Téli gumi és hólánc nélkül ne induljunk el

Téli útviszonyok

Centrax-rendszerAz október végi, november eleji télies útviszonyok idején sokan kicserélték a nyári gumikat télire, bár a statisztikai adatok szerint ijesztően sokan nem teszik ezt meg. Ők bizony sokat kockáztatnak - és nem csak a saját bőrükre -, mert a hidegre kikeményedő nyári abroncsok tapadása még száraz úton is a töredékére csökken. Nem érv tehát a téli gumi ellen, hogy "én csak városban közlekedek, ahol hamar letakarítják a havat".

Az autós közlekedés bizony költséges, de ha spórolni akarunk, akkor inkább ne használjuk télen a gépkocsit, a biztonság kárára ne takarékoskodjunk. Sajnos azt is tudnunk kell, hogy a téli gumiabroncs élettartama még akkor sem több 4-5 évnél, ha keveset használtuk, és futófelülete elegendőnek látszik. A gumianyagban ugyanis néhány év után beindul egy kikeményedési folyamat, és a téli abroncs pont azt nem fogja tudni, amire hivatott; hogy tudniillik hidegben (+7°C alatt) is megőrzi lágyságát, tapadási tulajdonságát.
A téli közlekedéshez azonban sokszor még a jó állapotú téli abroncs is kevés. Havas, jeges úton sajnos ugyanúgy csúszkál az autó, mint ha nyári gumi lenne rajta, és aki a hegyekbe, netán külföldi sítúrára készül, az jobb, ha meg sem próbál hólánc nélkül elindulni. Sok ország rendőrei már akkor is megkövetelik a hóláncot, ha még száraz az út. A tartozékot és méretét olykor már a határon ellenőrzik, és amennyiben hiányzik a csomagtartóból, megtagadhatják a belépést. Több országban, például Ausztriában, Olaszországban és Svájcban csak a hegyi utakon, hágókon követelik meg lánc használatát, és ezt táblával is jelzik, de november utolsó hetében már a horvát és szlovén határon is feltétele volt a beutazásnak a hólánc megléte.
A leggyakoribb gumiméretekhez, például a 167/70R13-ashoz már négyezer forintért lehet kapni egy pár hóláncot (a tél végén, kiárusításban majd még olcsóbban is), a könnyebben felszerelhetők és ezért biztonságosabbak ára 10-15 ezer forint körül van. A nagyobb autókra való 225/45R17-es méretű, könnyen felszerelhető és jó minőségű hóláncok párja elérheti a 80 ezer forintot. A korszerű konstrukcióknál rugó feszíti folyamatosan a hóláncot, az olcsóbbaknál rövid haladást követően kell igazítani. A legegyszerűbb és legkevésbé egyenletes járást a létramintás hólánc biztosítja, némileg csendesebb az ipszilon és rombusz fazonú, utóbbinak az oldaltartása is jobb.
A legtöbb hólánccal csak havas, jeges úton szabad közlekedni, mert a sima aszfalton az útnak és az abroncsnak is ártana. Így óhatatlanul szükség van a gyors fel és leszerelésre, amit nem árt otthon, jó időben és világosban begyakorolni. A hibásan felszerelt hólánc lerepülhet, balesetet vagy saját kocsink sérülését okozhatja. A hibás szerelésért a gyártók nem vállalnak felelőséget.
A hóláncot mindig a meghajtott kerékre szereljük fel. Rendkívüli hóviszonyok esetén nem árt mind a négy kereket, sőt az utánfutó (pl.: lakókocsi) kerekeit is hólánccal ellátni. Az öszkerékmeghajtású járművek hóláncát a jobb fékhatás miatt szereljük az elülső tengelyre. Emelkedőn kapcsoljuk ki a kipörgésgátlót. A hóláncot már a behavazott emelkedő előtt tegyük fel. Nem szabad túl szorosan felszerelni; a lánc öntisztulása miatt szükséges, hogy legyen némi "játéka".
