Bármilyen kerti gépet vásárolunk is, több szempontot kell figyelembe vennünk a hajtás kiválasztásánál. A villanymotoros gépek mellett szól az alacsonyabb zajszint, a jellemzően kedvezőbb ár, és a környezetbarát működés. Benzinmotoros eszközt ezzel szemben akkor célszerű választani, ha nincs elektromos hálózat a közelben, vagy egyszerűen nem szeretnénk hosszú kábelekkel bajlódni. A belsőégésű motorral hajtott berendezések általában nagyobb teljesítménnyel is bírnak elektromos társaiknál.
Üzemanyag
A legelterjedtebb benzinmotoros kerti gépek a láncfűrész, fűkasza, fűnyíró, rotációs kapa, illetve kicsit jobban kiterjesztve a kört; az áramfejlesztő aggregátor. A kereskedelemben kapható benzinmotoros berendezések döntő többsége kétütemű motorral hajtott. Speciális porlasztójuk lehetővé teszi, hogy bármilyen helyzetben működjenek. Ezek korszerű, de kényes erőforrások, fontos, hogy az előírt benzin-olaj keverési arányt pontosan betartsuk, és csak jó minőségű kenőolajat használjunk. Elsődlegesen mindig a gyártó előírásait kell figyelembe venni, de van néhány általános szabály.
A kétütemű motorok minimálisan 91-es oktánszámú, ólmozatlan, normál üzemanyaggal működtethetőek. Ha ilyen üzemanyag nem áll rendelkezésre, magasabb oktánszámú üzemanyagot is lehet használni, ez nem lesz káros hatással a motorra. A megfelelő kenéshez kétütemű motorolajat használjunk, ez 2T jelzéssel kapható a benzinkutaknál, illetve a mezőgazdasági boltokban. Ez a fajta olaj biztosítja csak a megfelelő keveredést a benzinnel, illetve megfelelő arányban használva nem okoz jelentős lerakódást. A keverési arány minden esetben megtalálható a gép kezelési könyvében.
Általában az 50:1 vagy az 40:1 arány az elterjedt, azaz 40 liter benzinhez 1 liter kétütemű olajat kell töltenünk. Az üzemanyag/olaj-keverék elkészítéséhez először is keverjük el a teljes olajmennyiséget a szükséges üzemanyag-mennyiség felével, majd adjuk hozzá a maradék üzemanyagot is. Alaposan rázzuk össze a keveréket, mielőtt betöltenénk a gép tankjába. A biztonságos működés érdekében nem szabad az előírtnál nagyobb mennyiségű motorolajat alkalmazni a keverékben. Ettől csupán fokozott mértékben keletkeznek égéstermékek, amelyek szennyezik a környezetet és dugulást okoznának a henger kipufogó-csatornájában és a kipufogódobban is. Emellett az üzemanyag-fogyasztás emelkedik, a teljesítmény pedig visszaesik.
Mindig csak annyit keverjünk be, amennyit várhatóan 4 hét alatt elhasználunk, az üzemanyag ugyanis nem tárolható korlátlan ideig, a benne lévő olaj idővel elveszítheti kenési tulajdonságait. Stabil vagy hordozható aggregátoroknál előfordul, hogy a keverék képzését maga a gép végzi el, ebben az esetben a kétütemű olajat és a benzint külön-külön tartályokba kell önteni. Minden elindításkor vessünk egy pillantást az olajszintre!
Az utóbbi években gyorsan terjednek a környezetbarát, négyütemű motorral hajtott kerti gépek is. Ezek - a gépkocsikhoz hasonlóan - tiszta benzinnel (általában 95-ös oktánszámúval) és karteres olajozással működnek. Az előírt olajat az olajbetöltő nyíláson keresztül tölthetjük be, vigyázzunk, hogy ne tévesszük össze az üzemanyag töltőnyílásával. Az olajra hasonló szabályok érvényesek, mint a gépkocsiknál: Pontosan olyan olajat használjunk, amit a gyár előír, és évente akkor is cseréljük le a kenőanyagot (az olajszűrővel együtt), ha keveset használtuk a gépet.
Lánckenés
Láncfűrész esetén alapvető fontosságú a gyorsan mozgó lánc kenése. Ez egyrészt csökkenti a kopást, másrészt megakadályozza a korróziót. A lánc és a vezetőrúd kenésére a tapadó-képességet növelő adalékanyagot tartalmazó olajat, hétköznapi nevén láncolajat kell használni. A tapadó-képességet növelő adalékanyag megakadályozza, hogy az olaj túlságosan gyorsan leszóródjon a láncról. Ne használjunk tehát hagyományos motorolajat, különösen ne fáradtolajat, ezeknek ugyanis túl kicsi a viszkozitása, könnyen lerepülnek a láncról, nem töltik be kenési funkciójukat.
A környezet védelme érdekében ajánlatos biológiailag lebontható lánckenőolajat használni. Előfordulhat, hogy a biológiailag lebontható olaj használatát a helyi rendelkezések elő is írják. A biológiailag lebontható olajok csak korlátozott ideig maradnak stabilak, és (a tartályon jelölt) gyártástól számított 2 éven belül fel kell használni őket.
Ha hosszabb (vagyis a láncolaj lejárati idejét meghaladó) ideig nem tervezzük a fűrész használatát, akkor ürítsük ki az olajtartályt, töltsünk be kis mennyiségű normál motorolajat (SAE 30), majd egy kis ideig járassuk a fűrészt. Erre azért van szükség, hogy az összes visszamaradt biológiailag lebontható olaj ki- és leöblítődjék az olajtartályból, az olajadagoló rendszerből, valamint a láncról és a vezetőrúdról. Számos ilyesfajta olaj ugyanis hajlamos idővel ragacsos maradványokat maga után hagyni, amelyek kárt tehetnek az olajszivattyúban és más alkatrészekben.
Elégtelen lánckenés nélkül tilos a láncfűrésszel dolgozni. Ettől ugyanis csökkenne a lánc és a vezetőrúd üzemi élettartama. A munka megkezdése előtt ellenőrizzük a tartály olajszintjét és az olajadagolást a következő módon. Tartsuk a járó fűrészt kb. 15 cm-rel egy újságpapir előtt. Elégséges kenés esetén vékony olajnyomot fogunk látni, mivel a láncról egy kevés olaj leszóródik.