Ábráinkkal igyekszünk végigvezetni olvasóinkat a folyamatokon. A felhasznált
alkatrészek többsége a gazdaságossági szempontok figyelembevételével felújított,
melyeknek árait, valamint a vásárlás és a cserélés lehetőségeit is közöljük.
A felújítást egy ENERGO 750-es típusú mosógépen mutatjuk be. A munka folyamata
esztétikai és műszaki feladatokból tevődik össze. A műszaki változtatások
gyakorlatilag a gép mechanikus alkatrészeinek cseréjét vagy javítását jelentik. A
külső megjelenés érdekében a gépen teljes burkolatcserét hajtunk végre a folyamat
befejezéseként, mert bizony meglátszanak már rajta az eltelt évek (1).
A gép palástjának leszerelése után láthatóvá válik a szerkezeti felépítése (2,
3). A palástot oly módon tudjuk levenni, hogy a gépet az első oldalára döntjük,
így eltávolíthatóvá válnak a rögzítő csavarok. A hátlapot 6, a palástot 4 db
lemezcsavar rögzíti. A burkolat levétele után megvizsgáljuk a gép állapotát.
Esetünkben - állatorvosi lónak tekinthető gépünkön - a következő hibákat
tapasztalhatjuk:
- A csapágyakon vízfolyására utaló nyomok látszanak, kézzel mozgatva (tengely irányban) lötyögnek (4).
- A szivattyú tekercse leégett (5).
- Rendellenes vízfolyásra utaló nyomok láthatók a sugártörőnek nevezett alkatrészen (6).
- Általános rendezetlenség látható a gép elektromos rendszerénél, előző javítások, okozta kevésbé szakszerű beavatkozások nyomai (7, 8).
- A meghajtó szíj cserére szorul a sérüléséből eredő hiba miatt. (Ritkán előforduló jelenség.)
- Alapos tisztításra, savazásra szorul a gép, mert vízkövesedések, láthatok a dobon és a fedélkeret-üst találkozásánál.
A műszaki
javításokat a csapágyak cseréjével kezdjük. Az ékszíjtárcsa felőli oldalon,
csőkulcs segítségével, eltávolítjuk az M 8-as középső rögzítő csavart (9).
Következő lépés a 2 db M6-os függőleges rögzítő csavar kiszerelése (10). A
csapágyházat 6 db csavar tartja az üstön, mindet távolítsuk el. Ezzel a csapágyház
csavarhúzó segítségével szimmetrikusan lehúzható a dobtengelyről. Türelmesen
járjunk el, mert néha ez a folyamat a lerakodott vízkő miatt nehezen megy. A felfekvő
felületek tisztítása után az új csapágyat helyezzük vissza. Lényeges, hogy a
hajtás oldali csapágyházban a meghajtó kerék egy zéger gyűrűvel van rögzítve,
ennek eltávolítása után van módunk a kereket levenni.
Támasz oldali csapágy cseréje egyszerűbb feladat; maga a folyamat megegyezik a
hajtásoldalival, különbség csupán az, hogy ebben az esetben nincs központi csavar
(11, 12). A dobot a csapágy tengellyel egy gumi átvezető betét köti össze, ennek
cseréje fontos feladat, ne feledkezzünk meg róla. Ábránkon (13) a rossz és az új
csapágyház látható. Figyeljünk rá, hogy a függőleges tartócsavarokat csak a dob
megforgatása után szabad véglegesen rögzíteni.
Szivattyú cseréje a következő képen hajtható végre. Először eltávolítjuk az
elektromos csatlakozókat, majd oldjuk a csőbilincseket (14). A szivattyút esetünkben 2
db csavar tartja, melyeket a gép alján találunk meg. Eltávolításuk után a
szivattyú szabadon kivehető a gépből (15). Régebbi típusoknál egy lemez kengyel
tartotta a szivattyút és egy M4-es csavarral volt rögzítve. A visszaszerelés a
kiszereléssel fordított sorrendben történik.
A gép főmotorját egy központi tartórúd rögzíti a fenéklemezhez. Az
ékszíjfeszítést két M6-os csavarral lehet beállítani (16). Cseréjéhez előbb az
"Y" csövet (17) kell eltávolítani, majd a szűrőház két lemezcsavarját.
