Gyermekkoromban nagyon szerettem a saját készítésű játékokat. Főleg egyszerű repülő, hajó, és autó modelleket készítettem. Tetszett a barkácsolás folyamata, az alkotás élménye, na és persze utána a játék. Ritkán találtam egyszerű, jól működő játékokról leírást, ezért gondoltam, hogy néhány cikken keresztül bemutatok egy-két bevált modellt. Most egy gumimotoros kishajó elkészítésében szeretnék segíteni az érdeklődőknek. A két alapvető gumimotoros megoldás közül először az ismertebb "propelleres" meghajtásút csináltam meg újra. Az alábbiakra volt szükség:
- Egy 10 mm´75 mm´270 mm-es deszkadarab hajótestnek.
- 1 mm átmérőjű és 60 mm hosszú acéldrót a kis hajócsavar tengelyének.
- Két üveggyöngy a csapágyazás miatt.
- Egy befőttes gumi a hajócsavar (propeller) forgatásához.
- Egy kiürült műanyag tollbetétet 21mm hosszú darabja távtartóként.
- 0,2 mm vastag rézlemez vagy ezt helyettesítő sörösdoboz a propellerhez és az egész mechanizmust összefogó szerkezethez.
- Három kis szeg a hajótestre történő rögzítéshez.
Először a fémlemezre felrajzoltam, majd kivágtam az 1. ábrán bemutatott propellert, és az egész mechanizmust egybetartó szerkezet kiterített képét. A kisebb furatok 1 mm átmérőjűek, az egyetlen nagyobb lyukon a műanyag csőnek kell éppen átférnie. Nem érdemes nagyobb propellert készíteni, mert elcsavarhatja az egész hajót, viszont lehet, hogy egy háromágú vagy négyágú hajócsavarral messzebb jutna a kishajó. A kivágáshoz egyszerűen szikét használtam, a lyukasztást pedig körzővel kezdtem, majd a lukat szép lassan mindenféle hengeres eszköz segítségével tágítottam. A végén polírpapírral sorjáztam a lemez mindkét oldalát.
Második lépésként az acéldrót egyik végét kell fogó segítségével kampósra görbíteni. Fontos, hogy majd az ide beakasztott gumi a későbbi tengely irányába essen, ezért kell a fotón láthatóhoz hasonló formájúra készíteni. Ezután a képen látható formára hajlítottam a kivágott lemezt a szaggatott vonalak mentén. A propellernek csak a lapátjait szabad enyhén megcsavarni. Vigyázni kell, hogy sík maradjon a középső része, mert különben "nyolcas" lesz benne forgás közben. Nem szabad az alapsíkhoz képest 20-30°-nál nagyobb szögben elcsavarni a lapátokat, mert könnyen elakadhatnak. A két ívelt fület a kis lukaknál rézdróttal összefogtam. Ez veszi majd fel a gumi feszítéséből származó nyomatékot.
Következő lépésként a 2. ábrán és a képen bemutatott hajótestet faragtam ki egyszerűen bicska és csiszolópapír segítségével, majd befestettem. Ezek után összeállítottam a kis szerkezetet. Először behelyeztem a hátul lévő furaton keresztül a műanyag csövecskét úgy, hogy az elöl lévő lemezen a kis lyuknál felütközzön. Az acéltengelyt keresztültoltam ezen az első 1 mm-es furaton és a műanyag csövön, majd a végére - két üveggyönggyel közrefogva - rátettem a propellert. Az üveggyöngyön kisebb ellenállással és egyenletesebben forog a propeller, mint a műanyag csövön, ezért tettem be az első gyöngyöt. A második gyöngy csak azért kell, mert e nélkül a propeller elfordulna az acéldrót hajlatában. Így viszont a drót egyenes szakaszán egyenletesen támasztja a propellert. Végül az acéldrót végét két 90°-os hajlítással visszagörbítettem. A visszahajló vége, beleakadva a propellerbe, hajtja azt.
A következőkben két kis szeg segítségével felerősítettem az egész mechanizmust a hajótestre, a harmadik szeget pedig beütöttem egészen a hajó orrába. Végül beraktam a gumit is helyére. Gyengébb gumival egész hosszan megy a kishajó, mivel a 150 fordulat kb. 10 másodperc alatt pörög le. Kipróbáltam erős modellezőgumival, de azzal meg sem mozdult, mert egy másodperc alatt visszahajtotta az egészet, és csak egy nagy csobbanás lett a vége. A propellerét a hajtási iránnyal ellentétesen legalább 150-szer körbetekerve kell felhúzni a gumimotort, és csak a vízben szabad elengedni. Ha szépen működik bármilyen felépítményt lehet rá építeni tejfölös dobozból, vagy akár papírból. Remélem, a mai gyerekeknek is örömöt lehet szerezni ezzel a régi kedves játékkal.