A FACSÓNAKOK KÉNYESEK
  A faanyagban a kisebb bevonati sérülések, repedések korhadást, gombásodást idézhetnek 
  elő, míg ezek a műanyag hajóknál szinte csak esztétikailag kifogásolhatók. A 
  felkent lakkbevonat hamar elöregszik, felülete megrepedezik, a víz pedig megtalálja 
  útját a fához, s megkezdődik az alattomos romlási folyamat. Ez ellen a rendszeres 
  lakkozás ugyan védelmet ad, de a sokszor egymásra kent, és így megvastagodott 
  lakkrétegek a nap sugarainak hatására felhólyagosodva elvállnak a fa felületétől, 
  amin már csak egy teljes felújítás segít. Ezt azonban alapos karbantartással 
  akár 20 évig is el lehet kerülni.
  
A hajótest alapos 
  lecsiszolása után kétévente az elvékonyított felületre két vékony lakkréteget 
  hordjunk fel. Így alig hízik meg a lakk vastagsága, kellően rugalmas marad, 
  és a tapadása is megfelelő lesz. A csiszolás géppel megkönnyíthető, még a nehezen 
  hozzáférhető helyeken is. A vékony hagyományos lakkbevonat évekig elasztikus 
  marad, s jól tapad az alapra, sőt a közbenső csiszolásnak köszönhetően a friss 
  lakkra is. Azonban fontos, hogy a sarkokból is eltávolítsuk a régi bevonat felesleges 
  részét.
TAGOLT ÉS SIMA HAJÓTESTEK 
  A palánkos hajótestek külső felületén a csiszolás elég könnyű, de nem szabad 
  elfeledkezni, hogy a sarkokban ez fontosabb mint a palánkok felszínén. Az ilyen 
  csónakok belső csiszolása viszont a bordák miatt egy rémálom. Ezért érdemes 
  a hajóteret kíméletesen használni, mert így a bevonat felújítása sokkal később 
  válik aktuálissá. Célszerű a munkát megosztani; egyik évben a külső-, másik 
  évben a belső felület időszaki felújítását elvégezni. A jelentősebb sérülések 
  kijavítását viszont rövid időn belül és alaposan végezzük el, mert a hevenyészett 
  javítgatások ritka esetben időtállóak.
  
Karbantartás szempontjából 
  sokkal előnyösebbek a formára préselt fa sport- és túrahajók, amelyek valójában 
  bordamentesek, vagy belsejük csak kevés szerkezeti merevítő elemet tartalmaz. 
  Persze a csiszolás ennek ellenére belül mégis nehezebb, mint a kívül. E kategóriába 
  főként túra kajakok, kisebb kenuk, illetve egypárevezős csónakok tartoznak. 
  Szép, ám vékony, rétegelt lemezelésű héjalásuk miatt kényes járművek, de megérdemlik 
  a különleges gondoskodást.
MŰANYAG HAJÓK
  Sokan azt hiszik  tévesen , hogy ezek az üvegszállal erősített műgyanta vízi 
  járművek minden kibírnak. Valóban hihetetlenül rugalmasak, a kíméletlen bánásmódot 
  is elviselik ideig óráig, de anyagukat akár a szövetig is felsértheti egy alattomos 
  szikla. A túlterhelésből adódó repedéseket mielőbb ki kell javítani, amihez 
  kétkomponensű műgyanta, és esetenként üvegszövet is szükséges. Ha ilyen sérülés 
  túra közben következik be, a visszatérést követően azonnal javítsuk ki, mégpedig 
  a repedés környékét több rétegben megerősítve és megszilárdulás után a javítás 
  felületét simára eldolgozva. A műanyag hajók legfeljebb csak egy külső, fényező 
  polírozást, esetleg védőlakkozást, fedőmázolást igényelnek.
SPECIÁLIS 
  JAVÍTÁSI KELLÉKEK
  Mivel minden hajó különösen szélsőséges igénybevételeknek van kitéve, felületvédelmükhöz 
  csak vízálló, karcálló és elasztikus tulajdonságaikat hosszú ideig megtartó 
  bevonó anyagokat lehet használni. Ez fokozottan érvényes a faanyagból épült 
  éltesebb korú csónakokra, amelyeknek elöregedett bevonatát legalább 15-20 évente 
  ajánlatos teljesen eltávolítani. Ezt festéklemarót és hőlégfúvót használva lehet 
  elvégezni. A felület finomításban 100-150-180-as szemcsenagyságú csiszolópapír, 
  csiszolószivacs, továbbá vibrációs csiszológép és különféle csiszolófák szükségesek.
  A törött alkatrészek ragasztásához csak kimondottan vízálló és nagy szilárdságú 
  két komponensű ragasztót használjunk, az összeszorításokhoz csavaros szorítókra 
  is szükségünk lehet. Ha a törött fa alkatrészek helyére újak kerülnek, azok 
  lehetőleg az eredetivel azonos fafajtából készüljenek. Rétegelt lemezből készült 
  darabokat csak főzésálló kivitelűből készítsünk. Alapozásukat nagyon alaposan 
  végezzük el, mégpedig az alkalmazott lakkhoz megadott anyagot használva.
  A lakkozás nagyon fontos a vízállóság szempontjából. E célra csak kimondottan 
  csónakokra alkalmas vízálló lakkokat használjuk. Van közöttük gyorsan, 4-6 óra 
  alatt megszáradó, míg más gyártmányok száradásához 8-24 óra szükséges, sőt csak 
  4 nap múlva lehet a csónakot vízre tenni. A tapasztalatok alapján ezek tartósabbak, 
  de a hosszú száradás miatt kevésbé kedveltek. A lakkokat minden esetben kétszer, 
  közbenső csiszolást alkalmazva, vékonyan kell felhordani.
  
