Cél: az R/C-modellezés

Az első lépések

A modellboltok kirakatát nézegetve, vagy R/C bemutatók, versenyek alkalmával bizonyára sokunkban felmerült a gondolat, hogy magunk is szívesen elszórakoznánk ilyen mozgó "élő" modellekkel. Tény és való, hogy a legtöbb gyerek és felnőtt számára vonzóak a rádiótávvezérelt fürge kis járműmodellek, ám az is köztudott, hogy ez bizony nem olcsó hobbi. Ha mindent összeszámolunk, akkor ez tagadhatatlan. Viszont amint azt a szólásmondás is tartja, az "ördög nem olyan fekete, mint amilyennek látszik". Megfontolt, lépésről-lépésre megvalósított beruházásokkal ugyanis csökkenteni lehet a járulékos kiadásokat, s így sokak számára kellemes és izgalmas szórakozássá válhat a hobbi jellegű R/C modellezés. Ha pedig már megfogalmazódott a kérdést eleve eldöntő gondolat: "Igen, ez kell nekem", a "De hogyan fogjak hozzá?" kérdésre, s még számos más kétely eloszlatására e rovatunk cikkeiben kívánunk eligazítást adni a modellezés eme ága iránt érdeklődő olvasóink számára.

E tárgykör ugyanis elég sokrétű, a kezdőket mindig sok kétely bizonytalanítja el, számos tévhit ellen sincsenek kellően felvértezve. E cikkünkben olyan általános tudnivalókra, körülményekre hívjuk fel a figyelmet, amelyekkel már most érdemes szembesülnünk, hogy később majd ne szeghessék a kedvünket. Példának okáért ne tévesszük össze a hobbi és a verseny modelleket. Ez utóbbiakat csak nagyon kevesen engedhetik meg maguknak. A hobbi R/C modellek megfizethetők, de természetesen a teljesítményük is szerényebb.
Azt is már az elején célszerű tudomásul vennünk, hogy az autó-, hajó- és a repülő modellezés között minden tekintetben nagy a különbség. A szárazföldi- és vízi járművek ugyanis csak két dimenzióban mozognak. Távirányítóik és egyéb tartozékaik tekintetében nincs alapvető különbség közöttük, még a robbanómotoros változataik segédberendezései is hasonlóak. Irányításuk könnyen, önállóan elsajátítható, nem igényelnek komplikált irányító berendezést, és helyigényük sem jelentős, igen sok helyen használhatók.
A repülő eszközökkel már egy kicsit bonyolultabb a helyzet. Irányításukhoz komolyabb irányító berendezés szükséges, s mivel három dimenzióban mozognak, a repülőket vezetni is nehezebb, mint az autókat, hajókat. Hozzáértő segítő, vagy oktató nélkül szinte lehetetlen megtanulni egy repülőgép vezetését. Nagy merészség erre egyedül vállalkozni, hiszen a "légi katasztrófa" bármikor megtörténhet, s az anyagi következmények többnyire nagyon is zsebbe vágóak. Ez tehát az anyagiak tekintetében is "veszélyes üzem".
Külön érdemes szólni a helikopterek repítéséről. Ez lényegesen egyszerűbbnek tűnik, mint a merevszárnyú repülés, talán mert a helikopter képes a levegőben "állni", ám ehhez rengeteg felkészülés, gyakorlás szükséges, mégpedig szakavatott oktató közreműködésével, aki tapasztalatával képes támogatni bennünket a "pilótavizsga" megszerzéséig. S ez még nem elég, a helikopterek irányításához, vezetéséhez speciális távirányító is kell, s még a legegyszerűbb modell sem mondható olcsónak, sőt! Egyszóval erre csak az szánja el magát, aki anyagilag jól áll.
Más járulékos körülményre is fel kell készülnünk, nevezetesen, hogy a modellt magunknak kell összeállítani, megépíteni. A feladat nem nehéz ugyan, hiszen jól előkészített építődobozok sorakoznak a boltok polcain, de minden modell összeállítása pontos munkát igényel. A szerszámigény nem számottevő, könnyen beszerezhető, s a konyhaasztalon is lehet kiváló modellt összeállítani, ha nem kapkodjuk el a dolgunkat. Arra sem árt felkészülnünk, hogy a jelentős építési idővel szemben modellünkkel majd mennyi ideig "játszhatunk". Mivel hobbi célra többnyire elektromos hajtású modellek a közkedveltebbek, ezek üzemideje az akkumulátor teljesítményétől és a meghajtómotor "falánkságától" függ. A kis fogyasztású elektromotorral működő modellek 3/4-1 órán át is üzemképesek, csakhogy a sebességük igen szerény. Ha pedig a járművünk repeszt, azt csak 3-5 percig teheti. Ezt a rövid időt csak akkumulátorcserével növelhetjük. Hja, a sebességnek ára van, s aki lassan jár, az tovább ér. Az R/C modellek esetében erre mérget vehetünk.
