A láncfűrész használatáról

Módosítva: 2008-10-02 09:29:59

A fűtési idény kezdetén sok háztartásban előkerül a láncfűrész. Fával fűteni ugyanis manapság nem úri passzió, hanem jórészt gazdasági kérdés. Egy cserépkályha, kandalló vagy öntöttvas kályha hatékonyan egészíti ki a legmodernebb fűtőrendszereket is, de "etetésükhöz" bizony kézbe kell venni a favágó eszközöket.

A háztartásokban elektromos és benzinmotoros láncfűrészeket egyaránt használunk. Talán az első a praktikusabb, mert nincs szükség a meghajtómotor semmiféle karbantartására; a konnektorba kapcsolás után azonnal üzemkész. Éppen az elektromos meghajtás miatt viszont ilyen készülékek kizárólag "barkács" kategóriában léteznek. Tökéletesen alkalmasak egy háztartás, kiskert munkáinak elvégzésére, de ipari használatra nem. Ugyanez vonatkozik a barkács kategóriájú motoros láncfűrészekre is, tehát egyértelműen válasszuk külön ezeket a gépeket a lényegesen drágább ipari gépektől.
Az AL-KO jelenleg kétféle elektromos és háromféle - a szigorú EPA 1, illetve EPA2 környezetvédelmi normákat teljesítő - benzinmotoros láncfűrészt kínál a barkács kategóriában. Az 1800 W-os elektromosok teljesítménye összemérhető a benzinmotorosokéval, a különbség a mobilitásban van. Az elektromosok pengehosszúsága 35 illetve 40 cm. A kisebb gép láncfeszítése szerszámokkal történhet, a nagyobbik viszont gyorsfeszítőt kapott.
Aki bajlódott már az első megoldással, az tudja, hogy nehézkes és ügyetlen folyamat; Levesszük a munkakesztyűt, kitisztítjuk a rögzítőcsavarok környékét, hogy egyáltalán odaférjünk, meglazítjuk a csavarokat, a feszítőcsavaron állítunk, majd a rögzítőcsavarokat visszahúzzuk. Utána megyünk kimosakodni, hogy visszavehessük a kesztyűt. A gyors láncfeszítőnél ez lényegesen egyszerűbb: Kézzel meglazítjuk a piros rögzítőgyűrűt, a másik kerékkel megfeszítjük a láncot, majd visszahúzzuk a rögzítőgyűrűt.
A kereskedelemben kapható benzinmotoros fűrészek döntő többsége kétütemű motorral hajtott. Korszerű porlasztójuk lehetővé teszi, hogy bármilyen helyzetben működjenek. Ezek korszerű, de kényes erőforrások; fontos, hogy az előírt benzin-olaj keverési arányt pontosan betartsuk, és csak jó minőségű kenőolajat használjunk. Ugyanígy folyamatosan ellenőrizzük a lánc megfelelő kenését is (ez benzines és elektromos láncfűrészre egyaránt igaz). A láncolaj tartályának feltöltésére a benzinkutaknál kapható speciális "lánckenő olajat" használjuk, és rendszeresen ellenőrizzük, nem tömődött-e el az adagoló nyílás. Pörgessük meg a gépet egy újságpapír előtt, és figyeljük meg; fröcsköli-e az olajat.
Egy láncfűrész gép legdrágább része maga a lánc. Nagyon vigyázzunk rá, mert javítása vagy cseréje feleannyiba kerül, mint egy új fűrész, ráadásul nem is történik garanciában. Ügyeljünk rá, hogy helyes irányban tegyük fel, és a vágószemek élesek legyenek. Érdemes kézi vagy akár gépi élezőt vásárolni hozzá, mert hosszabb távon megtérül az ára.
Jellegzetes használati hiba, amikor a vágott felületek beszorítják a láncot; ez a motort, de még inkább a láncot hamar tönkreteszi. Minden vágás előtt gondoljuk át, hogy a fa merre fog billenni a vágás közben, nem csípi-e be a láncot.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Rönkhasítók

Fekvő vagy álló, hidraulikus vagy csavarorsós, alkalmi vagy tartós használatra tervezett, a rönkhasítók számos típusa elérető, de meglehetősen kevés információ található róluk a gyártók oldalain. A...


80 éves az AL-KO

1931-ben a 23 éves Alois Kober a bajorországi Kötzben megalapította vállalkozását, egy lakatos üzemet. A fiatalember javításokkal foglalkozott és elkezdte előállítani a lovaskocsik fékszerkezeteit....