Nagy motor-show 1.

Tagadhatatlan, hogy a motorkerékpár modellek kedvelői igényes minőségű Tamiya, Imai és Revell gyártmányok között válogathatnak. Viszont aki már kellő rutint szerzett a 12-esek építésében, egyszer-egyszer talán részletesebb, de még inkább nagyobb modellre is vágyik. Másfelől viszont a motorok összeállításába még épphogy belekóstolt gyakorlatlanabbak - nem boldogulván a finoman kivitelezett apróságokkal - úgy vélik, hogy egy nagyobb modellt könnyebben állíthatnak össze, hisz ez méretesebb, masszívabb. Az ilyen vágyak középpontjába tehát az 1:9-es, ritkábban pedig az 1:6-os motorkerékpárok kerülnek. A kérdés csupán az, hogy megkapjuk-e, amire vágytunk, és valóban könnyű-e a nagyobbakkal elbánni? Erre és egyéb jellegzetességekre igyekszem választ adni azoknak, akik a méretes kétkerekűek felé kacsintgatnak. Az köztudott, hogy a nagy motorok választéka közel sem olyan bőséges, mint a kicsiké, az áruk pedig ezeknek minimum a duplája. Hja, ez a nagyság ára! Vizsgálódásom közben az is kiderült, hogy a kapható 1:9-es motorokat jórészt az olasz Protar cég öntötte formába, viszont a modelleket az Imai és a Revell forgalmazza. Az Imai kínálata ötféle Harley Davidson modell, ezek közül került most egy a "próbapályámra". A többi 1:9-es Imai-kit adottságai is hasonlóak, az alábbi tapasztalataim tehát többé-kevésbé mindre jellemzőek. Akkor tehát lássuk a medvét, akarom mondani az Imai 1:9-es Harley-jét.

HD Heritage Softail Classic (Protar/Imai)

