A
kerékpárosokról és a kerékpárutakról (illetve ezek hiányáról) gyakran hallani
az írott és az elektronikus sajtóban. Sajnos hazánkban a két keréken közlekedőt
az autósok nagy része nem tekinti egyenrangú partnernek, sokszor itthon a
kerékpárút is legalább annyi veszélyt rejt a bringások számára, mintha a
főúton tekernénk. Ennek oka az, hogy a kapukijárókban az esetek döntő többségében
az autósok nem néznek körül, annak ellenére, hogy a KRESZ szerint ott a kerékpárosnak
lenne elsőbbsége. De hogyan is várhatnánk el, hogy figyeljen valaki a többi
bringásra, amikor ő maga még életében nem járt két keréken a forgalomban.
Ezek és az utak állapotának ismeretében nem csoda, hogy sokszor a tapasztalt
bringások sem szívesen teszik ki magukat a veszélynek, pláne nem csemetéjüket
egy alacsony utánfutóban, pedig ez a fajta közös szabadidő-eltöltés tőlünk
nyugatabbra Ausztriában, Németországban, Hollandiában vagy az Egyesült Államokban
nagyon gyakori. A főleg házilag épített kerékpár-utánfutókat itthon leginkább
teherszállításra használják, pedig vannak külföldi gyártók, akik kimondottan
kisgyermekes családoknak vagy komoly túrázóknak készítenek profi szerkezeteket.
Haza körkép
A
Magyarországon kapható utánfutók java részét a Mali katalógusában találtuk.
A három különböző modell három célcsoportot kíván elérni. Az első egy kisgyermekszállító
utánfutó, mely a gyerekek méretétől függően 1-2 potyautas szállítására alkalmas.
Kétféle acél- és alumíniumvázas kivitelben kapható. Az utánfutó rúdja a
kerékpár hátsó tengelyéhez kapcsolódik egy kardáncsukló és egy biztonsági heveder
segítségével. Rossz időben az utánfutóra átlátszó ponyva borítható, használaton
kívül pedig kicsire összehajtható. A kocsi kerekei gyorskioldóval vannak felszerelve,
így egy esetleges defekt esetén könnyen kiszerelhetőek helyükről.
A második típus egy csomagszállító, amely akár kisebb túrázásra vagy éppen házi
kedvencünk szállítására is alkalmas. Rögzítés szempontjából annyiban különbözik
az előbb bemutatott típustól, hogy ez az utánfutó a kerékpár nyeregcsövéhez
kapcsolódik, szintén egy csuklós szerkezettel. A legkülönlegesebb mégis a harmadik
modell, mely átmenet a kerékpár és az utánfutó között. Ha a kisgyermek már elsajátította
a kerékpározás alapjait, de mégsem szeretnénk még egyedül kiengedni az utcára,
tökéletes megoldás a szintén a kerékpár nyeregcsövéhez kapcsolódó fél kerékpár.
Itt az első kereket az utánfutó rúdja helyettesíti, a kormány tulajdonképpen
csak kapaszkodásra szolgál, de a hátsó kerék hajtható, így gyermekünk is aktívan
részt vesz a mozgásban. A felsorolt típusok 30 és 60 ezer forintért kaphatók,
amely nagyjából egy elfogadható minőségű gyermekkerékpár ára.
Külföldi kínálat
Érdekes
megoldásokat láttunk a külföldi (főleg az Egyesült Államok-beli és Kanadai)
gyártók katalógusaiban. Itthon is egyre többet találkozni a háromkerekű babakocsival.
A nagy kerekek és a speciális kialakítás eredeti célja az, hogy kocogás közben
a szülő kényelmesen tolhassa maga előtt a kocsit. Az amerikai WIKE alapötlete
is ezekből a háromkerekű kocsikból indult ki. Az általuk gyártott kerékpárutánfutók
könnyen átalakíthatók kocogós babakocsivá illetve vissza. Kínálatukban profi,
egy ill. két gyermek szállítására alkalmas utánfutókat találunk, sőt a háziállatoknak
is külön típus építettek. A gyermekszállító kocsikban ötpontos biztonsági öv
gondoskodik a csemeték maximális védelméről. A cég külön készít utánfutókat
mozgássérült, nagyobb gyermekek számára is. A csúcsminőséghez 70 és 150 ezer
forint közti (természetesen dollárban számolt) borsos ár is járul.
A hosszú túrákat tervezőket célozza meg a kaliforniai székhelyű BOB. A már említett
háromkerekű babakocsikon túl, ők két, csomagszállításra alkalmas utánfutót forgalmaznak,
amelyeknek két érdekessége van. Az egyik, hogy csak egy kerékkel rendelkeznek
(ezáltal jobban megmarad az eredeti kerékpáros érzés), a másik pedig e kerék
külön rugózása. A BOB Yak és Ibex olyan túrázóknak készült, akik csomagjaikat
nem a kerékpáron és pláne nem hátukon szeretnék elhelyezni, hanem kényelmesen
egy sportos utánfutón.
Végezetül érdemes
szólni a kisebb kenuk, kajakok szállítására alkalmas utánfutókról. Ezek a típusok
is előfordulnak több külföldi gyártó modellpalettáján. Egyszerűségükből adódóan
(kis kocsiszekrény két kerékkel és a vontatórúd) viszonylag olcsók, és akár
házilag is elkészíthetők. A szállítmány méretéből adódóan főleg nyugalmasabb,
kis forgalmú utakon használhatóak (pl. üdülőövezetek), viszont könnyű szállítást
tesznek lehetővé olyan kajakok/kenuk esetében, amelyek tömegük miatt még igen,
de méretük miatt már egy ember kézi ereje által nem volnának szállíthatók.
A KRESZ SZERINT:
A kerékpárt fel szabad szerelni:
A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70
kilogramm össztömegű, egytengelyű, két nyomon futó vontatmánnyal (kerékpár-utánfutó).
A kerékpár-utánfutót fel kell szerelni:
a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje
felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett
piros színű, háromszög alakú a pótkocsira előírt fényvisszaverővel,
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. A kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.
Saját kiegészítés: Mivel a kerékpár utánfutó egy magasabb gépkocsiból szinte észrevehetetlen, saját és vontatmányunk biztonsága érdekében érdemes valamilyen magasba nyúló zászlót vagy jól látható jelzést elhelyezni rajta.