Csónak kiválasztása

2009-08-05 18:17:17 | Módosítva: 2009-08-08 13:07:10

Minden évben több és több ember részesíti előnyben a felfújható csónakokat a klasszikus merev testű műanyag, fém vagy fa csónakokkal szemben. Ha valaki szeretne venni egy csónakot horgászáshoz vagy vízisízéshez, búvárkodáshoz vagy a napi kemény munkához professzionális használatra, mentési feladatokra vagy csak a családnak hobbi célból; legalkalmasabb lehet a felfújható csónak.

A felfújható csónaknak fő előnye az úszóképes felfújható cső. Emiatt a csónak kb. kétszer szélesebb, ami növeli a stabilitást. A többkamrás felfújható cső hihetetlen mértékben növeli az úszóképességet, ezáltal biztonságosabb és befogadó képessége is jelentősen nagyobb. A test anyaga könnyű és rugalmas. Emiatt a csónak könnyű, hordozható, könnyű tárolni és szállítani.

Azonban az összes felfújható csónak élettartama egy kicsit rövidebb, és több gondosságot, óvatosságot igényel a használat során. A rugalmas anyag sokkal érzékenyebb, mint egy a fém vagy a fa. Az évek során azonban e probléma mértéke csökken, hiszen a vegyipar egyre jobb és erősebb anyagokkal rukkol elő.
A csónak mérete szoros összefüggésben van a rászerelhető motor erejével, az utaskapacitással, teherbírással. Gyakran a műszaki adatok a maximális utaskapacitást adják meg, ami nem egyezik meg a csónakban valóban meglevő ülőhelyek számával. Először döntsük el, hány utast akarunk szállítani, aztán ellenőrizzük, hány ülőhely van a csónakban. Ha vízisízéshez is akarjuk használni, olyan csónakot kell választania, melyre legalább 25 LE motor felszerelhető.

A kiváló minőségű felfújható csónakok anyaga - a maximális légtartóság érdekében - általában 5 rétegű anyagból készül. Egy központi réteg: nagyon erős kord, szintetikus szövet; kettő közbenső réteg: légtartó rugalmas anyag, ami biztosítja a légtartást és a tapadást a központi réteg és fedőréteg között, és kettő külső réteg: a légtartó rugalmas anyagot fedi, kopásálló és fokozottan UV ellenálló.
Központi rétegnek a legnépszerűbb anyag a Polyester bázisú szövet, melyből sűrűség szerint két félét használnak: 1100 DTEX a kedvtelési célú csónakokhoz és 1680 DTEX a professzionális célú csónakokhoz. A fedőrétegek különbözők lehetnek, és valójában ez a választás kulcskérdése. Sok különböző nevű és márkájú anyagot használnak a felfújható csónakok gyártásához, de ezek ténylegesen két csoportba tartoznak; elasztomer vagy plasztomer.

Az elasztomerek hő hatására nem válnak képlékenyebbé már a termék gyártása után. Főként a különböző fajtájú gumik tartoznak ide. E csoport kétségtelenül a két legnépszerűbb anyaga a Hypolan és a Neoprén. A Hypolan kitűnő vegyi ellenállása párosul jó UV sugárzás ellenállással, stabilitással, de rendkívül drága. A NEOPREN stabilitása nem olyan kiváló, mint a Hypaloné, de ez is bőségesen elég, továbbá jó az ára is. Főként ezeket az anyagokat kombinálják: A csónak és a hurka belső oldala Neoprén, kívül pedig Hypolan.
A plasztomerek hőre lágyuló anyagok, melegítés hatására folyóssá tudnak válni. A legismertebbek a PVC és PU (poliuretán). A PU hihetetlen kopásálló, kiváló anyag, de túl drága fő anyagnak. A fő anyag a PVC. A hőre lágyuló anyagok mindegyike valamilyen PVC kompozíció. A választást tehát az ár és a felhasználási mód dönti el; Hypalont vegyen az, aki meleg égövön fogja használni a csónakot, vagy a legjobbat akarja, és nem számít az ára. Minden más esetben a PVC is tökéletesen fog szolgálni.

Az összehajtható csónak a felfújható csónakok klasszikus példája, melyek az első evezős és katonai gumicsónakoktól erednek. Természetesen a modern összehajtható csónakok sokkal fejlettebbek őseiknél; fartükör a motornak, szilárd padlólemezek, V-alakú alj és sok egyéb jó tulajdonság. A csónak alja azonban puha! Néhány esetben ez jó lehet, máskor azonban nem. A puha alj előnyös, ha egy vad parton akarunk kikötni, mert nem kell félni a test törésétől. Minden összehajtható csónak szétszedhető, könnyen szállítható, tárolható.
Az ideális azonban a RIB: Felfújható csónak merev testtel. A RIB a felfújható és a hagyományos csónakok ötvözete, a kétféle típus jó tulajdonságaival rendelkezik, de kizárja azok rossz tulajdonságait. Természetesen a RIB jelentősen drágább, nehezebb, nagyobb helyet igényel, utánfutóval szállítható, mégis aki kipróbálta már, ragaszkodni fog hozzá. Ha a fő szempont a hordozhatóság, a könnyű tárolhatóság, a kis súly, akkor összehajtható csónakot vegyünk. Aki valódi komfortra vágyik, annak a RIB a megoldás.

Döntenünk kell még a csónak padlózatáról is. Ún. air-deck-et akkor válasszunk, ha a legfontosabb szempontja, hogy a csónak könnyű legyen, és nem akarunk időt tölteni a csónak összeszerelésével, viszont hajlandóak vagyunk maximális óvatossággal használni. A lécerősítésű padlózat jó alternatíva az air-deck-kel szemben, mert könnyű, hordozható. Erősebb igénybevételt bír. Ha a sebesség nem túlságosan fontos, ez is jó megoldás lehet. A legtöbb egyéb esetben a padlólemezes csónak a legjobb választás.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: csónak, gumicsónak

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Építettünk egy kenut!

Bátran mondhatom, hogy ez a típus néhány barkácsboltban beszerezhető eszköz segítségével mindenféle asztalos ipari előképzettség nélkül is elkészíthető, csak kell hozzá némi hely, egy kis...


Elektropower hajó akkumulátorok

A kategória belépőszintjét ma a 300 ciklusszámú antimon ötvözetű, és a karbantartás-mentes AGM technológiájú, felitatott elektrolitú ólom akkumulátorok adják, melyek szivárgás-mentességük révén...