Csomagtartó az utánfutón

Lehet az időjárás bármilyen, a tavasz mindenkire hatással van. Számba vesszük, hogy mit kell csinálni a hétvégi telken, vagy a ház körül, ehhez pedig mennyi, és milyen anyagok szükségesek. Mások meg már a nyári kempingezésük helyszínein, útvonalán gondolkodnak. Mindezekhez azonban szállítóeszköz szükséges, ami többnyire személygépkocsi, illetve a vonóhorgára csatolható utánfutó. Sok esetben azonban még az utánfutó csomagtere sem elég a sok cucchoz, különösen akkor, ha az utánfutó fedett. Ilyenkor jönne jól a tetejére szerelt csomagtartó. Ezen tehát érdemes elgondolkodni, mert az ilyen szerelvény nagyon hasznos, és saját kezűleg is elkészíthető az alábbiak alapján.

A képünkön bemutatott csomagtartó egy adott típushoz készült, ám a keretének méretei, továbbá a csomagtartó magassága más utánfutókhoz is könnyűszerrel hozzáigazítható. Anyagait, 12/16 mm-es lágyacél csövet, 35x35 mm-es szögacélt és 5x20 mm-es laposvasat, legkönnyebben a fémanyag telepek valamelyikében vásárolhatjuk meg, és ha a hegesztést is magunk tudjuk elvégezni, a csomagtartó elkészítéséhez még szakember segítségét sem kell igénybe vennünk.
Munkánkat az utánfutó oldalainak élére csavarozható keret kialakításával kezdjük el. Darabjainak hosszát azonban úgy válasszuk meg, hogy a szögacél belső oldalaira még a kb. 2x15 mm-es, nyílászárók réstömítéséhez használatos öntapadó szilikongumi szalagok is elférjenek. A szögacél darabokat 45 fokban ferdére vágott végekkel kell egymáshoz hegesztenünk. Ha az utánfutó zárható fedéllel ellátott, akkor a csomagtartó kerete majd ennek a szélére illeszkedjen, és az esetleges oldalmerevítő domborítások helyén vágjunk nyílásokat a szögvas keret vízszintes szárába. A keretet négy-hat M6-os anyáscsavarral fogassuk a tetőhöz.
A nyitott utánfutóknál könynyebb a helyzetünk, ezeknél csak az oldalakhoz kell a keretet átmenő csavarokkal rögzítenünk. Azon viszont érdemes elgondolkodnunk, hogy a rakodás megkönnyítése érdekében a csomagtartót a vonóhorog felőli végén nem célszerűbb-e két erős csuklópánttal felnyithatóvá tennünk. E megoldásnál viszont a csomagtartót a hátsó oldalon majd két gyorsan oldható békazárral kell rögzíteni.
A keret elkészülte után magát a csomagtartó vázát állítsuk össze. Anyaga 12/16 mm átmérőjű acélcső, amelyből a rakfelületét és az oldalmagasító keretét is kialakíthatjuk. Először e két utóbbi alkatrészt formáljuk meg. Hosszuk azonos a keretével, és nagyon hosszú szárú U betűhöz hasonlatosak. Problémát a félkerek hajlítás okozhat, mert ezt melegen lehet csak kialakítani. PB-palackos keményforrasztó készülékkel azonban a felhevítése sem okoz gondot. A csövet előzőleg töltsük meg száraz, jól tömörített homokkal, és mindkét végét zárjuk le fadugóval. A hajlításhoz készítsünk elő egy 68-70 mm átmérőjű csődarabot, majd fogjuk be satuba, melléje pedig a hajlítandó csövet. Ezt hevítsük fel vörös-izzásig, majd lassan hajlítsuk félig a maganyag köré. Nem árt, ha az így kialakított idom szárai kissé összetartóak, mert kissé visszahúzva párhuzamossá tehetjük. A csőidomokból ezt követően távolítsuk el a homokot, és hosszukat fűrészeljük méretre.
Az összekötő csöveket nem szükséges melegen meghajlítanunk. A csöveket némi ráhagyással daraboljuk le, majd satuba fogva, a végüktől kb. 150 mm-re hajlítsuk le 5 foknyit. A másik oldalon is szükséges hajlítást úgy végezzük el, hogy az egyenes középső szakasz 680 mm hosszú legyen. A kész elemet pedig úgy szabjuk méretre, hogy a hajlítások közötti szakasz középfelezőjétől jobbra-balra mérjük fel a teljes hossz felét. A hajlított összekötők végét íveltre reszelve illesszük az oldalmagasítók palástjához, majd mindegyiket hegesszük azok alsó szárához. E művelethez természetesen minden elemet pontosan be kell állítanunk. Ezt egy nagyobb faforgácslapon végezzük el, és a darabokat elmozdulás ellen lágyacél huzalokkal szorosan összefogva biztosítsuk. A hegesztések helyén ajánlatos a vázat téglára állítanunk.
A csomagtartóra ezt követően oldalanként négy, laposvasból leszabott lábat kell hegesztenünk. A lábakat előbb az oldalmagasító keretek aljára, a csőpalástok közepére, merőlegesen beállítva hegesszük fel. Az oldalmagasító szárai közé szükséges távtartó vasakat is most hegesszük fel. A laposvas darabok beállítása nem könnyű, de a satuba fogott csővázra könnyebb a laposvas lábakat és a távtartókat egyenként beállítva felhegeszteni. A magasító lábakkal ellátott csomagtartót, ezt követően állítsuk a szögacél keretre, a külső éleitől 15 mm-re, majd mindegyik lábat körbehegesztve fogassuk a keretre. Ha szükséges, egyik vége felől behegesztett, átlósan beillesztett merevítő támvassal is erősítsük meg az egész vázszerkezetet.
A hegesztési varratok felületét mindenhol reszeljük homorúra, majd huzalkefével koptassuk le az egész vázról az eloxidálódott réteget. A csomagtartót teljesen vonjuk be korróziógátló festékkel, majd két-háromszor fújjuk be ezüst keréktárcsa festékkel. A bevonat megszáradása után a szabad csővégeket zárjuk le műanyagdugókkal, és a csomagtartó vázának aljára ragasszunk széles öntapadó szilikongumi réstömítő szalagot. Ez jelentően csökkenti a csomagtartó menet közbeni vibrációját, és egyben a lemezfedél szélének a bevonatát is óvja a sérülésektől. A kész csomagtartót végül vagy a lemezfedél peremére, vagy az utánfutó oldalainak az élére helyezve csavarozzuk fel. Ez utóbbi esetben azonban a felerősítő csavarok helyét az oldalak felől kell kifúrnunk, és a szögvas keretet az oldalakhoz csavarozva rögzíteni.

Anyagszükséglet

Megnevezés Méret (mm) Db
oldalkeret átmérő 12/16x2600 2
összekötő átmérő 12/16x1000 7
távtartó-vas 5x20x68 6
láb-vas 5x20x160 8
merevítő-vas 5x20x300 2
szögvas-keret oldal 35x35x1280 2
keret-összekötő szögvas 35x35x1010 2

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kerti teherhordó eszközeink

Minden kerttel is rendelkező háztartásban elkel egy talicska, kézikocsi, esetleg egy kis fűnyíró traktorra, vagy kerekekkel szerelt motoros kapa után köthető utánfutó. Ezeket házilag is...


Csomagkézbesítés egyenesen a csomagtartóba

Nem számít milyen gyorsak lettek a német luxusautók, a postás még ennél is sokkal gyorsabban hagyja ott a „cetlit” a postaládánkban, hogy nem sikerült kézbesíteni a küldeményt.