Az AL-KO
láncfűrészei kifejezetten otthoni használatra készültek, áruk is elfogadható,
megfizethető. Szerkesztőségünk két villanymotoros, és egy robbanómotoros
változatot (1) kapott kipróbálásra, melyeket rövid nyúzópróbának vetettünk alá,
és most személyes benyomásainkat osztjuk meg olvasóinkkal.
Kezdjük azzal, hogy az elektromos és benzinmotoros fűrészek között lényeges
teljesítmény-különbség nincs. Az előbbiek teljesítménye 1400 és 1750 W között
van, az utóbbiak 1200-1400 W-osak. Választáskor tehát elsősorban nem ezt a szempontot
kell mérlegelnünk, hanem azt, hogy a villamos készülékek olcsóbbak, és kezelésük
lényegesen egyszerűbb, karbantartásuk szinte a tisztításra korlátozódik, viszont
vezetékhez, elektromos áramhoz kötődnek. A benzinmotoros fűrészgépnél viszont
korlátlan szabadságot élvezhetünk, akár a kert végében, akár a fán vagy a létra
tetején állva dolgozunk (2). Nincs szükség csatlakozó vezetékre (így természetesen
a vezeték elvágásának veszélye sem áll fenn). A robbanómotoros gépek súlya sem
nagyobb a villamos hajtásúaknál.
A próbára kapott két villamos gép, a KE 1400/35 (3) és a KE 40-18 (4) felépítése
igen hasonlít. A dobozukban alapelemeire csomagolt gépek összeszerelése gyakorlott
ezermestereknek nem okozhat gondot; gyakorlatilag a lánc felhelyezéséből és a
láncvezető felcsavarozásából áll. A KE 40-esnél erre két imbusz csavar szolgál
(5). Ez jobban tetszett, mint az 1400-as szimpla csavaranyás megoldása. A lánc
felhelyezésekor bosszantó hibát követhetünk el, ha nem vagyunk figyelmesek, hiszen a
lánc fordítva is rátehető a láncvezetőre, csak akkor éppen nem fog vágni a
fűrész, csak dörzsöli és égeti a fát. A jelölések persze egyértelműek, csak
észre kell venni őket. A láncszemeken egy parányi kis nyilacska jelzi a helyes
mozgási irányt (6), és ugyanezt jelzi a hajtótengely mellett a műanyagburkolaton
lévő jelzés is (5). Ezeknek tehát a helyes irányba kell mutatniuk. A láncvezető
rögzítőcsavarjait először csak lazán hajtsuk fel, és ügyeljünk arra, hogy a
láncfeszítő csapocskája a helyére kerüljön (5. ábránkon a nyíl mutatja). Ezután
állítsuk be a megfelelő láncfeszességet. Ez akkor jó, ha a láncot enyhén el tudjuk
emelni a láncvezetőről, de csak egy-két milliméterrel (7), és könnyen tudjuk
kézzel mozgatni a láncot. Semmiképpen nem lóghat a lánc, mert akkor leugorhat a
láncvezetőről, és akár még balesetet is okozhat, de a túl feszes lánc is
ártalmas; túlterheli a motort, és feleslegesen koptatja a láncot és a láncvezetőt.
A láncfeszesség szabályozására valamennyi AL-KO gépen a láncvezető tövénél
lévő csavar szolgál (8). A feszesség beállítása után a láncvezető
rögzítőcsavarjait meg kell húzni.
Az üzembe
helyezéshez ezután már csak a kenőolaj betöltésére van szükség, ennél azonban
érdemes megállnunk egy pillanatra. Sokszor tapasztaltuk, hogy a láncfűrészekhez a
legrosszabb minőségű olajakat, sőt gépkocsiból leengedett fáradt olajat
használnak. Ez helytelen gyakorlat, és a gép károsodásához vezethet. Az olajadagoló
nyílások eltömődésével a lánc kenés nélkül marad, túlmelegszik, erősen kopik,
sőt megszorulhat, elszakadhat. A láncszemekbe kerülő fémszennyeződés - a
gépkocsiból leürített olajban gyakran van ilyen - szintén erős kopást okozhat. A
fűrészgépekhez ezért mindig megfelelő állapotú, SAE 30-as olajat használjunk,
ellenőrizzük rendszeresen, hogy használat közben nem ürült-e ki az olajtartály, és
nem dugultak-e el az olajozó furatok (9). Ha ezekre figyelünk, akkor az olajozással nem
lesz túl sok gondunk, mert valamennyi AL-KO gépnek automatikus lánckenése van, melynek
működését az üresen megfuttatott gépen ellenőrizhetjük (a fűrészlap orránál
dobja az olajat).
Szintén minden AL-KO gép rendelkezik felcsapó láncfékkel. A balkéz markolata előtti
védőkar egyben kapcsoló is, melyet bekapcsolás előtt magunk felé kell húzni (10).
(Enélkül a gép el sem indul.) A biztonsági kapcsoló a fűrészgép véletlen
felcsapódásakor a csuklónknak ütközik, és azonnal leállítja a gépet. Aki már
érintette véletlenül a láncfűrész orrészét egy vastagabb fatörzshöz, az tudja,
hogy ennek a biztonsági féknek milyen fontos szerepe van.
