Régebben tréfásan S-revíziónak nevezték a már nem garanciális járműveknek a használó által végzett, spórolós átvizsgálását, és T1-nek a tél előttit, T2-nek a tél utánit, a tavaszit. Nos, ezek elvégzése még a korszerűbb, az 1-es után továbbiakat már szinte nem igénylő kocsiknál sem felesleges. Már csak azért is, hogy ha valamilyen okból a márkaszervizbe kell vinni a járművet, legalább előre tudják, mi az alaposabb szakellenőrzésre, vagy javításra szoruló jelenség. Ugyanazt a márkaszervizben is szívesen felderítik, igaz, minimum az óránként 2500-3000 Ft + ÁFA-s rezsiórabérért.
A télvégi-tavaszi átvizsgálás...
...alapvető művelete az igen alapos lemosás, lehetőleg langyos, mosófolyadékos bő csapvízzel. A karosszéria tetején kezdve, s onnan spirálisan körbe, lefele haladva, olyan helyen, ahol a tisztítószeres víz szennyvízaknába folyhat, és ahol van hely a kocsi körbejárásához. Alul, a kerékdobok és a dísztárcsák, felnik (a német Felge magyarított változata), a küszöbök és ajtó-alsóélek az addigi csak csurgatott vizes és kézikefés tisztítás után már erősebb vízsugarat érdemelnek.
Az ajtók alsó éle és kerete se maradjon ki az alapos mosásból. Erős vízsugárral lehet lemosni a kocsi hasát, és a hűtőrácsot, amelynek méhsejtjeiben megtapad a sós kosz, ami megbúvik a rendszámtáblák mögött is. Ha megszáradt a karosszéria, következhet az üvegek ablaktisztítós lemosása kívül-belül, majd a törlőlapátok és az ablakok-ajtók gumiszegélyeinek szilikonos átkenése. A tél maradványait a kocsi belsejéből, a védőhuzatról, a szőnyegekről, a különféle zsebekből is célszerű eltávolítani, a műszerfalat, ajtókat pedig leporolni.
Itt az alkalom a szemrevételezésre...
...a tiszta karosszérián, amelyen már fellelhetők a karcolások, kőpattanások nyomai, a fényezett felületeken és az üvegeken egyaránt. A kisebbek ecsettel történő kijavításáról már többször írtunk, a komolyabb fényezés- és üveghibák javítása viszont szakmunkát kíván, bár különféle üvegrepedés-gátlók és alapozó + festő anyagok a jobb szaküzletekben is kaphatók. A száraz karosszéria ajtóinak-ablakainak a pántjait, zárait és kilincseit tisztára törlés után most lehet friss zsírral, spray-vel újrakenni.
A motortér is alaposan bepiszkolódhatott a felcsapódó sártól. Az elektronikus vezérlésű kocsik motorterét kifejezetten veszélyes csapvízzel, sugárral mosni, mert az károsíthatja az elektronikát. A tisztítás idejére az akkumulátorokat sem szabad lekötni vagy kivenni, mert attól is leállhatnak az automatikák. A "motormosás" inkább a gondos, időigényes, ronggyal történő letörölgetésből álljon, amit követhet a gyertyák ellenőrzése, beállítása.
A régebbi autóknál a motorteret az akku kivétele után már lehet vízsugárral mosni, bár azoknál a hideg víz hatására pára csapódik le az elosztófejben, ami indításgátlóként hat, de a műanyag ház belsejének kitörölgetése után a hiba megszűnik. Porlasztós motoroknál a tél után szükségessé válhat az alapjárat korrigálása, és ilyenkor kell megfelelő feszességűre állítani az ékszíjakat, letisztítani, bevazelinozni az akku-pólusokat.
Ha már tiszta a motortér, következhet a folyadékok (olaj, hűtőfolyadék, fékfolyadék, ablakmosó) szintjének ellenőrzése és - ha már megérettek rá - cseréje. Az ablakmosóba most már elég vizet tölteni, a benne maradt fagyásgátló még elég lesz a kisebb fagyok kivédésére. Az olajat - ha még van benne kilométer - később is ki lehet cserélni. Az olajcseréhez, a szűrők levételéhez a váltóolaj, difiolaj cseréjéhez speciális szerszám, a leeresztéshez pedig akna kell, ezért azt célszerű a szervizekben elvégeztetni.
