Van aki ilyenkor autókozmetikus segítségével igyekszik autója jelentéktelennek látszó sérüléseit eltüntetni, ám egy ilyen kezelés bizony elég sokba kerül. Az öntevékeny autósok viszont saját kezűleg is megszabadíthatják járművüket az ilyen szembeötlő szépséghibáktól. E tevékenységüket az alábbi néhány gyakorlati tanáccsal igyekszünk megkönnyíteni.
A karcok nem egyformák
Nem bizony, mégis a legtöbbjének eltüntetése hasonlóan történik, és többnyire saját kezűleg is megoldható. Feltéve, hogy tudjuk, melyik szert használhatjuk az adott feladathoz a leghatékonyabban. Az igazság az, hogy még az apróbb karcok eltüntetéséhez is legalább háromféle szert kellene használnunk: finom csiszoló folyadékot, vagy polírpapírt, polírozó pasztát majd végül fényesítő szert. A karcok általában V-alakban, különböző mélységekben sértik fel a kocsik fényezését. Amelyeket körmünk hegyével keresztbe húzva alig érzünk, annál könnyebb a dolgunk. Amelyik karc árkát a körmünk már érzékeli, annál két esélyünk van. Ha a színes festékfelszínt, vagy a metál fényezés színtelen védőrétegének felületét mélyebben érte a sérülés, de nem hatolt az alapozórétegig, akkor megpróbálkozhatunk a karc széleinek és aljának ívelten simára koptatásával. Az ilyen javítás helyét a vizes finomcsiszolást követően közvetlen közelről és bizonyos szögből ugyan még észlelhetjük, de fényesre polírozva már szinte alig látható.
Ha a karcolás mélyebb, és elérte az alapozó-, vagy metálfényezésnél a színes réteget, akkor előbb ezt a festékhiányt kell javítófestékkel metál festékeknél bázis festékkel és a fölötte levő színtelen lakk réteggel pótolnunk, és csak ezt követően lehet a sérülés helyét szintbe polírozni, kifényesíteni. Ez már kissé nehezebb feladat, de még ez sem megoldhatatlan házi feladat.
Sekélyebb, egyedi karcok esetében, pl. kulcs hegyével okozott hosszabb, rövidebb karcoknál célszerűbb a sérült felületet finom 2000-es polírpapírral simára csiszolni, a széleket lekerekítve eltüntetni. Ezután a matt sáv fényesítő polírozó szerrel már könnyen eltüntethető.
A sűrű, finom felületi karcokkal felsértett fényezés javításakor az egész felület le kell koptatni a karcok mélységével azonos vastagságban. Szerencsére a színtelen festékréteg vastagságához mérten ez nem jelent számottevő kopást. A polírozás, újra fényesítés hosszadalmas és elég fárasztó munka, ám jelentősen megkönnyíthetjük, ha ún. egyfokozatú polírozó anyagot használunk. A Farécla autófényezési és polírozó anyagokat gyártó angol cég kimondottan e célra fejlesztette ki karceltávolító pasztáját, amelynek hatékonysága világszerte igazolt, s erről magunk is meggyőződtünk.
Farécla karceltávolító
Ez az egyfokozatú, csak kézi használatra készült szer felületkoptató és ugyanakkor fényesítő hatású is. Vizes alapú, káros oldószereket nem tartalmaz, s maradéka minden felületről nyomtalanul eltávolítható. Használatakor enyhén nedves pamutanyaggal kell felhordani a tisztára mosott felületre, majd hossz- és keresztirányban dörzsölve tüntethetjük el, azaz koptathatjuk le a sérülés mélységében a festéket. A koptatás hatékony, ám közben nem mattul be a dörzsölt felület, a szer maradékának letörlése után fényes lesz.
Bár főleg gépjárművek, lakókocsik, sporthajók tagolt felületeinek karcmentesítésére készült, műanyagok, és krómozott tárgyak felületeinek felújítására is kiválóan alkalmas. Maradéka még a strukturált felületekről is nyom nélkül eltávolítható, amire a mikroszálas FC törlőkendő a legmegfelelőbb. Ha a karceltávolítót nagyobb felületen kell használnunk, akkor célszerű nagyobb labdává gyúrnunk a pamutanyagot, s ezzel a koptatást előbb egyenletesen hosszában, majd erre keresztben végezzük el. A karcmentesített részt a Farécla Black Top fényesítő szerrel is célszerű átdörzsölni, amely nemcsak tükörfényessé, hanem vízlepergetővé is teszi a felületet. A Black Top egyben színélénkítő hatású is, amit különösen az idősebb járművek elmattult fényezésének feljavításakor lehet lemérni.
Karcfeltöltés javítófestékkel
Erre akkor kényszerülünk, ha a karc az alapozó rétegig hatolt. Először hosszában és keskeny sávban 2000-es finomságú polírpapírral koptassuk le a karc széleit, majd élre hajtogatott polírpapírral a karc alját is koptassuk le. Ezt követően a megfelelő színű javító-, vagy előre kikevert festékbe mártott ecsettel, esetleg fóliacsík végével vigyük fel az első festékréteget a karc aljára. A festék száradását hőlégfúvó meleg levegőjével rövidíthetjük le. A festékrátöltést több lépésben addig folytassuk, amíg felszíne magasabb lesz az eredeti fényezésénél. A kikeményedett festéket előbb nedvesen polírpapírral, majd Farécla karceltávolítóval csavarbehajtóba fogott szivacs polírkoronggal munkáljuk az eredeti fényezéssel azonos szintbe. Ha a javításhoz használt festék árnyalata megegyezik a kocsi színárnyalatával, akkor Black Top fényesítővel besimítva szinte észrevehetetlen. Ezt a javítási technikát kőfelverődések okozta mélyebb sérüléseknél is sikeresen alkalmazhatjuk.
Saját referencia eseteink
Elsőnek egy meggondolatlan dörzsis folteltávolítás karcain teszteltük sikeres gyorsasággal a karceltávolítót. Következő paciensünk egy Picasso volt, amelyiknek az oldalán vésnökösködött egy vásott gyerkőc. Ezt a csak színtelen lakkrétegbe mélyített karcot is sikerült eltüntetnünk a Faréclával. A szer karceltávolító képességeit egy Suzuki műanyag kilincskagylóiban, műkörmök okozta karmolások eltüntetésekor, s a hátsó lámpabúrák karcmentesítésekor is kiválóan bizonyította. Egyszóval a szer gyors, és hatékony, ám ne feledjük, hogy minden polírozási művelet a fényezett felületek kopásával, elvékonyodásával jár, ezért használatakor ajánlatos a figyelmes óvatosság.