Tavaszi nagytakarítás kerékpáron

A tél után nemcsak a lakásban, de a kerékpáron is esedékes egy alapos nagytakarítás. Annál is inkább, mert idén az enyhe idő miatt valószínűleg nem volt zavartalan a kétkerekűek téli álma, de amint az lenni szokott, a tisztogatásra már nem- igen jutott idő. A poros, sárfoltos váz, az elkoszolódott lánc és a fogaskerekek bizonyára egy alapos tisztogatásért esdekelnének, és ezt egy jó bringás meg is hallja. Ha nem most, akkor majd ha csikorogni-nyikorogni fognak. Ilyenkor azután már sokkal alaposabbaknak kell lennünk, és némi javításra is számíthatunk.

Elő tehát a mosogatószerrel, az öntözőcsővel és először a könnyen eltávolítható szennyet mossuk le a bringáról. Előbb mosogatókefével, zsíroldószeres vízzel jó alaposan sikáljuk le minden porcikáját a kétkerekűnek. Ha kell, a szűk helyeken használjunk kopott fogkefét, s a makacs lerakódásokat tömény zsíroldószerbe mártott kefével lazítsuk fel. Kicsit hagyjuk ázni a saját koszos levében, majd tusoljuk le. Ha van rá módunk, akkor a sáros habot kerti locsoló porlasztott vízsugarával veretve mossuk le (1). Ahol még sárlerakódást észlelünk, pl. a vázelemek alkotta sarkokban, ott ismételjük meg a kefés masszázst, és erős vízsugárral teljesen távolítsuk el a szennyeződéseket.
A tusolós fürdetés után a törülközés, azaz a nedves részek szárazra törlése, leszárítása következzen. E célra puha és jó nedvszívó képességű textíliát, vagy törlőkendőt használjunk. A sarkokból vékony farúdra tekert anyaggal itassuk fel a vizet, mert ha hagyjuk megszáradni, akkor e helyeken foltos maradhat a váz, illetve más szerkezeti egység. Mosáskor azonban vigyázzunk arra, hogy soha ne használjunk hozzá magas nyomású vizet, és ne fecskendezzük egyenesen, vagy tengelyirányba a kerékagyakra, porvédő-sapkákra, kormánycsapágyakra, sebességváltóra.
Ez utóbbi szerkezeti egység egyébként is különös figyelmet érdemel, hiszen az áttételmű fogaskerék-koszorúját semmi nem védi a portól és más szennyeződéstől, ami a kenőanyagba tapadva nehezen eltávolítható olajos piszokrétegként rakódik a fogak közé. Fokozottan koptatja a láncot, a fogkoszorúkat, és még a csapágyakba is behatolhat. Ezért legalább most szabadítsuk meg a sebességváltót a káros szennyeződésektől. Folyékony zsíroldóval lazítsuk fel a lerakódásokat, majd lágy műanyagból készült íves, fogakkal is ellátott kaparóval távolítsuk el az olajos lerakódásokat a fogaskerekek közül (2), és a fogkoszorúk mélyét is alaposan tisztítsuk meg. Arra azonban nagyon ügyeljünk, hogy a tisztítás során ne jusson kosz a porvédő-tárcsák és a tengelyek közé.
Az abroncsokat is mossuk le alaposan, a peremeikről alaposan dörzsölve távolítsuk el az esetlegesen rákenődött fékgumi maradványokat. Ezt is puha szivaccsal és mosószeres oldattal végezzük el, durva dörzsit sehol ne használjunk. A küllőket részesítsük felfrissítő fürdőben. A gumiköpenyeket és az abroncsot, no meg a küllőzetet is töröljük tisztára, a gumik oldalát pedig szilikonnal bepermetezett ronggyal töröljük át. E szerből azonban egy szemernyi se kerüljön az abroncsok peremeire, mert különben később nem fog majd a fékünk. Biztos ami biztos, a gumi ápolás után a fékperemeket ajánlatos szilikon eltávolítóval átitatott vattatamponnal is áttörölni.
Következhet a már tiszta és száraz bicikli mozgó-forgó alkatrészeinek a kenése. Ehhez speciális olajozó spray-t használjunk. A szórófejbe erősített vékony csővel szinte bárhová bejuttathatjuk a friss kenőanyagot (3), még a csapágyak belsejébe is benyomhatjuk, ha a gépet kissé oldalra döntjük. A bowden huzalok burkolatába is nyomjunk kenőanyagot, hogy könnyen mozogjanak a hüvelyükben, és szabadon maradt részeikre is szórjunk olajat. E művelethez használjunk törlőrongyot is, amit a bowden mögé helyezve, arról mindjárt le is törölhetjük a felesleges kenőfolyadékot.
Minden mozgó alkatrészt kenjünk meg, a felesleges olajat töröljük le, és minden mozgó részt próbáljunk ki. A kerekeket forgassuk meg, a csapágyak jó állapotáról ugyanis füllel is ajánlatos meggyőződnünk. Ha lágy, surrogó hangjuk folyamatos, akkor megnyugodhatunk, minden rendben van. Ellenkező esetben az éles vagy alig hallható csikorgó, kerregő hangok arra utalnak, hogy piszok került a rendszerbe, vagy kopottak az alkatrészek. Ezt már csak szétszerelve tudjuk orvosolni. A fékkarok és a bowden huzalok akadálymentes mozgását is ellenőrizzük, a fékgumikat sem árt kicserélni, a fékhatásukról pedig több fékpróbával győződjünk meg. Ha mindent rendben találtunk, akkor már csak a váz fényezését kell autófényező pasztával áttörölnünk, kifényesítenünk, hogy bármikor nyugodt lélekkel nyeregbe pattanhassunk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: kerékpár, bicikli

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nyári szünet és a biztonság

A nyári hónapokban, a tanítási szünet időszakában jelentősen megnövekszik a gyermekek veszélyeztetettsége, és ez egyaránt igaz a közlekedési, az otthoni, ésaz egyéb balesetekre. A tanítás...


Leier Eco-Line

A győri székhelyű Leier elkötelezett a környezetvédelem mellett, ezért a fejlesztések és beruházások is ennek tükrében zajlanak. A cégcsoport a kor igényeihez maximálisan igazodva felismerte, hogy...