Revell modell "óriások"

1Előbb-utóbb minden modellezőt "megszédít" egy-egy méretesebb makett. A személyautók terén nincs nagy választék, a motorkerékpárok között azonban jobb a helyzet. A modellgyártók ugyanis ritkán rukkolnak elő egy új "óriással", ezért kellemes meglepetés, hogy a Revell 1:9-es léptékű motorkerékpárjai mellett számos 1:12-es autót is újra álmodott. A nagy F-1-es Ferrarikon (312T, 126 C2) túl, várhatóan a 3. negyedévben jelenik meg az új, F2002 Ferrari torpedó, a 4. negyedévben pedig egy '32-es évjáratú Ford A típusú Street Rod kocsi, új, ugyancsak 1:8-as változata kerül az üzletekbe. Ezeknek előzményeként a Revell két klasszikus autó modelljével lepte meg a makettezőket. Mellettük nem lehet csak úgy elmenni, a kérdés csak az, hogy mi van a nagyok dobozában?

2Az persze, hogy kinek mi minősül nagynak, az egyedi dolog, hiszen az 1:24-esek mellett már az 1:16-os modellek is nagynak látszanak. Ám óriásnak inkább az 1:12-es, még inkább az 1:8-as léptékű makettek nevezhetők. Bár magam megrögzött 1:16-os párti vagyok, az óriások ennek ellenére mindig vonzottak. E néhány szerzeményem mindegyike sok munkát, de e mellett ugyanannyi örömöt és sikert is szerzett. Az ember azt várná, hogy a "Big"-nek titulált modellek sokkal részletesebbek kisebb társaiknál, ám ez csak álom, és többé-kevésbé csak a neves keleti gyártók produktumaira igaz. A részletezettségre áhító "őrültek" kevesen vannak, a nagyobb méretű modellek után vágyók pedig többnyire nem rendelkeznek különleges gyakorlattal, ez tény. Ezt ismerte fel a Revell, és 1:12-es makettjeinek részletezettségét illetően a fenti 3szempontokat vette figyelembe. Nem ment túlzásokba, és első sorban a szerényebb képességű modellépítők ennek koncepciónak a kedvezményezettjei. Ezáltal e nagy modellek is kelendőbbek, ráadásul megfizethetők, és bizonyos szempontból könnyebb az összeállításuk is. A méretes autókitteket tehát e szemszögből nézve mutatom be.
A múlt évben került hazai piacra a Revell új, 1:12-es csoda Bel Air-je. Ígéretes, 3 verzióban megépíthető, 424 mm-es jószág, akkora dobozban, hogy alig tudtam átfogni. A híre már megelőzte, így nem ért meglepetésként, amit benne találtam. A 178-as alkatrészszám kissé visszafogottnak tűnt, a keménytetős változat viszont igen csábító jellegzetessége, mármint formailag. Eredetileg valószínűleg a Monogram mondhatta a magáénak, és "fúzió" következtében került a présszerszáma a Revellhez. Ezt némileg kétségessé teszi az alvázon fellelt 2002-es évszám, viszont egyéb jellemzői a 80-as évekre utalnak. De ez a "vissza a múltba" történet valószínűleg keveseket érdekel, annál inkább maga a modell.