Tudnunk kell azt is, hogy a hólánc alaposan megváltoztatja a gépkocsi menettulajdonságait. Gondoljunk csak bele, hogy centrírozáskor néhány grammos ólomsúly teremti meg az egyenletes kerékfutást, akkor egy félkilós lánc mennyire befolyásolhatja azt. Emiatt a hólánccal a megengedett maximális sebesség 50 km/óra, de ne nagyon használjuk ki ezt, mert hóban, jégen a 30-35 kilométeres sebesség is nagyon sok lehet. A felszerelés után érdemes "kóstolgatni", hogyan viselkedik a jármű. Csodák nincsenek, a hó és a jég továbbra is csúszik.
A legegyszerűbben a hókengyel szerelhető fel: elég elforgatni a sugarasan elhelyezkedő négy fémkart, majd a racsnis zárat visszaforgatva rögzíteni. A hókengyel hátránya, hogy a láncnál nagyobb helyet foglal el a csomagtartóban és kisebb a kapaszkodófelülete, valamint egy átlagos méret párja 40 ezer forint.
Nehezebb felszerelni, mert be kell nyúlni a piszkos kerekek mögé, viszont nagyobb felületen kapar, egyenletesebben és csendesebben fut a Snowcat-öltözetű gumi, aminek 30 ezer forint felett van az ára. A hópók viszont percek alatt felszerelhető és másodpercek alatt leszedhető, ha a kerékcsavarokra már előre rögzítettük a tartókengyelét. Nem túl szép látvány, de érdemes már az idény elején ezt megtennünk, és akkor a pókkal már nem lesz sok dolgunk. Kis helyen elfér és könnyen felszerelhető a nejlonharisnya fazonú Autosock, ami hóban jobban kapaszkodik versenytársaknál, jégen viszont gyengébben.
A hagyományos hóláncoknál jóval egyszerűbb felszerelni a Centrax és a Spikes Spider nevű hóláncokat. A Spikes Spider rendszert már otthon, indulás előtt előre felszerelhetjük, később csak egy láncsort kell az abroncson átvetni és az előre felszerelt műanyag csatlakozóba beakasztani.
A Centrax-rendszer még ennél is egyszerűbb: a láncsort egyszerűen az álló abroncsokra borítjuk. Patentzár és a gyors központi feszítő gondoskodik a szükséges feszességről, mindenfajta belső rögzítés nélkül. Induláskor a lánc automatikusan ráhúzza magát a kerékre.
A mai modern futóművel rendelkező gépkocsiknál rendkívül kevés hely van hagyományos hóláncok felszerelésére, amire jó megoldás az Iceman Z6. Ez egy új acélbowdwen sodrony hólánc. Az autó gumijára körkörösen felfekvő, acél és mangán ötvözetből készült kapaszkodó rugók gondoskodnak a magas futásteljesítményről. Ez teszi lehetővé használatát rövid hó- és jégmentes útszakaszokon is, nem szükséges a hólánc le-és felszerelése. Az Icaman felszerelésénél az autó elmozdítása szükségtelen, az abroncs elmozdítása, forgatása, leszerelése nélkül 4 mozdulattal nagyon egyszerűen felszerelhető. A megszokott utánfeszítésre nincs szükség.
Great SpiderA hagyományos hóláncnál ugyancsak jóval tartósabb és egyszerűbben felszerelhető Great Spider készlet két részből áll. Az adapter részt a tél kezdetekor kell a felnire szerelni, és ezzel máris felkészültünk a havas napokra. Magát a Great Spidert az előkészített adapterre 30 mp alatt rögzíteni lehet, ha az időjárás úgy kívánja. A Great Spider speciális, rendkívül tartós, kopásálló és rugalmas műanyagból készül, így hosszú távú megoldás lehet minden téli autósnak. Amikor az úttest újra szárazzá válik, a Great Spider ugyanolyan gyorsan eltávolítható a kerékről.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Rovarhotel a kertben, az erdőben

„Ha kipusztulnak a méhek, azt az emberiség legfeljebb négy évvel éli túl”. Az idézet eredete kétséges, többen vannak, akik Einsteinhez kötik. Lényeg, hogy a rovarok a földi ökoszisztéma fontos...


Falazóanyag választása

Bár egy házépítésnél a falazó anyag kiválasztása a tervező dolga lenne, de természetesen minden gyakorlati kérdésben az építtető dönt, hiszen magának építi a házat, és ő fizeti a költségeket. A...