A FACSÓNAKOK KÉNYESEK
A faanyagban a kisebb bevonati sérülések, repedések korhadást, gombásodást idézhetnek
elő, míg ezek a műanyag hajóknál szinte csak esztétikailag kifogásolhatók. A
felkent lakkbevonat hamar elöregszik, felülete megrepedezik, a víz pedig megtalálja
útját a fához, s megkezdődik az alattomos romlási folyamat. Ez ellen a rendszeres
lakkozás ugyan védelmet ad, de a sokszor egymásra kent, és így megvastagodott
lakkrétegek a nap sugarainak hatására felhólyagosodva elvállnak a fa felületétől,
amin már csak egy teljes felújítás segít. Ezt azonban alapos karbantartással
akár 20 évig is el lehet kerülni.
A hajótest alapos
lecsiszolása után kétévente az elvékonyított felületre két vékony lakkréteget
hordjunk fel. Így alig hízik meg a lakk vastagsága, kellően rugalmas marad,
és a tapadása is megfelelő lesz. A csiszolás géppel megkönnyíthető, még a nehezen
hozzáférhető helyeken is. A vékony hagyományos lakkbevonat évekig elasztikus
marad, s jól tapad az alapra, sőt a közbenső csiszolásnak köszönhetően a friss
lakkra is. Azonban fontos, hogy a sarkokból is eltávolítsuk a régi bevonat felesleges
részét.
TAGOLT ÉS SIMA HAJÓTESTEK
A palánkos hajótestek külső felületén a csiszolás elég könnyű, de nem szabad
elfeledkezni, hogy a sarkokban ez fontosabb mint a palánkok felszínén. Az ilyen
csónakok belső csiszolása viszont a bordák miatt egy rémálom. Ezért érdemes
a hajóteret kíméletesen használni, mert így a bevonat felújítása sokkal később
válik aktuálissá. Célszerű a munkát megosztani; egyik évben a külső-, másik
évben a belső felület időszaki felújítását elvégezni. A jelentősebb sérülések
kijavítását viszont rövid időn belül és alaposan végezzük el, mert a hevenyészett
javítgatások ritka esetben időtállóak.
Karbantartás szempontjából
sokkal előnyösebbek a formára préselt fa sport- és túrahajók, amelyek valójában
bordamentesek, vagy belsejük csak kevés szerkezeti merevítő elemet tartalmaz.
Persze a csiszolás ennek ellenére belül mégis nehezebb, mint a kívül. E kategóriába
főként túra kajakok, kisebb kenuk, illetve egypárevezős csónakok tartoznak.
Szép, ám vékony, rétegelt lemezelésű héjalásuk miatt kényes járművek, de megérdemlik
a különleges gondoskodást.
MŰANYAG HAJÓK
Sokan azt hiszik tévesen , hogy ezek az üvegszállal erősített műgyanta vízi
járművek minden kibírnak. Valóban hihetetlenül rugalmasak, a kíméletlen bánásmódot
is elviselik ideig óráig, de anyagukat akár a szövetig is felsértheti egy alattomos
szikla. A túlterhelésből adódó repedéseket mielőbb ki kell javítani, amihez
kétkomponensű műgyanta, és esetenként üvegszövet is szükséges. Ha ilyen sérülés
túra közben következik be, a visszatérést követően azonnal javítsuk ki, mégpedig
a repedés környékét több rétegben megerősítve és megszilárdulás után a javítás
felületét simára eldolgozva. A műanyag hajók legfeljebb csak egy külső, fényező
polírozást, esetleg védőlakkozást, fedőmázolást igényelnek.
SPECIÁLIS
JAVÍTÁSI KELLÉKEK
Mivel minden hajó különösen szélsőséges igénybevételeknek van kitéve, felületvédelmükhöz
csak vízálló, karcálló és elasztikus tulajdonságaikat hosszú ideig megtartó
bevonó anyagokat lehet használni. Ez fokozottan érvényes a faanyagból épült
éltesebb korú csónakokra, amelyeknek elöregedett bevonatát legalább 15-20 évente
ajánlatos teljesen eltávolítani. Ezt festéklemarót és hőlégfúvót használva lehet
elvégezni. A felület finomításban 100-150-180-as szemcsenagyságú csiszolópapír,
csiszolószivacs, továbbá vibrációs csiszológép és különféle csiszolófák szükségesek.
A törött alkatrészek ragasztásához csak kimondottan vízálló és nagy szilárdságú
két komponensű ragasztót használjunk, az összeszorításokhoz csavaros szorítókra
is szükségünk lehet. Ha a törött fa alkatrészek helyére újak kerülnek, azok
lehetőleg az eredetivel azonos fafajtából készüljenek. Rétegelt lemezből készült
darabokat csak főzésálló kivitelűből készítsünk. Alapozásukat nagyon alaposan
végezzük el, mégpedig az alkalmazott lakkhoz megadott anyagot használva.
A lakkozás nagyon fontos a vízállóság szempontjából. E célra csak kimondottan
csónakokra alkalmas vízálló lakkokat használjuk. Van közöttük gyorsan, 4-6 óra
alatt megszáradó, míg más gyártmányok száradásához 8-24 óra szükséges, sőt csak
4 nap múlva lehet a csónakot vízre tenni. A tapasztalatok alapján ezek tartósabbak,
de a hosszú száradás miatt kevésbé kedveltek. A lakkokat minden esetben kétszer,
közbenső csiszolást alkalmazva, vékonyan kell felhordani.
A lakkozást jelentősen
megkönnyíthetjük, ha lakkozó szivacshengerrel visszük fel a bevonóanyagot, ami
egyenletesebb és ideálisan vékony rétegvastagságot eredményez, de esetenként
oszlató ecsetelésre is szükség lehet. A hosszában és keresztben is áthengerelt
lakkréteg így lesz egyenletes és kellően vékony. A hengert minden nap végén
ki kell mosni, különben másnap már nem lehet vele kielégítően dolgozni. Ecsetet
így csak a kis felületeken kell használni, s megfolyások, túlzottan testes rétegek
kevés helyen alakulhatnak ki. Ne feledjük, a vastag lakk merevebb, hamarabb
repedezik.
Az alkydbázisú csónaklakkok közül néhányat műanyag csónakok átfestéséhez is
használhatunk. A speciális, kétkomponensű poliuretán lakkok ugyancsak hosszú
évekig nagyon rugalmas, repedezésre nem hajlamos, vízálló bevonatot biztosítanak
a csónakokon. Előnyük, hogy a velük bevont fahajókat akár 5-6 évig sem kell
átlakkozni. Felújításuknál a régi bevonat simító átcsiszolását követően vékony
rétegben, azonos poliuretánlakkot kell felhordani, különben nem épül össze az
előző bevonattal. Az ilyen lakkok 6-8 óra alatt átkenhetők, kikeményedésükhöz
24 óra szükséges. Alapozást nem igényelnek, közbenső simító csiszolást viszont
igen.
Az olcsóbb műanyag csónakokat nem szokás festeni, színüket általában a gélcoathoz
adagolt színezékkel biztosítják. Sérülések javításakor azonban nem, vagy alig
szoktak színezőt keverni a gyantába, ezért azután foltossá, slampossá kezd válni
a csónak. Aki szereti a hajóját, az a foltos felületet polírozó pasztával is
megpróbálhatja eltüntetni, ám a hajótestet célszerűbb hosszú élettartamú, speciális
kétkomponensű festékréteggel újszerűvé tenni. A mattító finomcsiszolás és két
rétegű átvonás után egy szebb csónak lesz az eredmény.