Fagymentesen

Amikor e cikket írjuk, még nem tudjuk, mennyire csikorog a január, a február. Számítanunk persze kell rá, ezért néhány gondolatban végigfutunk azokon a területeken, ahol ügyelnünk kell a hideg, a fagy problémáira, és egy kis odafigyeléssel megelzhetk a kellemetlenségek.

Elször megvizsgálunk egy télire magára hagyott, ftetlenül épületet, mondjuk nyaralót, vagy melléképületet, ahol a fagy legtöbbször okoz galibát. Itt az els teend a gondos víztelenítés. A bojlert ürítsük le, és lehetleg az egész vízrendszerbl engedjük ki a vizet a legalacsonyabban lév ponton. Egy jól megtervezett vízrendszernél a vízaknában ürít csonkos felzárót találunk, itt az egész hálózatból leengedhetjük a vizet. De csak akkor, ha a leürítéskor valamennyi csapot kinyitjuk (különösen a magasabban lévket), hogy a csvezeték levegt kaphasson. Ebben az esetben a kerti csapok „becsomagolására sincs szükség, hiszen a szabadban lév cs víz nélkül marad.
Gondoskodnunk kell viszont a WC-tartály teljes kiitatásáról – ezt szivaccsal végezhetjük el – és a szifonok, bzelzárók fagymentesítésérl. Hogy ez utóbbiakat ne kelljen megbontani, és a bzelzárók is hatásosak maradjanak, legpraktikusabb autós szélvédmosó folyadékot (nem a htbe való fagyállót) tölteni beléjük. Ne nagyon spóroljunk, mert a szifonban elég sok víz lehet, ami felhígítja a rátöltött szélvéd mosót, csökkentve a fagyállóságát.
Egy magára hagyott nyaralóban nézzük végig mindazokat az eszközöket, amiben víz maradhat, vagy esbl, hóolvadásból víz kerülhet. A cserepeket, dézsákat fordítsuk fejre, a napernytalpból ürítsük ki a vizet stb.
A kerti csap fagymentesítésére akkor van szükség, ha a ház „üzemel”, a vízhálózat használatban van. A legpraktikusabb, ha a kerti csapnak a föld alatt (a fagyhatár alatt) ürít-felzáró csapja van. Ez hosszú rudazattal mködtethet, és elzárásakor a földbe szivárog a cscsonkban lév víz. Ha ilyen felzáró nincs, akkor marad a hagyományos módszer: vastagon újságpapírba, rongyba csomagoljuk a csapot, majd nejlonzacskót kötözünk rá. Nagy hidegben még így is bajba kerülhetünk.
Most már a lakott ház környezetének fagymentesítésénél tartunk. A kertkapuk zárjába, lakatjába nyomjunk zár jégoldót, de ha idben gondoskodunk róluk, akkor a kontakt tisztító-ken spray-kel is megelzhetjük a befagyásukat. A kenanyag kiszorítja vizet, és vékony bevonatot képez a mozgó alkatrészeken, ez megakadályozza a befagyást. Ugyancsak kenanyagok használatával akadályozhatjuk meg a motoros kapuk, ajtók mechanikájának lefagyását. Gondoljunk a pántokra, csuklókra, görgkre, fogaslécekre is. Ahol kenanyag van, ott nincs víz.
A járdák, kerti utak, lépcsk jégmentesítésérl a múlt év telén egyszerbb, elz számunkban pedig drágább, de hatékony és környezetkímél megoldásokról írtunk. Ha nem muszáj, ne szórjuk a sót vödörszámra, mert nagyon károsítja a növényzetet és az építanyagokat (elssorban a betont) is. A só nem helyettesíti a hólapátot.
Végül maradnak a gépkocsi használatához kapcsolódó fagyproblémák. Most nem a szervizelési feladatokra gondolunk (téli gumi, jó akkumulátor stb.), mert ezeken mostanra már (remélhetleg) túl vagyunk. A szélvédmosó-tartály fagymentes folyadékkal való feltöltésén is, viszont a szélvédmosó folyadékból feltétlenül legyen nálunk tartalék.
A zárak befagyását most is tisztító-ken spray-vel elzhetjük meg, ha már bekövetkezett, akkor zár-jégoldóval háríthatjuk el. A nem elég gondosan kezelt kocsiknál az is elfordul, hogy a zár nincs befagyva, de az ajtó igen. Itt is a megelzést ajánljuk: ha az ajtó gumitömítései körben le vannak kezelve szilikonnal, akkor biztosan nem fognak befagyni. Az ajtó pántjaira is nyomjunk ken spray-t.
Ha mindezeket netán elmulasztottuk, és az ajtó befagy, akkor annak feszegetésével csak mérsékelten próbálkozzunk, mert az egész ajtót eldeformálhatjuk. Ha egy hosszabbító zsinórral áramot tudunk vezetni az autó közelébe, akkor jó hasznát vehetjük ilyenkor a hlégfúvónak. Ne használjuk nagyon magas hmérsékleten, különösen nem egy helyre koncentrálva, mert könnyen károsodhat a befagyott gumi alkatrész, de még a fényezés is. A forróvizes nyakonöntést lehetleg kerüljük, mert a csonttá hlt karosszériára szinte azonnal ráfagy a víz, és egyáltalán nem biztos, hogy addigra kinyílik az ajtó. Ha már jobb ötletünk nincs, akkor ezt 50-60 fokos fagyállóval tegyük meg.
A szélvédre is sokkal nehezebben fog lefagyni a jég, ha korábban kezelve volt valamilyen vízleperget hatású anyaggal. (Szerszámbazárunkban ajánljuk pl. a Farécla nem olcsó, de kitn hatású szereit.) Végül még egy – sajnos nem ritka – lefagyás rendszerint az autómosás után szokott bekövetkezni: az este behúzott kézifék reggelre befagy. Ha már bekövetkezett, akkor itt is jó hasznát vehetjük a hlégfúvónak. Nem is kell annyira vigyáznunk vele, mint az ajtóknál, feltéve, ha a forró levegt közvetlenül a fékdobra tudjuk irányítani. Megelzésképpen pedig a következket javasoljuk. Télen feleslegesen ne végezzünk alvázmosást, ha igen, akkor szárítsuk ki a kocsit meleg helyen. Ha nem muszáj, ne húzzuk be a kéziféket a parkoló autón, hanem hagyjuk inkább els fokozatban a váltót, és lejtn tegyünk követ a kerekek alá.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: fagy, fagymentesítés

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Üveggyapot homlokzati hőszigetelő rendszer

A régi Heraklith vakolt megjelenésű szerelt homlokzati rendszert egy nemrég megjelent speciális anyagnak – a fújható üveggyapot hőszigetelésnek – köszönhetően tovább fejlesztették.


Hogyan óvjuk meg a térkőt a felfagyástól?

A fagy beköszöntekor kevesen gondolnak a kertjükre, hiszen ekkor már bőven véget ért a kerti szezon. A növények visszahúzódnak, a kerti bútorok meleg helyre kerülnek, a csapokat pedig...