AL-KO vonóhorog stabilizátorral

Májusi lapszámunkban az AL-KO utánfutó szerelvényei közül a terhelésmérő orrkerékről írtunk. Akkor azt a logikát követtük, hogy utólag - tulajdonképpen bármilyen gyártmányú utánfutóra felszerelhető - hasznos kiegészítőt mutassunk be olvasóinknak. Ilyennek tekintjük az AL-KO másik különlegességét, a stabilizátorral kiegészített kapcsolófejet is, amelyet bármilyen kategóriájú utánfutóra utólag is felszerelhetünk, de azért elsősorban a nagyobb terhelhetőségű lakókocsik, teherutánfutók, csónak- vagy éppen lószállító utánfutók esetében érdemes ilyenben gondolkodni. A biztonsági fej felszerelése különösen előnyös a nagyobb felépítményű futók esetében, ahol - kamion mellett elhaladva, felüljárókon, hidakon áthaladva - a hirtelen fellépő oldalszél okozta lengéseket is csillapítja.

Remélhetőleg a rendszeres utánfutó vontatók sem tapasztalták még meg azt a rettenetes érzést, amikor egy kanyarban a vontatmány oldalra kitör, kisodródik, szélsőséges esetben kiborul, és még a vontatót is elrántja. Ennél enyhébb az az eset, amikor az utánfutó lengeni kezd, amit önkéntelen kormánymozdulatokkal korrigálni igyekszünk, de sokszor ahelyett, hogy a lengés megszűnne, inkább erősíti az életveszélyes mozgást. Bizony sokszor csak a szerencse segít, mert ilyenkor nem csak önmagunk kerülünk veszélybe, hanem, a közlekedés más résztvevői is.
Az utánfutó kilengése, illetve bólogatása azért is tud létrejönni, mert egy közönséges kapcsolófej lazán illeszkedik a vonóhorog gömbfejére, itt semmiféle csillapító erő nincs. A veszélyes lengések megelőzésére az AL-KO különleges stabilizátort fejlesztett ki. Ez tulajdonképpen egy mechanikusan működtetett fék, amelynél kettő, illetve négy fékpofa több mint másfél tonna erővel rászorít a gömbfejre. Ez a fékerő nem akadályozza meg, hogy a vonóhorog és a kapcsolófej közötti szükséges elmozdulások (pl. kanyarban) létrejöjjenek, a felesleges lengéseket, bólogatásokat viszont azonnal lefogja. Az AL-KO stabilizátoros kapcsolófejjel ellátott utánfutó, sokkal jobban követi a vontatót még folyamatos jobbra-balra kanyargás közben is (ez az ún. "rénszarvas teszt"). Nem akar kitörni, megelőzni a vontatót. Az összehasonlító teszteken az egyébként azonos paraméterekkel rendelkező stabilizátor nélküli gépkocsi életveszélyesen csóválta a vontatmányt, a stabilizátoros viszont pontosan követte a vontató ívét.
A stabilizátort egy kar lenyomásával mechanikusan kapcsoljuk be. A "fékpofák" a normál fékekhez hasonlóan fékbetétet kapnak, így a gömbfejet nem koptatják, hanem maguk a betétek kopnak, de 50-60 ezer km-t is kibírnak. Az ilyen kapcsolófej a legtöbb fékezett utánfutóra utólag is felszerelhető. Nagyon ajánljuk. A csillapítás érdekében a stabilizátoros kapcsolófejeket csak száraz, zsírtalan vonóhorogra szabad felkapcsolni.
Egy kapcsolófejnél nagyon fontos még, hogy véletlen leakadás ne következhessen be. Az AL-KO kapcsolófejek többféleképpen is fel vannak készítve ez ellen. Először is a kapcsolófejet rögzítő karnak nincs semmilyen közbenső helyzete; vagy nyitva van, és akkor az égnek álló karon ez messziről látszik, vagy zár, és akkor már csak kireteszelés után oldható. A kapcsolófejen találunk egy biztonsági kijelzőt és egy kopásjelzőt is. A piros és zöld jelzések az elsőnél a zárt, illetve nyitott helyzetet mutatják, a másiknál pedig azt, hogy a vonóhorog gömbfeje és a kapcsolófej egymáshoz képest nem kopott e túlságosan meg. Ha szükséges, akkor a betéteket cserélni kell. Ugyancsak praktikus a lopásvédő betét, melyet kulccsal zárhatunk a kapcsolófejbe, hogy a leállított utánfutót ne lehessen egy illetéktelen vonóhorogra akasztani, illetve saját vonóhorgunkról leakasztani.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Utánfutó, vontatmány

Barkácsoló, otthonát és kertjét folyamatosan gondozó, fejlesztő „ezermester” az átlagosnál többször szállít terjedelmesebb, nehezebb tárgyakat. És persze vásárol bútort, vagy éppen virágföldet...


Szép és dolgos

Megújult a népszerű kishaszonjármű, a Dyna: friss külsőt, új motort és a kategóriában eddig szokatlannak számító felszereltséget kapott. Mindezt azért, mert a Toyota meggyőződése szerint egy...