A lakkozást jelentősen 
  megkönnyíthetjük, ha lakkozó szivacshengerrel visszük fel a bevonóanyagot, ami 
  egyenletesebb és ideálisan vékony rétegvastagságot eredményez, de esetenként 
  oszlató ecsetelésre is szükség lehet. A hosszában és keresztben is áthengerelt 
  lakkréteg így lesz egyenletes és kellően vékony. A hengert minden nap végén 
  ki kell mosni, különben másnap már nem lehet vele kielégítően dolgozni. Ecsetet 
  így csak a kis felületeken kell használni, s megfolyások, túlzottan testes rétegek 
  kevés helyen alakulhatnak ki. Ne feledjük, a vastag lakk merevebb, hamarabb 
  repedezik.
  Az alkydbázisú csónaklakkok közül néhányat műanyag csónakok átfestéséhez is 
  használhatunk. A speciális, kétkomponensű poliuretán lakkok ugyancsak hosszú 
  évekig nagyon rugalmas, repedezésre nem hajlamos, vízálló bevonatot biztosítanak 
  a csónakokon. Előnyük, hogy a velük bevont fahajókat akár 5-6 évig sem kell 
  átlakkozni. Felújításuknál a régi bevonat simító átcsiszolását követően vékony 
  rétegben, azonos poliuretánlakkot kell felhordani, különben nem épül össze az 
  előző bevonattal. Az ilyen lakkok 6-8 óra alatt átkenhetők, kikeményedésükhöz 
  24 óra szükséges. Alapozást nem igényelnek, közbenső simító csiszolást viszont 
  igen.
  Az olcsóbb műanyag csónakokat nem szokás festeni, színüket általában a gélcoathoz 
  adagolt színezékkel biztosítják. Sérülések javításakor azonban nem, vagy alig 
  szoktak színezőt keverni a gyantába, ezért azután foltossá, slampossá kezd válni 
  a csónak. Aki szereti a hajóját, az a foltos felületet polírozó pasztával is 
  megpróbálhatja eltüntetni, ám a hajótestet célszerűbb hosszú élettartamú, speciális 
  kétkomponensű festékréteggel újszerűvé tenni. A mattító finomcsiszolás és két 
  rétegű átvonás után egy szebb csónak lesz az eredmény.
                
    




%20300%20index.jpg)
            
            
            
            
A 
  vízi sportokat kedvelőkön belül az evezősök összetétele egyre jobban átrendeződik. 
  Egyre többen választják a vadevezős hajótípusokat, a műanyag kenukat, vagy 
  a különféle kajakokat. E mellett azonban létezik egy hagyományos csónaktulajdonosi 
  réteg is, akiknél családon belül öröklődik az evezés tradíciója, többnyire a 
  családi hajókkal együtt. A hajócserék következtében azonban sok a gyakorlatlan, 
  új tulajdonos is, akiknek az alábbiakban adunk az ápoláshoz néhány gyakorlati 
  tanácsot.
Cikk elejére
                
                
        
        