Az ágy és az egészség

Életünk harmadát, negyedét ágyban töltjük el, ezért nagyon fontos egyrészt az ágy minősége, másrészt, hogy milyen környezetben, hol helyezkedik el. A jó összhang megteremtésére szolgál a hálószoba. A hálószoba légcseréje a nedvesség és a hőfelhalmozódás elkerülése végett nagyon fontos. A 30-50 m3/óra légcsere már biztosítani tudja a pihentető alváshoz szükséges levegőt. A levegő páratartalma 50% körüli legyen.

A hálószobáról általában

A biológiailag és anatómiailag helyes ágynak rendkívül fontos jelentőség jut a hálószobában. Fontos azonban, hogy a hálószoba fekvése és az ágy helye helyesen legyen megválasztva. Az ágy helye lehetőleg mentes legyen a negatív befolyásoktól pl.: vízerek, elektromos váltómezők stb. Nagyon lényeges szempont, hogy aki a meleget szereti, ne a hálószoba hőmérsékletét emelje, hanem ágyát és takaróját válassza meg nagy gondossággal.
A hálószoba bútorzata, színvilága, hangulata mindig nyugalmat, kényelmet sugározzon.

Az egészséges ágy

A nyugodt alvásnak számos feltétele van. A szubjektív, pszichés feltételekkel foglalkozni nagyon hosszú történet volna. Maradjunk tehát az objektív feltételeknél, hisz ez a része mindenki számára egyértelműbb. Sok szempont közül, az egyik legfontosabb, hogy maga a fekhely, az ágy alkalmas legyen a nyugodt, pihentető alvásra. A mozgásszervi- és gerincbántalmakban szenvedők ezt már bizonyára jobban tapasztalták, de az egészségeseknek is nagyon jó tudni, hogy a rossz ágy előbb-utóbb őket is beteggé teszi. A jó ágy segítségével azonban a már meglévő betegségek egy része is legyőzhető vagy legalább enyhíthetők a panaszok.

A gerinc tehermentesítése

Az ágyban fekvés és az alvás a pihenés mellett jelentős megterhelést tud kifejteni a gerincre, ha nem ügyelünk egy pár alapvető mozzanatra. Először is: ne aludjunk hason fekve! Az éjszakai alvás közben a szervezetnek regenerálódnia és pihennie kell. Az egész napi folyamatos terhelés során a hátnak is szüksége van erre. A pihenés először is tehermentesítést jelent; a gerincre, a csigolyák ízületeire és a porckorongokra nehezedő nyomás lehetőség szerinti csökkentését. Tudományos vizsgálatok bizonyították, hogy a gerinc terhelése akkor a legkisebb, ha lépcsőhöz hasonló pózban fekszünk. A legnagyobb terhelés pedig az, ha teljesen kinyújtózott állapotban fekszünk. A hason fekvéssel a gerinc előboltosulását fokozzuk, és ezzel növeljük a terhelését.
Az anyaméhben eltöltött 9 hónap alatt megszokott testhelyzet tekinthető a gerinc szempontjából a legideálisabbnak. Ebben az ún. embriópózban a gerinc alsó görbülete teljesen kiegyenlítődik, de a háti és a nyaki gerinc természetes görbületei megtartottak.
Ne ugorjunk ki az ágyból! Az ágyból ki kell gurulni, oldalra fordulva a karokra támaszkodva. A porckorongok terhelése éjszaka lényegesen kisebb, mint napközben. Folyadékot szívnak magukba és ezáltal megnő a térfogatuk. A porckorongnak ez a növekedése magyarázza, hogy az ember reggelente néhány milliméterrel magasabb, mint este. A porckorongok méretváltozása pedig a hát érzékeny mechanikájának megváltozását eredményezi. Biztosítsunk kellő időt a hátnak, hogy legyen ideje alkalmazkodni az éjszakai és nappali ritmus váltakozásához.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Címkék: egészség, ágy

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kerékpárszállítás a BKK egyes járatain

A BKK, egyes járatain, teszt jelleggel engedélyezte a kerékpárszállítást, ami egy vonaljegy, gyűjtőjegy vagy kerékpárbérlet felmutatásával vehető igénybe. Néhány – egyébként teljesen logikus –...


Tetőfedő anyagok

Az épületek tetőzete, a fedélszék és annak szerkezete sokban függ attól, hogy milyen anyagú héjalás, azaz fedőanyag kerül a gerendavázra. Afedőanyagok választéka bőséges, és mindegyiknek vannak...