Biztonságos vontatás

AL-KO Trailer Control - ATC

A közlekedési baleseteket feldolgozó statisztikák szerint az esetek negyedében vezetési hiba miatt következik be a baj. A gépkocsi vezetője pl. a kanyart túlzottan nagy sebességgel veszi, és elveszíti uralmát a jármű fölött. A mérnökök a blokkolásgátló (ABS), és a kipörgésgátló után kifejlesztették az elektronikus stabilitási rendszert, az ESP-t. Az ESP az ABS és a kipörgésgátló kiegészítése a megfelelő érzékelőkkel.

Amikor a gépkocsi a függőleges tengelye körül váratlanul és gyorsan elfordul, s a kormánymozdulatokra sem az elvárható módon reagál, elveszíti oldalirányú stabilitását. Az ESP méri az úgynevezett irányeltérési szögsebességet, a program értékeli az ABS féknyomás és kerékfordulatszám-érzékelőinek adatait is, és az ESP szervórendszere azonnal, automatikusan igyekszik visszaállítani az eredeti állapotot. Az érzékelők a motorelektronikán keresztül a kerekekre leadott vonóerőt mérséklik, s ezzel egy időben megnövekszik a hajtott kerekekre ható oldalvezető erő. Ha szükséges, az ESP automatikusan fékezi a kanyar külső oldalán futó első kerekeket is.
A legújabb és drágább járművekben már található ESP az utánfutó vontatáshoz is. A 13 pólusú csatlakozó beillesztésekor a személygépkocsi ESP szoftvere automatikusan átkapcsolódik egy speciális, vontatási módra. A vontató jármű ESP szoftvere felismeri a vontatmány-belengését, a vontató befékez, ezáltal - késedelemmel ugyan -, de fékezi a vontatmányt is.
Az AL-KO Trailer Control (ATC) tulajdonképpen ugyancsak egy vészfékrendszer a vontatmányokhoz, hasonló, mint az ESP a gépkocsiknál. ATC a kritikus sebesség túllépésekor, a vontatmány belengésekor aktiválódik. Addig és úgy fékezi a vontatmányt (a vontató járműtől függetlenül), míg a járműszerelvény ismét biztonságos haladási állapotba kerül. Az ATC tehát független a vontató járműtől, önvezérlő.
Egy oldalgyorsulás érzékelő szenzor folyamatosan méri a vontatmány oldalgyorsulását, és az adatokat a vezérlő elektronikához továbbítja. Az elektronika aktiválja a vontatmány fékeit, amint kritikus kilengést tapasztal. A vontatmányt lágyan, a gépkocsivezetőtől függetlenül fékezi, addig, amíg szükséges. Az ATC a keletkezésükkor szünteti meg az oldalkilengéseket, mégpedig azonnal, késedelem nélkül. Mivel közvetlenül a vontatmányt fékezi, ezzel stabilizálja a járműszerelvényt.
Az ATC áramellátását a 13-pólusú elektromos csatlakozóról kapja, áramfelvétele kb.15 A (ezért a 13 pólusú csatlakozó az előírás). Csatlakozáskor az elektronika önellenőrző tesztet futtat le. A vontató járművön nincs működési állapot kijelzés, a helyes vagy helytelen működésről közvetlenül a csatlakoztatáskor, a műanyag vonószár burkolatba építetett vörös és zöld színű LED-ek segítségével kapunk információt.
Korábban írtunk már az AL-KO egy másik - a biztonságos vontatást segítő - berendezéséről az AKS-ről. Ez a szerkezet fékpofaszerűen enyhén rászorít a vonófejre, ezáltal jelentősen csökkenti a vontatmány kitörésének, bebicskázásának veszélyét. Kérdés, hogy az elektronikus ATC helyettesíti-e a mechanikus AKS-t? Nos, nem, mert a két berendezés nem ugyanarra való.
Az AKS-sel haladva kisebb a belengések keletkezésének lehetősége, ezáltal a kritikus sebesség akár 20 %-kal is emelkedik. A Trailer Control pedig egy vészfékrendszer, amely jelentősen csökkenti a vontatmány kilengését, de nem emeli meg a kritikus sebességet, és nem javítja az utazási komfortot sem. A legjobb eredmény a két rendszer együttes alkalmazásától várható.
Az ATC és az ESP problémamentesen működik együtt (ESP a vontatáshoz a személygépkocsiban, plusz Trailer Control a vontatmányban).
Az ATC rendszer ára ma kb. 600 € körül van. Jelenleg csak az AL-KO tengelyekhez szerelhető fel.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

AL-KO utánfutóelemek

Utánfutó vásárlásakor előtérbe kerül a technika. A biztonság szempontjából az alváznak van legnagyobb szerepe. Sosem árt tehát egy kritikus pillantást vetni az utánfutó alváza alá.


Utánfutó, vontatmány

Barkácsoló, otthonát és kertjét folyamatosan gondozó, fejlesztő „ezermester” az átlagosnál többször szállít terjedelmesebb, nehezebb tárgyakat. És persze vásárol bútort, vagy éppen virágföldet...