Az R/C modellezéssel kapcsolatos általános tudnivalók körét most szűkítsük kissé. E hobbihoz kell egy modell, az irányításához pedig egy távvezérlő. Kezdetben ezek kiválasztása sem problémamentes. Sok esetben nem is oldható meg egyszerre a megvásárlásuk, ezért ilyenkor mindig a modellt válasszuk ki előbb. Ne vegyünk se túl drágát, se túl nagyot. A kellő gyakorlat megszerzéséhez a kezdőknek való, egyszerű modellek a legkifizetődőbbek. Ne döntsünk azonnal, vásárlás előtt alaposan tájékozódjunk, s ne csak egy üzletben. Ne csak egy modellt, vagy annak a dobozán látható képeket, hanem magát az alkatrészeit is nézzünk meg alaposan. Tanulmányozzuk át alaposan az építési leírásaikat, s tájékozódjunk az építéséhez szükséges szerszámokat illetően is. Tudjuk meg azt is, hogy milyen tartozékokra lesz később szükségünk, illetve az összes tartozék állandóan kapható-e, vagy külön kell megrendelnünk. Ne döntsünk azonnal, inkább alaposan gondoljuk át, hogy valóban a megfelelőt választottuk-e?
A vásárlás előtt jobb néhány napot várni, mint egy elhamarkodott döntés miatt később bosszankodni. Nem szégyen gyakorló modellezők véleményét is kikérni, hiszen valamikor ők is így kezdték, s véleményüket érdemes is megfogadni. S nem csak a modell, hanem a távirányító kiválasztásában is.
A távirányítót ugyanis kissé más szempontok szerint kell kiválasztanunk. Ez csak részben tartozéka a modellnek, de más hasonló modellek irányításához is használható. Hosszútávú befektetés, s célszerű az elkövetkezendőkre tekintettel olyan típust választanunk, amely a várhatóan több funkció vezérlésére is alkalmas. Kétcsatornás távvezérlővel ugyanis csak előre-hátra és jobbra-balra tudjuk vezérelni a modellünket. Ez autó- és hajómodellek esetében elégséges is, viszont repülőmodellekhez nem, ezekhez már eleve négycsatornás távvezérlő szükséges. S ha egy mód van rá, számítógép-vezérlésű távirányítót szerezzünk be, amely pl. a repülőmodell berepítéshez szükséges beszabályozások alkalmával is jelentősen megkönnyítik a dolgunkat. Nem árt, ha a távvezérlőnk bővítésére is mód van, mert ezzel olcsón megoldható egy utólag beépített mozgatás, azaz funkció vezérlése is.
A távvezérlőknek lényeges jellemzőjük, hogy milyen frekvencián dolgoznak. Jó tudni, hogy a régebben alig használható 27 MHz-es adósáv újabban egyre használhatóbb, kezd "tisztulni", míg az eddig használt 40 MHz-es sávon egyre több a zavar, ami a modellek vezérlésében irányítási problémákat okozhat. Repülőgépek irányítására azonban csak a kizárólagosan kijelölt 35 MHz-es sáv használható. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy minden modell-távvezérlőhöz személyre szóló rádióengedélyt kell kérni a Hírközlési Felügyelet Rádiószolgálati osztályától (1051 Budapest, Ostrom u. 23-25., tel.: 375-7777).
A távirányítók adó és vevő egységből állnak, a modell mechanikus irányítását azonban a vevőegységre csatlakoztatott szervók végzik. Egy készlet legalább egy szervót tartalmaz, a szükséges többit többnyire külön kell megvásárolni. Ez azonban gyártmány és típusfüggő, mindenesetre jobb, ha erre a körülményre is felkészülünk. Továbbá arra is számítsunk, hogy a járművek fokozatos gyorsításához menetszabályozóra, az adóhoz, vevőhöz no, meg a modell meghajtásához különféle teljesítményű akkumulátorokra is szükségünk lesz. S nem árt ha a meghajtó akkukhoz gyorstöltőnk is van. A szükséges tartozékokkal együtt terjedelmes a lista, ám ezek csak egyszeri beruházást igényelnek, s jó ütemezéssel fokozatosan is beszerezhetők.
Előre tekintve azonnal felmerül az a kérdés is, hogy az esetleg megunt modelljeinket, vagy "kinőtt" távirányítónkat el tudjuk-e adni. Nos, a legtöbb modellüzletben erre is mód van, csak türelem kérdése, hogy vevőt találjunk használt modellszetjeinkre. A javítás is hasonló formában megoldott, bár jobb lenne egy szakosodott szerviz, ez viszont sajnos még nincs. Használt berendezéseket és modelleket is vásárolhatunk, de ehhez alapos átvizsgálás és kellő szakértelem szükséges. A rejtett hibák következményeit ugyanis nekünk kell vállalnunk, ez pedig megkeserítheti a szórakozásunkat.
Mint a fentiekből kiderült, az R/C modellezést nem könnyű elkezdeni, de aki képes túljutni a kezdeti nehézségeken, felfedezi a varázsát, e hobbival kellemesen szórakozva töltheti el a szabadidejét. Hétvégeken pedig élvezheti munkája gyümölcsét: a maga építette modell saját akaratától függő irányítását.
(Következő számunkban a távvezérelt autómodellek kiválasztásához, építéséhez adunk majd tanácsokat.)

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Verőczey Gábor

Címkék: modell, modellezés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Egyéni dísztárgyak

Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...