Az autós közlekedés bizony költséges, de ha spórolni akarunk, akkor inkább
ne használjuk télen a gépkocsit, a biztonság kárára ne takarékoskodjunk. Sajnos
azt is tudnunk kell, hogy a téli gumiabroncs élettartama még akkor sem több
4-5 évnél, ha keveset használtuk, és futófelülete elegendőnek látszik. A gumianyagban
ugyanis néhány év után beindul egy kikeményedési folyamat, és a téli abroncs
pont azt nem fogja tudni, amire hivatott; hogy tudniillik hidegben (+7°C alatt)
is megőrzi lágyságát, tapadási tulajdonságát.
A téli közlekedéshez azonban sokszor még a jó állapotú téli abroncs is kevés.
Havas, jeges úton sajnos ugyanúgy csúszkál az autó, mint ha nyári gumi lenne
rajta, és aki a hegyekbe, netán külföldi sítúrára készül, az jobb, ha meg sem
próbál hólánc nélkül elindulni. Sok ország rendőrei már akkor is megkövetelik
a hóláncot, ha még száraz az út. A tartozékot és méretét olykor már a határon
ellenőrzik, és amennyiben hiányzik a csomagtartóból, megtagadhatják a belépést.
Több országban, például Ausztriában, Olaszországban és Svájcban csak a hegyi
utakon, hágókon követelik meg lánc használatát, és ezt táblával is jelzik,
de november utolsó hetében már a horvát és szlovén határon is feltétele volt
a beutazásnak a hólánc megléte.
A leggyakoribb gumiméretekhez, például a 167/70R13-ashoz már négyezer forintért
lehet kapni egy pár hóláncot (a tél végén, kiárusításban majd még olcsóbban
is), a könnyebben felszerelhetők és ezért biztonságosabbak ára 10-15 ezer forint
körül van. A nagyobb autókra való 225/45R17-es méretű, könnyen felszerelhető
és jó minőségű hóláncok párja elérheti a 80 ezer forintot. A korszerű konstrukcióknál
rugó feszíti folyamatosan a hóláncot, az olcsóbbaknál rövid haladást követően
kell igazítani. A legegyszerűbb és legkevésbé egyenletes járást a létramintás
hólánc biztosítja, némileg csendesebb az ipszilon és rombusz fazonú, utóbbinak
az oldaltartása is jobb.
A legtöbb hólánccal csak havas, jeges úton szabad közlekedni, mert a sima aszfalton
az útnak és az abroncsnak is ártana. Így óhatatlanul szükség van a gyors fel
és leszerelésre, amit nem árt otthon, jó időben és világosban begyakorolni.
A hibásan felszerelt hólánc lerepülhet, balesetet vagy saját kocsink sérülését
okozhatja. A hibás szerelésért a gyártók nem vállalnak felelőséget.
A hóláncot mindig a meghajtott kerékre szereljük fel. Rendkívüli hóviszonyok
esetén nem árt mind a négy kereket, sőt az utánfutó (pl.: lakókocsi) kerekeit
is hólánccal ellátni. Az öszkerékmeghajtású járművek hóláncát a jobb fékhatás
miatt szereljük az elülső tengelyre. Emelkedőn kapcsoljuk ki a kipörgésgátlót.
A hóláncot már a behavazott emelkedő előtt tegyük fel. Nem szabad túl szorosan
felszerelni; a lánc öntisztulása miatt szükséges, hogy legyen némi "játéka".
Tudnunk kell azt is, hogy a hólánc alaposan megváltoztatja a gépkocsi menettulajdonságait.
Gondoljunk csak bele, hogy centrírozáskor néhány grammos ólomsúly teremti meg
az egyenletes kerékfutást, akkor egy félkilós lánc mennyire befolyásolhatja
azt. Emiatt a hólánccal a megengedett maximális sebesség 50 km/óra, de ne nagyon
használjuk ki ezt, mert hóban, jégen a 30-35 kilométeres sebesség is nagyon
sok lehet. A felszerelés után érdemes "kóstolgatni", hogyan viselkedik
a jármű. Csodák nincsenek, a hó és a jég továbbra is csúszik.
