Fűnyírók benzinmotorral

AL-KO MagyarországEgy évvel korábban - tavaszi lapszámainkban - többször foglalkoztunk a fűnyírás "tudományával" és a gyep kezelésével. A következőkben a megfelelő fűnyíró gép kiválasztásához nyújtunk segítséget a német AL-KO cég hatalmas választékából. Ez a választék azonban valóban olyan nagy, hogy valamilyen módon részekre kellett bontanunk. Az első részbe végül is azok a gépek kerültek, amelyeket benzinmotor, kissé szakszerűbben négyütemű Ottó-motor hajt meg.

Rögtön vegyük számba, hogy amikor a legideálisabb gépet szeretnénk kiválasztani, mi szól a benzinmotoros meghajtás mellett, s mi ellene. Általánosságban elmondhatjuk, hogy ezek a motorok nagyobb teljesítményűek, mint a fűnyírókhoz használt elektromotorok. Az AL-KO gépválasztékában az elektromos meghajtásúak teljesítménye 1 kW és 1,6 kW között mozog, míg a legkisebb benzines motorteljesítménye is 2 kW-nál kezdődik, és növekszik akár 4 kW-ig, az önjáró gépeknél még tovább. A nagyobb teljesítménytől egyrészt nagyobb vágószélességet, vagyis nagyobb nyírási teljesítményt várhatunk el, de az erősebb motor jobban meg fog birkózni a túl magasra nőtt fű vágásával is. Mondhatjuk persze azt, hogy a magas füvet úgy sem szabad egy lépésben vágni, de azért aki csak egyszer is összehasonlított a gyakorlatban egy 1000 W-os elektromos gépet egy 3 kW-os benzinessel, az tudja, hogy az erősebb szinte falja a füvet a kisebbikhez képest.
Mindez szükségtelen viszont egy 100 m2-es pázsit karbantartásához, amit még a legkisebb géppel is aprólékosan le lehet vágni fél óra alatt. Itt viszont előtérbe kerülhetnek az elektromos gép előnyei; lényegesen csendesebb az üzeme, nincs kipufogógáz, azonnal üzemkész (csak be kell dugni a hosszabbítóba), és a karbantartási igénye is minimális, gyakorlatilag a rendszeres tisztításra korlátozódik. Van viszont az a bizonyos elektromos kábel, ami folyton útban van, néha nagy távolságból kell vezetni, életveszélyes elvágni, és nedves fűben egyáltalán nem szabad használni. 
Nézzük, hogy a választásnál milyen adatokkal és szolgáltatásokkal találkozhatunk, amelyek később megkönnyítik a munkánkat. A teljesítményadatokon kívül nézzük meg a vágásszélességet, mely a benzines gépeknél 40 cm-nél kezdődik (1), de akár 52 cm is lehet. Támpontként megadjuk, hogy a 40 cm-es vágószélességű géppel is nyugodtan felvállalhatjuk egy 700 m2-es gyepfelület ápolását, a legnagyobbakkal viszont akár 2000 m2-ig is elmehetünk.
Vizsgáljuk meg a fűnyíró magasságállítási lehetőségét. Ilyet minden gépen találunk, az olcsóbbaknál külön-külön lehet a kerekek magasságát állítani 4-5 fokozatban, a luxus fűnyíróknál viszont megkönnyítették a kezelő dolgát, és egy központi karral egyszerre állítható mind a négy kerék helyzete, illetve ezzel a vágási magasság.
Fűgyűjtő nélkül az AL-KO már nem is gyárt fűnyírót, és ez természetesen le is vehető, ha a levágott füvet a gyepen kívánjuk hagyni. Erre akkor kerülhet sor, amikor kifejezetten a gyep táplálása a cél. Ne feledjük azonban, hogy erre csak az alig megnőtt gyepszőnyeg gyenge utánvágása alkalmas, és egy évben csak néhányszor, rendszerint tavasszal és ősszel, különben a gyepszőnyeg filcesedni kezd, és tönkremegy. A jobb fűnyíró gépeknek a fűkidobó nyílása egy kis fedéllel elzárható. Ez kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy megváltoztassa a késházban a levegő áramlását, megszünteti a forgó kések szívóhatását, és a levágott apró fűőrleményt a gép a gyepszőnyegen hagyja.
Az AL-KO gépek motorját három gyártó készíti. A legkisebb teljesítményű erőforrások a Briggs & Stratton-tól származnak (2), mely világszerte ismert a léghűtéses négyütemű motorok gyártásában. A 2, illetve 2,6 kW-os gépek egyszerű felépítésűek, stabilak és környezetbarátok. Ilyennel látják el az AL-KO "Classic" családjának kisebb gépeit, illetve a magasabb kategóriájú "Comfort" fűnyírók némelyikét is. Ez utóbbiak nagy részébe viszont TC (Tecumseh Centrum) erőforrásokat szerelnek. Ezek hasonló kvalitású, de valamivel nagyobb teljesítményű motorok. Az igazán szívet melengető látvány a luxuskategóriának számító "Premium" gépcsalád Honda motorja. A erőgépek 2,8 és 4 kW közötti teljesítményűek, nagyon korszerűek és remek formatervezésűek.
