A benzinmotoros gépek karbantartása
A benzinmotoros kerti gépek ma már általában négyüteműek, és a régi kétüteműektől eltérően itt a motor kenésére szolgáló olajat nem a benzinbe keverve, hanem külön olajtartályba kell tölteni. A motorolaj megfelelő mennyisége és minősége a motor kenése miatt lényeges. Ha nem megfelelő a motor kenése, akkor előbb utóbb besül a motor. Ha pedig már a motort kell javítani, akkor nagy baj van; ez az egyik legdrágább javítás, ami egy kerti gépen elvégezhető. Jobb tehát megelőzni a bajt. A motorolaj szintjét ezért rendszeresen ellenőrizzük, hogy a nívópálcán bejelölt minimum és maximum között legye. Amennyiben után kell tölteni, úgy ugyanolyan típusú és lehetőleg márkájú olajat használjunk ehhez, amilyen a gépben van.
Az olaj mennyiségének figyelése nem elegendő, annak a minőségére is oda kell figyelni. Először is olyan típusú motorolajat töltsünk a gép olajtartályába, amilyet a gépkönyv előír. Új gépeknél először néhány munkaóra után, később ritkábban, de megadott munkaóraszám lejárta után, illetve legalább évente kell teljes olajcserét végezzünk.
Gyakori hiba, hogy a gép "túlszívja magát". Indítás előtt benzint pumpálunk a hengerekbe - vagy szívatót kapcsolunk -, mert a hideg motornál a benzin kicsapódik a henger hideg falára, pont emiatt van szükség a bővebb, benzindúsabb keverékre indításkor. Ha valami zavar van a gyújtásban, azaz próbáljuk indítani a gépet, de nem indul el, akkor előbb utóbb nem is fog. Ennek oka, hogy benzin folyamatosan megy a motorba, de nincs szikra, ami meggyújtsa, így már annyira feldúsul a benzin-levegő keverék, hogy ha megjavul a gyújtás, akkor sem képes berobbanni.
Ilyenkor szedjük ki a gyújtógyertyát és nézzük meg. Ha locsog a benzintől, akkor túlszívta magát a gép; hagyjuk megszáradni a gyertyát, és közben gyertya nélkül kissé forgassuk meg a motort, hogy a dugattyú kilökhesse a felesleges üzemanyagot.
Ha a gyertyát kiszedtük és nem nedves, hanem koromfekete, akkor nem a sok benzintől nem ad szikrát, hanem a rárakódott koromtól, esetleg más szennyeződés miatt lett működésképtelen a gyertya. Ilyenkor tisztítsuk meg drótkefével, helyezzük vissza és próbáljuk újra indítani a gépet. Ha a gyertya szennyezett, kormos, az több okból lehet. Egyik a rossz gyújtásbeállítás, másik, hogy elkoszolódott a légszűrő, vagy szennyeződés került a benzintartályba. Ennek érdemes utánajárni, és az okot megszüntetni, különben rendszeresen gyertyatisztítással tölthetjük az időnket.
Karbantartások: gépről-gépre...
Fűnyírók esetén gondoskodjunk a kés rendszeres élezéséről, mert a tompa kés roncsolva tépi a fűszálat, ami egyrészt esztétikailag sem előnyös (a fűszél felső pár millimétere elszárad, így kevésbé ad zöld hatást a gyep), másrészt növényvédelmi problémákat okozhat, hiszen károsan hat a gyep kondíciójára. Idei vetésű, még nem eléggé begyökeresedett gyep esetén komolyabb gondokat is okozhat, hiszen amíg az éles kés vág, addig a tompa húz és szakít, és a húzási fázisban tövestől kitépheti vagy kimozdíthatja a zsenge fűszálakat.
Motoros kapáknál gyakori, hogy a felszerelt kapatagok zsírozása elmarad a gyorsillesztést biztosító csapszegeknél. A gép munka közben nagy erőt fejt ki, és zsírozás híján a kapatagok illesztései és a csapszegek is nagy koptató hatásnak vannak kitéve.
Mind fűnyíróknál, mind kapáknál lényeges a gépek munkavégzések utáni megtisztítása. Egyrészt ezzel elejét vehetjük a rozsdásodásnak, másrészt - főleg elektromos fűnyírók esetén - az alulról rászáradt fű- és sár megnehezítheti a forgó részek működését.
Motoros fűrészeknél mindig ellenőrizzük a lánckenő olaj megfelelő mennyiségét, hiszen ez védi meg a láncot a kopástól, amire a nagy súrlódás miatt jelentős esély adódna. A nem megfelelő kenésű fűrészlánc kopik, tompul, könnyebben szakad.
A kenőolajon kívül lényeges gyakorta ellenőrizni a lánc feszességét. Általában az az optimális, ha szabad kézzel a láncot a láncvezető keretről 2 milliméternyire tudjuk elemelni. Ha ennél feszesebb, akkor nő a szakadás esélye. Ha ennél lazább, akkor könnyen ledobhatja a láncot a gép menet közben. Vigyázzunk arra is, hogy a fába benőtt szöggel, dróttal ne találkozzon a fűrészünk.
Gumikerekű gépeinknél a megfelelő légnyomás a tömlőben szintén fontos. Ha túl puha a kerék, akkor többet fogyaszt a gépünk, jobban leterheljük. Ha nagyon puha a kerék, akkor a gumi is károsodik, ha viszont túl kemény, akkor pattogni fog a gép.
Fűszegély nyírónál az előírt damil méretet használjuk. A vastagabb és a vékonyabb is rontja munkánk hatékonyságát. A damil vastagság arányban van a gép teljesítményével, ezt az összhangot fenn kel tartani, különben nem vág csak roncsol a gép.