Mielőtt belevágnánk a vásárlásba, tisztában kell lennünk a gépkocsi pontos korával, futott kilométerek számával és a motor környezetvédelmi besorolásával. Behozatalnál új személygépkocsinak minősül az a személygépkocsi, amely a vásárlás időpontjában legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva a megszerzés időpontjáig legfeljebb 6 hónap telt el. Az első forgalomba helyezés időpontjával kapcsolatban, a forgalmi engedélyben szereplő dátum a mérvadó, a vásárláskori kilométeróra-állást pedig a számlán vagy az adásvételi szerződésen kell rögzíteni.
Az előzőek alapján újként hozható be a 2 hónapos, de 10 000 km-t futott autó, de egy 5 éves autó is, ha nem mentek vele többet 6000 km-nél. Muzeális besorolású autókra nem vonatkozik a fenti szabályozás. Magyarország EU-csatlakozásával megszűnt a behozható autók évjárati korlátozása, és vámkezelési kötelezettség sincs, mivel az uniós kereskedelem vámmentes (egészen pontosan az egész Európai Gazdasági Térségen belül érvényes a vámmentesség).
A forgalomba helyezhetőség kulcsszavai a típusbizonyítvány, az EURO-besorolás és a motorkód. A típusbizonyítvány tartalmazza a környezetvédelmi besorolás (EURO-kategória) megállapításához szükséges adatokat. Az EU-ban gyártott autók közül legalább EURO-II-es besorolású, még érvényes hatósági engedéllyel rendelkező autók, a harmadik országokból csak EURO-III-as, vagy annál jobb normát teljesítő példányok jöhetnek be hazánkba.
Hazahozatal és ügyintézés
Vásárláskor, magánszeméllyel elegendő adásvételi szerződést íratnunk. Az adásvételi szerződés nyelvét nem korlátozzák a jogszabályok, de érdemes az angolnál maradni. Ha kereskedőtől vagy cégtől vásárolunk, kereskedelmi számlát kell kérni. A helyzet ugyanez céges import esetén is. Az Európai Unió más tagállamaiban vásárolt személygépkocsit nem szükséges kivonni a forgalomból, illetve ideiglenes rendszámmal ellátni a behozatalhoz. Az autó eredeti rendszámmal és okmányokkal is átlépheti a határt, Magyarországon pedig a forgalomba helyezés során „honosításra” kerül. Az első út a Nemzeti Közlekedési Felügyelethez kell, hogy vezessen, ahol megtörténik az első vizsgáztatás. Itt a vizsgálaton elsősorban a motor- és az alvázszámot ellenőrzik, valamint megnézik, hogy az autó sérülésmentes-e, és a legfontosabb, hogy ekkor állapítják meg az autó környezetvédelmi besorolását.
Ha minden szempontból megfelelő az autó, a következő állomás a megyeszékhely szerint illetékes fővámhivatal. Az eljárás végén a vámhivatal egy határozaton állapítja meg a fizetendő vám, ÁFA, regisztrációs adó és az egyéb díjak összegét. A regisztrációs adó kifizetése után lehet utolsó állomásként az illetékes okmányirodát felkeresni. Az autó először nagy valószínűséggel ideiglenes forgalomba helyezést, és E rendszámot kap. A vizsgálat lezárását követően újra az okmányirodába kell mennünk, ahol végleges rendszámot, érvényesítő matricát, és végleges forgalmi engedélyt kapunk.