A benzines változat mellett szól a használat korlátlan szabadsága, ami az
erdőben, nagy méretű telken néha elengedhetetlen, ugyanakkor foglalkoznunk
kell az üzemanyag (keverék) ellátás- és az esetleges indítási nehézségekkel,
bár ez utóbbival nem volt semmi gondunk. A szivató használatával, a gép fogantyújára
kissé rálépve, könnyen indult a motor. A gáz meghúzásához ki kell oldanunk
még egy reteszgombot (a folyamatos üzemhez egy másik retesz is van a markolaton),
és a növekvő fordulatra megindul a lánc is. A gázgomb elengedésére, illetve
a felcsapófék kapcsolására a lánc azonnal leáll.
Az olajozás - mindegyik AL-KO-nál - külön olajszivattyú végzi, automatikusan.
A benzineseknél az olajszint ellenőrzéséhez bele kell néznünk az olajtartályba,
(az elektromosoknál kívülről is ellenőrizhető szintmérő van). Vigyázni kell,
hogy az olajtartályt és az üzemanyag tartályt véletlenül se cseréljük össze,
mert az nagy bajt okozna. A láncfűrész olajozásához sohase használjunk fáradt
olajat, vagy más célra gyártott olajat; a benzinkutaknál kapható speciális
motorfűrész olaj. Ez kell!
Az AL-KO láncfűrészek láncsebessége viszonylag magas (12 m/mp), ezért speciális
láncot fejlesztettek ki hozzájuk. Ennél a láncnál csak minden ötödik vezetőszemre
jut egy vágószem, emiatt jó a forgácskihordás, és könnyebb a vágószem utánélezése,
bár ez utóbbit precízen csak a speciális élező szerszámmal lehet elvégezni.
A benzines gépek láncfeszességét csőkulcs és csavarhúzó segítségével lehet
beállítani, amire általában csak a láncnyúlás miatt van szükség.
A KS 1800/35 és a KS 1800/40-es típusjelű elektromos gépek majdnem ikertestvéreknek
tekinthető. Teljesítményük azonos (és apszolut összemérhető a benzinesekével),
a típusszámból kiolvasható, miként a láncvezető hosszúsága is. Még egy különbség
azért mégis van, a láncfeszesség állítási lehetősége. A kisebb gépnél ez a
benzinesekhez hasonlóan kézi szerszámokkal történik, míg a nagyobbnál igen
praktikus gyorsfeszítővel. A külső gyűrűvel feloldjuk a rögzítést, a belsővel
beállítjuk a feszességet, majd újra rögzítjük a láncvezetőt. Nagyon praktikus
megoldás.
Az automatikus olajadagolásról már szóltunk. Ebben nincs különbség a benzines
és az elektromos között. Indításkor mindig ellenőrizzük le, hogy jön-e az olaj,
pl. "spricceljünk" rá egy újságpapírra. Használat közben rendszeresen
tisztítsuk az olajadagoló nyílását a belső lánckeréknél és a láncvezető orrészénél,
mert az bizony a forgácstól eltömődhet. Minden láncfűrész halála az olaj nélküli
üzemeltetés.
S hogy melyiket válasszuk? Otthoni használatra mindenképpen praktikusabb az
elektromos, hiszen csatlakoztatás után azonnal üzemkész. A két elektromos közül
is a 40-es tűnik a jobb vételnek; nem csak a hosszabb penge, hanem a lánc gyorsfeszítő
miatt is.
AL-KO láncfűrészek
Részben a kandallós fűtési időszak, másrészt az őszi-téli kerti munkák teszik indokolttá, hogy átnézzük az AL-KO jelenlegi láncfűrész kínálatát. A palettán alapvetően két benzinmotoros és két elektromos készülék szerepel, bár a típusjelzésekben van némi ellentmondás. Végül is maradjunk a legújabb katalógus és a mintadarabok jelzéseinél. Eszerint a benzines kategóriát a BKS 35/35 és a BKS 38/40 képviseli, ahol a tört számok első tagja a motor hengerűrtartalmára, a második a láncvezető hosszára utal.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
A tűzifa vágás művészete
Bizonyára Ön is tapasztalta már, hogy a kellemesen meleg nyári napokból egyik pillanatról a másikra átléptünk a hűvösebb őszi évszakba. A hűvös időjárásról hamar eszünkbe jut a tűzifa...
Favágó szerszámok
Kuglifát nem sokan vásárolnak fatüzeléshez, amiugyanolcsóbb, ám azt még otthon kell felaprítani, ami köztudottan nem könnyű munka. Az aprítva megrendelt tűzifa hasábmérete sem mindig megfelelő,...