Blaupunkt TravelPilot Lucca

A Blaupunkt lehetővé tette, hogy kipróbáljuk a cég TravelPilot Lucca nevű GPS navigációs készülékét. Az eszköz 3,5 colos, 320 x 240-es felbontású színes kijelzővel rendelkezik, melyen szépen, áttekinthetően jelenik meg a térkép, a navigációs- és technika információk. A készüléken csak néhány kezelőgomb található, a menüben történő lépkedés alapvetően az érintőképernyő segítségével lehetséges. A menüpontok nagyméretű, jól olvasható és értelmezhető ikonok formájában jelennek meg az érintőképernyőn. Érintéssel és az ujjunk mozgatásával olyan funkciókat is gyorsan elérhetünk, mint a térkép mozgatása, kicsinyítése, nagyítása vagy pl. köztes úticélok kijelölése. Az eszköz elsősorban autós-, de gyalogos navigálásra is alkalmas.

Az autóba beülve a Lucca-t pillanatok alatt rögzíthetjük a műszerfal fölött elhelyezkedő tartójában. A tartó helyzete egy ún. hattyúnyakkal állítható be, mely elég hosszú és hajlékony ahhoz, hogy a számunkra leginkább megfelelő helyzetben és látószögben rögzítse a készüléket. A hattyúnyak másik végét a szélvédő üvegéhez kell tapasztani. A Lucca-hoz hálózati és autós (szivargyújtós) töltőt is kapunk. Saját akkumulátoráról körülbelül két napig működik, de az üzemidő nagymértékben függ attól, hogy a készülék mennyi időt tölt kikapcsolt, készenléti, ill. bekapcsolt (világító LCD kijelzővel) állapotban.
A szerkezethez külső GPS antenna is csatlakoztatható, mely a vétel érzékenységét növeli. Erre tapasztalatunk szerint szükség is lehet, mert a vevő időnként elveszti a jelet, ha sok tereptárgy van körülöttünk, melyek "beárnyékolnak". A Lucca saját hangszórókkal rendelkezik, melyen a navigációs utasítások hallhatók, de csatlakoztathatunk fejhallgatót is.
Találunk ezenkívül még egy kártyanyílást, melybe SD memóriakártyát illeszthetünk. A kártya több célra használható: amennyiben frissíteni vagy cserélni szeretnénk a Lucca belső térképét, akkor azt egy SD kártyán juttathatjuk be a készülékbe. Választhatunk, hogy a térképet a memóriakártyáról szeretnénk használni, vagy betöltjük inkább a készülék belső memóriájába. A Lucca-ba egyébként gyárilag be van töltve a Magyarországon használható térkép, de a hozzá adott CD-n is megtalálható ez. A készüléknek létezik olyan változata is (TravelPilot Lucca MP3), mely zenelejátszásra (MP3, WMA) és képnézegetésre (JPEG) is alkalmas. A zene- és képfájlokat bevitelére is a memóriakártya szolgál.
A Lucca emellett rendelkezik egy autós "bölcsővel", mely csak a Lucca MP3 esetében alaptartozék, így mi nem tudtuk kipróbálni. A bölcsőbe helyezve a készüléket, az eszköz alján lévő interfész automatikusan csatlakozik (a bölcsőn keresztül) az (Blaupunkt típusú) autórádióhoz. Innentől kezdve a GPS készülék vezérli a rádiót: pl. a navigációs utasítások az autó hangszóróiból szólnak, a zene automatikusan lehalkul, ha megszólal egy utasítás. Az MP3 számok is természetesen az autóhangszóróból szólnak. Emellett a Lucca az autórádió által a rádióadásból kiszűrt digitális forgalmi információkat is megkapja, melyet az útvonaltervezés során használhat.
A Lucca által megjelenített térkép jó minőségű, részletes. Az utak, mellékutak, körforgalmak mellett olyan információkat is tartalmaz, mint benzinkutak, pénzfelvevő automaták helye. Minden városhoz tartoznak "nevezetességek", mint pl. színházak, múzeumok. Az autóban ülve lekérhetjük a környéken lévő nevezetességek listáját, és a készülék már mutatja is az odavezető utat. Örömmel tapasztaltuk, hogy a térkép sokszor finomságokat is tartalmaz, pl. bonyolult, szövevényes csomópontokban is ügyesen mutatta, hogy merre kell menni. Találkoztunk azonban térképhibákkal is, ilyenkor néha meglepő javaslatokat tett a rendszer. A térképeket folyamatosan fejlesztik, finomítják, a magyarországi térképeken még akad pár hiba. A készülék a közlekedési táblákat is megmutatja nekünk, ha kérjük, figyelmeztet minket, ha lakott területen belül, ill. kívül vagyunk. Gyorshajtás esetén is "ránk szól" a rendszer.
A térképet nézhetjük 2D vagy 3D (2 vagy 3 dimenziós) nézetben. Tapasztalatunk szerint a 3D-s nézet sokkal szemléletesebb, jobban eligazodik rajta az ember. A 2D nézeten azonban az utcanevek is rajta vannak a térképen, így a célhoz közel talán ez használható jobban. A térképet természetesen kicsinyíthetjük, nagyíthatjuk, ill. beállíthatjuk, hogy "fölfelé" az északi irány legyen, vagy az az irány, amerre az autó orra mutat. Tetszett, hogy ha hosszabb távolságot kell megtennünk egy úton, vagy gyorsan haladunk (pl. autópályán megyünk), akkor a térkép automatikusan "kizoomol".