E klasszikusnak mondható motor makettje részletességét tekintve ígéretesnek tűnt, hiszen 215 darabból állítható össze. Ez a szám mindenesetre biztató, hiszen az 1:12-esek általában 110-150 darabosak! Igaz, hogy a végén 10 alkatrész feleslegesnek bizonyult, de még így is bizalomgerjesztő az alkatrészek száma. Ez azonban némileg típusfüggő. A kit különlegességeként a működő teleszkópokat lehet felemlíteni. Az már az első pillantásra látható volt, hogy a fémbevonatok nem egészen hibátlanok, felületük néhol lágyan fodrozódó, fényük azonban kifogástalan. Szerencsére a fémréteg elég testesnek látszott, lekopásától tehát nem kellett tartanom.
Az építési leírás szerény kivitelű és japán nyelvű, csak a Gunze-színkódok voltak érthetőek. Nehezen követhető a kábelek bekötési rendje, különösen a markolatokon válik bizonytalanná a helyzet, de ez csak később derült ki. Az áttanulmányozás után nekiláttam a motor megépítésének, közben gyűjtögettem a tapasztalataimat.
A motorblokkot, és minden egyéb, több darabból álló részegységet síkba csiszolva kellett pontosítanom, az anyagélek pedig esetenként - a sorjázáson túl - finomcsiszolást is igényeltek. Ez különösen a hengerek bordázatán volt lényeges. A motorblokk részletes, darabjai jól illeszthetők, de némi pontosítást igényeltek. A váz jó, és a motor pontosan a helyére illeszthető.
A hátsó villa kettős, fektetett teleszkóphüvelyeit belül - dugattyúinak palástjával együtt - ajánlatosnak véltem felpolírozni. Az eredmény; finomabbá vált a teleszkópok rugózása. Az első villa rugózása szellemesen megoldott, de némi szűkítést igényeltek a hüvelyzáró gyűrűk. A villaszárak hajlékonyságát a közepükbe fúrt hosszú, 1,2 mm-es furat és az azokba ragasztott 1,2 mm-es acélhuzal merevítésekkel küszöböltem ki. Erre a teleszkópok jobb működése érdekében volt szükség. Egy hibára is felfigyeltem. A dobozfotókon az első teleszkópok felső takaróhüvelye láttatni engedi a dugattyúszárak és az alsó hüvelyek középső részét. Nos, az eredeti motoron ezt a részt teljesen takarja a felső hüvely vége. Ez gyári baki. Az a helyes, ha a felső hüvelyeket szűkített végükkel felfelé ragasztjuk a villaösszekötő aljára. Központosítását bízzuk a teleszkópok dugattyúszárára. Így már takarni fogják, amit kell. Az építési útmutatón egyébként helyes az ominózus alkatrészek beragasztási helyzete, csak figyelmesen kell az aprócska rajzot megnézni. A rugók azonban lehetnének nagyobb átmérőjűek és főleg lágyabbak. Az első villa központi tengelyét is utólag beerősíthető csavartengelyre cseréltem, mert ez kotyogásmentessé tette a villát.
Bajom csak a krómozott alkatrészek sorjáival volt. Ezeket ugyanis nem lehet büntetlenül eltávolítani, pedig nem ártott volna. Hála a vastag fémrétegnek, simára polírozott keményfával erőteljesen átsimítva a legtöbb helyen tompíthattam az élek cakkosságát, mégpedig a fém látható kopása nélkül. A krómozott darabok ragasztási helyein viszont, nagyon óvatosan, teljesen eltávolítottam a vastag fémréteget, hogy a ragasztás tartós legyen. A levágott öntőcsonkok helyén Duplicolor Chromeffect festékkel voltam kénytelen pótolni a hiányzó fémréteget, hogy e hibák ne legyenek annyira szembetűnőek.
Nagyon szépek a felnik, kellően vékonyak a küllők, finom rajzúak a féktárcsák, a lámpaüvegek és a vinilgumik is jók, csak a felületük fényét kellett fémkefével megszüntetnem. Pontosak a sárvédők, s a tank két féldarabja is. Finomabban megformált lehetne viszont a nyereg és a deréktámasz, valamint a két túratáska. Ezeken azonban bőrözéssel sokat lehet javítani, amihez a rajz ad némi segítséget, továbbá a gyenge oldaltámasz fém változatának elkészítési méreteit is tartalmazza.
A motor megépítése után nagyon kedvező vélemény alakult ki bennem. Kissé ugyan munkásabb a modell, mint azt vártam, de a végeredmény nagyon is kedvemre való volt. A motorkerékpár jól részletezett, és megformálását illetően is jónak bizonyult. Számos szerkezeti rész finom pontosítására ugyan szükség volt, de az is igaz, hogy ezek nem számottevőek, nélkülük is "működőképes" a makett.
A sorjátlanítás különösen fontos feladatnak bizonyult, hiszen a nagyobb alkatrészeken ezek az öntési gerincek, hártyaszélek nagyon is láthatók. Aki e munkának a jelentőségét alábecsüli, az csalódni fog a munka végén. Az illeszkedő alkatrészek pontosságával sem volt bajom, legfeljebb néhány tűreszelő-húzással kellett az illesztéseket még pontosabbá tennem.
Ez bizony nem teljesen kezdőknek való kit, a gyakorlottabbak viszont már elboldogulnak vele, ha nemcsak ragasztgatásra képesek. Gondolkodásra késztető a makett szerkezeti felépítése. Festés, fényezés alig van rajtuk, de ahol ez szükséges, a festett darabok csak fújva lesznek fényesen simák. A néhol gyengébb minőségű krómozás ellenére ezek a felületek igen attraktívak, és ami fő, a szokásosnál kopásállóbbak. A kit értékeit csak az tudja igazán élvezni, aki már állított össze hasonló típust 1:12 léptékben. Ég és föld, már ami a részletességet és a látványt illeti. Ez a HD makett pedig még rugózik is, és a bordásszíjas meghajtása sem utolsó. Minden részlete jól látható nagyító nélkül is, de semmiképpen nem tanulókit, mert annak bizony túl drága. Egyébként viszont - adottságaira tekintettel - egyáltalán nem mondható annak.
Végezetül még csak annyit, hogy a lángmintázatok nem matricák, hanem kézzel festettek, ami közvetlen közelről nézve sajnos látható is a festék rétegvastagsága miatt, másoknak nem ajánlhatom jó szívvel a kivitelezését.
A teszthez rendelkezésemre bocsátott kitért a Mila Kft.-t illeti köszönet.

Egy gyári baki: a villaszár felső csövei rosszul vannak felerősítve, szabadon hagyják a teleszkópszárak közepét. Valószínűleg a csöveket meg is kurtították, hogy a rugózást ne akadályozzák

A felső hüvelyeket szűkített végükkel felfelé kell a villaösszekötőre ragasztani, így teljesen takarják a teleszkópcsövek felső részét, mint az igazi motoron. A rugók viszont lehetnének lágyabbak is, ami a rugózást finomabbá tenné

Finoman megformáltak, és hibátlanok a küllős felnik, jók a gumik

Részletesen megformált motorblokk, a kábelezés azonban nehezen követhető

A bőrrel áthúzott nyereg és a két túratáska valóságosabb a műanyagból készültnél, érdemes tehát velük behatóbban foglalkozni.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: modell, modellezés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Könyves részből vitrin

Aki valamit gyűjt, előbb utóbb helyszűkébe kerül a tárgyak gyarapodó száma miatt. Ekkor kell egy új tároló hely kialakításához helyet keresni. Ez azonban nem feltétlenül egy új bútordarabbal...


Egyéni dísztárgyak

Az otthonát mindenki igyekszik különféle dísztárgyakkal sajátosan egyedivé tenni. A készen vásároltak persze igényes darabok, ám ezek mellett a saját személyes élményeinkre utaló tárgyakkal is...