Ha a kocsi és a motortér tiszta - a sapkákat, tisztítóeszközöket gondosan a helyükre raktuk - végig lehet próbálni az elektromos berendezéseket (fények, törlők, fűtés). Ha rendben vannak, rövid próbaúton ellenőrizni lehet a kocsi futását, a motor és a váltó működését, a fékek hatásosságát. Ha ezekben akad gond, annak elhárítására - az észlelt hiba megjelölésével - érdemes szakműhelyben kérni a segítséget.
A gépkocsi alsó részén is bőven okozhat bántalmakat a tél, azok feltárásához azonban emelőre, vagy aknára kell állni. Ha van rá lehetőség, helyettük megteszi a sík udvarban lévő vízóra-akna, amibe a "vizsgáló" lemászik és gondos segítői, felette áttolják a kocsit. Kézzel, nem motorral, lassan, félméterenként megállva, módot és időt hagyva a revízióra, garantálva, hogy a jármű nem fut az aknába s bármikor befékezve megállítható.
Megteszi kettő, vagy négy darab félcolos deszkákból a képen láthatóan kialakított felálló-bak, amelyekre óvatosan felhajtva, az ott rögzítetten leállított kocsi alá jobban be lehet látni, s legalább egy nagy tükörrel végig lehet nézni a jármű alját. Alá bújni csakúgy szigorúan tilos, mint a kocsi-emelőkkel felemelt jármű alá. Felváltva - a kocsi elejét, vagy farát - alábújás nélkül meg lehet tekinteni, úgy is, hogy kétcolos (kb. 48 mm vastag) pallókat két-tégla magas alátétekre fektetünk, és óvatosan erre a ferde rámpára hajtunk fel. Ehhez a kocsit gondosan be kell fékezni, és ékkel kitámasztani.
A tél során a járművel óhatatlanul ráfut az autós hókupacokra, amelyek néha gyémántkeményre fagyottak, vagy éppen kődarabok bújnak meg bennük, s amelyek szinte észrevétlenül is károsíthatnak. Benyomják a differenciálházat, az olajteknőt, félrefeszítik a kardánt, a kipufogórendszert, meghúzhatnak fékvezetékeket.
Ha a féknél van baj, irány a szakműhely, de a sérült, nyomott kardánt, difit, olajteknőt is ott érdemes ellenőriztetni. A kipufogót végig ütögetve viszont észlelhető, ha abban törés, lemezmozgás, katalizátorkopogás van. Ilyesmire utal a kocsi kipufogóhangjának megváltozása is. A sokszori, rövid városi út télen különösen károsítja a kipufogót, mert lecsapódik benne a víz, és pusztíthatja a dobok falát, lemezeit, vagy a hangtompításra szolgáló kőzetgyapot betétet. Sokszor okoz dübörgő zajt, ha a felfüggesztő gumikarmantyúk megnyúltak, elmozdultak, és a rendszer hozzáér a kocsi fenéklemezéhez.
Jó tudni, hogy az utángyártott dobok, csövek jóval olcsóbbak ugyan, de sokszor gyengébb anyagból is készültek (amit jelez, hogy könnyebbek a gyári újaknál). A kipufogóelemek cseréjére csak aknával rendelkező, és megfelelő szerelő-ismeretekkel rendelkezők vállalkozzanak. Másoknak irány a szakiparos, mert büntettek már rendőrök a hangos kipufogó miatt is.
A téli gumik...
...most már - hacsak nem megyünk az Alpokba - megtisztítva, keményre fújva és szépen oldalukra fektetve, vagy fali kampóra akasztva, mehetnek a kamrába, pincébe, garázsba, amihez persze előbb azokat le kell cserélni. Drágább ugyan a két téli-nyári komplett abroncs + tárcsa garnitúra, de a tárcsák többletára megtérül a kényelmes, és az abroncsok sérülését elhárító csere révén. A gumicsere alkalmas arra is, hogy a nyomásuk beállítása után elővegyük, és a használat, majd megtisztítás után a helyükre tegyük a szerszámokat, emelőt, hóláncokat, vontatókötelet stb. is.
Az elektromos berendezések...
...revíziója során meg kell mérni az akku töltöttségét, hogy, ha kell, feltölthessük, vagy - sajnos - kicseréljük. Jó végignézni a biztosítékokat, ellenőrizni a kábeleket, az akku folyadékszintjét, s ha kell desztillált, vagy ioncserélt vízzel fel kell tölteni.
S ha minden rendben, ne felejtsük el megvizsgálni az okmányokat, hogy érvényes-e még a jogosítvány, a forgalmi engedély, meg a zöldkártya, megvan-e a kötelező biztosítást igazoló szelvény. Mert a szép tavaszi időben a rendőröknek is kivirul az ellenőrzési kedve.