A láncfűrész használatáról

Módosítva: 2008-10-02 09:29:59

A fűtési idény kezdetén sok háztartásban előkerül a láncfűrész. Fával fűteni ugyanis manapság nem úri passzió, hanem jórészt gazdasági kérdés. Egy cserépkályha, kandalló vagy öntöttvas kályha hatékonyan egészíti ki a legmodernebb fűtőrendszereket is, de "etetésükhöz" bizony kézbe kell venni a favágó eszközöket.

A háztartásokban elektromos és benzinmotoros láncfűrészeket egyaránt használunk. Talán az első a praktikusabb, mert nincs szükség a meghajtómotor semmiféle karbantartására; a konnektorba kapcsolás után azonnal üzemkész. Éppen az elektromos meghajtás miatt viszont ilyen készülékek kizárólag "barkács" kategóriában léteznek. Tökéletesen alkalmasak egy háztartás, kiskert munkáinak elvégzésére, de ipari használatra nem. Ugyanez vonatkozik a barkács kategóriájú motoros láncfűrészekre is, tehát egyértelműen válasszuk külön ezeket a gépeket a lényegesen drágább ipari gépektől.
Az AL-KO jelenleg kétféle elektromos és háromféle - a szigorú EPA 1, illetve EPA2 környezetvédelmi normákat teljesítő - benzinmotoros láncfűrészt kínál a barkács kategóriában. Az 1800 W-os elektromosok teljesítménye összemérhető a benzinmotorosokéval, a különbség a mobilitásban van. Az elektromosok pengehosszúsága 35 illetve 40 cm. A kisebb gép láncfeszítése szerszámokkal történhet, a nagyobbik viszont gyorsfeszítőt kapott.
Aki bajlódott már az első megoldással, az tudja, hogy nehézkes és ügyetlen folyamat; Levesszük a munkakesztyűt, kitisztítjuk a rögzítőcsavarok környékét, hogy egyáltalán odaférjünk, meglazítjuk a csavarokat, a feszítőcsavaron állítunk, majd a rögzítőcsavarokat visszahúzzuk. Utána megyünk kimosakodni, hogy visszavehessük a kesztyűt. A gyors láncfeszítőnél ez lényegesen egyszerűbb: Kézzel meglazítjuk a piros rögzítőgyűrűt, a másik kerékkel megfeszítjük a láncot, majd visszahúzzuk a rögzítőgyűrűt.
A kereskedelemben kapható benzinmotoros fűrészek döntő többsége kétütemű motorral hajtott. Korszerű porlasztójuk lehetővé teszi, hogy bármilyen helyzetben működjenek. Ezek korszerű, de kényes erőforrások; fontos, hogy az előírt benzin-olaj keverési arányt pontosan betartsuk, és csak jó minőségű kenőolajat használjunk. Ugyanígy folyamatosan ellenőrizzük a lánc megfelelő kenését is (ez benzines és elektromos láncfűrészre egyaránt igaz). A láncolaj tartályának feltöltésére a benzinkutaknál kapható speciális "lánckenő olajat" használjuk, és rendszeresen ellenőrizzük, nem tömődött-e el az adagoló nyílás. Pörgessük meg a gépet egy újságpapír előtt, és figyeljük meg; fröcsköli-e az olajat.
Egy láncfűrész gép legdrágább része maga a lánc. Nagyon vigyázzunk rá, mert javítása vagy cseréje feleannyiba kerül, mint egy új fűrész, ráadásul nem is történik garanciában. Ügyeljünk rá, hogy helyes irányban tegyük fel, és a vágószemek élesek legyenek. Érdemes kézi vagy akár gépi élezőt vásárolni hozzá, mert hosszabb távon megtérül az ára.
Jellegzetes használati hiba, amikor a vágott felületek beszorítják a láncot; ez a motort, de még inkább a láncot hamar tönkreteszi. Minden vágás előtt gondoljuk át, hogy a fa merre fog billenni a vágás közben, nem csípi-e be a láncot.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nyúzópróbán Stihl MS 211 láncfűrész

Az MS 211 egy könnyű (4,3 kg) kis gép, 35 cm3-es, 2,3 LE-s kétütemű motorral. Nem erdészeti fakitermelésre való (arra vannak a STIHLnek nagy teljesítményű ipari gépei), de szívből ajánljuk...


Favágó szerszámok

Kuglifát nem sokan vásárolnak fatüzeléshez, amiugyanolcsóbb, ám azt még otthon kell felaprítani, ami köztudottan nem könnyű munka. Az aprítva megrendelt tűzifa hasábmérete sem mindig megfelelő,...