A legegyszerűbben a hókengyel szerelhető fel: elég elforgatni a sugarasan elhelyezkedő
négy fémkart, majd a racsnis zárat visszaforgatva rögzíteni. A hókengyel hátránya,
hogy a láncnál nagyobb helyet foglal el a csomagtartóban és kisebb a kapaszkodófelülete,
valamint egy átlagos méret párja 40 ezer forint.
Nehezebb felszerelni, mert be kell nyúlni a piszkos kerekek mögé, viszont nagyobb
felületen kapar, egyenletesebben és csendesebben fut a Snowcat-öltözetű gumi,
aminek 30 ezer forint felett van az ára. A hópók viszont percek alatt felszerelhető
és másodpercek alatt leszedhető, ha a kerékcsavarokra már előre rögzítettük
a tartókengyelét. Nem túl szép látvány, de érdemes már az idény elején ezt
megtennünk, és akkor a pókkal már nem lesz sok dolgunk. Kis helyen elfér és
könnyen felszerelhető a nejlonharisnya fazonú Autosock, ami hóban jobban kapaszkodik
versenytársaknál, jégen viszont gyengébben.
A hagyományos hóláncoknál jóval egyszerűbb felszerelni a Centrax és a Spikes
Spider nevű hóláncokat. A Spikes Spider rendszert már otthon, indulás előtt
előre felszerelhetjük, később csak egy láncsort kell az abroncson átvetni és
az előre felszerelt műanyag csatlakozóba beakasztani.
A Centrax-rendszer még ennél is egyszerűbb: a láncsort egyszerűen az álló abroncsokra
borítjuk. Patentzár és a gyors központi feszítő gondoskodik a szükséges feszességről,
mindenfajta belső rögzítés nélkül. Induláskor a lánc automatikusan ráhúzza
magát a kerékre.
A mai modern futóművel rendelkező gépkocsiknál rendkívül kevés hely van hagyományos
hóláncok felszerelésére, amire jó megoldás az Iceman Z6. Ez egy új acélbowdwen
sodrony hólánc. Az autó gumijára körkörösen felfekvő, acél és mangán ötvözetből
készült kapaszkodó rugók gondoskodnak a magas futásteljesítményről. Ez teszi
lehetővé használatát rövid hó- és jégmentes útszakaszokon is, nem szükséges
a hólánc le-és felszerelése. Az Icaman felszerelésénél az autó elmozdítása
szükségtelen, az abroncs elmozdítása, forgatása, leszerelése nélkül 4 mozdulattal
nagyon egyszerűen felszerelhető. A megszokott utánfeszítésre nincs szükség.
A
hagyományos hóláncnál ugyancsak jóval tartósabb és egyszerűbben felszerelhető
Great Spider készlet két részből áll. Az adapter részt a tél kezdetekor kell
a felnire szerelni, és ezzel máris felkészültünk a havas napokra. Magát a Great
Spidert az előkészített adapterre 30 mp alatt rögzíteni lehet, ha az időjárás
úgy kívánja. A Great Spider speciális, rendkívül tartós, kopásálló és rugalmas
műanyagból készül, így hosszú távú megoldás lehet minden téli autósnak. Amikor
az úttest újra szárazzá válik, a Great Spider ugyanolyan gyorsan eltávolítható
a kerékről.
Téli gumi és hólánc nélkül ne induljunk el
Téli útviszonyok
Az október végi, november eleji télies útviszonyok idején sokan kicserélték a nyári gumikat télire, bár a statisztikai adatok szerint ijesztően sokan nem teszik ezt meg. Ők bizony sokat kockáztatnak - és nem csak a saját bőrükre -, mert a hidegre kikeményedő nyári abroncsok tapadása még száraz úton is a töredékére csökken. Nem érv tehát a téli gumi ellen, hogy "én csak városban közlekedek, ahol hamar letakarítják a havat".
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Rovarhotel a kertben, az erdőben
„Ha kipusztulnak a méhek, azt az emberiség legfeljebb négy évvel éli túl”. Az idézet eredete kétséges, többen vannak, akik Einsteinhez kötik. Lényeg, hogy a rovarok a földi ökoszisztéma fontos...
Falazóanyag választása
Bár egy házépítésnél a falazó anyag kiválasztása a tervező dolga lenne, de természetesen minden gyakorlati kérdésben az építtető dönt, hiszen magának építi a házat, és ő fizeti a költségeket. A...