Motorizált fűrészbak

A nagyobb városokban már csak elvétve akad aki fával fűt, vidéken azonban ma is sokan kitartanak a fafűtés mellett, sőt a korszerű fafűtéses kazánok, kandallók és cserépkályhák terjedésével újra növekszik az igény a megújuló energiaforrás iránt. Különösen ott, ahol erdő van a közelben, ahonnan előnyös feltételek mellett lehet a már csak tüzelésre alkalmas fatörzseket megvásárolni. Az ilyen tüzelőanyag többnyire hosszú hasábokban kerül a házakhoz, és további darabolást igényel. Van aki feldaraboltatja, mások viszont ezt is maguk végzik el. Aki erre vállalkozik, szinte biztosan láncfűrésszel lát neki. Ha könnyíteni, gyorsítani szeretne e nem is könnyű munkán, akkor ajánljuk, hogy vegye fontolóra az alábbi motorizált fűrészbakot, mert ezzel a gépet csak irányítani kell, a darabolást pedig jelentősen meggyorsíthatja.

Az ötlet lényege végső soron csupán annyi, hogy a láncfűrész vezetősínénél fogva szilárdan olyan csuklószerkezetbe szorítható, amely tengely körül elfordítható, és a fűrészbak egyik ágán található. Ha már van bakunk, akkor erre is felszerelhetjük, feltéve, hogy az szilárd szerkezetű, és nem billenti el a végére szerelt láncfűrész. Ilyen esetekben felesleges új bakot készítenünk, elég, ha a csukló szerkezetet egy 25-30 mm-es zártszelvényű idom végére szereljük fel, amit pedig a bak egyik lábára, illetve tartó villaszárára csavarozva rögzítünk. Ezzel a fűrészbak is szilárdabbá, és a beleszorított láncfűrész kezelése is könynyebbé válik.
Először is tehát a láncfűrész befogójának az elkészítését ismertetjük. A szorítók alapanyaga 6x60 mm-es laposacél. Hosszuk a gép vezetősínének a szélességénél jóval nagyobb méretű legyen. (Eredetileg egy univerzális Sthil fűrészhez készült.) A három pofához szükséges darabok levágása után mind a hármat összefogva fúrjuk ki az összefogó csavarok helyét, majd két darabba középen is fúrjunk lyukat a szorító és felfogó csavarok számára. A szélső lyukak 8,1 mm-esek a középsők pedig 8, illetve 8,2 mm átmérőjűek legyenek. A legszélső felfogó lapra kell még egy 6,2 mm-es furat, amely a láncvédő burkolatot rögzíti.
Ezt követően e lap középső furatába hegesszünk M10x60 mm-es csavarszárat, majd a darab felületének síkba csiszolása után hegesszünk rá laposvasból leszabott, 45x60 mm-es szorítópofát. A párját a középső, mozgó felfogólap közepére hegesszük fel, a szélső menesztőlap közepére pedig hegesszünk egy M8-as magas anyát. A három fémlapot a szélső lyukakba helyezett M8x60 mm-es csavarokkal fogassuk egymáshoz. A mozgó pofa és a fordítólap közé a csavarszárra húzott tekercsrugók a rögzített gép kiemelését könnyítik meg. Ha nem tudunk megfelelő rugót beszerezni, akkor ezeket mellőzhetjük is. A szélső kulisszacsavaroknak a fejét célszerű a fordítólapra hegesztenünk, hogy a befogószerkezet kellő szilárdságú legyen.
Ezután már csak a zártszelvényű tartóvasat, majd a végén levő átmenő 8,1 mm-es furatba dugva a fordítólap csavartengelyét kell méretre vágnunk, és alátétek közbeiktatása után anyával állítsuk be a kotyogásmentes, ám könnyű mozgását. A beállított anyát ellenanyával biztosítsuk kilazulás ellen (1). A kész fűrészbefogó helyét a bakon ezt követően úgy határozzuk meg, hogy vízszintes állásban kb. 100 mm-rel nyúljon a bak villájának alsó része fölé. A tartóvas helyét jelöljük fel a bakra, a szükséges felfogó csavarok számára készítsük el a furatokat, majd csavaros gyors szorítókkal ideiglenesen rögzítsük a bak lábára, illetve a villa megfelelő szárára. A láncfűrészt szorítsuk a befogó pofái közé, és próbáljuk meg nincs-e túl magasan, nem szükséges-e a helyzetén változtatni. A nagyításhoz KLIKK ide!Akkor ideális a helyzete, ha a penge felfelé áll, mert a markolatát felfelé húzva legkönnyebb a mozgatása. Akár több pozíciót is kipróbálhatunk, mielőtt a tartóvasat véglegesen a bakra csavaroznánk. Ha megtaláltuk a gép legkényelmesebb helyét, a bakra M6x80-as kapupánt csavarokkal és szárnyasanyákkal fogassuk fel a tartóvasat, és csavarozzuk helyére az U-alakú - a fűrészpenge teljes hosszáig érő - 20x20 mm-es burkolati idomot. A hosszú fatörzseket mindig egy széles kárpitos hevederrel szorítsuk a bak villájába. A heveder egyik végét a bakra erősítsük fel, és a fatörzsön átvetve, a másik végére erősített kengyelbe lépve szorítsuk le a daraboláskor.
