Ecsetelve, hengerelve

Fa csónakok lakkozása

A lakkozást nem árt polírozással csillogóvá tenniA fából készült csónakok és sport hajók már ugyan elég ritkák, ha viszont "jó karban" vannak, akkor még hosszú életűek lehetnek. Gondozásuk akkor megfelelő, ha időszakonkénti felújításukat alaposan és szakszerűen, a legkorszerűbb anyagokat és eszközöket használva végzik el. Az alábbiakban e munkához adunk néhány hasznos tanácsot.

A felújító munka előtt alapos hibafelderítést kell végezni. Ha törés, repedés, vagy egyéb komolyabb sérülés nincs a hajótesten, akkor viszonylag egyszerű a feladat. A jó állapotú lakkréteg felületét 320-400-as csiszolópapírral alaposan át kell csiszolni. Ezt nagyobb felületek esetén excenter-, vagy rezgőcsiszolóval célszerű elvégezni. A nehezen hozzáférhető helyeken, pl. bordákon, támléceken stb. deltacsiszolót érdemes használni. Kézi csiszolás esetén csiszolólapra, vagy fatömbre hajtott csiszolópapírral végezzük el a felületek koptatását. Ne hagyjunk csiszolatlan részeket, mert az ilyen helyeken az új lakk tapadása nem lesz szilárd. A keletkezett port és piszkot távolítsuk el.
A kisebb bevonati sérüléseket alaposan csiszoljuk le, majd 10 %-ban hígított lakkal mélyalapozzunk. A továbbiakban pedig a sérüléseket színtelen lakkal fokozatosan, többször átkenve töltsük fel. Teljes száradás után csiszoljuk össze a felülettel, és ezt követően a hajótest egész felületét lakkozzuk le.
Ha a lakkréteg sok helyen repedezett, vagy lepattogzott - ami a réteg elégtelen tapadására, elöregedésére utal - akkor az egész hajóról ajánlott ezt a réteget maró szerrel lemaratni. A bevonat lekaparása, majd alapos csiszolása után 10%-ban hígított lakkal mélyalapozzunk. Ezzel biztosítható a további rétegek jó tapadása. A felületet újbóli finom visszacsiszolással simítsuk le, majd legalább 3 vékonyan felhordott rétegben, közbenső finom visszacsiszolások után hígítatlan lakkal vonjuk be. A rétegszámot hengerel felhordott és ecsettel eloszlatott lakk esetén ajánlatos növelni, mert a henger igen vékony rétegben teríti a bevonóanyagot, így akár 6-szori hengereléssel érhetünk el kellő vastagságú védőréteget. Szórással nem érdemes kísérletezni.
A lakk egyenletes felterítésekor az ecsetet merőlegesen kell tartaniNem mindegy, hogy a különféle építésű csónakokra melyik lakk a legmegfelelőbb. Az általános értelembe vett oldószeres csónaklakkok bármilyen régi, és jól lecsiszolt alkid- és tung-olaj lakkra felkenhetők, viszont a kétkomponensű poliuretán lakkok csak kétkomponensű bevonatok felújítására alkalmasak. Hajók igényes lakkozására azonban csak speciálisan e célra kifejlesztett termékeket ajánlatos használni. Ezek 3, illetve akár 5-7 évig is tartós védelmet biztosítanak a kényes fahajóknak. A bevonatok tartóssága azonban nagyban függ az előkészítő munkák alaposságától és a lakk jellemző tulajdonságaitól.
Mindenkor figyelembe kell venni a hajó építésmódját. A karvel és klinker palánkolású hajók ugyanis rugalmas szerkezetűek. A fa ezekben a hajókban attól függően mozog, hogy milyen mértékben változik a faanyagban levő nedvesség. Ezekre inkább a hagyományos, jó önterülésű és kíváló UV-védelemet biztosító tung-olaj lakkok az ideálisak és besárgulásra sem hajlamosak. Kíméletes használat mellett akár 4 évig is kitartanak. Az egy komponensű poliuretán- és alkid gyanta alapú csónaklakkok hasonló tulajdonságúak, de csak 1-3 évig nyújtanak kellő védelmet a fa vízi járműveknek.
A kétkomponensű puliuretán lakkfestékek kiváló kopásállóságúak, fénytartók és a tartósságuk többnyire négyszerese a hagyományos lakkokénak. Ezek azonban nem elég rugalmasak a palánkos hajókhoz, csak a stabilabb faszerkezetekhez, pl. diagonális palánkolású, vagy ragasztott, rétegeltlemezes csónakokhoz használhatók előnyösen. Kiváló a lakkok terülése, és magasfényű bevonatot biztosítanak a fa alkatrészeken, hajótesteken, lapátokon egyaránt. Hátrányuk, hogy csak natúr-, vagy régebben is ilyen lakkal kezet felületen lehet csiszolás után biztonsággal alkalmazni.

A kajütös motorcsónakok natúr fa felületeit is lakkozással kell védeniA lakkok ideális felhordásának és tartósságának alapfeltétele a gondosan előkészített felület és a jól megválasztott bevonó anyag egyenletes elterítése. Ez utóbbi leggyakoribb módja az ecsetelés. A hajólakkok jó terülésűek, és ideális hígítás esetén az ecset finom nyomai szinte teljesen elsimulnak. Az esetleges egyenetlenségeket közbenső csiszolással kell eltüntetni. Az utolsó réteg felületét a finom csiszoláson túl polírpasztával kell teljesen simára és tükörfényesre koptatni. Ez azonban csak a bevonat teljes átkeményedése után végezhető el.
Gyorsabb haladást biztosít a lakk hengeres felhordása. E célra csak az oldószernek ellenálló, nagy sűrűségű és kis sejtosztású szivacshengerek használhatók. Ezek csökkentik a buborékok képződését, amit mókus-, vagy póniszőr oszlatóecsettel kell megszüntetni. A henger vékony rétegben teríti a lakkot, ezért az ecsetelésnél több réteg felvitelével biztosítható a bevonat megfelelő vastagsága. Ehhez a módszerhez azonban két ember szükséges; az egyik folyamatosan teríti a lakkot, míg a másik személy a buborékok oszlatását végzi. Ez a módszer csak viszonylag nagy felületeken alkalmazható, mert bár keskeny hengereket is lehet használni, de ecsettel a szűk helyek is elérhetők, hengerrel azonban nem.
A lakkozásra árnyékos hely, és a meleg délelőtti időszak a legideálisabb. A magas páratartalom lassítja a száradást, és fényvesztést is okoz.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: lakk, lakkozás, csónak

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Csónakok karbantartása

A jó idő beköszöntével a csónaktulajdonosok mielőbb szeretnének vízre szállni, ilyenkor azonban többnyire csak a csónak hevenyészett mosására, letisztítására jut idő. Már pedig nem ártana egy...