Halogén világítás
A halogén fényszórók a mai napig a legelterjedtebbek, aminek a fő oka az alacsony gyártási költség, és a relatív hosszú élettartam, ami akár 1000 órát is jelenthet normál használat mellett. De miben is rejlik a halogén előnye egy hagyományos izzóhoz képest?A fényt ebben az esetben is egy izzó wolframszál biztosítja, de a burában található argon és nitrogén keverékéből álló gáztöltet magasabb izzási hőmérsékletet, ebből adódóan pedig nagyobb fényerőt és hosszabb élettartamot biztosít.
A nagy hátránya viszont ugyanaz, mint a hagyományos izzónál, a befektetett elektromos energia csak töredékéből lesz fény, a többi része hővé alakul, és elvész. Nem is beszélve arról, hogyha véletlenül kézzel érintjük az izzó üvegét, a kezünkről rákerülő zsír a magas hőmérséklet hatására bemattítja a fényszóró foncsorát. A halogén tehát hosszú élettartamú, jó fényerejű világítást tesz lehetővé, de sok hőt termel, és odafigyelést igényel az izzó cseréje.
Xenon világítás
1991-ben a BMW 7-es szériájában debütált először a kisüléses elven működő xenon világítás, ami a mai napig sok vita forrása. Ellenzői a vakító fénye miatt panaszkodnak, használói pedig éppen a nagy fényerőt, az éjszaka is szinte nappali világosságot hozzák fel érvként.Ami tény, hogy a xenon sokkal jobb hatásfokkal működik, mint a halogén izzó, de speciális, projektoros fényszórót, automata fényszórómagasság-állítást és fényszórómosót követel meg. Utóbbiakat egészen pontosan a hatóságok írják elő, de a mi érdekünkben. Egy rosszul beállított xenon lámpa ugyanis rendkívül vakító tud lenni.
Mivel a folyamat minimális hőfejlődéssel jár, az elektromosság nagy százalékban hasznosul fényként, ez csökkenti a kocsi fogyasztását is. A xenon „izzók” nagyjából 2000 órás élettartammal büszkélkedhetnek. Aki eleve ilyen világítással szerelt autót vásárolt, minden bizonnyal meg lesz elégedve vele, de utólag – a magas költségek miatt - meggondolandó a beszerelése. A xenon előnyei tehát a hosszú élettartam, a halogénhez képest magasabb hatásfok, a jobb fényerő; hátrányai a magas gyártási- és beszerelési költség, és a szembejövők esetleges vakítása.
LED világítás
Pár éve még csak jelző- és műszervilágításként, monitorokban, köztéri kivetítőkön találkoztunk LED-ekkel. Mostanra olyan szintre jutott a LED gyártás, hogy az újabb autók helyzetjelzői, féklámpái szinte kivétel nélkül nagy fényerejű LED-ekből állnak. Nagy előnyük az alacsony előállítási költség, a minimális energiafelvétel, és nem kell jelentős hőtermeléssel számolnunk, még az SMD LED-eknél sem. A kis méretű LED-ekből szinte bármilyen forma kialakítható. Hátrányuk, hogy még mindig nem elég a fényerejük ahhoz, hogy tompított fényszóróban alkalmazhassák őket a szériaautóknál.Nemrégiben az egyik autós szaklap összehasonlító tesztet végzett normál halogén izzók és a LED égők között. A két fényforrás fényteljesítményét mérve 10-szeres különbséget találtak a LED hátrányára. A konklúzió az volt, hogy ezek a LED égők fényszóróként életveszélyesek. (Az igazsághoz tartozik, hogy nem tudjuk pontosan, milyen LED égőket használtak a tesztben.)
A nappali fénnyel felszerelt kocsiknál viszont kiváló alternatívája az izzószálas világításnak. Látszani tehát messziről látszik, de ahhoz, hogy látni is tudjunk vele, még várnunk kell pár évet.