Biztonságos vontatás

AL-KO Trailer Control - ATC

A közlekedési baleseteket feldolgozó statisztikák szerint az esetek negyedében vezetési hiba miatt következik be a baj. A gépkocsi vezetője pl. a kanyart túlzottan nagy sebességgel veszi, és elveszíti uralmát a jármű fölött. A mérnökök a blokkolásgátló (ABS), és a kipörgésgátló után kifejlesztették az elektronikus stabilitási rendszert, az ESP-t. Az ESP az ABS és a kipörgésgátló kiegészítése a megfelelő érzékelőkkel.

Amikor a gépkocsi a függőleges tengelye körül váratlanul és gyorsan elfordul, s a kormánymozdulatokra sem az elvárható módon reagál, elveszíti oldalirányú stabilitását. Az ESP méri az úgynevezett irányeltérési szögsebességet, a program értékeli az ABS féknyomás és kerékfordulatszám-érzékelőinek adatait is, és az ESP szervórendszere azonnal, automatikusan igyekszik visszaállítani az eredeti állapotot. Az érzékelők a motorelektronikán keresztül a kerekekre leadott vonóerőt mérséklik, s ezzel egy időben megnövekszik a hajtott kerekekre ható oldalvezető erő. Ha szükséges, az ESP automatikusan fékezi a kanyar külső oldalán futó első kerekeket is.
A legújabb és drágább járművekben már található ESP az utánfutó vontatáshoz is. A 13 pólusú csatlakozó beillesztésekor a személygépkocsi ESP szoftvere automatikusan átkapcsolódik egy speciális, vontatási módra. A vontató jármű ESP szoftvere felismeri a vontatmány-belengését, a vontató befékez, ezáltal - késedelemmel ugyan -, de fékezi a vontatmányt is.
Az AL-KO Trailer Control (ATC) tulajdonképpen ugyancsak egy vészfékrendszer a vontatmányokhoz, hasonló, mint az ESP a gépkocsiknál. ATC a kritikus sebesség túllépésekor, a vontatmány belengésekor aktiválódik. Addig és úgy fékezi a vontatmányt (a vontató járműtől függetlenül), míg a járműszerelvény ismét biztonságos haladási állapotba kerül. Az ATC tehát független a vontató járműtől, önvezérlő.
Egy oldalgyorsulás érzékelő szenzor folyamatosan méri a vontatmány oldalgyorsulását, és az adatokat a vezérlő elektronikához továbbítja. Az elektronika aktiválja a vontatmány fékeit, amint kritikus kilengést tapasztal. A vontatmányt lágyan, a gépkocsivezetőtől függetlenül fékezi, addig, amíg szükséges. Az ATC a keletkezésükkor szünteti meg az oldalkilengéseket, mégpedig azonnal, késedelem nélkül. Mivel közvetlenül a vontatmányt fékezi, ezzel stabilizálja a járműszerelvényt.
Az ATC áramellátását a 13-pólusú elektromos csatlakozóról kapja, áramfelvétele kb.15 A (ezért a 13 pólusú csatlakozó az előírás). Csatlakozáskor az elektronika önellenőrző tesztet futtat le. A vontató járművön nincs működési állapot kijelzés, a helyes vagy helytelen működésről közvetlenül a csatlakoztatáskor, a műanyag vonószár burkolatba építetett vörös és zöld színű LED-ek segítségével kapunk információt.
Korábban írtunk már az AL-KO egy másik - a biztonságos vontatást segítő - berendezéséről az AKS-ről. Ez a szerkezet fékpofaszerűen enyhén rászorít a vonófejre, ezáltal jelentősen csökkenti a vontatmány kitörésének, bebicskázásának veszélyét. Kérdés, hogy az elektronikus ATC helyettesíti-e a mechanikus AKS-t? Nos, nem, mert a két berendezés nem ugyanarra való.
Az AKS-sel haladva kisebb a belengések keletkezésének lehetősége, ezáltal a kritikus sebesség akár 20 %-kal is emelkedik. A Trailer Control pedig egy vészfékrendszer, amely jelentősen csökkenti a vontatmány kilengését, de nem emeli meg a kritikus sebességet, és nem javítja az utazási komfortot sem. A legjobb eredmény a két rendszer együttes alkalmazásától várható.
Az ATC és az ESP problémamentesen működik együtt (ESP a vontatáshoz a személygépkocsiban, plusz Trailer Control a vontatmányban).
Az ATC rendszer ára ma kb. 600 € körül van. Jelenleg csak az AL-KO tengelyekhez szerelhető fel.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Utánfutóra és lakókocsira is kell kötelező biztosítás

Egyes járműveknél fejtörést okozhat, hogy kell-e rájuk kötelező vagy sem, de ilyenkor jön az aranyszabály: minden forgalomban részt vevő, rendszámmal rendelkező gépjárműre meg kell kötni a...


Önjáró lakókocsi

A nagyobb lakókocsi, utánfutó, jacht és motorcsónak szállító utánfutó tulajdonosai tudják, hogy milyen körülményes a nehéz vontatmányt rávezetni a vontató autóra, ráakasztani a vonóhorogra. Nem...