Fűtésszabályozás Ladákban

A fennakadt kabinfűtés gyors-kikapcsolása 

A Ladák fűtése-szellőztetése sokoldalúan megoldott, s szinte minden igény szerint szabályozható. A gondot ritkán a fűtés kimaradása, többször annak leállíthatatlansága okozza.

Az öregebb kocsikon a kimaradás egyik oka, annak a pipa (vagy inkább nagy gyertyasapka) méretű és alakú kis gumicső kanyaridomnak az elöregedése és kilyukadása, ami a melegvizet visszavezeti a motorhűtőbe. A hibát azonnal jelzi, hogy elöl, az utas oldalán hirtelen párásodnak az oldalablakok és a szélvédő, amellett érezhetően melegszik az utastér. Ilyen esetben azonnal le kell állni, ki kell kapcsolni a motort és a fűtést, mert a gumiidom szétrepedése leforrázást, a hűtővíz jelentős részének a motortérbe nyomását okozhatja.
A rendszer lehűlése után a motortérből - nehezen bár, de hozzá lehet férni a bilincsekkel felerősített csőpipához. Megszáradása után szigetelőszalaggal - a műanyagból készülteknél ide jobb a régi, mindkét oldalán ragadós fekete szalag - minél szorosabban és alaposabban körül lehet bandázsolni a csőpipát. Zsineggel is alaposan körülkötözve - a fűtést nem bekapcsolva - el lehet óvakodni a legközelebbi benzinkútig, javítóműhelyig, ahol majd ki kell cserélni a hibás alkatrészt (az ábrán a 16-os szám).
A különféle hűtő-fűtő szerkezeteket a szabályozókarok (az ábrán 3-as szám) bowdenek közvetítésével állítják a kívánt helyzetbe. Az aránylag hosszú kábelek (5) hüvelyeiben hosszabb használat után már kialakul akkora tágulás, hogy a fűtés csapját elzáró kábel nem a csapot tolja "állj" helyzetbe, hanem a hüvelyében kihasasodik. Azaz: dől a meleg, nem lehet kikapcsolni a kabinfűtést.
A kis csaphoz (az ábrán 21-es) nagyon nehezen, csak a műszerfal lebontása után lehet hozzáférni, hogy az ott végződő kábelt szorosra állítsák. Szerencsére van egy gyors, az egyszeri kikapcsolást megoldó lehetőség is. A kesztyűtartó fedelének lenyitása után a doboz jobb felső sarkában elérhető egy elég nagy nyílás, amelybe egy karcsú, hosszú ujjú kéz befér. Ott aztán csuklóból a kormány felé tapogatózva, vakon is meg lehet találni a kis hengeres, kb. 20x20-as csapot s fél gyufaszálnyi karját, rajta a kábelvéggel. Ha meleg, nagyon könnyű megtalálni, majd átnyomni negyed fordulattal a zárt állásba. Aztán már csak arra kell ügyelni, hogy a műhelyig véletlenül se kapcsoljuk be a hűtést, mert "be" irányba működik a kábel.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Elektromos kazán

Ha valakinek jelenleg vizes fűtése van és kazáncserén gondolkodik, akkor jó alternatív megoldás lehet az elektromos fali kazán is. Ha egy gázkazánt cserélni kell, akkor 90% esély van arra, hogy...


A fa megújuló energiaforrás

A fa jelenleg a legfontosabb megújuló energiaforrásunk, a kitermelt faanyag 43%-át energetikai célra használtuk az elmúlt évben. Az ipari fa, anagyméretű rönkök ára jóval meghaladja a tűzifa árát,...