Szélvédő javítás

Szinte minden hipermarket parkolójában találhatók a kőfelverődéses sérülésekkel foglalkozó szélvédőjavítók. Ha a „baleset” bekövetkeztétől számított rövid időn belül foglalkozunk a sérüléssel, több tízezer forintos cserét spórolhatunk meg.

Magyarországon 1983 óta kötelező a rétegelt szélvédő. Ez a fajta biztonsági üveg úgy készül, hogy két üveget illesztenek egymáshoz. Ezeket vinil-polibutirátból (PVB) készült választólemez tartja össze, ami nem hasad és nyújtható. Ütközés esetén a PVB választólemez összetartja az üvegdarabokat, biztosítja az átláthatóságot és az üvegfelület kohézióját. A rétegelt szélvédő további előnye, hogy kőfelverődés esetén csak a külső réteg sérül, ami szinte nyom nélkül javítható, feltéve, ha időben fordulunk a szélvédő „doktorhoz”.
Az időtényező azért különösen fontos, mert a repedésbe jutott szennyeződést nem lehet eltávolítani, és ilyen esetben a javítás sem megoldható. A másik fontos ok, hogy menet közben a szélvédő a karosszériával együtt vetemedik, és a feszültség hatására az ártatlannak tűnő pötty tizedmásodperc alatt hosszú repedéssé nőhet. De ha időben fordulunk szakemberhez, akkor sem biztos, hogy megússzuk a cserét, mert nem minden esetben gazdaságos a javítás. A javítás ellen szól az is, hogy autónkat nem fogják átengedni a műszaki vizsgán, ha észreveszik a hibát. A hatályos jogszabály úgy fogalmaz, hogy a vezető látóterében semmilyen sérülés nem lehet a szélvédőn. A látótérbe az üveg azon része tartozik, amit lefed az ablaktörlő.

MILYEN SÉRÜLÉSEK JAVÍTHATÓK?

Mikor a felpattanó kavics nyomot hagy az üvegen, akkor a külső réteg reped meg, és légbuborék kerül a rétegek közé. Ennek a buboréknak a szélén megtörik a fény, ezért látható tisztán a repedés. Formája szerint többféle repedést különböztetünk meg. A leggyakoribb a kagylós repedés, kör alakú szélekkel, a középpontban tisztán kivehető az ütés helye, apró luk formájában. A csillag alakú repedésnél egy pontból több vékony szál indul tetszőleges irányokban. A kombinált repedésnél pedig a kagylósból indulnak meg a vékonyka szálak.

