A mai szervizekben már az alaptevékenységekhez tartozik az OBD II csatlakozón keresztül végzett gépjármű-diagnosztika, hiszen az elmúlt 15 évben gyártott gépkocsijainknál ez már lehetséges. Ezen keresztül a szakemberek rengeteg hasznos információhoz juthatnak nem csak autónk jelenlegi állapotáról, hanem a múltjáról is. Kiolvashatják, hogy a motor mely része és mikor működött rendellenesen, sőt bizonyos paraméterekbe be is tudnak avatkozni; a megfelelő számítógépes szoftverrel akár átprogramozhatják a motor működését.
Mi most az érdeklődő amatőröknek szeretnénk az OBD II-ben lévő lehetőséget megmutatni. Nem a szervizek szakembereivel és profi szoftverével kívánunk konkurálni, hanem azt megmutatni, hogy egy párezer forintos alkatrésszel és egy átlagos androidos okostelefonnal milyen információkat csalhatunk ki autónkból.
A párezer forintos alkatrész (idehaza kicsit 10 ezer fölött, az Ebay-en vagy az Amazonon 3 ezer!) az ELM 327 interface. Ha ebből veszünk egy bluetooth-os változatot, akkor csak meg kell keresnünk autónk szervizkönyvébe, hogy hová rejtették az OBD II csatlakozót, és oda rátűzni a pár centis kis dobozkát. Az eszköz a csatlakozón keresztül az áramellátást is megkapja, áramfogyasztása minimális – az akkumulátornak meg sem kottyan -, és a csatlakoztatás után azzal már nincs is több dolgunk.
Ezután már csak egy megfelelő applikáció kell okostelefonunkra, hogy az ERM 327 felöl érkező jeleket meg tudja jeleníteni számunkra. Sok ingyenes program és több fizetős is van. A kezdő érdeklődőknek tökéletesen megfelel az ingyenes Toque Lite, aminek segítségével eldönthető, hogy hosszú távon is használni fogjuk ezt a lehetőséget, vagy pár hét alatt ráununk, és többet nem foglalkozunk vele.
A Torque talán a legismertebb, legelterjedtebb OBDII app. Gyorsulásméréstől a sebességmérésig, hibakód-olvasástól komplett műszerfal-megjelenítésig százezrek használják. Valamennyire alkalmas szinte bármire, bár a legtöbb funkcióról előbb-utóbb kiderül, hogy nem az igazi. (És akkor már meg is vásároljuk ezer forint körüli összegért a fizetős „Pro” változatot!)
Mutatja nekünk autónk sebességét (akár GPS információból akár a motorból nyert adat alapján), a motor fordulatszámát, hőmérsékletét, a töltő áramot és feszültséget, a pillanatnyi fogyasztást, az átlagos fogyasztást, a szívócső depressziót, és még egy csomó motoradatot, ami a laikusnak nem is sokat jelent. Nagyon hasznos lehet viszont az a két információ, hogy hány kilométert ment az autó világító check engine-nel, illetve mikor törölték utoljára a hibakódokat. Ezek szintén alapadatok, de amikor kérdezősködik az ember a megvenni kívánt autóról, jól jöhet a plusz információ. Sok olyan információ jön az OBD II csatlakozóból, amire a gépkocsinak van saját műszere is, de sok olyan is, aminek a megjelenítését kispórolták az autónkból, vagy legalábbis abból a modellből, amit mi megvásároltunk. A kicsit drágább változatban bezzeg már benne van!
Akár a Torque-ban, de sok más applikációban is komplett műszerfalakat rakhatunk össze magunknak azokból a mérőműszerekből, amik érdekesek számunkra. Más szoftverek látványos kész képernyőket kínálnak fel. Igazán kiélhetjük fantáziánkat. Vannak olyan appok is, melyek már sokkal inkább az autódiagnosztikára, a hibakódok kiolvasására és törlésére mennek rá. Ezeket hagyjuk azoknak, akik értenek az autóhoz.
A
fordulatszámmérőt és a GPS alapú sebességmérőt érdemes kirakni nagyban a
képernyőre
Bluetooth kapcsolat van az interface és a telefon között ELM 327
interface-ek
Kinek ajánljuk
Azoknak mindenképpen, akik szeretnek foglakozni az autójukkal, érdekli őket, hogy mitől működik.
Hogy a játékon kívül kinek ajánljuk még? Például annak, aki használt gépkocsit kíván venni, és szeretné jobban leellenőrizni az autó múltját. A gépkocsi számítógépe által őrzött adatokból sok minden kiderül, az is, ha beleavatkoztak, és töröltek adatokat. A diagnosztikához mindenképpen érdemes magunkkal vinni egy szakértőt.
Amikor veszélyes!
Egy kicsit olyan, mint a GPS, ami bekapcsolásakor figyelmeztet, hogy vezetés közben ne nyúlj hozzá, ne programozd át, mert az elvonja a figyelmedet. Hát, a mobilon futó diagnosztikai szoftver is elvonja a figyelmet, különösen, ha túl sok információt teszünk ki a képernyőre. Menet közben ezeket tanulmányozni kifejezetten veszélye, különösen, ha megjelenített mérőműszerek még kicsik is. Vezetés közben csak egy-két nagyméretű kijelzőt – pl. sebesség és fordulatszám – használjunk, amikre elég egy rövid pillantást vetni.
OBD II csatlakozó
A megvásárolt bluetooth-os ELM 327 interface elvileg azonnal működik. Az OBD II csatlakozóra rátűzzük, a telefonon megkeressük az új eszközt, és a kiválasztott androidos alkalmazással már használhatjuk is. Az olcsó kínai interface-ek azonban nem mindig viselkednek jól, ezért az ebay-es vásárlásnál nem árt óvatosnak lennünk. A képen látható eszköz pl. bevált, egyből hibátlanul működött. Ha webes vásárlásnál más típust választunk, nem árt a fórumokon kinyomozni, hogy másnak bevált-e. Ha hazai kereskedéstől veszünk ilyet, akkor ezt a kockázatot kiszűrjük, és a kiszolgálás is alaposabb; szoftver CD-n, magyar nyelvű használati és tanácsadási lehetőség. Cserében az ár magasabb.
Mennyit fogyaszt?
A gépkocsi OBD II csatlakozójára rátűzött interface áramfogyasztása miatt nem kell aggódnunk, az milliamperes nagyságrendű, így egy 40-60 amperórás indítóakkunak (pláne a generátornak menet közben), meg sem kottyan. Még akkor sem, ha az autó sokat áll.
Kicsit más a helyzet a telefon oldaláról. A Bluetooth-os kapcsolat, a folyamatos adatfeldolgozás és a folyamatosan világító képernyő bizony alaposan beterheli a készüléket, és egy-két óra alatt leszívja az akkuját, ha nem tartjuk folyamatosan töltőn. Mindenképpen úgy tervezzük meg a használatát, hogy már a program indításakor a telefont rátegyük az autóstöltőre, és a gépkocsi leállításakor ne felejtsük el a programot is leállítani a mobilon.
Hazai vásárlásnál
szoftvert is kapunk
Minden lényeges
adat a motorról megjeleníthető a képernyőn