Azon a környéken, ahol lakom, még mindig nagyon sok házilag barkácsolt kistraktor működik. Régebben sokat töprengtem azon, hogy modern korunkban, amikor két-háromhavi, minimálbéres keresetből is lehet vásárolni 3-4 lóerős kis kerti traktort, miért választják mégis sokan a barkácsolás rögös, idő- és türelemigényes útját. Mindaddig magam sem jöttem rá a megoldásra, amíg nekem is létszükséglet, és mindennapi eszköz lett egy kis szállítójármű.
Ekkor fedeztem fel a gyári készülékek legelemibb hibáit, amelyet konstrukciós felépítésüknél fogva, az eredeti gépeken nem lehet kijavítani vagy korrigálni.
Ez hogy néhányat említsek közülük például a többfokozatú, széles nyomatéktávolságú sebességváltó hiánya, amely vagy a haladási sebességet, vagy a hordható teher nagyságát határolja szűk keretek közé, valamint ebből eredően a nagy relatív üzemanyag fogyasztás. E mellé párosul többnyire a kicsi generátorteljesítmény, vagy a generátor teljes hiánya, amely nélkül elfogadható világítás, index, duda nem szerkeszthető rájuk. Vagy itt van némely esetben a szabadonfutás, és végezetül a félmillió forint alatti gépeknél a hátrameneti fokozat teljes hiánya.
Ezek vizsgálatakor rá kellett döbbennem, hogy egy minden tekintetben megfelelő kis kerti traktor vagy nagyon-nagyon drága, ha pedig olcsó, akkor nagyon szűken behatárolt a használhatósága.
A legtöbb házilag készített 2+2 kerekű, szállításra használt kistraktor hajtómotorjának Pannónia T-5, MZ ES-TS 125-150, vagy Simson SR, KR az erőforrása. Mindegyiknek van előnye és hátránya is.
A Pannónia motorját aránylag olcsón be lehetett szerezni, nagy a motorteljesítménye, és a gyújtáshoz nem kell akkumulátor használata, így kényelmesen üzemeltethető, hosszabb leállási szünetek esetén is. A lendkerék felőli oldalra viszonylag könnyen szerelhető kényszerhűtés. Hátránya, hogy igen nagy a tüzelőanyag-fogyasztása. Az indítása fizikailag igen nehéz, az önindító rászerkesztése pedig technikailag bonyolultan oldható csak meg.
Az MZ-nek (125-150 kcm) az előnye, hogy szintén olcsón be lehet szerezni, üzemanyag-takarékosabb az előbbinél, de nehéz rá megfelelő kényszerhűtést szerkeszteni. Azon kívül a működése akkumulátorfüggő, és az üzembenntartása több szakértelmet kíván.
Mintha csak a barkácsolók kedvéért e hiányosságok kiküszöbölésére fejlesztették, szerkesztették volna a kényszer-léghűtéses Simson kismotor motorblokkját. A motorja jó légszűrő használata esetén szinte elnyűhetetlen. Generátorának hasznos teljesítménye pedig az 51-es Elektronikus Simson 2 db világítástekercsére kicserélve 80 Watt-ot is elérheti. Háromsebességes váltójával a 300 000 Ft körüli, 250 kcm-es, 5 Le-s kistraktorokkal vetélkedik, míg üzemképesen piaci ára alig haladja meg a
25 000 Ft-ot. Egyetlen hiányossága van csak, hogy hátrameneti fokozata eredendően nincs, és csak körülményesen szerkeszthető hozzá.
Forschritt kistraktor néven az 51-es Simson motorja köré építettek egy hajtásházat, amely már-már csaknem kiküszöböli az itt említett problémákat. Az én választásom is erre a motoralapra esett, amikor erőforrást választottam egy kistraktor megkonstruálásához. A legfőbb érv az volt, hogy ennek a motortípusnak a belső szerkezete olyan, hogy viszonylag egyszerűen szerkeszthető a belsejébe hátrameneti fokozat.
Az alapelgondolás az volt, hogy az egyik fokozat fogaskerék-pár kerekeit kisebb fogaskerekekkel cseréljük ki. Így tehát nem érnek össze, és ezen nem is lehetne így hajtást keresztülvinni. E fogaskerekek közé viszont elhelyezünk egy harmadik fogaskereket, ami az eredendő forgásirányt megfordítja, és a helyén hátrameneti fokozat keletkezik.
A középső fogaskereket egy lapos, lemezből készült konzolon kell rögzíteni, és tengelyen kell elhelyezni, hogy működés közben a helyén maradjon. Én egy kiszuperált kuplungtengelyből készítettem tengelyt hozzá úgy, hogy a fölösleget leköszörültem róla. Ennek hiányában egy csapos perselyt kell készíttetnünk, amelyen a közvetítő kerék elforoghat. Belsejét természetesen fényesre kell köszörülnünk, a bordák helyét pedig bronzpersellyel kell kipótolnunk. A lapos lemezből készült konzolt, egy törött gatter-fűrészlap 2 mm vastag, ép darabjából készítettem. Ez keményebb, szívósabb és kopásállóbb, mint egy közönséges szerkezeti-acél lemez. Ez a lemez végül is a fogaskerekek közötti távtartók, hézagoló lemezek helyére kerül, és veszi át azok szerepét is.
