Melyik a legjobb gépkocsi fényszóróként?

Halogén, xenon vagy LED?

2013-04-23 10:23:27 | Módosítva: 2013-04-23 10:24:35

A ’90-es évek eleje óta a halogén fényszórót energiatakarékosabb és nagyobb fényerővel rendelkező fényforrások is helyettesíthetik. Az egyes megoldások előnyeit és hátrányait foglaljuk össze.
A gépjárművek világítása nagy utat járt be az 1880-as évek acetilén világításától a legmodernebb LED fényforrásokig. A fejlesztők célja minél nagyobb fényerejű és élettartamú, valamint alacsonyabb hőveszteségű világítás kifejlesztése.

Halogén világítás

A halogén fényszórók a mai napig a legelterjedtebbek, aminek a fő oka az alacsony gyártási költség, és a relatív hosszú élettartam, ami akár 1000 órát is jelenthet normál használat mellett. De miben is rejlik a halogén előnye egy hagyományos izzóhoz képest?
A fényt ebben az esetben is egy izzó wolframszál biztosítja, de a burában található argon és nitrogén keverékéből álló gáztöltet magasabb izzási hőmérsékletet, ebből adódóan pedig nagyobb fényerőt és hosszabb élettartamot biztosít.



A nagy hátránya viszont ugyanaz, mint a hagyományos izzónál, a befektetett elektromos energia csak töredékéből lesz fény, a többi része hővé alakul, és elvész. Nem is beszélve arról, hogyha véletlenül kézzel érintjük az izzó üvegét, a kezünkről rákerülő zsír a magas hőmérséklet hatására bemattítja a fényszóró foncsorát. A halogén tehát hosszú élettartamú, jó fényerejű világítást tesz lehetővé, de sok hőt termel, és odafigyelést igényel az izzó cseréje.

Xenon világítás

1991-ben a BMW 7-es szériájában debütált először a kisüléses elven működő xenon világítás, ami a mai napig sok vita forrása. Ellenzői a vakító fénye miatt panaszkodnak, használói pedig éppen a nagy fényerőt, az éjszaka is szinte nappali világosságot hozzák fel érvként.
Ami tény, hogy a xenon sokkal jobb hatásfokkal működik, mint a halogén izzó, de speciális, projektoros fényszórót, automata fényszórómagasság-állítást és fényszórómosót követel meg. Utóbbiakat egészen pontosan a hatóságok írják elő, de a mi érdekünkben. Egy rosszul beállított xenon lámpa ugyanis rendkívül vakító tud lenni.



Mivel a folyamat minimális hőfejlődéssel jár, az elektromosság nagy százalékban hasznosul fényként, ez csökkenti a kocsi fogyasztását is. A xenon „izzók” nagyjából 2000 órás élettartammal büszkélkedhetnek. Aki eleve ilyen világítással szerelt autót vásárolt, minden bizonnyal meg lesz elégedve vele, de utólag – a magas költségek miatt - meggondolandó a beszerelése. A xenon előnyei tehát a hosszú élettartam, a halogénhez képest magasabb hatásfok, a jobb fényerő; hátrányai a magas gyártási- és beszerelési költség, és a szembejövők esetleges vakítása.

LED világítás

Pár éve még csak jelző- és műszervilágításként, monitorokban, köztéri kivetítőkön találkoztunk LED-ekkel. Mostanra olyan szintre jutott a LED gyártás, hogy az újabb autók helyzetjelzői, féklámpái szinte kivétel nélkül nagy fényerejű LED-ekből állnak. Nagy előnyük az alacsony előállítási költség, a minimális energiafelvétel, és nem kell jelentős hőtermeléssel számolnunk, még az SMD LED-eknél sem. A kis méretű LED-ekből szinte bármilyen forma kialakítható. Hátrányuk, hogy még mindig nem elég a fényerejük ahhoz, hogy tompított fényszóróban alkalmazhassák őket a szériaautóknál.



Nemrégiben az egyik autós szaklap összehasonlító tesztet végzett normál halogén izzók és a LED égők között. A két fényforrás fényteljesítményét mérve 10-szeres különbséget találtak a LED hátrányára. A konklúzió az volt, hogy ezek a LED égők fényszóróként életveszélyesek. (Az igazsághoz tartozik, hogy nem tudjuk pontosan, milyen LED égőket használtak a tesztben.)
A nappali fénnyel felszerelt kocsiknál viszont kiváló alternatívája az izzószálas világításnak. Látszani tehát messziről látszik, de ahhoz, hogy látni is tudjunk vele, még várnunk kell pár évet.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.


Tél végi kertfelújítás

A tavasz közeledtével újra indul a kerti munkák szezonja. Az időjárásnak köszönhetően nincs két egyforma év, ezért mindig új kihívásokkal kell szembenézni. Enyhe tél után – mivel az nem pusztította...