szárazra törölni, ami újra csillogóvá teszi a jármű fényezését.
Léteznek még más, nagyon tartós fényező szerek, ám ezek felújításkor nehezen eltávolíthatók a felületről, ritkán is kaphatók, és drágák. Inkább bemutató jellegű járműveknél előnyösek.
A polírozógép más munkáknál is hasznos
Mivel a gépkocsik polírozása nem túl gyakran esedékes, viszont a gépek megkönnyítik a munkát, megvásárlásuk költségesnek tűnhet. Az akciós árú, kétkezes kosár alakú gépnek is 5000-8000 Ft lehet az ára, ám ezek kis teljesítményük, állandó, percenként általában 800-as fordulatuk miatt csak a viaszolt felületek fényesítésére alkalmasak, és ráadásul elég terjedelmesek is.
Érdemesebb a drágább, ám legalább 1000 W-os, 1000-3000 fordulatig fokozatosan szabályozható gépeket választani, mert ezek már megfelelnek a polírozási munkákhoz is. Fontos, hogy M14-es legyen a felfogó csonkjuk, ami alkalmas a tépőzáras felfogó talp rögzítésére, amire viszont különféle szivacs korongokat is fel lehet erősíteni. E gépek formára a sarokköszörűkhöz hasonlóak, áruk pedig 12 ;000-26 ;000 Ft közötti. Bár ez egy viszonylag ritkán használt célgép esetében soknak tűnhet, ám ez a gép más csiszolási és polírozási munkánál – a megfelelő anyagmegmunkáló eszközzel kiegészítve – jól használható; pl. mázolt felületek felújításakor, kádak, munkapultok, fém és fafelületek stb. csiszolásakor, polírozásakor, tehát érdemes kicsit többet költeni rá.