A modell pedig a Franklin Mint ismert amerikai modellgyártó 1:8-as, majdnem 
  működőképes, ám kissé sérült replikája. A cél: a nem megfelelő anyagú alkatrészek 
  és egyéb hiányok kiküszöbölése. A kb. 300 euro (kb. 70 000 Ft-os) igényes kivitelű 
  fém modellen ugyanis akadt  néhány 
  gyenge részlet. No, nem a részletes vázzal, vagy a motor mozgó mechanikai alkatrészeivel 
  volt baj, azok kitűnő minőségűek. A fa részekről és a bőrkárpitokról azonban 
  ordított műanyag mivoltuk, ezeket szándékoztam valódi anyagokból készített alkatrészekre 
  cserélni. A feljavítási munkákhoz szerencsére részletes fotóanyag állt a rendelkezésemre.
néhány 
  gyenge részlet. No, nem a részletes vázzal, vagy a motor mozgó mechanikai alkatrészeivel 
  volt baj, azok kitűnő minőségűek. A fa részekről és a bőrkárpitokról azonban 
  ordított műanyag mivoltuk, ezeket szándékoztam valódi anyagokból készített alkatrészekre 
  cserélni. A feljavítási munkákhoz szerencsére részletes fotóanyag állt a rendelkezésemre.
  Első teendőm természetesen egy alapos állagfelmérés volt. A fém szerkezeti részek 
  kb. 80%-a precíziós öntvény, anyaga fehér öntvény, magyarul jófajta spiáter. 
  A különálló alkatrészek csavarokkal voltak összeerősítve. A sűrű küllőzetű kerekek 
  egy darabból készült remek darabok és nagyon szilárdak. A váz több bonyolult 
  idomöntvényből áll, és igen masszív. Az első csalódást a falécekből álló padló 
  és folytatásaként az ülés alá felfutó lécburkolat okozta. Ez ugyan finom erezetmintával 
  ellátott műanyagöntvény, amely három fődarabból áll, de az illeszkedésük nem 
  volt kellően pontos, sőt a burkolat ívelten felfutó darabja a felfogó vasalatok 
  hajlatát is  csak 
  lazán követte. Az akku doboza és az ülés alatti elosztó doboz sem sokkal különb 
  (1), az ülés fa kerete pedig még sorjás is volt. Precízen kivitelezett darabok 
  viszont a hajtómű (2), és a hozzá tartozó egyéb szerkezeti részegységek, fogaskerékhajtások, 
  himbák, mozgó vezérlőrudak, hajtókar, lendkerék stb. (3). A csővezetékek mérete 
  ugyan túl egyöntetű, pontosabban vékonyka, de ezek kevésbé bántják a szemet, 
  mint a további részegységek.
csak 
  lazán követte. Az akku doboza és az ülés alatti elosztó doboz sem sokkal különb 
  (1), az ülés fa kerete pedig még sorjás is volt. Precízen kivitelezett darabok 
  viszont a hajtómű (2), és a hozzá tartozó egyéb szerkezeti részegységek, fogaskerékhajtások, 
  himbák, mozgó vezérlőrudak, hajtókar, lendkerék stb. (3). A csővezetékek mérete 
  ugyan túl egyöntetű, pontosabban vékonyka, de ezek kevésbé bántják a szemet, 
  mint a további részegységek.
  A kettős ülés kimondottan Janus-arcú, a fémváz remekül kivitelezett, a párnázat 
  azonban vinilből készült formatömb, amely vastagságát tekintve nem elég magas, 
  és a tűzések száma is több a kelleténél. A keskeny hát és karfa támlákkal is 
  ez volt a helyzet. További lezserségek: hiányzik a kábelezés, és a műanyag meghajtószíj 
  kivitele sem üti meg a mértéket. Ráadásként a makett valószínűleg lesétálhatott 
  tulajdonosa polcáról, mert az első kerék villája erősen hátrahajlott, és nem 
