Az első feladat egy alapos kirámolás
Mindent, amit eddig a csomagtérben és egyéb helyeken tároltunk szedjünk ki. A kesztyűtartót és az oldalzsebeket se hagyjuk ki, mert innen is sok felesleges szemét, papírlap, műanyagzacskó stb. előkerülhet. A gumiszőnyegeket is ki kell szedni, sőt még a pótkereket is, ha a csomagtérben van. Ezek mind akadályozzák a további alapos tisztítási munkát.
A következő lépés egy alapos porszívózás. Nagyon hasznosak e munkánál a kefés, és szűkített végű porszívó fejek, ezekkel ugyanis karcolásmentesen lehet kitisztítani az oldalzsebek mélyét, a műszerfal felületét, és a szűk helyeken is alaposan ki lehet szívni az ott lerakódott koszt. Különös gondot kell fordítani a padlószőnyeg portalanítására. Ha erősen szennyezett, akár kárpittisztítást is igényel az esetleges foltok eltávolítása. E célra – az alapos porszívózást követően – használhatók a kárpittisztítók is, de 1 dl folyékony szappan, 1 dl 10%-os ecet és 1 dl ásványvíz keveréke is megfelel. E szert előbb szórófejes flakonba töltve permetezzük a padlószőnyegre, utána szivaccsal kicsit dörzsöljük bele az anyag szálai közé. Negyedórányi szünet után – tisztavizes szivacsos átdörzsölést követően – nyitott kocsiajtókkal való átszellőztetéssel hagyjuk teljesen megszáradni.
Ez a szer egyébként az összes szövetkárpit tisztítására alkalmas. A kárpittisztításra ugyan számos más készen kapható szer is használható (Sonax, Prevent, Motip stb.), amelyek a tisztítás után még kellemes illatot is árasztanak az utastérben, ám ezek plusz kiadást jelentenek. A makacsabb foltok eltávolításához általában a műveletet meg kell ismételni, és a felesleges tisztítóanyagot nedvszívó mikroszálas kendővel áttörölve már nagy valószínűséggel eltűnnek még a makacs, beszáradt foltok is a kárpitról. E célra használhatunk beltéri kárpittisztító sampont is, ami hatékonyabb, a bepermetezés után néhány perccel már áttörölhető nedvszívó mikroszálas kendővel.
Ezzel a szerrel akár az összes műanyagelemet, biztonsági övet és a bőrkárpitokat is meg lehet tisztítani. A bőrkárpitok tisztításához olyan bőrtisztító anyag szükséges, amely nem szárítja ki a bőrt, de kíméletesen és hatékonyan távolítja el a rátapadt szennyeződéseket. Csak rá kell permetezni a bőrfelületekre, majd finom szőrű kefével visszaadható az eredeti színük és a puhaságuk. A kezelést évente 2-3 alkalommal érdemes megismételni, vagy vékonyan átdörzsölni a felületeket bőrápoló balzsammal. Ezzel megakadályozható a bőr kiszáradása, berepedezése, és a színük is újszerűvé tehető.
A műanyag burkolatokra ajánlott minőségi műanyagápolót használni, amivel magas és selymes fényű felület is kialakítható, és egyben antisztatikus védőréteget is képez a kezelt felületeken. A portalanításhoz ezt követően hónapokig csak egy mikroszálas kendővel történő áttörlésre lesz szükség. Erre a célra használhatók még az illatosított műszerfal tisztító kendők is, amelyek hasonló hatásúak, és 20-25 db-os csomagban szerezhetők be.
Az üvegfelületekre is ráfér évenként 3-4 alkalommal üvegpolírozóval történő külső-belső letisztítás. Az üvegpolír (pl. Sonax), az üvegre kenve magába szívja a felületi egyenetlenségekből karcokból a szennyeződéseket, és lemosása után teljesen tiszta üvegfelületet kapunk. Mivel a vizet és a párát a kosz köti meg, a polírozása után a tiszta üvegfelületek nem párásodnak be, és taszítják a vizet is. A gyors üvegtisztításhoz természetesen használhatók a folyékony üvegtisztítószerek is (Prevent, Turtle, Motip, Prelix), ám ezek hatása sem tart örökké.
A gumiszegélyek letisztítását és regeneráló kezelését se felejtsük elvégezni. Lemosásuk után a már száraz felületüket glicerines, vagy szilikonos ronggyal töröljük át, amivel a kirepedezésüket lassíthatjuk, és rugalmasságukat meghosszabbíthatjuk. Különösen a visszahajló ajtószigetelő peremek belsejét tisztítsuk meg alapos mosással, majd kiszáradás után dörzsöljük be szilikonos vagy glicerines ronggyal.
Végezetül a motorteret is érdemes legalább évente megtisztítani a különféle szennyeződésektől. Ezekhez használhatók a különféle motortisztító spray-k, de a porral szemben a magasnyomású mosás is hatásos tisztítási mód. A tisztítás után érdemes a nedves részeket nedvszívó ronggyal szárazra törölni. Így a nehezen hozzáférhető helyeken lerakódott összeállt koszlerakódások is eltüntethetők, ami nemcsak esztétikai kérdés, az ápoltság szempontjából nagyon is fontos. Különösen az oldalsó vízelvezető járatok átmosása fontos, mert így biztosítható a motortérbe jutó víz gyors elvezetése.