S-51-es Simson motorblokkba hátramenet szerkesztése

Váltómű munkagéphez - Barkácsoljunk traktort

Jó szokásomhoz híven, most is így teszek. Ha valami érdekes dolgot fedezek fel a műszaki életben, vagy sikerül egy olyan hasznos dolgot alkotnom, amely egyszerűen, és nagy haszonnal reprodukálható, akkor azt többnyire szeretem megosztani másokkal is.

Azon a környéken, ahol lakom, még mindig nagyon sok házilag barkácsolt kistraktor működik. Régebben sokat töprengtem azon, hogy modern korunkban, amikor két-háromhavi, minimálbéres keresetből is lehet vásárolni 3-4 lóerős kis kerti traktort, miért választják mégis sokan a barkácsolás rögös, idő- és türelemigényes útját. Mindaddig magam sem jöttem rá a megoldásra, amíg nekem is létszükséglet, és mindennapi eszköz lett egy kis szállítójármű.
Ekkor fedeztem fel a gyári készülékek legelemibb hibáit, amelyet konstrukciós felépítésüknél fogva, az eredeti gépeken nem lehet kijavítani vagy korrigálni.
Ez – hogy néhányat említsek közülük – például a többfokozatú, széles nyomatéktávolságú sebességváltó hiánya, amely vagy a haladási sebességet, vagy a hordható teher nagyságát határolja szűk keretek közé, valamint ebből eredően a nagy relatív üzemanyag fogyasztás. E mellé párosul többnyire a kicsi generátorteljesítmény, vagy a generátor teljes hiánya, amely nélkül elfogadható világítás, index, duda nem szerkeszthető rájuk. Vagy itt van némely esetben a szabadonfutás, és végezetül a félmillió forint alatti gépeknél a hátrameneti fokozat teljes hiánya.
Ezek vizsgálatakor rá kellett döbbennem, hogy egy minden tekintetben megfelelő kis kerti traktor vagy nagyon-nagyon drága, ha pedig olcsó, akkor nagyon szűken behatárolt a használhatósága.
A legtöbb házilag készített 2+2 kerekű, szállításra használt kistraktor hajtómotorjának Pannónia T-5, MZ ES-TS 125-150, vagy Simson SR, KR az erőforrása. Mindegyiknek van előnye és hátránya is.
A Pannónia motorját aránylag olcsón be lehetett szerezni, nagy a motorteljesítménye, és a gyújtáshoz nem kell akkumulátor használata, így kényelmesen üzemeltethető, hosszabb leállási szünetek esetén is. A lendkerék felőli oldalra viszonylag könnyen szerelhető kényszerhűtés. Hátránya, hogy igen nagy a tüzelőanyag-fogyasztása. Az indítása fizikailag igen nehéz, az önindító rászerkesztése pedig technikailag bonyolultan oldható csak meg.
Az MZ-nek (125-150 kcm) az előnye, hogy szintén olcsón be lehet szerezni, üzemanyag-takarékosabb az előbbinél, de nehéz rá megfelelő kényszerhűtést szerkeszteni. Azon kívül a működése akkumulátorfüggő, és az üzembenntartása több szakértelmet kíván.
Mintha csak a barkácsolók kedvéért e hiányosságok kiküszöbölésére fejlesztették, szerkesztették volna a kényszer-léghűtéses Simson kismotor motorblokkját. A motorja jó légszűrő használata esetén szinte elnyűhetetlen. Generátorának hasznos teljesítménye pedig az 51-es Elektronikus Simson 2 db világítástekercsére kicserélve 80 Watt-ot is elérheti. Háromsebességes váltójával a 300 000 Ft körüli, 250 kcm-es, 5 Le-s kistraktorokkal vetélkedik, míg üzemképesen piaci ára alig haladja meg a
25 000 Ft-ot. Egyetlen hiányossága van csak, hogy hátrameneti fokozata eredendően nincs, és csak körülményesen szerkeszthető hozzá.
Forschritt kistraktor néven az 51-es Simson motorja köré építettek egy hajtásházat, amely már-már csaknem kiküszöböli az itt említett problémákat. Az én választásom is erre a motoralapra esett, amikor erőforrást választottam egy kistraktor megkonstruálásához. A legfőbb érv az volt, hogy ennek a motortípusnak a belső szerkezete olyan, hogy viszonylag egyszerűen szerkeszthető a belsejébe hátrameneti fokozat.
Az alapelgondolás az volt, hogy az egyik fokozat fogaskerék-pár kerekeit kisebb fogaskerekekkel cseréljük ki. Így tehát nem érnek össze, és ezen nem is lehetne így hajtást keresztülvinni. E fogaskerekek közé viszont elhelyezünk egy harmadik fogaskereket, ami az eredendő forgásirányt megfordítja, és a helyén hátrameneti fokozat keletkezik.