  lehetett egyenesbe állítani a kormánykarral.
  Első teendőm az első kerék villájának kiegyengetése volt. Óvatosan két léc közé 
  fogva fokozatosan és lassan előre hajlítottam, majd a villaszárakat síkba állítottam 
  (4). Ez kényes művelet volt, mert a fémöntvény könnyen eltörhet hajlítgatás 
  közben, de szerencsére ez most nem következett be. A kormánykart most már középre 
  állíthattam, és a munkát a lécpadlózaton folytattam tovább.
   Az eredeti 
  burkolat három műanyag darabból állt, amit fából készültre kívántam cserélni. 
  Itt azonban váratlan problémával kerültem szembe. A záróelem idommart darab, 
  a mögötte sorakozó padló pedig egybeöntött lap volt. Folytatásaként domború 
  lécekből áll a homorú lécfedés, amely ugyancsak egybeöntött darab. Itt két megoldás 
  jöhet számításba. Valódi, falécekből összeállított új burkolat, vagy a műanyag 
  darabokat erezet kiemeléses színezéssel valóságosabbá tenni. A dolog azonban 
  nem volt ennyire egyszerű, mivel ha ezeket fából készültre cserélem, akkor a 
  többi műanyag fa alkatrészt is valódi fából kell elkészíteni. Volt azonban 
  két darab, a padló első, mart felületű darabja, és az ülés hajlított, kívül 
  domború kerete, amelyek rázós feladatnak ígérkeztek. A kérdés egy próba alapján 
  dőlt el, előbb halványbarna festékkel lazúrosan átfestettem az ominózus műanyag 
  darabokat, majd óvatosan visszatörölve hagytam megszáradni. Az eredmény nem 
  volt hatásos, maradt tehát a nehezebb út, a valódi fából készült darabok kialakítása.
Az eredeti 
  burkolat három műanyag darabból állt, amit fából készültre kívántam cserélni. 
  Itt azonban váratlan problémával kerültem szembe. A záróelem idommart darab, 
  a mögötte sorakozó padló pedig egybeöntött lap volt. Folytatásaként domború 
  lécekből áll a homorú lécfedés, amely ugyancsak egybeöntött darab. Itt két megoldás 
  jöhet számításba. Valódi, falécekből összeállított új burkolat, vagy a műanyag 
  darabokat erezet kiemeléses színezéssel valóságosabbá tenni. A dolog azonban 
  nem volt ennyire egyszerű, mivel ha ezeket fából készültre cserélem, akkor a 
  többi műanyag fa alkatrészt is valódi fából kell elkészíteni. Volt azonban 
  két darab, a padló első, mart felületű darabja, és az ülés hajlított, kívül 
  domború kerete, amelyek rázós feladatnak ígérkeztek. A kérdés egy próba alapján 
  dőlt el, előbb halványbarna festékkel lazúrosan átfestettem az ominózus műanyag 
  darabokat, majd óvatosan visszatörölve hagytam megszáradni. Az eredmény nem 
  volt hatásos, maradt tehát a nehezebb út, a valódi fából készült darabok kialakítása.
   Ezeket 
  1,5x5 mm-es egzótafa modellécekből készítettem el, és a padlón így pótolhattam 
  az alsó hevederléceket is. A padló felületkikészítéséhez sárgásbarna pácot és 
  színtelen lakkot használtam. Az ülés alatti elosztó-, és az akku dobozát viszonylag 
  könnyű volt kialakítanom, igaz, a fogazott sarokkötések nélkül (5). Az elosztó 
  doboz fenéklapján a hiányzó csavaros kábelvég csatalakozókat is pótoltam, amelyeket 
