Az AL-KO új terméke

Prémium orrkerék

Írtunk már arról, hogy Magyarországon a kerti szerszámgépeiről híres AL-KO cég az utánfutó részegységek gyártásában is európai hírű. A tavaszi, nyári idény kezdetén most egy olyan utánfutó tartozékát mutatjuk be, amely más gyártmányú utánfutókra is felszerelhető, és jó néhány pluszszolgáltatást nyújt az egyszerűbb megoldásokhoz képest.

Az ún. orrkerékről van szó, ami alatt a kétkerekű utánfutók mellső (harmadik), támaszkodó kerekét értjük. Mint köztudott, ez menet közben a levegőben van, és arra szolgál, hogy a vonóhorogról lecsatolva letámaszkodjon az utánfutó, illetve a kézi mozgatást segítse.
Az AL-KO orrkereke hasznos további szolgáltatásokkal egészíti ki az alapfunkciót. Ezek közül talán a legfontosabb a beépített kerékterhelés kijelző. Az utánfutó terhelése a közlekedésbiztonság szempontjából meghatározó. Optimálisnak azt tekinthetjük, amikor a vonófej enyhén lefelé nyomja a vonóhorgot, ezzel a vontató kocsi hátulját. Ez az orrterhelés a vonóhorgon 80-120 kg között változik, természetesen utánfutótól függően. A túl nagy érték túlterheli a vontató hátulját, ezzel csökkenti a mellső kerekek terhelését, ami ugyanúgy stabilitási problémát okoz, mint az ellenkezője, amikor az utánfutó „emeli” a vontató hátulját, rontja az egyenfutást és a fékezhetőséget.
Az orrkerékbe épített kerékterhelés-kijelző segítségével viszont optimálisra „pakolható” az utánfutó. Az ideális orrterhelés az utánfutó adatainak ismeretében egyszerűen átszámolható a kijelző mérőskálájára. Értelemszerűen az orrkerék terhelés-kijelzője mindig nagyobb értéket mutat, mint a vonóhorogra eső terhelés. Az átszámításhoz szükséges szorzószám egyszerű képlettel (egykarú emelőre vonatkozó aránypár) kiszámítható, ettől kezdve mindig ezt tudjuk használni. Erre vonatkozóan részletes útmutatót kapunk a szerkezethez.
Az AL-KO orrkerék „futóművét” ún. húzóbarát kivitelűre fejlesztették ki. Az enyhén domború kerék szilárd útburkolaton kis felületen érintkezik az úttal, ezzel könnyíti meg a kézi mozgatást. Puha talajon viszont ugyanez a domború futófelület teljes szélességében felfekszik, így nem fog a talajba süllyedni, és viszonylag könnyű marad az utánfutó mozgatása.
Egy – a gyakorlatból jól ismert – veszélyt iktat ki az orrkerékbe épített lengőrugózás. A hagyományos, merev orrkerék bizony könnyen kitörhet, deformálódhat, ha túl nagy lendülettel sikerül egy peremnek, járdaszegélynek húzni. (A terhelt utánfutó amilyen nehezen indul meg, olyan nehezen áll meg.) Nem így a lengőrugós AL-KO orrkerék, ami az akadálynál egyszerűen berugózik, akár finoman fellép a járdaszegélyre.
Nagyon precízen oldották meg az orrkerék tekerőkarját is. A beépített csapágyazás miatt igen könnyű kezelni, másrészt a kar egyszerűen levehető, ami a biztonságot szolgálja.
Az AL-KO utánfutó orrkerekeit a nagyobb terhelhetőségű utánfutókhoz ajánljuk. (Az orrkerék statikusan 300 kg-ig terhelhető.) Elsősorban a lakókocsikhoz, de ugyanígy a hajó- és lószállító utánfutókhoz, illetve a nagyobb teherszállító utánfutókhoz is.

Bővebb információ:
AL-KO Kft.
2351 Alsónémedi, Haraszti út 122.
Telefon: (+36-29) 537-050
Fax: (+36-29) 537-051
E-mail: al-ko@al-ko.hu
www.al-ko.hu

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: orrkerék, utánfutó

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Utánfutó, vontatmány

Barkácsoló, otthonát és kertjét folyamatosan gondozó, fejlesztő „ezermester” az átlagosnál többször szállít terjedelmesebb, nehezebb tárgyakat. És persze vásárol bútort, vagy éppen virágföldet...


Vonóhorog, vontatás

A vonóhorog fel- vagy leszerelése nem bonyolult feladat, a vele járó adminisztráció annál több időt vesz igénybe. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a személygépkocsival történő...