Zord időkben

Pótfűtés gépkocsiban

2009-02-20 14:57:43 | Módosítva: 2009-02-20 14:58:10

A mai korszerű gépkocsiknak már nem kell a "trabantos" problémával küzdeniük; vagyis hogy inkább csak melegben hajlandók fűteni, télen nem. A hidegben parkoló, áthűlt autóba reggel beülni viszont nem kellemes még akkor sem, ha luxus kategóriáról van szó.

Azaz hogy mégis vannak különbségek. A prémium kategóriás gépkocsikban ma már általánosnak mondható a gyári ülésfűtés. Ez elektromos árammal működik, nem kell tehát megvárni a motor (a hűtő-fűtő víz) minimális bemelegedését sem. A bekapcsolás után pár másodperccel már érezhető meleget áraszt az ülés felöl. Nem kell erről a luxusról lemondaniuk azonban az alapfelszereléssel rendelkező gépkocsik tulajdonosainak sem, mert viszonylag olcsón utólag is pótolható az ülésfűtés.

A legolcsóbb változatok a hipermarketekben szerezhetők be akár ezer forint körüli áron. Elektromos ellátásukat a szivargyújtó csatlakozásáról kapják. Kapcsoló, szabályozó nincs, egyszerűen csak be kell dugni az aljzatba, és már melegít is; kb. 60 W elektromos teljesítménnyel. A hatás ugyanúgy 1 percen belül érzékelhető, mint a gyári megoldásoknál, és 10-15 perc folyamatos használat után már soknak is érezzük. Ez azonban nem probléma, mert addigra már fűt a gépkocsi saját fűtőberendezése is, az elektromos ülésfűtést akár ki is húzhatjuk.
Az olcsó megoldásnak van néhány gyenge pontja is. Először is figyelnünk kell arra, hogy ne felejtsük bekapcsolva (bedugva). A legtöbb gépkocsi szivargyújtó csatlakozójáról lekapcsolódik az áram a gyújtás levétele után, de erről mindenképpen meg kell győződni, mert ellenpélda is van. A 60 W-os fogyasztás bizony reggelre lemeríti az akkumulátort. A másik probléma, hogy az olcsó ülésbetétek anyaga nem különösen jó; hamar összegyűrődik (különösen, ha nem simítjuk ki minden egyes használat után), egy idő után már maradandó ráncok keletkeznek rajtuk, és csak idő kérdése az elektromos szakadás. Meg kell oldanunk azt a problémát is, hogy esetleg egy szivargyújtóról két fűthető ülésvédőt kívánunk működtetni. A kereskedelemben kapható szivargyújtó elosztó, bár esetleg ez többe kerül, mint a két fűthető ülésbetét. Ezzel együtt, ha a fűthető üléstakaró egy idényt kibír, akkor már megérte az árát.

Az áruházak, de különösen az ezzel foglalkozó szakcégek természetesen árulnak jobb minőségű fűthető ülésvédőket is, persze arányosan magasabb áron. Ezek részben a gyűrődésre kevésbé érzékenyek, így több idényt is kibírnak, másrészt legalább 2 fokozatú szabályozót is beépítettek a gyártók. Az induló fokozat ezeknél is 45-60 W-tal fűt, majd amikor már nincs szükség ilyen melegre, akkor vissza lehet venni egy 15 W-os takarék fokozatra; ez télen folyamatos használatra is kellemes.
A hosszabb távú megoldások már nem ülésvédő jellegűek, hanem a gyári ülésfűtésekhez hasonlóan beépíthetőek. A fűtőbetét a hőt a gyári üléskárpit alatt sokkal egyenletesebben oszlatja el, mint az ülésvédők, ezáltal még kellemesebb komfortérzést biztosítanak már az autó beindítása után pár másodperccel is. A fűtőbetét a gyári kárpit alatt helyezkedik el, tehát az autó esztétikáját egyáltalán nem befolyásolja. Ezeknek a beszerelése is viszonylag egyszerű. A megvásárolható szett (pl. Waeco) magyar nyelvű útmutatóval és olyan kapcsolókkal van csomagolva, amelyeknek csak sima kerek lyukat kell fúrni, kis helyen elférnek.

Az üléshuzatra teríthető, szivargyújtós kivitelű változatokkal szemben nincs zavaró kábel, a beragasztott flexibilis fűtőbetét nem csúszkál és gyűrődik az utasok alatt, használaton kívül nincs útban, így elmondható, hogy kivitelében gyakorlatilag megegyezik a gyárilag beszerelt ülésfűtés rendszerekkel. Több gépkocsiban az ülések alatt megtalálható az utólagos ülésfűtés elektromos csatlakozó aljzata. Ezeknél a megoldásoknál a jobb és bal oldali ülés fűtése függetlenül szabályozható, mégpedig termosztát segítségével az ülés hőmérsékletének beállításával.
A tél közepén járva most az üléshuzatok hűtő-, szellőző- és masszírozó változataira nem térünk ki, de az autó és az utas melegítésének néhány alternatíváját azért megemlítjük. Kapható például ugyancsak a szivargyújtó csatlakozójáról működtethető kis elektromos fűtőventillátor. Ez praktikusan a műszerfalon helyezhető el, és a bekapcsolás után azonnal meleg levegőt fúj a párás, esetleg kívülről jeges-fagyos ablakra. Eközben az utasteret is melegíti. Nem haszontalan dolog, mert a beépített ventilátor csak 5-10 perccel a motor beindítása után tud meleg levegőt fújni.
Érdemes a gépkocsiban egy-két meleg takarót is tartani. Természetesen ilyenek is kaphatók, igen kicsire összehajthatók, vagy inkább összetekerhetők. Ha egy téli forgalmi akadály vagy baleset miatt megrekedünk a gépkocsival, akkor nagy hasznát vehetjük.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Mennyit fogyaszt egy keringető szivattyú?

Nagyon nem mindegy, hogy milyen keringető szivattyú működik a fűtési rendszerünkben. Nemrégiben az egyik világhírű vállalat, ami kimondottan ilyen készülékek gyártásával és forgalmazás...


Abszorpciós hőszivattyúk

A megújuló energiaforrások hasznosításának korszerű eszközei a legújabb generációs hőszivattyús rendszerek, melyekkel a környezetünk hőjét "csapolhatjuk meg". A mára már jól ismert kompresszoros...