A JAVÍTÁS MENETE

A javítás lényege, hogy a speciális, műgyanta alapú anyagot, amelynek törésmutatója közel azonos az üvegével – ezért nem látszik, amikor kitölti a repedést – bejuttatjuk a légbuborékba. Ezzel nemcsak eltüntetjük a kilátást zavaró dolgokat, hanem megakadályozzuk a továbbterjedést is. Ehhez speciális szerszámokra van szükség, és persze a szélvédő előkészítésére is. Ellenőrizni kell, hogy a repedés nem tartalmaz-e piszkot vagy nedvességet. Ez utóbbi még nem gond, mert egy hajszárítóval percek alatt orvosolható a probléma, de a kosz ellen nincs mit tenni.
Ha tiszta és száraz a lyuk, felhelyezhető a szélvédőre az injektor. Az üveggel érintkező tappancsait vazelinnal kenik be, hogy ne karcoljon. Az utastérbe helyezett tükrön keresztül ellenőrizve úgy kell beállítani a feltöltött injektort, hogy a műgyantát nyomó része pontosan a kagylós repedés fókuszpontjához kerüljön. Ha stabilan áll, akkor lehet a nyomást adagolni, apró lépésekben. A műgyanta benyomul a lyukon és megpróbálja kitölteni a teljes üreget. A nyomás növelésével és ellenirányú szippantás váltogatásával tudjuk a legvékonyabb részekhez is eljuttatni az anyagot. Ez a folyamat legnagyobb odafigyelést igénylő része, a műgyanta ugyanis UV fényre keményedik, és minél vékonyabb rétegben van jelen, annál gyorsabban. A néhány perces injektoros beavatkozás után már szemmel látható, hogy teljes mértékben megtelt az üreg.
Ekkor jön a keményítés első lépcsője: még mindig nyomás alatt UV lámpával „világítják meg” az anyagot. Ez is néhánypercig tart csak, majd az injektort leszerelve, egy műgyantával megkent lapkát helyeznek a néhai sérülés helyére, és újabb UV fényes kezelés következik. Pár perc múltán – az egészet lebontva – az üvegre merőlegesen tartott pengével lekaparható a felesleg. Szükség esetén polírozás zárja a folyamatot.
Hosszú repedések esetén a művelet ugyanez, csak még nagyobb odafigyelést igényel. Mindig a szélvédő szélénél kell kezdeni a javítást, mert ott lehet picit szétfeszíteni a repedést. Az injektort felhelyezve, lassan tolják végig azt a repedés vonalán. Nagyon jól látszik, ahogy a műgyanta halad a repedésben. Az injektor mögött rögtön lapkázni kell, mert ott már megindul a keményedés.
Mindezek előtt azonban le kell zárni a repedés végét, nehogy a feszítés hatására, vagy esetleg a művelet befejeztével – a feszültség hatására – tovább terjedjen. Ezt legjobban a kagylós repedés gátolhatja meg. Tehát létre kell hozni egyet, néhány milliméterre a repedés végétől. Erre a célra tökéletes egy multiszerszám, amihez üvegfúró fej tartozik. A művelet nagy gyakorlatot és biztos kezeket kíván. Csak a felső rétegben szabad fúrni, ha megsérül a két réteget elválasztó ragasztó, kidobhatjuk a szélvédőt. A repedés mélysége látszik, addig kell a furatnak is tartania. Ha a fúrás elkészült, akkor egy varrógéptű alakú eszközt kell a lukba helyezni, és apró ütést mérni a tetejére. Ezzel egy szép kagylós repedés jön létre. Ide is fel kell helyezni egy másik injektort, az előbb leírt módon javítható az általunk okozott kagyló, majd szép lassan lehet közelíteni a másik irányból haladó injektor felé.
A találkozás helyén láthatóan összefolyik a két irányból érkező műgyanta és eltűnik a hosszú repedés. UV-zés, lapkázás, kaparás, néhány perc, és befejeződik a művelet. A javítás megkezdése előtt az évszaknak és a repedés fajtájának megfelelően többféle műgyantából kell kiválasztani a legmegfelelőbbet. Ezt csak tapasztalat alapján lehet megtenni. Ha saját magunk állunk neki a javításnak, akkor a fúrást és az injektor nyomás szabályzását is szemétre való szélvédőkön kell először begyakorolni. Ha viszont az ember birtokában van a gyakorlatnak, akkor már olyan lámpatesteket is javíthat, ahol a kitört darabokat is a helyükre kell illeszteni.

Egy javítás átlagos ára:
Kavicsfelverődés: 3-5 000 Ft
Repedés: 3 000 Ft/10 centiméter

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Csőrepedés!!!

A vízvezetékek nagyon kellemetlen hibái közé tartoznak a csőrepedések. A régi elöregedett vízvezetékek hajlamosak a kötéseiknél ereszteni, sőt kilyukadni. Ezeket a hibákat minél előbb meg kell...


Csónakok kisjavításai, állagmegóvása

A vízpartokon számos ladikot, evezős csónakot látni kikötve, az ún. sportcélú kajakok, kielbootok és kenuk azonban általában a csónakgarázsokban várják, hogy a tulajdonosuk vízre tegye őket. Ezek a...