Manapság egyre divatosabb az autógyártók körében az új autókat pótkerék helyett
defektjavító spray-vel felszerelni. Habár a gyártók általában súly- és helytakarékossággal
érvelnek, ez leginkább a költségcsökkentés egyik eszköze. Ennek ellenére a defektjavító
spray-k számos esetben jelentősen leegyszerűsítik a szerencsétlenül járt autós
teendőit.
Amint észrevettük, hogy defektünk van, minél előbb álljunk meg. Ez nagyon fontos,
hiszen ha lapos gumival továbbhajtunk, akkor nem csak a gumit, hanem a felnit
is végérvényesen tönkretehetjük, és a közlekedés többi résztvevőjére is veszélyt
jelenthetünk. Az út szélén megállva először is gondoskodjunk arról, hogy autónk
és saját magunk megfelelően látható legyen. Biztonságunk érdekében viseljünk
fényviszszaverő mellényt.
Ezek után vizsgáljuk
meg, hogy miért veszett el a nyomás az abroncsból. Csak akkor használjunk defektjavító
spray-t, ha az abroncs nem szenvedett nagyobb kárt. Ha a felni vagy a szelep
sérült, vagy a gumin vágás található, akkor ne is próbálkozzunk vele. Ebben
az esetben csak pótkerék segíthet rajtunk, ugyanis a legtöbb defektjavító maximum
kb. 5 mm-es lyuk megragasztására képes.
Azt, hogy a sérülést okozó szöget vagy egyéb tárgyat el kell-e távolítani a
gumiból, a flakon használati utasításában találjuk. Némely termék kifejezetten
tiltja a defekt okozójának eltávolítását. Az eltávolításhoz érdemes egy zseblámpát
és egy fogót az autóban tartanunk. Létezik olyan márka is, amely a hab gumiba
juttatásához még az autó felemelését is előírja. Ez nem túl praktikus, figyelembe
véve, hogy ha már felemeltük a kocsit, akkor ennyi erővel a kereket is kicserélhetnénk,
tehát az ilyen javítóval nem sok munkát spórolunk meg.
A defektjavító spray-ken kivétel nélkül található egy műanyag tömlő, amit a
kerék szelepére kell illeszteni, majd a flakonon lévő gomb megnyomásával juttathatjuk
a javító tartalmát a gumiba. Ehhez érdemes egy rongyot készenlétben tartanunk,
mert a cső illesztéseinél kisebb-nagyobb mértékben szivárgó anyagtól a kezünk
biztos ragasztós lesz. A kerékbe fújt ragasztó minden kis réshez eljutva oszlik
el az abroncsban. A gumiba juttatott anyag kezdetben a lyukon kis mértékben
szivároghat, de ez a ragasztó megszilárdultával abbamarad. Szintén típus specifikus,
hogy a spray teljes tartalmát fel kell-e használnunk, illetve hogy a spray használata
után mennyire kell a kereket felpumpálnunk. Ez utóbbi nem minden esetben egyezik
az egyébként használt keréknyomással.
Bizonyos ragasztógyártók
elindulás után néhány kilométerenként nyomásmérést, esetleg pumpálást írnak
elő (pumpa, nyomásmérő legyen nálunk), míg más típusok néhány 10 km-ben maximálják
a habbal javított kerékkel megtehető utat. Egy dolog közös: az így javított
kereket csak ideiglenes megoldásnak lehet tekinteni. A gumit minél előbb meg
kell javíttatni szakemberrel.
A spray-vel javított kerékkel általában 50 km/h-s maximális sebességet javasolnak
a gyártók. Bár némely termék egyáltalán nem rendelkezik erről, nem érdemes nagy
sebességet választani, mert a kerék kisebb-nagyobb mértékben ereszthet. Nagyon
fontos, hogy a kerék a defektjavítózás után a hagyományos módon is javítatható,
tehát a ragasztó maradványai nem akadályozzák a gumist az abroncs helyrehozásában.
Az átlagosan 1000 Ft körüli vételár nem túl sok a defektjavítók erényeinek fényében.
Használatuk nőknek, időseknek mindenképp ajánlott, mert ellentétben a kerékcserével,
a spray használata nem igényel nagy fizikai erőt (főleg, ha pumpa helyett kompresszor
van az autóban). Szintén praktikus lehet, ha lakókocsival, utánfutóval közlekedünk,
és helyhiány miatt nem tudunk az autó pótkerekén túl egy másik pótkereket is
magunkkal vinni. Hosszabb úton viszont nem helyettesíti a pótkereket, mert mihez
kezdünk, ha az abroncs, vagy a felni is nagyobb mértékben sérült. Nagyon praktikus
lehet viszont motorkerékpárok és kerékpárok számára, ahol eleve nincs pótkerék.
Ilyen célra kisebb flakonok is kaphatók.
A kerékcsere a múlté?
Defektjavító spray-k
Az autósboltok és áruházak polcai rogyásig vannak a hasznosabbnál hasznosabb autós kiegészítőkkel. Nem könnyű elsőre eldönteni, mely kiegészítők könnyítik meg később ténylegesen a vásárló életét, és melyek bizonyulnak haszontalannak. Cikkünkben a defektjavító spray-ket vettük górcső alá.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Defektes a gumi?
Jó állapotban lévő köpennyel, ésajavasolt nyomásra fújt belsővel a bringás defektek nagy részét elkerülhetjük, de aleeresztett gumi sem jelent minden esetben lyukadást. A legjobb minőségű tömlő is...
Terem a királydinnye
Szokásos jelenet egy kerékpárszervizben ilyenkor ősz táján. Betér a biciklis és mutatja a szerelőnek a lapos kereket. A szakvélemény azonnal jön: királydinnye!