Ha már a legigényesebb "Premium" gépeknél tartunk, akkor meg kell említenünk az önjáró fűnyírókat. Ezeknél már nem kell erőlködnünk a gép tologatásával, hiszen a motor a megfelelő áttételeken és tengelykapcsolón keresztül a kerekeket is meghajtja. A gép markolatán három kapcsolókart is találunk; az egyikkel a gázt adagolhatjuk, a másikkal a kerékhajtást kapcsolhatjuk, a harmadikkal viszont a vágókés forgását állíthatjuk le, hogy pl. egy kavicsúton "áthajtva" a légörvény ne kapja fel a kavicsdarabokat. A luxus kategóriában még egy szolgáltatással kényeztetik a gép használóját; itt már nem a klasszikus berántó zsinórral kell indítanunk a motort, hanem elektromos önindítóval. Ez persze már "Mercedes-kategória" (árában is), de a sok szolgáltatás adta kényelem mindenért kárpótol.
A luxus persze még itt sem ér véget. A következő kategória már inkább kistraktorra emlékeztet, pedig még mindig egyfunkciós gépről, fűnyíróról van szó. A "Ride-on" fantázianevű gépek lényegében annyi pluszt adnak az önjárókhoz képest, hogy ezekre rá lehet ülni, és kormányozva vezetni, így rendkívül kényelmes, mondhatnánk szórakoztató a fűnyírás. Még a fűtartó ürítése is úgy van kitalálva, hogy ne kelljen hozzá leszállni a gokartra emlékeztető kis járműről. Négy, illetve 4,4 kW-os motorral készülnek, vágómagassága a kerekeknél külön-külön állítandó, és konstruktőrei arra is gondoltak, hogy használaton kívül összecsukható, felállítva kis helyen tárolható legyen (3). Ezeket a fűnyírókat elsősorban nagy, vízszintes felületek karbantartására ajánljuk.
Már a mezőgazdasági munkák irányába kalandozunk el, amikor szót ejtünk az ún. homlokfűnyírókról (4), amelyek kétkerekűek lévén az előbbieknél sokkal jobban alkalmazkodnak a terephez, és fűnyíráson kívül szálas termények kaszálására is alkalmazhatók. A gép természetesen önjáró, vagyis motorja a kerekeket is hajtja, lejtős vagy ferde területeken is könnyen vezethető. Ez már többfunkciós mezőgazdasági gépnek tekinthető, sőt télen, tolólappal és hólánccal felszerelve (5) hótakarítóként is használható.
Végül egy kicsit belekóstolunk a tényleg sokfunkciós mezőgazdasági gépek világába, és megemlítjük az ún. fűnyíró traktorokat, melyeket kiegészítő tartozékok egész sora tesz univerzálissá. Az AL-KO ezeket részben saját márkanevén gyártja, részben pedig Concord néven. Ez utóbbiak a sárga AL-KO gépektől eltérően piros színűek. Teljesítményük 10 kW körüli, ami már elegendően nagy utánfutó vontatására, hótolólap mozgatására vagy akár seprőgép üzemeltetésére is. A fűnyíró traktorok elsősorban azok számára jelenthetnek megfelelő megoldást, akik hivatásszerűen nagyobb parkok gondozását végzik.
Még egy pár szót szólunk a benzines motorok - persze elsősorban a kis fűnyíró motorok - karbantartásáról, ápolásáról. Négyüteműek lévén tiszta benzinnel működnek, ólmozott és ólmozatlan egyaránt megfelel. A motor kenése ugyanúgy a karterben lévő olajból történik, mint egy gépkocsi motornál. Az olajszintet rendszeresen ellenőrizni kell az olajbetöltő nyílásnál (az olajbetöltő sapkájának a vége érjen bele az olajba), vagy nívópálcán, és a használattól is függően, de legalább egy évben egyszer cserélni kell.
Fontos a légszűrő rendszeres tisztítása, illetve cseréje. Tisztításkor a szivacsot alaposan rázzuk, porszívózzuk ki, de ne mossuk, sőt ha nagyon kiszáradna, egy kevés olajjal pótoljuk az enyhén olajos tapintását, mert csak így fejti ki a megfelelő szűrőhatást. A porlasztó ritkán okoz gondot, de az üzemanyagból esetleg kerülhet az úszóházba víz. Ilyenkor ugyanúgy kell eljárnunk, mint egy motorkerékpár porlasztójánál; le kell csavaroznunk az úszóházat, és ki kell öntenünk belőle az idegen anyagot, esetleg egy kevés plusz benzinnel átmosni.
Az éles kés a kíméletes fűnyírás záloga. A tompa kés nem vágja, hanem roncsolja a füvet, nehezen gyógyuló sérülést okozva. A kés kiszereléséhez úgy billentsük az oldalára a gépet, hogy a tartályban ne legyen üzemanyag, és a porlasztó felülre kerüljön. A kés köszörülésénél mindig kövessük az eredeti él síkját, és törekedjünk arra, hogy a két vágóél szimmetriáját ne bontsuk meg, különben a tengely ütni fog.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: fűnyíró, benzinmotor

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Innováció a kertben

A környezetünk formálásához, ápolásához különböző gépeket használunk (láncfűrész, sövényvágó, fűnyíró, fűkasza), melyek erőforrása többnyire benzinmotor vagy hálózati elektromos motor. Mind a...


Nem akarsz idén füvet nyírni?

Előre bocsátjuk, hogy soha, senkit nem beszéltünk le a fűnyírásról, ha az illető szeret füvet nyírni. Igen, vannak olyanok, akiknek ez igazi kikapcsolódás, akik élvezik a rendszeres és monoton...