Szóljunk pár szót a készülék navigációs képességeiről, hiszen ez a készülék legfontosabb feladata. A célpontot többféleképpen is megadhatjuk: rábökhetünk a térképen, vagy kiválaszthatjuk a címlistából az ország, város, irányítószám, utcanév, házszám adatok megadásával. Budapesten belül minden kis utca megtalálható volt, vidéki városokban, falvakban azonban csak a főbb utcák. A város vagy utca kiválasztásakor természetesen nem kell kiírni a teljes nevet, néhány kezdőbetű megadása után listából választhatunk. Figyelni kell azonban arra, ha egy városon (Budapest!) belül több azonos nevű utca található.
Navigálás alatt a készülék jól érthető utasításokat ad a hangszórón keresztül: "200 m múlva forduljon jobbra", "elérte a célállomást", "a körforgalomban válassza a második kijáratot". A navigációs utasítások, irányok a képernyőn is megjelennek, ami igen hasznos. Fontos ugyan hallani, hogy hány méter múlva és merre kell az embernek fordulnia, de ilyenkor érdemes egy pillantást vetni a képernyőre is, különösen akkor, ha kacskaringós módon kell lefordulni.
Ha szeretnénk, a képernyő sarkában megjelenik az aktuális sebesség, a tengerszint feletti magasság, ill. a célponttól mért távolság és hátralévő idő. A magasságértékeket viszont igen pontatlannak és következetlennek találtuk.
Navigáció során több célállomás és köztes célok is megadhatók. Ilyen esetben a készülék sorra veszi a célpontokat, és egyikről a másikra irányít minket.
Néhány esetben akadtak problémáink a navigációval. A hibát (érzésünk szerint) az esetek kisebbik részében a térkép hibája, nagyobbik részében a GPS helymeghatározás pontatlansága okozta. A GPS vevő néha nem talált megfelelő számú műholdat vagy elvesztette időlegesen a jelet. Ennek az lett a következménye, hogy rossz helyre helyezett minket a térképen és ilyenkor persze rosszul is irányított.
Ha az embernek vannak jól bejáratott útvonalai, melyeken naponta közlekedik, akkor fura dolog ezeken az utakon tesztelni a GPS navigációt, mert a készülék még véletlenül sem arra irányít, amerre menni szoktunk. Ugyanakkor a rendszer által javasolt út is ugyanolyan jó, sőt néha kiderül, hogy jobb, mint a megszokott.
Vakon azért semmiképpen nem szabad megbízni a készülékben, mert néha nagyon meglepő utasításokat adhat. Hihetetlen hasznos viszont a GPS navigáció, ha már a célpont közelében (pl. az adott városrészben) vagyunk, és a pontos címet szeretnénk megtalálni. Ilyenkor akár többórányi bolyongást is megspórolhatunk.
Ha nem vagyunk kíváncsiak a térképre, a Lucca a "nyers" GPS információkat is ki tudja jelezni nekünk: a szélességi és hosszúsági koordinátákat, aktuális sebesség, pontos idő, használható műholdak száma és a helymeghatározás pontosságát kifejező érték. Viszont a készülék nem képes a bejárt útvonal hosszának (és minimum-, maximum-, átlagsebesség stb.) mérésére, pedig ez sok biciklistának vagy túrázónak, síelőnek fontos lenne.
A Lucca egyik professzionális, jövőbemutató képessége, hogy képes az aktuális forgalmi információkat figyelembe venni a navigáció során. A Blaupunkt rádiók képesek ún. TMC (Közlekedési Üzenet Csatorna) információk kiszűrésére a rádióadók által közvetített digitális RDS jelből. A TMC információ - a közelben lévő - baleset, útépítés vagy egyéb ok miatt lezárt utak listáját tartalmazza. A problémás útszakaszok megjelennek a készülék térképén is. A Lucca készüléket beállíthatjuk úgy, hogy lehetőség szerint kerülje el ezeket az utakat, így már nem feltétlen a távolságban, hanem az időben legrövidebb útvonalat fogja megtervezni nekünk. A TMC információkat a rendőrség vagy a forgalommérő állomások által mért adatok alapján állítják össze. Sajnos Magyarországon még egyetlen rádióállomás sem sugároz TMC információkat, pedig főleg Budapesten arra nagy szükség lenne.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Perényi Marcell


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Nyomkövetők

Minden eszköz használható rendeltetésének megfelelően, és attól eltérően is, lehet hasznos segítség, de vissza is lehet élni vele. Igaz ez a fegyvertől a mobiltelefonig, az autótól aszámítógépig...


Mini hajtómű műholdakhoz

Pénzérme méretű hajtóművekkel módosítaná kis műholdak pályáját az MIT professzora.