A motoros kaszákból nagyjából háromféle teljesítményszintet különböztetünk meg. A legalsó szintet akár motoros szegélynyírónak is nevezhetnénk, mert ezek tulajdonképpen nagyra nőtt szegélynyírók. Felhasználási területükben is keveredik a klasszikus szegélynyíró funkció - hiszen ezek a kisgépek szegélynyírásra is kitűnően megfelelnek - és a kaszáló funkció. Teljesítményük ugyanis bőven elegendő arra, hogy kisebb területeken, illetve a fentebb említett nehéz terepviszonyok közt füvet kaszáljunk velük.
Alapvetően különböznek azonban a szegélynyíróktól abban, hogy a meghajtó motor sohasem a fejegységen, hanem a szárrész végén található, és a hajtást egy forgó bowden továbbítja a vágófejhez. A szárrész általában ívelt - mert a bowdenes hajtás nem igényel egyenes rudat - viszont ez egyben az átvihető nyomatékot is behatárolja. A kis kategóriás szegélynyírók kivétel nélkül damilorsóval működnek (a szegélynyírókhoz hasonlóan), ezekre speciális vágófejeket általában nem is lehet feltenni. A nagyobb teljesítményhez természetesen a szegélynyírókhoz képest nagyobb damilszál átmérők tartoznak. Az ilyen gépeket hosszú kerítések mentén, illetve bokrok, fák alatti fű vágásakor is jól kihasználhatjuk.
A következő teljesítményfokozatba tartozó motoros kaszák még mindig a "kert és hobi" kategóriába sorolhatók, de ezek már nagyobb teljesítményű gépek. Ezeknél a szárrész mindig egyenes, és az abban forgó merev tengely nagyobb nyomaték átvitelére is alkalmas. A merev tengely hajtja meg a fejrésznél lévő sarokhajtóművet (kúpkerekes hajtómű), amelynek kimenetére már különböző fém vágófejek is szerelhetők. Ilyenek lehetnek a háromélű-, négyélű kések, az 50 illetve 80 fogú fűrésztárcsák, és ilyen az ún. macséta tárcsa. Ez utóbbit úgy kell elképzelnünk, mint egy fűrésztárcsát, amelynek élére a láncfűrészek szemeire hasonlító vágószemek vannak rögzítve. A macséta tárcsa segítségével 3-4 cm átmérőjű fatörzseket fűrészelhetünk el, bozótot irthatunk, cserjéket vághatunk stb.
A harmadik kategóriába az ipari jellegű, nagy teljesítményű kaszálógépek tartoznak. Ezek árát általában már hat számjeggyel kell leírnunk, de a folyamatos, iparszerű munkákhoz ezek a gépek valók.
A motoros kaszákat általában kétütemű benzinmotorok hajtják, de újabban megjelentek a négyüteműek is, mert a környezetvédelmi normákat ez utóbbival könnyebb betartani. A kétüteműek előnye viszont az egyszerűség, az egyszerűen megoldott keverékolajozás és a kisebb karbantartási igény. A membrános porlasztó segítségével minden helyzetben képes működni. A gépekhez előírt keverék arányát (1:25-ös vagy 1:40-es) pontosan tartsuk be, és mindig jó minőségű kétütemű motorolajat használjunk.
A fenti kategóriák szerint az AL-KO FRS 251 és 351 típusú gépei az első csoportba tartoznak. A kettő között az a különbség, hogy a 351-es (Vario) szárrésze két félre szétbontható, ami nagyon megkönnyíti a szállítást. Szétszedve bármelyik csomagtartóba könnyen belefér. Ez bizony nagyon hasznos dolog. Az FRS 410 és az FRS 4125 típusjelű gépek a középső "osztályba" tartoznak. A nagyobb gép ökörszarv markolata hosszabb munkavégzésnél nagyon kényelmes. Sokkal kevésbé rázza és fárasztja a csuklókat.
Ugyanebben a kategóriába tartozik még egy "kakukktojás" a TE1000TA, amely az előbbiektől eltérően villanymotoros hajtást kapott. Az elektromos kábel ugyan korlátozza mozgásunkat, és behatárolja a munkaterületet, cserébe viszont 1 kW-os teljesítményt és minimális karbantartási igényt kapunk. Nincs üzemanyag-vásárlási procedúra, nem kell gyertyát és légszűrőt cserélni, és mindig biztosan indul.
A motoros kasza nem gyerekjáték. Csak megfelelő védőfelszerelésben (fülvédő, szemvédő, kesztyű, hosszú nadrág, magas szárú cipő) szabad dolgozni, és gondoskodni kell arról is, hogy a munkaterület 10-15 m-es körzetében más ne tartózkodjon. A tárcsavédőnek mindig a gépen kell lennie.
Mire való a kaszálógép
Azt szokták mondani, hogy ahol a szegélynyírók tudománya véget ér, ott kezdődik a motoros kaszák munkaterülete. Ahol igény az, hogy a levágott fű egyben maradjon (pl. állatok etetése), vagy ahol olyan egyenetlen a talaj (árokpartok, meredek lejtők), hogy a hagyományos fűnyírókkal már nem boldogulunk, ott jöhet a motoros kasza.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Hitachi multifunkcionális fűkasza
A professzionális elektromos kéziszerszámaival a magyar piacon 1999 óta jelenlévő Hitachi Power Tools Hungary Kft, a tavalyi évben ismét egy nagyot dobott. A japán anyacég és a kétütemű...
Házi kedvencek az autóban
Néhány jó tanács, mire figyeljünk aházi kedvencek szállítása során. Az Európai Unióban 64 millió macska és 66 millió kutya él, ésminden negyedik háztartásban tartanak valamilyen háziállatot. Sok...