'57-es Chevy Coupe, a la B el Air 1:12

Első nekifutásra csalódást okozott ez a klasszikus amerikai autó (1), mert a motorházon kívül nem nyitható semmije, az utastér meg teknős kialakítású. Kissé nehéz lesz kifesteni, bár ezt megkönnyíti, hogy az első ülés utólag beragasztandó darab. A 3 verzióban megépíthető motorblokk egyszerű, eléggé tagolt, könnyű összeállítani. A mellékelt gyújtáskábeleken kívül érdemes egyéb vezetékekkel is "feltupírozni" a motorteret, különben üresnek fog látszani (2). Az alváz és a padlólemez egybeöntött darab, az első kerékfelfüggesztés is egyszerűen megoldott, bár a 4tekercsrugók tömbjét érdemes 1,2-es rézhuzalból kialakítottra cserélni. Ezek lágy huzalból könnyen farúd köré hajlíthatók, így valószerűbb a hatásuk. A matt antracit alvázon jól mutatnak majd a fényes és selyemfényű futóművek egységei, valamint a motorblokk alsó része, a kipufogódobok és ennek csövei (3). Ezek a jellegzetességek kimondottan a gyakorlatlanabb modellépítőknek kedveznek. A kerekekhez két slick - sajnos "roggyant" kivitelük miatt használatukat nem javallom -, azaz sima felületű, négy sport és négy standard gumi, valamint ezekhez megfelelően két jó minőségű komplett felni készlet jár. A standard változathoz való gumikon külön bepattintható fehér oldalperemek teszik feleslegessé a festési műveletet, ami méltányolandó előny (4). A kerekek tengelyre rögzítése azonban nem igazán teherbíró, s nem árt a törékeny csapokat fém szegeccsel, illetve hátul huzaltengellyel helyettesíteni, és ezekre pillanatragasztóval már könnyen felerősíthetők a felnik.
5Az utastér megformálásához biztos kéz, és jó ecset szükséges, szerencsére a kontúrok jó "vezetőként" szolgálnak. A bőr és textilbevonatokhoz a tuppfoló technika alkalmazása előnyös, mert ezzel jó bőrhatás érhető el. A valódi bőrhuzat még jobb lenne, de ezt valószínűleg csak kevesen vállalják fel. A műszerfal igen dekoratív látvány, ha dekorálásához krómfóliát használunk (5). A karosszéria jó vonalvezetésű, beszívódásoktól mentes, kár hogy az ablakok krómkereteire csak a tagolásuk utal, és csak krómfóliával bevonva hatnak majd valódiként, ezüstre festve már kevésbé. Nagyon előnyösek viszont a jellegzetes oldalsó krómdíszítmények süllyesztett fészkei, mert ezek megkönnyítik a díszítmények felragasztását (6). Csak a motortér fedélpántjai nem kielégítők, de ez korrigálható, esetleg fémből készültre cserélhető. A szélvédő és a hátsó üveg jó, nem egészen torzításmentes, de elég vékony. A krómbevonatok nagyon szépek, sorjamentesek, csillogóak, de nem árt velük óvatosan bánni, mert az ujjlenyomatokat nem kedvelik. A matricák rajza elég jó, ám a felületük narancsos, ami csak lakkozással tüntethető el.
Mindezek alapján, állítom, hogy a Revell Bel Air-je nem bonyolultan öszszeállítható kit. Legfeljebb a festése - különösen a karosszéria nagy felületei miatt - okozhat gondot, ám modellspray festékeket használva ez sem lehet igazán jelentős akadály. A három verzió további előnyös tulajdonsága a készletnek, és aki könnyen mutatós, nagy méretű autómakettet akar építeni, a Bel Air-rel jól jár. (Háttéranyagként jól használható a "Klasszikus amerikai autók" című szakkönyv.) Bár nem túl részletes, ám szépen kidolgozott makett, amelyet a méretei miatt lehetetlen nem észrevenni. Ára korrektnek mondható, így elfogadható áron igazán attraktív nosztalgia kocsit lehet belőle készíteni még a gyakorlatlanabb makettezőknek is.