A középső fogaskereket egy lapos, lemezből készült konzolon kell rögzíteni, és tengelyen kell elhelyezni, hogy működés közben a helyén maradjon. Én egy kiszuperált kuplungtengelyből készítettem tengelyt hozzá úgy, hogy a fölösleget leköszörültem róla. Ennek hiányában egy csapos perselyt kell készíttetnünk, amelyen a közvetítő kerék elforoghat. Belsejét természetesen fényesre kell köszörülnünk, a bordák helyét pedig bronzpersellyel kell kipótolnunk. A lapos lemezből készült konzolt, egy törött gatter-fűrészlap 2 mm vastag, ép darabjából készítettem. Ez keményebb, szívósabb és kopásállóbb, mint egy közönséges szerkezeti-acél lemez. Ez a lemez végül is a fogaskerekek közötti távtartók, hézagoló lemezek helyére kerül, és veszi át azok szerepét is.
A hátramenet középső fogaskereke a jobb oldali motorfedél egyik összefogató-csavarjának ágyával kissé egybe esik. Ezen, köszörüléssel egy kicsit utána kell igazítani, legalább 1 mm-es távolság erejéig. Ekkor még a csavar fészek-furatát nem érjük el.
A hátrameneti fokozat a harmadik fogaskerék-pár helyén van elhelyezve. A meghajtó-fogaskereke 17 fogú. Ez a háromsebességes motor 2 fokozatú meghajtó kereke. A középső, irányváltó fogaskeréknek is egy ilyet választottam. A hajtott fogaskereke pedig 34 fogú, olyan mint az ötven kcm-es változatoknak az utolsó fokozatú hajtott fogaskereke.
A motorkerékpár-motorból kialakított kistraktor erőforrások sebességváltójának van egy eredendő hibájuk. Az a sebességváltó, amelyik motorkerékpáron megfelelő, az kistraktoron nem elegendő nyomatéki szélességet fog át. Ha a motor utáni módosítást olyan nagyra választjuk, hogy a legnagyobb terhet is könnyűszerrel hordja, az üres-menetben, lesz nagyon lassú. Amelyiket pedig kellemesen haladó tehermentes menethez alakítunk, az komoly teher szállítására lesz emelkedőn alkalmatlan. A Simson S51 motorblokkja ebben a tekintetben is egyedülálló alappal rendelkezik. Egyszerűen készíthető hozzá egy olyan fogaskerék-pár, amely nem csak lassító, hanem gyorsító áttételt is alkalmaz.
Az utolsó ábra az összeszerelésre kész állapotot mutatja. Az eredeti váltóhoz képest még van rajta annyi fejlesztés, hogy a húzóék reteszelő-golyó rugójának esztergályossal készíttettem egy olyan pohár alakú fészket, amely a rugó szakadása vagy törése esetén nem engedi, hogy a fészekből kihulló golyók a fogaskerekek közé kerüljenek, és tönkretegyék azokat.
Javaslom, hogy mielőtt a lemez kialakításába fognánk, készítsünk műanyaglapból, vagy keménypapírból egy könnyen kialakítható sablont, amely alapján a beépítésre szántat ezzel összemérve elkészíthetjük. Ha a méretben hibáznánk, az még derüljön ki a tízperces sablonnál, ne pedig a legalább háromórai megmunkálást igénylő szívós acéllemeznél.
Összegezve tehát egy háromsebességes motor hátrameneti fokozat beépítéséhez szükségünk van 1 db plusz 17 fogú meghajtó-kerékre, és egy plusz 34 fogú hajtott kerékre, 2 db tartólemezre, 1 csapos perselyre a közvetítő-fogaskerékhez, és a 17 fogú fogaskerék belsejének szakműhelyben történő kiköszörülésére. Ezek teljes összege nem fogja meghaladni a
10 000 Ft-ot. Nekem a teljes művelethez ezen felül egy kis-flexre, egy fúrógépre, 3,5 és 5,5-es gyorsacél-csigafúróra, reszelőre, és 12 órai türelmes, figyelmes munkára volt szükségem.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Füstös József

Címkék: traktor, váltó, váltómű

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

kocza sandor avatarja

kocza sandor        

Tisztelt Füstös József azt szeretném megtudni, hogy melyik sebességi fokozat helyére került a hátramenet? Van egy gyárilag épített Fortschritt E931 gépem, 3sebességü váltóval, szeretnék hátramenetet bele. Tervezem a motor felújítást és megpróbálom a cikk alapján elkészíteni az alkatrészt. A cikkben szó van a gyorsító illetve a lassító áttételről, de bővebben nincs leírva ezt hol tudnám elolvasni . Kérem legyen szíves ezt megírni .Segítségét előre is köszönöm Tisztelettel Kocza Sándor email címem kocza.sandor@gmail.com

Klímaváltozás ellen

Energiafelhasználásuk csökkentésével a magyar családok is aktív részt vállalhatnak abban, hogy a bolygó hőmérsékletének emelkedését 1,5 °C alatt lehessen tartani, és gyermekeink, unokáink is...


Önfenntartó passzív házak

Az Earthship, azaz földhajó néven ismertté vált önfenntartó passzív házak bármilyen éghajlatra telepíthetőek, és már számos épült szerte a világon. A földhajó olyan passzív ház, amely...