Az öregebb kocsikon a kimaradás egyik oka, annak a pipa (vagy inkább nagy gyertyasapka) méretű és alakú kis gumicső kanyaridomnak az elöregedése és kilyukadása, ami a melegvizet visszavezeti a motorhűtőbe. A hibát azonnal jelzi, hogy elöl, az utas oldalán hirtelen párásodnak az oldalablakok és a szélvédő, amellett érezhetően melegszik az utastér. Ilyen esetben azonnal le kell állni, ki kell kapcsolni a motort és a fűtést, mert a gumiidom szétrepedése leforrázást, a hűtővíz jelentős részének a motortérbe nyomását okozhatja.
A rendszer lehűlése után a motortérből - nehezen bár, de hozzá lehet férni a bilincsekkel felerősített csőpipához. Megszáradása után szigetelőszalaggal - a műanyagból készülteknél ide jobb a régi, mindkét oldalán ragadós fekete szalag - minél szorosabban és alaposabban körül lehet bandázsolni a csőpipát. Zsineggel is alaposan körülkötözve - a fűtést nem bekapcsolva - el lehet óvakodni a legközelebbi benzinkútig, javítóműhelyig, ahol majd ki kell cserélni a hibás alkatrészt (az ábrán a 16-os szám).
A különféle hűtő-fűtő szerkezeteket a szabályozókarok (az ábrán 3-as szám)
bowdenek közvetítésével állítják a kívánt helyzetbe. Az aránylag hosszú kábelek
(5) hüvelyeiben hosszabb használat után már kialakul akkora tágulás, hogy a
fűtés csapját elzáró kábel nem a csapot tolja "állj" helyzetbe, hanem a hüvelyében
kihasasodik. Azaz: dől a meleg, nem lehet kikapcsolni a kabinfűtést.
A kis csaphoz (az ábrán 21-es) nagyon nehezen, csak a műszerfal lebontása után
lehet hozzáférni, hogy az ott végződő kábelt szorosra állítsák. Szerencsére
van egy gyors, az egyszeri kikapcsolást megoldó lehetőség is. A kesztyűtartó
fedelének lenyitása után a doboz jobb felső sarkában elérhető egy elég nagy
nyílás, amelybe egy karcsú, hosszú ujjú kéz befér. Ott aztán csuklóból a kormány
felé tapogatózva, vakon is meg lehet találni a kis hengeres, kb. 20x20-as csapot
s fél gyufaszálnyi karját, rajta a kábelvéggel. Ha meleg, nagyon könnyű megtalálni,
majd átnyomni negyed fordulattal a zárt állásba. Aztán már csak arra kell ügyelni,
hogy a műhelyig véletlenül se kapcsoljuk be a hűtést, mert "be" irányba működik
a kábel.
Fűtésszabályozás Ladákban
A fennakadt kabinfűtés gyors-kikapcsolása
A Ladák fűtése-szellőztetése sokoldalúan megoldott, s szinte minden igény szerint szabályozható. A gondot ritkán a fűtés kimaradása, többször annak leállíthatatlansága okozza.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Energiatakarékos, kétcsöves fűtések szerelése termosztatikus radiátorszelepekkel
Az energiaárak emelkedése és a gazdasági válság következtében igen fontos szempont, hogy a fűtés költségei jelentős mértékben csökkenthetőek legyenek, hiszen a jelenlegi árak mellett jövedelmünk...
Polietilén fűtéscsövek szerelése
Előző számunkban végigvettük a réz fűtéscsövek tulajdonságait, és a csőkötések gazdag választékát. Viszonylag fiatal, de a korszerű anyagoknak köszönhetően egyre elterjedtebb technológia a...