Ha a meglevő fűrészbakunk már eléggé kiszolgált állapotú, célszerűbb, ha új bakot készítünk helyette, amire már a láncfűrészt befogó tartóvas nélkül szerelhetjük fel. A bak váza 20x20, vagy 30x30 mm-es zártszelvényű lágyacél idomvas, merevítéséhez pedig 8-10 mm-es köracélt használhatunk. A lábakat 1220 mm hosszú idomszálból egyenként alakítsuk ki. A lábak terpesztéséhez az idomból fűrészeljünk ki 40, a villához pedig 50, illetve újból 40 fokos csúcsszögű, háromszög alakú darabokat. A bevágások mindig csak a szelvény egyik oldaláig érjenek. Az idomot így könnyen alakra hajlíthatjuk, a vágások élét pedig hegesztéssel rögzíthetjük egymáshoz. Így mind a négy vázidom pontosan egyforma és kellően szilárd lesz. Vigyázat, a negyedik lábidomnál szükségtelen a felfelé nyúló villaszár. A lábidomokat párosítva fogjuk össze, s két-három átmenő csavar számára fúrjunk lyukat a függőleges szárrészükbe.
A nagyításhoz KLIKK ide!Az összefogott lábakat középen egy-egy 600 mm hosszú heveder idom behegesztésével, vagy a lábak közé befogott 3x240x600 mm-es acéllemezzel merevíthetjük ki. A lábvégeket is ajánlatos egy-egy támrúddal összekötni. E célra 8-10 mm átmérőjű köracélt használjunk, és a lábakba fúrt lyukakba dugva hegesszük körül. A villa felső ágát összekötő rúdra azonban - még a behegesztése előtt - húzzuk fel a leszorító vasat. Ezt 3x60x690 mm-es laposvasból szabjuk le, az egyik végét fúrjuk ki, a másikat pedig hajlítsuk meg derékszögben. Az így kialakított fogantyú 120 mm legyen. A hosszabb szár közepére kerüljön a 3 mm vastag acéllemezből kialakított fogaslap, amely a törzsek leszorításához szükséges. A szemben levő oldalsó villaszárra kerüljön a láncfűrész befogószerkezete, amit az előzők szerint készítsünk el. Megjegyezzük azonban, hogy balkezesek a bak baloldalára szereljék fel a befogószerkezetet. A változás ebben az esetben csupán annyi, hogy a rövidebb láb jobb oldalra kerüljön, a befogószerkezetet pedig megfordítva kell a villaszárra erősíteni. Természetesen a védőburkolatot ennek megfelelően kell a láncfűrész fölé csavarozni.
A bak vályúját 2-3 mm vastag acéllemezből szabjuk ki, majd hegesszük a villaszárak alsó részére. A két lemezt összeeresztésük vonalában hegesszük végig, hogy később ne deformálódjanak, és egyben középen tovább szilárdítsák a fűrészbakot. Végül a lábak alsó végét köszörüljük egy síkba, és üregüket egy-egy felhegesztett talppal zárjuk le. A szükséges igazításokat néhány próbafűrészelést követően végezzük el, majd a felületek simára csiszolása rozsdátlanítása után mázoljuk le időjárás álló festékkel. A kész bak (2) segítségégével természetesen nemcsak tűzifát, hanem bármely nagyobb méretű faanyag darabolását könnyűszerrel elvégezhetjük, ha az anyagot megfelelően a bak vályújába szorítjuk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: fűrészbak, fűrész

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Ha szeptember, akkor faipar

Minden év szeptemberében rendezik me a soproni faipari vásárt, ehhez igazodik minden szerszámkereskedő, és ebben a hónapban hirdetik meg a faipari akciójukat. Ácsok, asztalosok nélkülözhetetlen...


Nyúzópróbán Stihl MS 211 láncfűrész

Az MS 211 egy könnyű (4,3 kg) kis gép, 35 cm3-es, 2,3 LE-s kétütemű motorral. Nem erdészeti fakitermelésre való (arra vannak a STIHLnek nagy teljesítményű ipari gépei), de szívből ajánljuk...