Jaguar E-Type (XK-E) 1:8

5Ezt a makettet nagyon kíváncsian vártam. A '60-as évek híres angol sportkocsija igazi "sport lady", szinte a bemutatását követően a toppon volt. Elegáns, angolosan nyújtott vonalvezetésű karosszériája eszményien szép (még ma is az), a hosszú motortető alatt pedig remek 6 hengeres soros motor rejtőzött, amely 245 km/h-s végsebességet biztosított e remek kocsinak. Keménytetős változata legalább olyan kelendő volt, mint a nyitottak, sikerében korrekt ára is közrejátszott.
Nos, ennek a ma már klasszikusnak számító autónak a keménytetős változatáról készített a Revell óriási, 1:8-as léptékű makettet (7). Itt már szó sem érheti a gyártót a nyithatóságok tekintetében, csak a hátsó csomagtér ajtaja nem, más mindene nyitható. A mérete tekintélyt parancsol, hiszen több mint fél méter, pontosabban 556 mm hosszú, és 272 mm széles, alkatrészeinek száma pedig 262 darab. Nos, ez a kit sem sorolható a túlrészletezett modellek közé. (Csak az összehasonlítás kedvéért, egy most épülő Ötaki gyártmányú 1:12-es 450-es Mercedes 450, ugyanez a típus a Doyusától pedig 380 darabból állítható össze.) A Jaguar adottságai csábosak, hiszen nyílik a motorházfedele, a két oldalajtaja, az ajtóüvegek le-föl hajthatók, első futóműve pedig rugózott.
7Az eredeti autó áramvonalas karosszériája erőteljesen legömbölyített, ezért a modellen is ennek a megoldása érdekelt elsősorban. Az eredményt pedig fenntartásokkal ugyan, de alapjába véve megnyugtatónak találtam. A Jaguár jól szabott "ruháját" ugyanis csak több darabból lehet összeállítani, de az osztott elemek csatlakozó vonala ideálisnak mondható. Fenntartásaim csak a karosszéria elemek összeillesztésének pontosságára vonatkoztak, s ez sajnos be is igazolódott. A "száraz" illesztési próbán ugyanis minden ilyen darabbal meggyűlt a bajom. Ezen ugyan a ragszalagos összefogás segített (8), de a végső összeragasztásukkor belülről lapolt erősítésekre lesz szükség a tartós kötés érdekében. Ezen kívül nem árt, ha a motorháztető belsejébe beépítjük a hiányzó két kerékdobot, és a csuklópántot is megerősítjük.
9A másik problémám, hogy az összeállítási útmutató nem veszi figyelembe a fényezési műveleteket. Csak a rész összeállításokhoz ad kellő útmutatást, ám az összeépítéshez szükséges technológiai sorrendet a modell megépítőjének kell a részegységek beépítését figyelembe véve kialakítania. Ez pedig elég nehéz feladat, mert számos helyen a karosszéria elemek közé kell illeszteni pl. a tűzfalat, az utastér padlóját, vagy a hátsó csomagtér padlólemezét. Ez pedig csak a karosszéria összeragasztása után lehetséges, a fényezésre csak ezt követően lehet sort keríteni. Ez sok és nehezen kivitelezhető, kitakarást igényel. Az autó összeállítása tehát nem felhőtlen munka.
Ezt követően a részletegységeket vettem szemügyre. A motorblokk jól követi az eredetit. Bár a kontúrok több helyen túl élesnek tűnnek, ám összességében megfelel az optikája (9). Az első futómű és a motorbölcső váza kellően részletezett, ám a leegyszerűsítések miatt kissé művinek tűnik. Nagyobb baj, hogy a működő rugózás miatt veszélyben van a kerékfelfüggesztés szilárdsága (10). A vékony csaptengelyek nem sokáig bírják el törés nélkül e nagy kocsi elég tetemes önsúlyát.
11Alváz az nincs, mivel önhordó karosszériás kocsiról van szó, ez indokolja a padlólemez vaskos kialakítását. Az utastér kissé szögletesen kialakított, a tűzfallal összeragasztott félteknősen süllyesztett padlólemez a karosszéria alsó részét teszi szilárd egységgé. A műszerfal hihetően valószerű (11). A nyitható ajtók pántjai elég gyengék, de jól működnek, fémcsapokkal megerősítve azonban tartósak is lesznek. Az ajtók üvege fogaskerék meghajtású fogasívvel mozgatható, de nem tartós használatra készült, megerősítésre szorul. A hátsó csomagtér padlólemeze sem illeszkedik megfelelően a karosszéria oldalaihoz, itt a réseket kell kifoltozni.
A hátsó futómű a modellen merev, ez érthető is, hiszen a felfüggesztés alkatrészei nem bírnák el a rugózott kivitel igénybevételét. Az összhatás azonban jó, és a tengely is teherbíró. A kerékgumik a szokásosnál keményebbek ugyan, de mintázatuk megfelelő. A küllős felniket (12) természetesen kompromisszum szülte, ezért nem keresztküllősek (eredetileg azok voltak). Így csak éppen megfelelő illúziót keltenek. (Itt ajánlom az igényességre 14törekvő társaimnak júniusi számunkban bemutatott "Velics-módszert", amellyel igazi keresztküllős felniket lehet készíteni.) A krómozott darabok egyébként sorjamentesek, tükörfényesek, és még osztógerinc sem található rajtuk (13). Az üvegek szinte torzításmentesek, jól illeszkednek a helyükre. A matricakészlet igen szerény, a műszerskála matricákon kívül csak a krómozott rendszámtábla keretbe ragasztható márka- (14) illetve normál rendszámtábla változatot tartalmazza, de egyéb matricára nincs is szükség.
Végül is az egyszerűnek mondható kit jó minőségű, a kevésbé rutinos építők is elboldogulnak vele, viszont az igényeseknek kiváló alap, amely számos feljavításra (bőrkárpitozás, világítás, kerékfelfüggesztések stb.) tálcán kínálja fel a lehetőségeket, természetesen megfelelő szakanyag felhasználásával. A készlet ára a méretéhez viszonyítva kimondottan előnyös, hiszen a Kék Kobrától alig 11 000 Ft-ért bárki elviheti. Ne feledjük, ez egy igazi óriás, amit hosszadalmas munkával ugyan, de kiemelkedő szépségűre lehet elkészíteni. Exkluzív darab, amely önmagában is különleges szobadísz.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Babos János

Címkék: modell, modellezés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Egyéni dísztárgyak

Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...