Továbbra is tartja magát, sőt erősödik az a nézet, hogy igazi, megelőző védelmet az autó-tolvajok ellen csak azok a mechanikus autólopás-gátlók nyújtanak, amelyeknek eltávolítása sok időt és kemény, izzadságos munkát igényel, komoly szerszámozottság mellett, amelyek helyszínre vitele és használata igen feltűnést keltő, ezért növeli a lebukás veszélyét.
Kormányzárak
A kormányzár egy költségkímélő megoldás, amely egy retesz segítségével megakadályozza a kormány forgatását. Ilyen hatékony eszköz - a mostanra már világszerte elismert - AUTOLOK termékcsalád. E kormánybilincsek a mechanikus lopásgátlók hazai és külföldi tesztelésein évek óta az első helyen állnak.
Az AUTOLOK kormányzárak nemcsak a kormányt rögzítő csavarokhoz teszik lehetetlenné a hozzáférést, és a kormány ív kivágással szemben hatásosak, de egyedülállóak a légzsákvédelem területén is. Keményen és kitartóan ellenállnak minden erőszakos fizikai támadásnak. A tesztek szerint 10 percen belül nem lehet eltávolítani, de néhány kényszerű esetből kiderült, hogy 40-60 percre van szükség a leszedésükhöz, műhelyben rendelkezésre álló felszereltség mellett.
A teszteléseknél elismert és a gyakorlatban világszerte tapasztalt biztonságuk mellett egyedülálló az elrettentő hatásuk, ami óriási előny a beépített eszközökkel szemben, amelyek, bár viszonylag jók, de nem látszanak, és védelmi képességük is korlátozottabb a legtöbb autó típusnál. Nem lebecsülendő a jó árfekvésük, ami fele vagy harmada egy beépített sebességváltózárénak, és töredéke egy valamire való elektronikus eszközének. Az sem mellékes, hogy autócsere esetén nem kell megválni tőlük, hiszen átrakhatók az új kocsira.
Váltózárak
A sebességváltó átalakítása után egy egyedi mágneszáras kulcs segítségével megakadályozhatjuk, hogy az autónkat sebességbe tegyék. Automata és manuális sebességváltó esetében is gyakran alkalmazzák, egyes autótípusokba gyárilag is beépítik. A hazánkban árusított legfontosabb típusokat foglaljuk össze.
Construct
A Construct váltózár a legtöbb személy-és haszonjárműbe beszerelhető, annak váltótípusától függetlenül. Egyszerű a használata, kulcs 180 fokos fordításával nyit-zár. Minden eleme úgy van elhelyezve, hogy ne zavarja a gépjármű belső terének képét, és a gépjármű többi berendezésének működését se befolyásolja. A szerkezeti kialakítás nem teszi lehetővé a berendezés véletlenszerű zárását. Beszerelés után a rendszer nem bontható meg. A váltózár blokkolja a váltókart, vagy szükség esetén a váltómechanizmust is, kézi váltós gépkocsinál hátramenet helyzetben, automata és automata/szekvenciális váltónál "parking" fokozatban. A szerelés módja nem teszi lehetővé a váltózár utcán történő kiszerelését.
Diamond-lock
A Diamond-lock váltózárnak két típusa létezik, a hagyományos "stift-lock" zár, amikor is egy 13-19 cm-es acél stiftet kell kivenni nyitáskor és a helyére tolni záráskor. Ennél a megoldásnál gyakran hagyományos módon, az alváz megfúrásával történik a konzolvas rögzítése az alvázhoz, bonthatatlan kötéssel, de létezik hozzá már autó-specifikus konzol, ami azt jelenti, hogy azt az autó gyári csavarpontjaira szerelik.
Abban az esetben, ha szükséges, a zár úgy van kialakítva, hogy a mechanika (bowden, rúd) is védve legyen a váltókarról történő leakasztás ellen egy ún. segédvassal, aminek a fölszerelésével direktben a mechanikát és nem a váltókart blokkolják.
A Diamond-lock másik típusa az ún. "comfort-lock", amelynél már nem kell egy acéltüskével bajlódni, hanem egy direkt áttétel segítségével kulcs forgatásakor betolódik a záróstift a helyére, nyitáskor pedig kihúzódik onnan. Természetesen a stift mozgását a kezelő nem érzékeli, az a boksz, vagy a kulissza alatt történik, a kezelő csak egy kulcslyukat lát a box oldalán. Kilógása a box oldalán kb. 1-1,5 cm, és a váltókar síkjától előrébb esik. Betétje a svájci eredetű KABA, ami a biztonsági zár piacon az egyik etalon.
Bear-lock
A Bear-lock sebességváltózárak a nagyfokú biztonság illetve kedvező áruk mellett rendkívül egyszerű és gyors beszerelhetőségük miatt váltak közkedvelté. A váltózárnak két típusát különböztetjük meg, a hagyományos stiftes zárat és a legújabb, "press & lock" fantázianevűt. A Bear-lock press & lock záraknak is több fajtája van. A hagyományos "ki-beugrós" betétfejesnél záráskor a kiálló betétfejet (ez maximum 2 cm) egy toló-fordító mozdulattal a helyére nyomjuk kulcs nélkül, és kulcs elfordítása után visszapattan alaphelyzetbe, tehát semmit nem kell kivenni!
