Vonóhorog, vontatás

2009-09-04 14:37:50 |

A vonóhorog fel- vagy leszerelése nem bonyolult feladat, a vele járó adminisztráció annál több időt vesz igénybe. Cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a személygépkocsival történő vontatással kapcsolatban.

A vonóhorog nem látványos, de annál hasznosabb kiegészítője az autónknak. Érdemes a felszerelésén gondolkoznunk, ha gyakran kell nagy vagy nehéz tárgyakat szállítanunk, ami mérete miatt a kocsi belsejében vagy tetején már nem fér el. Megfelelő járművel kisebb-nagyobb lakókocsi is vontatható, ami a szabadság mellett kényelmes nyaralást biztosít. Nem csak vontatásra használhatjuk a lökhárító alól kilógó vonószemet, az utóbbi években vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítók is megjelentek a nagyobb cégek kínálatában.

Vontatásnál a legfontosabb szabály, hogy csak vonóhoroggal együtt vizsgáztatott, érvényes műszaki vizsgával rendelkező járműhöz csatlakoztatható utánfutó! A régebbi fixen felszerelt típusok mellett újabban szerszámmal vagy szerszám nélkül leszerelhető vonóhorgot is vásárolhatunk autónkra. Amennyiben - esztétikai vagy biztonsági meggondolásból - leszerelhető vonóhorgot választunk, a vontatás végeztével kötelezően le is kell azt szerelni, máskülönben egy közúti ellenőrzésnél büntetéssel számolhatunk!
A vonóhorog kialakításától függetlenül szükségünk van a gyári műbizonylatra, ami a műszaki vizsgán igazolja a szerkezet műszaki paramétereit. B kategóriás jogosítvánnyal vontatható legnagyobb tömeg a vontató jármű megengedett legnagyobb össztömege, plusz az utánfutó megengedett legnagyobb össztömege. Az előírások szerint ez maximum 3500 kg lehet, ezt meghaladó össztömegű járműszerelvény vezetéséhez, illetve duplatengelyes pótkocsi vontatásához már E kategóriás jogosítvány szükséges.
A maximális vontatási sebesség autópályán 100 km/h. Amennyiben vonóhorgunk feleslegessé válik, úgy nem elég azt leszerelni, az autót ismét le kell vizsgáztatni, immáron vonóhorog nélkül, majd a változást a nyilvántartásból - díj ellenében - töröltetni kell.

Indulás előtt

Nézzük át a pótkocsi általános állapotát, ellenőrizzük az abroncsnyomást és a rendszámtábla rögzítést! Csatlakoztassuk a pótkocsi vonófejét a vonóhorogra, a kitámasztó kereket tekerjük fel, a biztonsági láncot akasszuk be a helyére, majd ellenőrizzük a biztos rögzítést! Fékezett pótkocsinál a szakítófék huzalát a vonóhorog nyakára kell akasztani! Csatlakoztassuk az elektromos dugaljt, majd ellenőrizzük a világításokat (helyzetjelző, index, féklámpa, rendszámvilágítás)! Ha egyedül vagyunk, és nincsen aki az ellenőrzésben segítsen, tegyünk az utánfutó hátsó világító berendezése mögé kb. fél méterre egy olyan tárgyat, ami segíti a fény visszaverődését. Megbízhatóan rögzítsük a rakományt az előre-hátracsúszás ellen! Ha a pótkocsi szélesebb az autónál, szereljünk fel szélesített visszapillantó tükröket az autóra!

Menet közben

Többször ellenőrizzük a vontatmányt a tükörben, ha furcsát észlelünk, álljunk meg. Haladás közben legyünk tekintettel arra, hogy a vontatott jármű súlya megváltoztatja a vontató menettulajdonságait. Tartsunk nagyobb követési távolságot, lejtőn lefelé kapcsoljunk alacsonyabb sebességi fokozatba, és használjuk a motorféket; sose engedjük, hogy a jármű lejtmenetben begyorsuljon. Ha emelkedőn haladunk, tartsuk a sebességet, próbáljuk megtartani a szerelvény lendületi energiáját, szükség esetén kapcsoljunk alacsonyabb sebességi fokozatba. Csak akkor álljunk meg, ha az okvetlenül szükséges.

Árak

A vonóhorog árak nagyban függnek az autó típusától, a kialakítás bonyolultságától. A vonóhorog gyártással és felszereléssel foglalkozó cégek honlapja alapján egy átlagos személygépkocsi esetén 40 és 60 ezer forint közötti összeggel kell számolnunk, de bizonyos esetekben (pl. terepjáróknál) nem ritka a százezer forint feletti bruttó ár sem. A feltüntetett árak az esetek döntő többségében bruttó beszerelve értendők, elektromos bekötéssel és visszajelzővel, műbizonylattal. Az árak nem tartalmazzák viszont a gépkocsi vizsgáztatásnak a díját!

Vontatásra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

21. § (1) Arra nézve, hogy a jármű vontathat-e és ha igen, hány darab és milyen pótkocsit, a hatósági engedélyben foglaltak az irányadók.

(2) A pótkocsi (pótkocsik) össztömege nem haladhatja meg a vontatásra használt
a) személygépkocsi össztömegét,
b) autóbusz össztömegének a felét,
c) tehergépkocsi össztömegének az 1,4-szeresét,
d) vontató, mezőgazdasági vontató és lassú jármű össztömegének a négyszeresét,

E bekezdés rendelkezései a félpótkocsira nem vonatkoznak.

(3) Üzemi fék nélküli könnyű pótkocsi gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű 68 kilogrammal növelt saját tömegének a felét.

(4) Ráfutó fékkel felszerelt pótkocsi abban az esetben vontatható, ha a pótkocsi össztömege nem haladja meg a vonó jármű össztömegének a háromnegyedét.

A vontatásra vonatkozó további műszaki feltételek

22. § (1) Az 5-8., 17., 18., 21., 33. és 34. §-okban említett adatok, a gyártó által közölt és a forgalomba helyezés engedélyezése során megállapított adatok, valamint a pótkocsi csatlakozásához szükséges szerelvények meglétének, illetőleg felszerelhetőségének a figyelembevételével kell meghatározni, hogy a jármű vontathat-e pótkocsit, illetőleg hány pótkocsit vontathat, és azt a jármű hatósági engedélyében fel kell tüntetni.

(2) Az európai típusbizonyítvánnyal ellátott személygépkocsik esetében a vontatható pótkocsi össztömeget az európai típusjóváhagyás során meghatározott értékkel megegyezően - a 21. § (4) bekezdésében meghatározott feltétel figyelmen kívül hagyásával - kell megállapítani.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

AL-KO utánfutóelemek

Utánfutó vásárlásakor előtérbe kerül a technika. A biztonság szempontjából az alváznak van legnagyobb szerepe. Sosem árt tehát egy kritikus pillantást vetni az utánfutó alváza alá.


Utánfutó, vontatmány

Barkácsoló, otthonát és kertjét folyamatosan gondozó, fejlesztő „ezermester” az átlagosnál többször szállít terjedelmesebb, nehezebb tárgyakat. És persze vásárol bútort, vagy éppen virágföldet...