Liberalizált közszolgáltatási piacok

2009-11-06 18:53:08 | Módosítva: 2009-11-10 13:40:51

Az elmúlt két évtizedben lassan hozzászokhattunk, hogy az addig ágazatonként egy szolgáltatóhoz köthető dolgokat már többen kínálják, így az ügyfeleknek, fogyasztóknak többféle alternatívájuk adódik: kitől, és milyen szolgáltatást vegyenek igénybe. Ez a folyamat napjainkban is folytatódik, és egyre fokozódik. Előnye a nagyobb választék, olcsóbb ár lehetne, hátránya, hogy sokszor átláthatatlanul sok a lehetőség, és az "eszkimók közt elvész a fóka"

Banki szolgáltatások, kábel tv, telefon...

A piacliberalizáció először a televíziós, és telekommunikációs ágazatban kezdett elterjedni. Az hogy egy piacot - amit addig egy, általában állami szolgáltató tartott kézben - megnyitnak a versenyszféra és más piaci szereplők számára, nem jelenti azt, hogy ez rövid idő alatt a gyakorlatban is megvalósul. Sokszor éveknek kell eltelnie ahhoz, hogy a fogyasztók a régi megszokott szolgáltató helyett egy újat válaszzanak. Ennek oka sokszor a bizalmatlanság, a kényelmesség. Ám hazánkban már több olyan ágazat is van, ahol a piacnyitás jót tett a szolgáltatás színvonalának. Ahol ugyanis egynél több szolgáltató verseng a fogyasztók elégedettségéért (és pénzéért) ott előbb utóbb a szolgáltatás színvonalában és árában is verseny alakul ki a piaci szereplők között.
Gondoljunk csak bele, például régen mennyi bank volt, és most mennyi kínálja a szolgáltatásait? A kábeltelevíziós szolgáltatásokkal ugyanez a helyzet. A telefontársaságokból, mobil és vezetékes, szintén többől választhatunk. Ez jó, mert mindenki megtalálhatja a számára leginkább megfelelőt, hátránya mindössze annyi, hogy egy-egy társaságnál akár 15-30 díjcsomaggal is találkozhatunk, melyekhez további kiegészítő szolgáltatásokat rendelhetünk, így megtalálhatjuk a leginkább testre szabott szolgáltatást, de ehhez hosszas tájékozódásra van szükség. A már említett televíziós és telefonos szolgáltatások mellett ugyanez a helyzet az Internettel is, azzal a különbséggel, hogy az már ebbe az új versenyhelyzetbe "született bele", legalábbis a lakossági kiszolgálásra létrehozott változata.

Gáz és villamos energia...

Az előbb említett piacnyitások mellett vannak újkeletűbbek is, amelyek pont ezen időtényező miatt jelenleg még gyerekcipőben járnak hazánkban, de fejlődnek. Ma már ugyanis a gáz-, vagy villamos energiaszolgáltatónkat is szabadon választhatjuk meg.
A szabadpiaci gázszolgáltatók az egyetemes szolgáltatói gázdíj maximumhoz képest jelentős kedvezménnyel garantálják a gáz szolgáltatását különböző fogyasztói csoportok részére Magyarország teljes területén. Tehát legyen szó egy nagyfelhasználó vállalkozásról, vagy egy kis fogyasztású lakossági ügyfélről, egyaránt elérhető számára a gázszolgáltatás több szolgáltatótól is.
A szolgáltató-váltás semmilyen műszaki átalakítással nem jár: nem kell gázvezetéket, gázmérőt (gázórát) cserélni, és a szolgáltató-váltás folyamán a gázellátás folyamatossága garantált, a gáz minősége sem változik. A szolgáltató-váltás adminisztratív folyamata körülbelül négy hónapot vesz igénybe, ám az alternatív szolgáltatóknál sincs hűségidőszak, szerződéskötési díj, vagy bármilyen egyéb átállási költség.

Az elszámolás, alapja továbbra is a gázmérő által ténylegesen mért, elfogyasztott gáz köbméter lesz. A fogyasztók havonta bejelenthetik a tényleges mérőállást. Ha ezt nem teszik, az előre megállapított átalánymennyiség alapján készül a számla, és a területileg illetékes elosztói engedélyes által végzett éves mérőleolvasás után az éves elszámolás.
2009. június 30-tól megszűnt a közüzemi szolgáltatás intézménye. A 2008. évi XL. számú Földgázellátásról szóló törvény értelmében 2009. július 1-től a közüzemi árszabályozást az ún. egyetemes szolgáltatói árkontroll váltja fel. Az alternatív szolgáltatók a közüzemi ár megszűnését követően a területileg illetékes egyetemes szolgáltatói árhoz képest fogják megállapítani a szerződéses kedvezmény mértékét.
A fogyasztó bármikor visszatérhet korábbi szolgáltatójához (illetve 2009. július 1-től a területileg illetékes egyetemes szolgáltatóhoz), vagy választhat másik gázkereskedőt.
Gáz nélkül elvileg senki sem maradhat, mert amennyiben a kereskedő, bármilyen okból kifolyólag nem tudja ellátni a fogyasztót, úgy a fogyasztót a területileg illetékes egyetemes szolgáltató azonnal "visszaveszi", és számára a gázszolgáltatást biztosítja.
Vezetékkel és mérővel kapcsolatos karbantartási és műszaki probléma esetén továbbra is a területileg illetékes elosztói engedélyesek, mint a gázvezeték és gázmérő tulajdonosának (szolgáltató) - törvényi kötelezettsége - a javítás és a hibaelhárítás.
A gázszolgáltatás egésze törvényileg rendkívül szigorúan és pontosan szabályozott rendszer. A hatályos jogszabályok tételesen szabályozzák az elosztói engedélyes kötelezettségeit is, melyek kizárják annak lehetőségét, hogy a szolgáltató-váltással összefüggésben bármely fogyasztót hátrány érje.
Évente átlagosan egy havi gáz ára takarítható meg jelenleg, ha valaki alternatív szolgáltatótól veszi a gázt. A kedvezmény átlagos mértéke 8%.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Nagy Z. Róbert


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

A tartályos gázrendszer elemei

A kistartályos pébégáz ellátó rendszer üzemeltetése kényelmes és biztonságos, de természetesen – mint bármely más műszaki berendezés – bizonyos felügyeletet, ellenőrzést igényel. Nézzük, hogy is...


Lakás-előtakarékosság

A bankbetéteknél nagyobb haszonnal kecsegtet a lakás-előtakarékosság, ami állami támogatást és kedvező hitellehetőséget is nyújt, feltéve, ha legalább négy évig gyűjtöttük a pénzünket.