Mindkét elektromos gép kellően nagy teljesítményű, teljesítmény hiányt a
próbáik során nem tapaszutaltunk. Persze minden fűrészgépet le lehet fojtani, ha
túl nagy erővel nyomjuk az anyagba, ez azonban kezelési hiba és árt a gépnek. Ha
hagyjuk a motort pörögni, megfelelően adagoljuk az anyagot, akkor a keményfa sem okoz
gondot, csak a kenést ellenőrizzük időnként. A nagyobbik elektromos gépnek a
láncvezetője 5 cm-rel hosszabb (35, illetve 40 cm). Otthoni munkáknál (tűzifa
vágás, kertrendezés) valószínűleg ritkán használjuk ki a nagyobb
lánchosszúságot.
Az AL-KO
robbanómotoros láncfűrész családja három tagból áll. Mi a
"legnagyobbat", a 38 cm3-es, 1,4 kW teljesítményű KB 4502-est (11)
kaparintottuk a kezünk közé. Jelezzük, hogy a legkisebb is csak 2 tized KW-tal
gyengébb és 32 cm3-es. A műanyagfedél alatti parányi kétütemű motor akár a
tenyerünkben elférne, súlya is minimális. Üzemanyaga 1:25-ös keverék (12), és
mindegy, hogy ólmozott, vagy ólmozatlan.
Túl sok karbantartást ezek a gépek sem igényelnek, de vezeték nélküli
szabadságért azért egy kis plusz törődéssel fizetni kell. A gyújtógyertyát - mint
minden becsületes motornál - olykor ellenőrizni, és ha szükséges cserélni kell
(13). Érdemes egyik lehetőségként erre gondolni, ha netán a gép nehezen indulna.
Nézzünk rá néha a felső műanyag fedél alatt lévő légszűrőre is (14), és ha
piszkosnak látjuk, fújjuk ki, benzinbe mártott ecsettel mossuk le. Dugulás esetén a
légszűrő alatt szabaddá tehető a szívótorok (15).
A hideg motor beindítását szivató gomb segíti (16), majd maga az indítás klasszikus
módon, berántó-zsinórral történik (17). A motor alapjáratát - ha szükséges - a
burkolat oldala felől egy csavarral lehet szabályozni (18). Alapjáraton a motor nem
viszi a láncot. A gázadagoló gomb még egy másik gombbal reteszelve is van (19), és a
lánc csak akkor fog elindulni, ha a két gomb együttes működtetésén kívül még a
láncféket is kioldjuk.
A robbanómotoros
gép egyebekben hasonló az elektromosokhoz (lánc felszerelés, feszesség állítás,
lánckenés stb.), és a használata sem különbözik lényegesen. Minden láncfűrészre
érvényes az, hogy csak megfelelő védőöltözékben (védőszemüveg, kesztyű, erős
nadrág és cipő) szabad használni, és maximális óvatossággal. A kezdők először
inkább bakra helyezett fatörzsekkel, lécekkel gyakoroljanak (20), és ügyeljenek arra,
hogy a félig már átvágott törzs ne csípje össze a láncot. Lehetőleg még
gallyazásra se használjuk a fűrész orrészét és a felső élét, vastagabb törzset
pedig mindig a láncvezető alsó tövénél vágjunk, a körmöknél megtámasztva.
Használat közben a lánc síkja ne fejünk vonalában legyen, hanem attól kissé
oldalt, ne támadóállásba kilépve, hanem terpeszben álljunk. Ha véletlenül lebillen
a fűrész, akkor a földet, és ne lábunkat érje.
Gallyazáskor, vastagabb törzs levágásakor mindig olyan irányból vágjunk, hogy a
törzs ne csípje be a fűrészt. Előre vizsgáljuk meg, hogy a vágás végén merre fog
billenni a fűrész és esni a fa. A fadöntés már külön tudomány. A különböző
engedélyeken kívül szaktudás és esetleg több ember segítségére is szükség
lehet. Ebbe inkább ne fogjunk bele, hívjunk szakembert.
AL-KO motoros láncfűrészek
Nem kétséges, hogy a láncfűrész az egyik leghatékonyabb és legveszélyesebb otthoni szerszámgépünk. Akár kerti munkákra gondolunk, vagy a nappali szoba cserépkályhájának tűzifa ellátására; egy jó láncfűrész percekre rövidíti a kézifűrész fáradságos munkáját. Semmiképpen nem állítjuk azt, hogy a láncfűrésszel dolgozni eleve veszélyes. Ezek a szerszámgépek mindazokkal a tartozékokkal és kiegészítőkkel el vannak látva, ami a biztonságos munkavégzéshez szükséges. A baj éppen akkor szokott bekövetkezni, amikor már nem tiszteljük eléggé a gépet, egy kicsit "lezserkedni" kezdünk, és figyelmen kívül hagyjuk a legalapvetőbb biztonsági szabályokat. Mindezeket szem előtt tartva tehát ne féljünk a láncfűrésztől, és igenis használjuk ki, mert nagyon hasznos szerkezet. De tiszteljük annyira, hogy sok óra használat és gyakorlat után is maximális figyelemmel dolgozzunk vele.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Láncfűrész és használata
Mindennapos téma a gáz ára. Az energiahordózó alapvetően meghatározza a háztartások kiadásait. Nincs ember, aki meg tudná tervezni a jövőbeni gáz árakat, annak piaci és politikai összetevői miatt.
Favágó szerszámok
Kuglifát nem sokan vásárolnak fatüzeléshez, amiugyanolcsóbb, ám azt még otthon kell felaprítani, ami köztudottan nem könnyű munka. Az aprítva megrendelt tűzifa hasábmérete sem mindig megfelelő,...