Gépkocsi az EU-ból

2013-05-17 14:26:24 | Módosítva: 2013-05-20 16:53:05

Gépjárművet külföldről behozni sok hercehurcával járó, de nem lehetetlen küldetés. Ha nincs időnk futkározásra, több céget is megbízhatunk importügyintézéssel.

Mielőtt belevágnánk a vásárlásba, tisztában kell lennünk a gépkocsi pontos korával, futott kilométerek számával és a motor környezetvédelmi besorolásával. Behozatalnál új személygépkocsinak minősül az a személygépkocsi, amely a vásárlás időpontjában legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva a megszerzés időpontjáig legfeljebb 6 hónap telt el. Az első forgalomba helyezés időpontjával kapcsolatban, a forgalmi engedélyben szereplő dátum a mérvadó, a vásárláskori kilométeróra-állást pedig a számlán vagy az adásvételi szerződésen kell rögzíteni.


Az előzőek alapján újként hozható be a 2 hónapos, de 10 000 km-t futott autó, de egy 5 éves autó is, ha nem mentek vele többet 6000 km-nél. Muzeális besorolású autókra nem vonatkozik a fenti szabályozás. Magyarország EU-csatlakozásával megszűnt a behozható autók évjárati korlátozása, és vámkezelési kötelezettség sincs, mivel az uniós kereskedelem vámmentes (egészen pontosan az egész Európai Gazdasági Térségen belül érvényes a vámmentesség).


A forgalomba helyezhetőség kulcsszavai a típusbizonyítvány, az EURO-besorolás és a motorkód. A típusbizonyítvány tartalmazza a környezetvédelmi besorolás (EURO-kategória) megállapításához szükséges adatokat. Az EU-ban gyártott autók közül legalább EURO-II-es besorolású, még érvényes hatósági engedéllyel rendelkező autók, a harmadik országokból csak EURO-III-as, vagy annál jobb normát teljesítő példányok jöhetnek be hazánkba.

Hazahozatal és ügyintézés

Vásárláskor, magánszeméllyel elegendő adásvételi szerződést íratnunk. Az adásvételi szerződés nyelvét nem korlátozzák a jogszabályok, de érdemes az angolnál maradni. Ha kereskedőtől vagy cégtől vásárolunk, kereskedelmi számlát kell kérni. A helyzet ugyanez céges import esetén is. Az Európai Unió más tagállamaiban vásárolt személygépkocsit nem szükséges kivonni a forgalomból, illetve ideiglenes rendszámmal ellátni a behozatalhoz. Az autó eredeti rendszámmal és okmányokkal is átlépheti a határt, Magyarországon pedig a forgalomba helyezés során „honosításra” kerül. Az első út a Nemzeti Közlekedési Felügyelethez kell, hogy vezessen, ahol megtörténik az első vizsgáztatás. Itt a vizsgálaton elsősorban a motor- és az alvázszámot ellenőrzik, valamint megnézik, hogy az autó sérülésmentes-e, és a legfontosabb, hogy ekkor állapítják meg az autó környezetvédelmi besorolását.


Ha minden szempontból megfelelő az autó, a következő állomás a megyeszékhely szerint illetékes fővámhivatal. Az eljárás végén a vámhivatal egy határozaton állapítja meg a fizetendő vám, ÁFA, regisztrációs adó és az egyéb díjak összegét. A regisztrációs adó kifizetése után lehet utolsó állomásként az illetékes okmányirodát felkeresni. Az autó először nagy valószínűséggel ideiglenes forgalomba helyezést, és E rendszámot kap. A vizsgálat lezárását követően újra az okmányirodába kell mennünk, ahol végleges rendszámot, érvényesítő matricát, és végleges forgalmi engedélyt kapunk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Dobó Botond avatarja

Dobó Botond         eredeti rendszámmal átlépni a határt...

Tisztelt Bérces Balázs!

Az érdekel, hogy milyen norma alapját lehetséges, hogy "Az autó eredeti rendszámmal és okmányokkal is átlépheti a határt..."
Mindenhol azt hallom, hogy megbüntetnek, ha magyar lakhellyel vezetek külföldi rendszámú autót.
Köszönöm!

Botond

Környezetbarát csúszásmentesítő

Téli viszonyok közt az utak, járdák és járófelületek jegesedés okozta közlekedési problémák kezeléséhez ajánlunkútszóró anyagokat. A síkosság elleni küzdelemben jelent hatékony megoldást...


Adott egy nagyon karcos autó!

A téli hónapokban még a gépkocsi tisztítását is gyakran hanyagoljuk, így az első kora tavaszi "nagymosáskor" sokszor kellemetlen meglepetések érnek bennünket. A sártól és sótól megtisztított...