Gyerekülés az autóban: szabályok és biztonság

2025-04-21 10:39:31 | Módosítva: 2025-04-21 10:51:49

Abban valószínűleg minden szülő és nagyszülő egyetért, hogy amikor gyerekét, unokáját beülteti az autóba, akkor (is) első a biztonság. Az akarat minden esetben megvan, de a tudás és a tapasztalat nem feltétlenül. Szörnyű balesetek tucatjai bizonyítják, hogy az autó vezetője sokszor nem jár el kellő elővigyázatossággal, amikor gyereket szállít kocsijában. 


Sokszor tudjuk a szabályokat, de a kicsi „annyira szeret” elől kapaszkodva kinézni, és egyébként is csak egy pár száz métert megyünk. Van, aki altatónak használja kocsiját; nem éppen olcsó megoldás, de ilyenkor különösen fontos egy csecsemő biztonságos elhelyezése az ülésen. És sokszor gondot okoz az iskoláskorú, akinek már saját elképzelései vannak az autózásról, de azok nem mindig vágnak egybe a KRESZ szabályokkal.

Ezek a szabályok a kisgyermek utaztatásával kapcsolatban „gyermekbiztonsági rendszerről” beszélnek, ami gyakorlatilag autóba beköthető babahordozót, a gyerekülést és az ülésmagasítót jelenti – ezek a „nem integrált gyermekbiztonsági rendszerek”. A kérdés már csak az, hogy mikor, melyiket, hol és hogyan kell használni. Alapszabály, hogy 150 cm alatti gyermek autóban történő szállításához mindenképp szükség van gyermekbiztonsági rendszer használatára.


Talán a legkényesebb a csecsemő „elhelyezése” az autóban, miután őt még egyáltalán nem szabad ültetni, így az utaztatása csak és kizárólag babahordozóban történhet. Még rövid úton sem szabad kézben, ölben vinni, mert ütközéskor, vagy akár csak egy hirtelen fékezéskor a kismama is repül, és fizikailag képtelen a picire figyelni. Mivel a csecsemő életkori sajátossága, hogy teste egészéhez képest arányaiban nagyobb a feje, nyaki izomzata pedig még fejletlen, ezért csecsemők esetén a babahordozót és a gyerekülést az autóban menetiránnyal ellentétesen kell elhelyezni. A kisbaba nyaka ugyanis így kapja menetközben a legbiztosabb támasztékot. A legkisebb gyermekeknek szánt gyerekülések eleve úgy vannak kialakítva, hogy nem is lehetséges őket menetiránnyal szemben rögzíteni. Egyes országokban előírások is szabályozzák, hogy a gyermek 2 éves korig kizárólag menetiránynak ellentétesen ültethető a gépjárműbe, mert így a legbiztonságosabb. Magyarországon az ültetés iránya nincs jogszabályban rögzítve. Viszont az anyósülésen menetirányban ellentétesen  (jellemzően a babahordozó helyezkedik el így) biztonsági okokból kizárólag akkor szállítható a gyermek, ha az ülés előtt nincs légzsák, vagy az kikapcsolt állapotú. Ebben az üléspozícióban ugyanis a kinyíló légzsák nem védené a babát, hanem veszélyt jelentene rá. 

Bár a gyerekülés az autóban elől és hátul is elhelyezhető a legbiztonságosabb helye a hátsó üléseken van. A csecsemőkor fölött a gyerekülés illetve az ülésmagasító használatát egészen 18 éves korig nem a gyermek kora, hanem a magassága határozza meg. A gyerekülést a hátsó üléseken addig kell használni, amíg a gyermek el nem éri a 135 cm-es magasságot, az elülső ülésekre a határ a 150 cm-es magasság. Fontos azonban ügyelni rá, hogy csak akkor hagyható el a gyerekülés, ha a gyermeket a biztonsági öv már megfelelően tartja, a pánt nem a nyakánál, hanem a vállánál húzódik, ha esetleg a súlya miatt nem így lenne, legalább egy ülésmagasítót még mindenképp használni kell