Ezután leszereljük a szivattyút, és szabaddá válik a főmotor, amit - két
csavarjának eltávolítása után - kiemelhetünk. Főmotort ritkán kell cserélni,
általában csak beázás következtében, hibásodik meg.
Gyakoribb
meghibásodás viszont a kerekek kopása, törése. Cseréjéhez, példaként két
lehetséges megoldást mutatunk be. A régebbi típusoknál két műanyagrögzítőt kell
eltávolítani (18), míg az újabb típusoknál a tartóházban kialakított rögzítő
lemezeket lehet elhajlítani (19). Miután szabaddá válik a szerelt kerék, biztosító
gyűrűjének levétele után kihúzható a fékező, tartó műanyag házból (20, 21).
Tisztítás után visszaszerelhetjük az új kereket. Ha elfelejtenénk hogy melyik kerék
hol volt, akkor emlékeztetőül; gyárilag szerelve úgy volt, hogy a programkapcsoló
alatti részen két fix kerék van és a forgó, bolygó kerekek vannak a gép első
részén.
A szintszabályzóval kapcsolatos tisztítási feladatok elvégzése nagyon fontos fázis.
Ezt úgy kezdjük, hogy eltávolítjuk az "Y "csövet (22); először a
sugártörőnél vesszük ki a lemezcsavart, majd oldjuk a szűrőházhoz rögzítő
csőbilincset. A vastag gumicsövet a vázhoz egy drótkarikával erősítették hozzá,
ezt is, levesszük. Találunk még egy műanyag bilincset is, melynek feladata, hogy
rögzítse a hőfokszabályozó kapilláris csövét a rázkódásból eredő törések
elkerülése érdekében. Végezetül széthúzzuk a szintszabályozó összekötő
vékony csövét, ezzel szabaddá válik a "mumus", mely a legtöbb hiba
okozója.
Melegvízben mossuk
ki alaposan, ügyelve a lerakodott szennyeződések eltávolítására. Használjunk egy
kiérdemesült fogkefét, hogy kellően tisztára tudjuk mosni a keresztmetszet
változásig a csövet. A szintszabályozó vékony csövét megfújva érzékelhetően
három egymástól elkülöníthető kattanást kell hallanunk. Ezzel gyakorlatilag a
szabályozóval kapcsolatos tevékenységünk befejeződött. Visszaszerelése után
kezdhetünk hozzá a gép mechanikus tisztításához.
A gépen található programkapcsoló, választókapcsoló, hőfokszabályozó,
kontrolizzó, fedélretesz kapcsolók (23) ritkán romlanak el, ezeket csak tisztítsuk
le, ha működési problémájuk amúgy nem volt, akkor ne nyúljunk hozzájuk. A
programkapcsolót fogadjuk el úgy, ahogy van; fekete doboznak, szükség van arra a sok
vezetékre, ritkán hibásodik meg. Tisztítása ecsettel történjen, utána
kontaktspray-vel fújjuk be, nem igényel több karbantartást.
A gépfelújítás leghálátlanabb része a mechanikus tisztítás.
Használjunk drótkefét, és ennek segítségével távolítsuk el a szennyeződéseket.
Ügyeljünk rá, hogy a műanyag fedélkeret és a fém üst találkozási, csatlakozási
részét alaposa tisztítsuk meg. A fenéklemezt tisztítás után lefesthetjük
valamilyen gyorsan száradó festékkel, az esztétikai állapot javítása érdekében.
Apróság, de mielőtt tovább lépnénk, tömítsük le a sugártörő összeillesztési
helyét (24), erre azért van szükség, hogy ne legyen módja a víznek a bizonytalan
illesztés mellett szivárognia. Az öblítőrendszert úgy tudjuk kitisztítani, hogy
eltávolítjuk az öblítőszer-tartó tetejét (4 lemezcsavar), majd vízzel alaposan
kimossuk a tartályt. Tisztítani kell a függőlegesen lehúzható "serleget",
fokozottan ügyelve a felső részén található vízszintes hornyokra. Kémiailag úgy
tisztítjuk a gépet, hogy háztartási vízkőoldóval beecseteljük a megmattult dobot.
