Az ágy és az egészség

Életünk harmadát, negyedét ágyban töltjük el, ezért nagyon fontos egyrészt az ágy minősége, másrészt, hogy milyen környezetben, hol helyezkedik el. A jó összhang megteremtésére szolgál a hálószoba. A hálószoba légcseréje a nedvesség és a hőfelhalmozódás elkerülése végett nagyon fontos. A 30-50 m3/óra légcsere már biztosítani tudja a pihentető alváshoz szükséges levegőt. A levegő páratartalma 50% körüli legyen.

A hálószobáról általában

A biológiailag és anatómiailag helyes ágynak rendkívül fontos jelentőség jut a hálószobában. Fontos azonban, hogy a hálószoba fekvése és az ágy helye helyesen legyen megválasztva. Az ágy helye lehetőleg mentes legyen a negatív befolyásoktól pl.: vízerek, elektromos váltómezők stb. Nagyon lényeges szempont, hogy aki a meleget szereti, ne a hálószoba hőmérsékletét emelje, hanem ágyát és takaróját válassza meg nagy gondossággal.
A hálószoba bútorzata, színvilága, hangulata mindig nyugalmat, kényelmet sugározzon.

Az egészséges ágy

A nyugodt alvásnak számos feltétele van. A szubjektív, pszichés feltételekkel foglalkozni nagyon hosszú történet volna. Maradjunk tehát az objektív feltételeknél, hisz ez a része mindenki számára egyértelműbb. Sok szempont közül, az egyik legfontosabb, hogy maga a fekhely, az ágy alkalmas legyen a nyugodt, pihentető alvásra. A mozgásszervi- és gerincbántalmakban szenvedők ezt már bizonyára jobban tapasztalták, de az egészségeseknek is nagyon jó tudni, hogy a rossz ágy előbb-utóbb őket is beteggé teszi. A jó ágy segítségével azonban a már meglévő betegségek egy része is legyőzhető vagy legalább enyhíthetők a panaszok.

A gerinc tehermentesítése

Az ágyban fekvés és az alvás a pihenés mellett jelentős megterhelést tud kifejteni a gerincre, ha nem ügyelünk egy pár alapvető mozzanatra. Először is: ne aludjunk hason fekve! Az éjszakai alvás közben a szervezetnek regenerálódnia és pihennie kell. Az egész napi folyamatos terhelés során a hátnak is szüksége van erre. A pihenés először is tehermentesítést jelent; a gerincre, a csigolyák ízületeire és a porckorongokra nehezedő nyomás lehetőség szerinti csökkentését. Tudományos vizsgálatok bizonyították, hogy a gerinc terhelése akkor a legkisebb, ha lépcsőhöz hasonló pózban fekszünk. A legnagyobb terhelés pedig az, ha teljesen kinyújtózott állapotban fekszünk. A hason fekvéssel a gerinc előboltosulását fokozzuk, és ezzel növeljük a terhelését.
Az anyaméhben eltöltött 9 hónap alatt megszokott testhelyzet tekinthető a gerinc szempontjából a legideálisabbnak. Ebben az ún. embriópózban a gerinc alsó görbülete teljesen kiegyenlítődik, de a háti és a nyaki gerinc természetes görbületei megtartottak.
Ne ugorjunk ki az ágyból! Az ágyból ki kell gurulni, oldalra fordulva a karokra támaszkodva. A porckorongok terhelése éjszaka lényegesen kisebb, mint napközben. Folyadékot szívnak magukba és ezáltal megnő a térfogatuk. A porckorongnak ez a növekedése magyarázza, hogy az ember reggelente néhány milliméterrel magasabb, mint este. A porckorongok méretváltozása pedig a hát érzékeny mechanikájának megváltozását eredményezi. Biztosítsunk kellő időt a hátnak, hogy legyen ideje alkalmazkodni az éjszakai és nappali ritmus váltakozásához.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: egészség, ágy

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Jó tanácsok matrac vásárlásához

Megtalálni az egyedi igényeinek legjobban megfelelő matracot, nem könnyű. Európa egyik legnagyobb matrac kereskedője most tanácsokkal látja el vásárlóit, hogy mikre figyeljenek oda új ágybetét...


Kád vagy zuhany?

Elsőre antagonisztikus ellentétnek gondolnánk. Ráadásul mindkét megoldásnak vannak eltántoríthatatlan hívei. Egy használt lakás megvásárlása után a fürdőszoba az első helyiség (a konyha a...