A hátramenet középső fogaskereke a jobb oldali motorfedél egyik összefogató-csavarjának ágyával kissé egybe esik. Ezen, köszörüléssel egy kicsit utána kell igazítani, legalább 1 mm-es távolság erejéig. Ekkor még a csavar fészek-furatát nem érjük el.
A hátrameneti fokozat a harmadik fogaskerék-pár helyén van elhelyezve. A meghajtó-fogaskereke 17 fogú. Ez a háromsebességes motor 2 fokozatú meghajtó kereke. A középső, irányváltó fogaskeréknek is egy ilyet választottam. A hajtott fogaskereke pedig 34 fogú, olyan mint az ötven kcm-es változatoknak az utolsó fokozatú hajtott fogaskereke.
A motorkerékpár-motorból kialakított kistraktor erőforrások sebességváltójának van egy eredendő hibájuk. Az a sebességváltó, amelyik motorkerékpáron megfelelő, az kistraktoron nem elegendő nyomatéki szélességet fog át. Ha a motor utáni módosítást olyan nagyra választjuk, hogy a legnagyobb terhet is könnyűszerrel hordja, az üres-menetben, lesz nagyon lassú. Amelyiket pedig kellemesen haladó tehermentes menethez alakítunk, az komoly teher szállítására lesz emelkedőn alkalmatlan. A Simson S51 motorblokkja ebben a tekintetben is egyedülálló alappal rendelkezik. Egyszerűen készíthető hozzá egy olyan fogaskerék-pár, amely nem csak lassító, hanem gyorsító áttételt is alkalmaz.
Az utolsó ábra az összeszerelésre kész állapotot mutatja. Az eredeti váltóhoz képest még van rajta annyi fejlesztés, hogy a húzóék reteszelő-golyó rugójának esztergályossal készíttettem egy olyan pohár alakú fészket, amely a rugó szakadása vagy törése esetén nem engedi, hogy a fészekből kihulló golyók a fogaskerekek közé kerüljenek, és tönkretegyék azokat.
Javaslom, hogy mielőtt a lemez kialakításába fognánk, készítsünk műanyaglapból, vagy keménypapírból egy könnyen kialakítható sablont, amely alapján a beépítésre szántat ezzel összemérve elkészíthetjük. Ha a méretben hibáznánk, az még derüljön ki a tízperces sablonnál, ne pedig a legalább háromórai megmunkálást igénylő szívós acéllemeznél.
Összegezve tehát egy háromsebességes motor hátrameneti fokozat beépítéséhez szükségünk van 1 db plusz 17 fogú meghajtó-kerékre, és egy plusz 34 fogú hajtott kerékre, 2 db tartólemezre, 1 csapos perselyre a közvetítő-fogaskerékhez, és a 17 fogú fogaskerék belsejének szakműhelyben történő kiköszörülésére. Ezek teljes összege nem fogja meghaladni a
10 000 Ft-ot. Nekem a teljes művelethez ezen felül egy kis-flexre, egy fúrógépre, 3,5 és 5,5-es gyorsacél-csigafúróra, reszelőre, és 12 órai türelmes, figyelmes munkára volt szükségem.
S-51-es Simson motorblokkba hátramenet szerkesztése
Váltómű munkagéphez - Barkácsoljunk traktort
Jó szokásomhoz híven, most is így teszek. Ha valami érdekes dolgot fedezek fel a műszaki életben, vagy sikerül egy olyan hasznos dolgot alkotnom, amely egyszerűen, és nagy haszonnal reprodukálható, akkor azt többnyire szeretem megosztani másokkal is.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
kocza sandor 2013-01-12 15:39:42 Tisztelt Füstös József azt szeretném megtudni, hogy melyik sebességi fokozat helyére került a hátramenet? Van egy gyárilag épített Fortschritt E931 gépem, 3sebességü váltóval, szeretnék hátramenetet bele. Tervezem a motor felújítást és megpróbálom a cikk alapján elkészíteni az alkatrészt. A cikkben szó van a gyorsító illetve a lassító áttételről, de bővebben nincs leírva ezt hol tudnám elolvasni . Kérem legyen szíves ezt megírni .Segítségét előre is köszönöm Tisztelettel Kocza Sándor email címem kocza.sandor@gmail.com |
Növényi stressz: stresszelhetünk a növényekkel együtt
A növényeknek is kihívást jelentenek a klimatikus változással összefüggő szélsőséges időjárási jelenségek, amelyeknek főleg a kiszámíthatatlansága okoz gondot. Az ilyenekre egyik élő szervezet...
AL-KO fűnyíró traktorok
Akinek nagyobb gyepfelületről kell gondoskodnia, annak sem okvetlenül nehezebb az élete. Sőt...az AL-KO széles traktorválasztéka tökéletesen alkalmazkodik már 500 m2 felett minden gyepterülethez. A...