Használjunk erre a célra rövid szőrű ecsetet, vagy fogkefét. Lényeges, hogy az
üstben legyen kb. 10-15 liter víz, hogy folyamatosan öblíteni tudjuk a rozsdamentes
alkatrészeket. Erre azért van szükség, mert e nélkül maradandóan megfeketedik a
dob. Alapos öblítés és szárítás után elérkeztünk munkánk utolsó szakaszához.
A dekorálási műveletet a felső ajtó burkolatának a cseréjével kezdjük el.
Célszerű úgy eljárni, hogy eltávolítjuk a komplett ajtót a gépről (négy
lemezcsavar kivételével lehúzható a sarok elemről). A kiszerelt ajtón 9 lemezcsavar
tartja a burkolatot, eltávolításuk után a festett tető lecserélhető. Mielőtt az
új burkolatot felhelyeznénk a gépre, végezzünk egy próbaüzemet. Ennek gyorsított
eljárása a következő:
A válaszkapcsoló
A/2-es állása mellett, a programkapcsolót 4. helyzetben felhúzva beindítjuk a gépet
(természetesen zárt tető mellett). A következőket fogjuk tapasztalni: A gép az
üzemi mágnesszelepén keresztül vizet fog venni, és ezt a folyamatot mindaddig végzi,
amíg a kívánt vízszintet el nem éri. Ez a szint megfelelő esetben a dob
átmérőjének az 1/4 része, ekkor a vízvételnek automatikusan be kell fejeződnie.
Most ellenőrizhetjük a fűtést: próbalámpa segítségével megvizsgáljuk, hogy
elindult e a fűtés folyamata (a fűtőbetét végpontjaira történő ráméréssel). Az
ellenőrzés után a programkapcsolót az óramutató-járásával megegyező irányba
forgatva az 5. állásába kapcsoljuk; ekkor a mágnesszelep öblítő részének kell
elkezdenie üzemelni. Ennek jellegzetesen más hangja van, jól érzékelhető a
különbség. A vízvétel befejeztével a programkapcsoló lépésenkénti forgatásával
először üríteni fog a gépünk, majd centrifugálnia kell. Ha ezek a folyamatok
rendben működtek, akkor mosógépünk gyakorlatilag rendben van, csak ellenőrizni kell,
hogy nem tapasztalható e rendellenes vízfolyás.
Az adattábla cseréjét úgy tudjuk megoldani, hogy fölfelé lehúzzuk a
választókapcsoló gombot, majd a prk. roll a gombfeliratot eltávolítjuk (3 horony
található a forgatógombon, ezekbe kis csavarhúzóval benyúlva a felirat
leszerelhető). A prk. forgatógombját 1 db M 3-as csavar tartja a tengelyén,
eltávolítása után ugyancsak leszerelhető. Az adattáblát két lemezcsavar rögzíti
a fedélkerethez. Tisztítás után felhelyezhető az új és szép tábla. A
gombfeliratok visszahelyezésénél ügyelni kell arra, hogy a felirat szélén egy kb. 5
mm-es jelölés van, ez a segédpont, ennek kell a gombon lévő három horonyból a
szélesebbik felé kerülnie (25).
A burkolat felhelyezése előtt célszerű lecserélni a néhány forintba kerülő lemez
anyákat, mert ezzel a palást rögzítését biztonságossá tudjuk tenni. A palást
visszahelyezésekor ne feledkezzünk meg a földelési pontok csatlakoztatásáról sem.
Ha mindezekkel készen vagyunk, akkor a gyakorlati használhatóság tekintetében új
gépet kapunk (26), mely esztétikailag is kifogástalan, és töredékébe kerül, mint
egy mosógép csere.
A felhasznált alkatrészeket a TONIKER üzletében vásároltuk
meg, Budapest XIV. kerület, Besenyő u. 12., telefon: 252-3565.
Tájékoztatásul a felhasznált alkatrészek árát is megadjuk (felújított
alkatrészekről van szó, tehát cseredarab szükséges).
Csapágyházak 1500 Ft/db.
Szivattyú 2500 Ft.
Kifolyócső 700 Ft.
Főmotor 8800 Ft.
Palást 5000 Ft.
Hátlap 1500 Ft.
Tető 2000 Ft.