Apropó ülésmagasító. Ennek használatára akkor van lehetőség, ha a gyermek már elérte a 135 cm-es magasságot, de még nincs 150 cm. Egy ülésmagasító jóval egyszerűbb (és olcsóbb) megoldás a gyerekülésnél, és nagy előnye, hogy sokkal kisebb helyet foglal el a hátsó ülésen. Még a nagyobb személyautókban sem lehet normálisan beülni 2 gyerekülés mellé a hátsó ülésre egy harmadik felnőttnek, az ülésmagasító mellé viszont igen. De az fontos, hogy az ülésmagasító ne kiskapu legyen ezekre az esetekre, mert 100 cm magas gyerek alá hiába teszünk ülésmagasítót, a biztonsági öv a nyakánál fogja majd a gyereket, ami a legveszélyesebb. 18 év felett az ülésmagasító is elhagyható természetesen, de a nagyon alacsony felnőtteknél azért lehet, sőt érdemes a használata, mert a fizika nem az életkor szerint működik.


Ellentmondások az ülésmagasítóval kapcsolatban

A KRESZ 1. számú függelék III. részének j) pontja tartalmazza a gyermekbiztonsági rendszer testsúly szerinti csoportba sorolását, a benne elhelyezhető gyermek testsúlya szerint:

j/a) 0. csoport: 10 kg testsúly alatt,

j/b) 0+. csoport: 13 kg testsúly alatt,

j/c) I. csoport: 9-18 kg testsúlyig,

j/d) II. csoport: 15-25 kg testsúlyig,

j/e) III. csoport: 22-36 kg testsúlyig.

Ha az ülésmagasító megfelel az előírásoknak, akkor az „nem integrált gyermekbiztonsági rendszernek” minősül, a II. és III. tömegcsoportba tartozó gyermek szállítható a gépkocsiban az előírásoknak megfelelő ülésmagasítót használva (ENSZ-EGB 44. számú előírása). A 0-I. csoportba tartozó gyereküléseket általában 0-4 éves kor között használjuk, de ez is egyéni, és testsúlytól függhet. Érdekes viszont, hogy a KRESZ nem említi külön az ülésmagasítót, ezért vitatható, hogy azt minősíthetjük-e gyermekbiztonsági rendszernek! Mi a cikkben leírt értelmezést gondoljuk helyesnek.


Létezik nagyon kompakt megoldás

Arra a problémára, amikor a hátsó ülésen 3, vagy akár 4 gyerekülést szeretnénk elhelyezni, de erre természetesen nincs elég hely. A Multimac ülésrendszer, bár nem olcsó (fél millió forint körül van az ára), de biztosan olcsóbb egy hétüléses új autó áránál. Ráadásul, ha összehasonlítjuk három minőségi gyerekülés árával, akkor már nem is nagy a különbség. Az ülésrendszer a legtöbb autótípusba rendelhető (mindenféle színben), leginkább az autó belső szélessége a mérvadó. Három és négyüléses verzióban is megvásárolható, menetiránynak háttal is be lehet szerelni a kívánt számú ülést, ha éppen csecsemő is utazna hátul. A fejtámlák típusa cserélhető, és a biztonsági öv magassága is folyamatosan állítható, ahogy nőnek a gyerekek.




További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Autókarosszéria védelem

A szerencsések, akiknek mostanában új autó vásárlására nyílik lehetősége, de ők is csak rövid ideig élvezhetik gépkocsijuk szalonautó állapotát. Ha a garázsból ki sem mozdul, akkor talán tovább...


Dízelek jövője

Rájár a rúd mostanában a dízel motorokra. Részben valós okokból, részben talán üzleti praktikákból valószínűleg sok város Európában és Észak-Amerikában kitiltásukat tervezi a városi forgalomból....