  ezt megelőzően rézből esztergáltam ki (6).
Ezeket 
  1,5x5 mm-es egzótafa modellécekből készítettem el, és a padlón így pótolhattam 
  az alsó hevederléceket is. A padló felületkikészítéséhez sárgásbarna pácot és 
  színtelen lakkot használtam. Az ülés alatti elosztó-, és az akku dobozát viszonylag 
  könnyű volt kialakítanom, igaz, a fogazott sarokkötések nélkül (5). Az elosztó 
  doboz fenéklapján a hiányzó csavaros kábelvég csatalakozókat is pótoltam, amelyeket 
  ezt megelőzően rézből esztergáltam ki (6).
  Az ülésalap keretét 4x10 mm-es lécekből egymásba eresztett sarokkötést alkalmazva 
  készítettem el, majd 2x5 mm-es lécből gőzölve hajlítottam meg az ívelt sarkú, 
  domború szegélykeretét. Ez nem volt könnyű feladat, mivel ilyen technológiát 
  több évtizede nem alkalmaztam. A régi technológiát azonban egy kuktával korszerűsítettem, 
  amelyben félórás főzés után olyan képlékennyé vált a léc, hogy körömmel megnyomkodva, 
  kis fokozatosan a megfelelő ívre hajlíthattam a szegélylécet. Így az eredeti 
  kivitellel azonos lett az új üléskeret, amelyről a domburú szegélylécet felfogó 
  16 apró csavar sem hiányzik. Az új párnázat elkészítését azonban az utolsó stáció 
  feladatai közé soroltam.
   Következő 
  lépésben az eredeti modellről hiányzó gyújtáskábeleket pótoltam. Mivel az eredeti 
  járműről készült 1:1-es másolat ez év elején Magyarországon járt, az erről 
  készült fotók tették lehetővé a kábelek autentikus bekötését. (E fotók alapján 
  készültek el az egyéb kiegészítő és pontosító részletek is.) A kábelek 1,2 és 
  1,5 mm-es hajlékony bekötő vezetékek, amelyeknek a lecsupaszított végei kerültek 
  a saruk furataiba (7). Nem volt sok belőlük, ám hiányuk azonnal szembeötlő volt. 
  A légbeszívó csatlakozó csöve sem volt méretes, így ezt is, valamint a rugalmas 
  csatlakoztatást szolgáló gumicsövet is pótoltam.
Következő 
  lépésben az eredeti modellről hiányzó gyújtáskábeleket pótoltam. Mivel az eredeti 
  járműről készült 1:1-es másolat ez év elején Magyarországon járt, az erről 
  készült fotók tették lehetővé a kábelek autentikus bekötését. (E fotók alapján 
  készültek el az egyéb kiegészítő és pontosító részletek is.) A kábelek 1,2 és 
  1,5 mm-es hajlékony bekötő vezetékek, amelyeknek a lecsupaszított végei kerültek 
  a saruk furataiba (7). Nem volt sok belőlük, ám hiányuk azonnal szembeötlő volt. 
  A légbeszívó csatlakozó csöve sem volt méretes, így ezt is, valamint a rugalmas 
  csatlakoztatást szolgáló gumicsövet is pótoltam.
  A megszakító nem hiányzott a modellről, ám csak kvázi működött (!), mert hiányzott 
  róla a kis húzórugó. Amint ezt is a helyére tettem, a megszakító is funkcionálisan 
  működött, görgőjét most már a rugó húzta az excenter palástjára. A lendkerék 
  és a bolygómű természetesen nem volt csapágyazva, ezért kissé lötyögösen járt, 
  amit vékony rézlemezből hajlított hézagoló csapágylemezek beragasztásával 
  redukáltam a minimumra. Az egyébként megejtően részletes és működő mechanika 
  bosszantó problémáit kiküszöböltem, már csak a meghajtószíj hiányzott a hajtásláncból. 
  