Megjelentek az olyan zárak, amelyeknél a betétfejen csak fordítani kell egy negyedet kulcs nélkül. Itt benyomni sem kell már semmit, és kulcs ellenfordításával nyit.
Hogy melyik autótípushoz melyik zár kapható, azt kizárólag a gyártó dönti el, a beszerelőnek ebbe nincs beleszólása. Mindegyik Bear-lock váltózár típushoz 3 kulcs és egy kódkártya jár, amellyel a későbbiek folyamán annak birtokosa szükség esetén kulcsot tud másoltatni.
Defend-lock
A modern, professzionális váltózárak fő ismérve, hogy típus-specifikusak, azaz a legjobb hatékonyság elérése érdekében az adott autótípusra szabottak. A Defend-lock záraknak 4 fő típusa létezik, amelyek közül az autó típusa szabja meg, hogy melyiket kell beszerelni. A gondos anyagválasztásnak, a magas szintű technológiának és a precíz tervezésnek köszönhetően a Defend-lock modellek tökéletesen védettek törés, fúrás és zárkihúzás ellen.
A váltózárak beszerelése során általában nincs szükség az autó fém alkatrészeinek átalakítására, azaz nem kell a járművet fúrni, faragni, mert a tekintet elől rejtett helyeken a váltózár bonthatatlan csavarkötéssel kapcsolódik a karosszériához.
Defend-matic
A Defend Matic a Defend Lock prémium kivitele. Ötvözi a Defend Lock védelmét az elektromechanikus vezérlés kényelmével. A váltózár működése egy chip segítségével történik, kulcsot nem kell használni. Az utastér egységét nem bontja meg, az érzékelőt a megrendelő kívánsága szerint helyezik el.
Tytan-Dipol
A Tytan-Dipol sebváltózár szerelése bonthatatlan kötéssel történik a váltókulisszára, a boksz alá törőfejes csavarok ill. anyák segítségével, a gyári pontok felhasználásával, így az autó garanciája ebben az esetben sem sérül. Két típusa is létezik: csak kiugró változat, és a tárcsás ABLOY zárszerkezet - fúrás, zárbetörés, fésűs nyitás ellen. Ez utóbbi különösen erős védelmet jelent, a szakemberek is kiválónak értékelik.
Pedálzárak
Érdekes megoldások, egyelőre nem elterjedtek a nehézkes fel- és leszerelhetőségük miatt, de egyediségük hathatós védelmet képes nyújtani. Előnyük, hogy az autóban ülve nem iktathatók ki, a tolvajnak muszáj a nyitott ajtón keresztül "dolgoznia". Váltózárral kiegészítve még hatékonyabb lehet.
Szelepőr
A szelepőr elnevezésű gépjármű lopásgátló eszköz olyan zseniális, mint amilyen egyszerű: a fizika legalapvetőbb törvényszerűségeit használja fel működéséhez, semmilyen energiaforrást nem igényel.
Megállás után egyszerűen fel kell helyezni a gépkocsi kerekére (a korábban felcsavarozott adapterre), majd a mellékelt kulcs segítségével lezárni. Lezárt állapotban pedig nem lehet többé levenni a szelepről.
A szelepőr jogosulatlan használat esetén automatikusan aktiválja magát. A forgó keréken ébredő centripetális erő elmozdítja a fejben található súlyt, s ez egy belső rudazat segítségével leereszti a gépjármű kerekét. Biztonsági okokból a leeresztés folyamatosan és nem hirtelen történik, de mintegy 500 méter megtétele alatt a kerékben lévő levegő nagy része távozik, s ezzel a további használatot lehetetlenné teszi.
UV gravírozás (kiegészítő védelem)
A holland Permanentmark Security Systems cég termékeivel több, mint 700 000 gépkocsit jelöltek már meg. A Permanentmark újdonsága a csak UV-fényben látható biztonsági jelölés a karosszéria-elemeken. Az ötlet nem új, csak a technológia, amelynek segítségével sokkal szélesebb körben elérhetővé válik. A rendszer legnagyobb előnye, hogy egyszerre használ látható és láthatatlan jelöléseket, így elkerülhetővé válik, hogy későn, csak az eltulajdonítás után derüljön ki a gépkocsi nyomon követhetősége.
A Permanentmark rendszerrel belegravírozható a gépjármű alvázszáma az összes üvegbe és a karosszériaelemek belső felületére (alapból 24 jelölés). Opcionálisan a lámpák, a könnyűfém felnik és a belső műanyagok is jelölhetőek. A gravírozás nem egy egyszerű felületi jelölést jelent, hanem mély, kémiai maratást, ami csak a felület rongálásával távolítható el. Az üveg jelölése esetén nem keletkeznek felületi mélyedések, mint a homokfúvásos gravírozásnál, továbbá az eredmény sokkal diszkrétebb, nem csúfítja el a gépjárművet. A karosszériaelemeken a jelölés csak UV-sugárzás hatására látszik, de a nyári időszakban az erősebb UV-A és UV-B sugárzás miatt szabad szemmel alig észrevehetően láthatóvá válik.
Az eljárás fedőlakk nélküli fényezésen nem végezhető el, de a normál fényezésű gépkocsik a 90-es évek közepétől már fedőlakkal rendelkeznek.