A vonóhorog nem látványos, de annál hasznosabb kiegészítője az autónknak. Érdemes a felszerelésén gondolkoznunk, ha gyakran kell nagy vagy nehéz tárgyakat szállítanunk, ami mérete miatt a kocsi belsejében vagy tetején már nem fér el. Megfelelő járművel kisebb-nagyobb lakókocsi is vontatható, ami a szabadság mellett kényelmes nyaralást biztosít. Nem csak vontatásra használhatjuk a lökhárító alól kilógó vonószemet, az utóbbi években vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítók is megjelentek a nagyobb cégek kínálatában.
Vontatásnál a legfontosabb szabály, hogy csak vonóhoroggal együtt vizsgáztatott, érvényes műszaki vizsgával rendelkező járműhöz csatlakoztatható utánfutó! A régebbi fixen felszerelt típusok mellett újabban szerszámmal vagy szerszám nélkül leszerelhető vonóhorgot is vásárolhatunk autónkra. Amennyiben - esztétikai vagy biztonsági meggondolásból - leszerelhető vonóhorgot választunk, a vontatás végeztével kötelezően le is kell azt szerelni, máskülönben egy közúti ellenőrzésnél büntetéssel számolhatunk!
A vonóhorog kialakításától függetlenül szükségünk van a gyári műbizonylatra, ami a műszaki vizsgán igazolja a szerkezet műszaki paramétereit. B kategóriás jogosítvánnyal vontatható legnagyobb tömeg a vontató jármű megengedett legnagyobb össztömege, plusz az utánfutó megengedett legnagyobb össztömege. Az előírások szerint ez maximum 3500 kg lehet, ezt meghaladó össztömegű járműszerelvény vezetéséhez, illetve duplatengelyes pótkocsi vontatásához már E kategóriás jogosítvány szükséges.
A maximális vontatási sebesség autópályán 100 km/h. Amennyiben vonóhorgunk feleslegessé válik, úgy nem elég azt leszerelni, az autót ismét le kell vizsgáztatni, immáron vonóhorog nélkül, majd a változást a nyilvántartásból - díj ellenében - töröltetni kell.
Indulás előtt
Nézzük át a pótkocsi általános állapotát, ellenőrizzük az abroncsnyomást és a rendszámtábla rögzítést! Csatlakoztassuk a pótkocsi vonófejét a vonóhorogra, a kitámasztó kereket tekerjük fel, a biztonsági láncot akasszuk be a helyére, majd ellenőrizzük a biztos rögzítést! Fékezett pótkocsinál a szakítófék huzalát a vonóhorog nyakára kell akasztani! Csatlakoztassuk az elektromos dugaljt, majd ellenőrizzük a világításokat (helyzetjelző, index, féklámpa, rendszámvilágítás)! Ha egyedül vagyunk, és nincsen aki az ellenőrzésben segítsen, tegyünk az utánfutó hátsó világító berendezése mögé kb. fél méterre egy olyan tárgyat, ami segíti a fény visszaverődését. Megbízhatóan rögzítsük a rakományt az előre-hátracsúszás ellen! Ha a pótkocsi szélesebb az autónál, szereljünk fel szélesített visszapillantó tükröket az autóra!
Menet közben
Többször ellenőrizzük a vontatmányt a tükörben, ha furcsát észlelünk, álljunk meg. Haladás közben legyünk tekintettel arra, hogy a vontatott jármű súlya megváltoztatja a vontató menettulajdonságait. Tartsunk nagyobb követési távolságot, lejtőn lefelé kapcsoljunk alacsonyabb sebességi fokozatba, és használjuk a motorféket; sose engedjük, hogy a jármű lejtmenetben begyorsuljon. Ha emelkedőn haladunk, tartsuk a sebességet, próbáljuk megtartani a szerelvény lendületi energiáját, szükség esetén kapcsoljunk alacsonyabb sebességi fokozatba. Csak akkor álljunk meg, ha az okvetlenül szükséges.
Árak
A vonóhorog árak nagyban függnek az autó típusától, a kialakítás bonyolultságától. A vonóhorog gyártással és felszereléssel foglalkozó cégek honlapja alapján egy átlagos személygépkocsi esetén 40 és 60 ezer forint közötti összeggel kell számolnunk, de bizonyos esetekben (pl. terepjáróknál) nem ritka a százezer forint feletti bruttó ár sem. A feltüntetett árak az esetek döntő többségében bruttó beszerelve értendők, elektromos bekötéssel és visszajelzővel, műbizonylattal. Az árak nem tartalmazzák viszont a gépkocsi vizsgáztatásnak a díját!
Vontatásra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek21. § (1) Arra nézve, hogy a jármű vontathat-e és ha igen, hány darab és milyen pótkocsit, a hatósági engedélyben foglaltak az irányadók. (2) A pótkocsi (pótkocsik) össztömege nem haladhatja meg a vontatásra használt E bekezdés rendelkezései a félpótkocsira nem vonatkoznak. (3) Üzemi fék nélküli könnyű pótkocsi gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű 68 kilogrammal növelt saját tömegének a felét. (4) Ráfutó fékkel felszerelt pótkocsi abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű össztömegének a háromnegyedét. A vontatásra vonatkozó további műszaki feltételek 22. § (1) Az 5-8., 17., 18., 21., 33. és 34. §-okban említett adatok, a gyártó által közölt és a forgalomba helyezés engedélyezése során megállapított adatok, valamint a pótkocsi csatlakozásához szükséges szerelvények meglétének, illetőleg felszerelhetőségének a figyelembevételével kell meghatározni, hogy a jármű vontathat-e pótkocsit, illetőleg hány pótkocsit vontathat, és azt a jármű hatósági engedélyében fel kell tüntetni. (2) Az európai típusbizonyítvánnyal ellátott személygépkocsik esetében a vontatható pótkocsi össztömeget az európai típusjóváhagyás során meghatározott értékkel megegyezően - a 21. § (4) bekezdésében meghatározott feltétel figyelmen kívül hagyásával - kell megállapítani. |