  Ezt is valósághűen kívántam elkészíteni, már ami a szíjvégek összekapcsolását 
  illeti. A szíjat 1,2 mm vastag nyers marhabőrből  egy régi aktatáska belső 
  szegélyéből  vágtam ki, a kapcsoló szemekhez pedig tűzőgép kapcsokat használtam 
  fel. Ez macerás ügy volt, mert a szíjvégekre váltva kellett felerősítenem az 
  előzőleg sablonban meghajlított, huzalból készült kapcsokat. A negyedik már 
  egészen jól sikerült, és az elforgatott szíjvégek összeillesztett kapcsait egy 
  1 mm-es csapszeggel végtelenítettem (8). Végeredményként a működő mechanika 
  megfelel az eredeti konstrukciónak (9).
   Végül az ülésre 
  kerítettem sort. Párnázata 5 mm vastag hőszigetelő szivacslemezből kivágott 
  darab, amit 1 mm-es rétegeltlemezre ragasztottam. Előbb a felső bőrhuzatot ragasztottam 
  a helyére, majd erre átfedéssel került fel az oldalbőr, aminek szélét alul a 
  fenéklap szélén áthajtva ragasztottam az alsó oldalára. A kéderezéshez vékony 
  bekötőhuzal szigetelő burkolatát használtam, amit a bőrhuzat toldásának vonalára 
  illesztve ragasztottam fel. Az 2x5 letűzés helyét kimértem, majd apró hajópalánk 
  szegekkel huzattam a párnázat felszíne alá, és alulról pillanatragasztóval rögzítve 
  biztosítottam kilazulás ellen. Így elértem, hogy a letűzések száma is az eredetivel 
  azonos, és megnyomva valóban rugalmas lett az ülőpárna felülete. A háttámlánál 
  csak 2 mm vastag szivacs csíkot ragasztottam az eredeti párnázat felületére, 
  majd az előzőkhöz hasonlóan húztam be vékony bőrrel. A két karfapárna macerásabb 
  volt, mert itt vastagabb szivacsot kellett az eredeti darabra ragasztanom, ez 
  a bőrözést megnehezítette. A párnázatokat vizes bázisú bőrfestékkel többször 
  lefestettem, majd jöhetett a finálé, az összeállítás.
Végül az ülésre 
  kerítettem sort. Párnázata 5 mm vastag hőszigetelő szivacslemezből kivágott 
  darab, amit 1 mm-es rétegeltlemezre ragasztottam. Előbb a felső bőrhuzatot ragasztottam 
  a helyére, majd erre átfedéssel került fel az oldalbőr, aminek szélét alul a 
  fenéklap szélén áthajtva ragasztottam az alsó oldalára. A kéderezéshez vékony 
  bekötőhuzal szigetelő burkolatát használtam, amit a bőrhuzat toldásának vonalára 
  illesztve ragasztottam fel. Az 2x5 letűzés helyét kimértem, majd apró hajópalánk 
  szegekkel huzattam a párnázat felszíne alá, és alulról pillanatragasztóval rögzítve 
  biztosítottam kilazulás ellen. Így elértem, hogy a letűzések száma is az eredetivel 
  azonos, és megnyomva valóban rugalmas lett az ülőpárna felülete. A háttámlánál 
  csak 2 mm vastag szivacs csíkot ragasztottam az eredeti párnázat felületére, 
  majd az előzőkhöz hasonlóan húztam be vékony bőrrel. A két karfapárna macerásabb 
  volt, mert itt vastagabb szivacsot kellett az eredeti darabra ragasztanom, ez 
  a bőrözést megnehezítette. A párnázatokat vizes bázisú bőrfestékkel többször 
  lefestettem, majd jöhetett a finálé, az összeállítás.
  Ez a művelet már gyerekjáték volt, és utána elégedetten minden oldalról szemügyre 
  vettem ezt a kapitális modellt. Az új alkatrészek, pótlások megtették a magukét, 
  az ős-Benz modellje így már elég jól megközelítette a múzeumi darabok szintjét. 
  Hiába került egy halom pénzbe, a sorozatgyártás jegyeit csak az egyedi feljavításokkal 
  lehet jelentősen csökkenteni. Különösen, ha eredeti anyagok, és pontosító kiegészítések 
  kerülnek a modellre. Így lesz a gyáriból egyedi modell. Még akkor is, ha egyébként 
  a precizitásáról híres Franklin cég csúcsmodelljéről van szó.
Az első Benz kocsi
  Ritkán 
  fordul elő, hogy egy híres autó, szokatlanul igényes és méregdrága modellje 
  kerüljön a hétköznapi modellező keze közé. A híres autó Karl Benz első, 1886-ban 
  készített egyedi, háromkerekű, fekvőhengeres járműve, amely a müncheni Deutsche 
  Museum egyik féltett kincse. Az eredeti jármű motorja egyébként 980 cm3-s, teljesítménye 
  0,7 LE, s 16 km/óra sebességre volt képes. Egy darab készült belőle, s ezzel 
  indult a manheimi gyártás. (A Mercedes múzeumban látható kocsi az eredetiről 
  készült pontos és működőképes másolat, amely idén néhány napra Magyarországra 
  is ellátogatott).
Ritkán 
  fordul elő, hogy egy híres autó, szokatlanul igényes és méregdrága modellje 
  kerüljön a hétköznapi modellező keze közé. A híres autó Karl Benz első, 1886-ban 
  készített egyedi, háromkerekű, fekvőhengeres járműve, amely a müncheni Deutsche 
  Museum egyik féltett kincse. Az eredeti jármű motorja egyébként 980 cm3-s, teljesítménye 
  0,7 LE, s 16 km/óra sebességre volt képes. Egy darab készült belőle, s ezzel 
  indult a manheimi gyártás. (A Mercedes múzeumban látható kocsi az eredetiről 
  készült pontos és működőképes másolat, amely idén néhány napra Magyarországra 
  is ellátogatott).
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
        Be kell jelentkezned,
        hogy hozzászólhass a cikkekhez!
        

 Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
    
3D nyomtatás
A 3D, vagyis háromdimenziós nyomtatás ma már nem egy elképzelés, vagy létező, de csak a gazdagok számára elérhető lehetőség. A technika itt van a mindennapjainkban, és sok helyen használják is,...
Könyves részből vitrin
Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...
 
                 
    




%20300%20index.jpg)
 
             
             
             
             Cikk elejére
Cikk elejére 
                 
                 
         
            
