A beépített zárakat helyettesítik

Lakatok

A speciális kialakítású U-lakatok kengyelét edzett acélcsap helyettesíti, amely zárt állapotban is forog a fészkében, így szinte lehetetlen átvágva hatástalanítani.Ha beépített zárral nem rendelkező tárolóeszközöket, helyiségeket, vagy más, értékes használati tárgyat szeretnénk biztonságban tudni, e célra általában különféle lakatokat használunk. Viszonylag univerzálisan alkalmazhatók, gyorsan "bevethetők", amit bő méretválasztékuk, és kivitelük sokfélesége tesz lehetővé. Kiválasztásuk azonban sok buktatót rejt magában, ami kihatással van a "hatékonyságukra" és a tartósságukra.

Aki lakatot választ, a következő szempontokat vegye figyelembe:
Milyen értéket kívánunk vele biztosítani, és erre milyen biztonsági szintű, kivitelű lakat a legmegfelelőbb? Mekkora legyen a mérete, és kellő szilárdságú-e az, amihez majd a pántot fogjuk erősíteni? A pánt legalább olyan erős legyen, mint maga a lakat. Végül, de nem utolsó sorban az is lényeges, hogy a lakatot milyen környezetben fogjuk majd használni?
Előbb tehát a célnak megfelelő biztonsági szintet kell meghatározni. Az egyszerű lakatok könnyű kivitelűek, a kulcsvariációk száma, azaz a zárlatszámuk csekély, ezért csak olyan helyekre megfelelők, ahol különösebb biztonság nem szükséges. Általában rugós szerkezetűek, A biztonsági lakatok már robosztusabb testűek, kengyelük edzett acélból készül, zárbetétük pedig magas zárásszámú, fúrás, és húzásmentes.nyitás után a kulcs kihúzható, és a kengyel zárásához nincs is rá szükség. A kengyel nem edzett acél, könnyen átfűrészelhető, erővágóval elcsíphető, így csak legfeljebb szerszámosládák, öltöző szekrények stb. lezárására megfelelőek. Külső térben hamar korrodálódnak, meghibásodnak még akkor is, ha különféle "csodaszerekkel" kezeltek. Méretüket általában a lakattest szélessége alapján adják meg, amely gyártmánytól és típustól függően 25-90 mm között változik.
Általános célra ennél magasabb szintű biztonsági fokozattal bíró lakatokat célszerű használni. Az ilyen lakatok már edzett kengyellel, masszív testtel, fúrás és letapogatás ellen védett és nagy zárlatszámú hengerzáras, számzáras, vagy más, speciális kulcskialakítású zármechanizmussal készülnek. A kengyelvédett biztonsági lakatok speciálisan kialakított teste az ívelt kengyelt csak annyira hagyja szabadon, hogy a lakatpánt szeme záráskor a szárai közé férjen.A kiviteli jellegzetességük közé tartozik, hogy testük vaskosabb kialakítású, kengyelük kéregedzett-, vagy bóracélból készült, a test anyaga pedig sárgarézből, vagy edzett acélból készül, amit esetenként a házon fel is tüntetnek. Erre többnyire hardened felirat is utal.
Méretválasztékuk hasonló az előzőkben említetthez, de gyártmány, és típusonként a választék szerényebb is lehet. Némely kivitelnél a kengyelt szinte teljesen közre fogja a lakatház, míg más, pl. az U-lakatoknál, a kengyel helyett edzett csapot alkalmaznak, amely zárva is körbeforog, és az átvágását nehezíti meg. Ezek az egyedi típustulajdonságok szinte lehetetlenné teszik, legalábbis nagyon megnehezítik a lakat kengyelének átvágását.
A lakatok korrózióállósága tekintetében mérsékelten- és teljesen korrózióálló lakatok kaphatók. Kültéri használatra, csapadéktól nem védett helyekre, pl. kertkapukra, természetesen csak korrózióálló lakatot célszerű választani, míg a csapó esőtől védett helyekre megfelelnek a mérsékeltnek minősített, vagy az alkalmankénti nedvességet elviselő, de szélsőséges hatásoknak nem kitett típusok is.
Erős, acéltestű biztonsági lakat, amely leütés ellen is véd.Az általános lakattípusokon kívül speciális célokat szolgáló, pl. kerékpárok, motorkerékpárok, kerti gépek, lopás elleni védelmére, készült járműlakatok is beszerezhetők. Ezeket természetesen egyéb helyeken - pl. acélrácsos kapuk, kisebb gépek biztosítására - is alkalmasak, különösen, ha külön zárszerkezettel nem rendelkeznek. Az ilyen flexibilis kengyelű lakatok zárszerkezete mindenkor magas biztonsági fokozatú, kengyelt helyett azonban különféle hosszúságú acélsodrony, edzett lánc, vagy acélcsapos csuklóelemekből állnak, és a legtöbb esetben vastag műanyag burkolattal védettek a nedvességtől. A csatoló elemek átvágás elleni védelme igazodik a lakatzár biztonsági fokozatához, a hosszuk pedig gyártmánytól és az elsődleges céltól függően változó. Ezeknél a szár vastagságát és a hosszát szokták megadni. A magas biztonság fokozatú és zárlatszámú zárakkal készült gyártmányok között típustól függően számzáras és biztonsági hengerzár betétes változatok közül lehet a célnak leginkább megfelelő típust kiválasztani.
Végezetül ne feledkezzünk meg a lakatpántokról sem. A lakatok biztonsági szintjét ugyanis a hozzávaló pántokkal együtt állapítják meg, és ha ezeknél gyengébb kivitelű pánttal szereljük fel, akkor az lerontja a lakat biztonságosságát. A pánt mérete is fontos, hiszen pl. a kengyelvédett típusok csak akkor láthatják el jól a feladatukat, ha a pántszemek mellett alig marad szabad hely. A biztonsági lakatokhoz ezért mindig a méretüknek megfelelő pántokat szereljük fel. Ha a felszerelésük problémát okozna, akkor válasszunk másik típusú lakatot, amelynek a pántját gond nélkül és szilárdan az ajtóra, a kapura, vagy más épületelemre szerelhetjük. Ha pánt helyett láncot választunk, akkor ennek is a lakat biztonsági fokozatához igazodó erősségűnek kell lennie, ám célszerűbb, ha a lánc helyett megfelelő vastagságú- és erősségű járműlakatot választunk. A vásárlás előtt ajánlatos alaposan tájékozódni a különféle lakat- és pántmegoldások terén, és nem szégyen, ha a lakatvásárlást valamint a pánt felszerelést nálunk tájékozottabb szakemberre bízzuk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: lakat, zár

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

LATERA oldalra nyíló szekcionált kapu

A Latera a szekcionált kapunak egy speciális változata. Ennél a lamellák függőlegesen futnak, megvezetésük – értelemszerűen – nem két oldalt, hanem alul-felül történik. Alul 16 mm magas acélsín...


Zárak, zárbetétek

Az mára már mindenki számára világossá vált, hogy a korábban természetes, általánosan használt „biztonsági” elemek és szerkezetek némiképp elavultak. Szerepüket korántsem tudják betölteni a mai...