Elektromos csónakmotorok

2009-08-05 18:22:48 | Módosítva: 2009-08-10 21:46:22

Vízparton, tengerparton nyaralók, horgászok bizonyára sokszor irigykedve nézik a hangtalan és szagtalan elektromos motorcsónakokat. Sok hazai tavunkon – pl. a Balatonon - nem is szabad használni csak ilyen motoros vízi járművet. Pedig ez a kategória, egy könnyű, felfújható csónaktesttel, talán nem is olyan elérhetetlen, mint a nagyobb motorcsónakok, pláne yacht.

A hazai piacon alapvetően a következő elektromos csónakmotorokat találhatjuk, amelyek külmotor jelleggel szerelhetők fel hajókra, csónakokra, gumicsónakokra:

  • 12 V-os akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
  • 24 V-os (2 db sorba kapcsolt) akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
  • Fokozatos vezérlésű elektromos csónakmotorok (például: 5 fokozat (sebesség) előre és 2 fokozat hátra stb.)
  • Folyamatos (fokozat nélküli) előre - hátra vezérléssel ellátott elektromos csónakmotorok (többnyire nagyobb teljesítményű, 12 és 24 V-os motoroknál alkalmazzák ezt az elektromos csónakmotor vezérlést)
  • Külön kategóriát képeznek a Torqeedo elektromos csónakmotorok, melyek Li-Ma (lítium - mangán) beépített akkumulátorral üzemelnek

Az elektromos csónakmotorokat az általuk kifejtett tolóerővel jellemezhetjük a legjobban. A tolóerő az az erő, amit a csónakmotor a propeller segítségével a vízre kifejt. A tolóerő kifejezhető kp-ban és angol mértékegységben - lbs-ben (0,451 lbs = 1 kp). A modellmegjelölésben szereplő szám általában a tolóerő kp-ban vagy lbs-ben. Péládul egy Rhino RVX44 elektromos csónakmotor 44 lbs tolóerővel rendelkezik.
Amennyiben az elektromos csónakmotor optimálisan van a csónak tükrére erősítve (a propellerkör felső éle 3-5 cm-rel van a csónak feneke alatt), ez jelenti a maximális sebesség, minimális fogyasztás esetét - vagyis az adott akkukapacitással elérhető legnagyobb távolságot.
Az elektromos csónakmotorok általában a csónakok, hajók tükrére, tartóbakra szerelhetők. Speciális igényekre egyes elektromos csónakmotorok a hajó orrára szerelt kivitelben, illetve a csónakmotor kavitációs lapjára szerelt kivitelben is rendelhetők.

Akkumulátorok

Az elektromos csónakmotorokhoz használjunk munkaakkumulátorokat, melyek állandó terhelés elviselésére készültek. Az autó indítóakkumulátorok pillanatnyi nagy indítóáramra készültek, és megviseli őket a folyamatos terhelés.
Az akkumulátorok töltését Ah-ban (amperóra) adják meg. Egy 100 AH-as ólomakkumulátort max. 60-65 %-ban szabad kisütni, tehát a rendelkezésünkre álló kapacitás kb. 60-65 Ah. Például ha csónakunkat egy RVX 34-es elektromos csónakmotorral hajtjuk, annak áramfelvétele 2-es fokozatban kb. 11 Ah, ekkor ebben a fokozatban, állandó üzemben 6-6,5 órát hajózhatunk. Az ólom/savas akkumulátorokkal ellentétben a Lítium-Mangán akkumulátoroknál 80-95 %-os kisütés is lehetséges az akkumulátor károsodása nélkül.
Soha ne indítsuk az elektromos csónakmotort a legmagasabb fokozatban - ez csak az akkumulátor gyors lemerülését eredményezi. Például az említett RVX 34-es 5-ös fokozatban, gyorsításban képes 40 A-t is felvenni - ez így már csak 1,5 órás üzemet tesz lehetővé. Általánosságban érvényes szabály, hogy elektromos csónakmotort a motor és az akkumulátor érdekében "félgáz" körül járassunk. A hajó úgysem jön "siklásba" ezekkel a teljesítményekkel, de nem is ez a cél.
Általában javasoljuk a következõ elektromos csónakmotor/akkumulátor párosítást:

ELEKTROMOS CSÓNAKMOTOR MÉRETE AKKUMULÁTOR
KAPACITÁSA (AH / V)
18 lbs
50 Ah (12 V)
28 lbs
60 Ah (12 V)
34 lbs
70 Ah (12 V)
44 lbs
80 Ah (12 V)
54 lbs
100 Ah (12 V)

80 lbs

2x100 Ah (24 V)

Digitális akkuteszter elektromos csónakmotoroknál

Nagy segítség horgászoknak! A Zebco cég Rhino RVX motorjaiban egyedülálló módon egy digitális akkutesztert is beépítettek, amely az akkumulátor sarukon jelentkező feszültség mérése alapján adja meg a még rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást. Ez egy 0-tól 10-ig megadott skálán értékeli a helyzetet, így nem érhet bennünket meglepetés.
Ilyen akkutesztereket a kereskedelemben is lehet vásárolni, ezek ára 8-18.000,-Ft között változik minőségtől függően.

Forrás: MERCURY INTERSERVICE Kft.

 

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!


Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Kabinos önegyensúlyozó motorkerékpár

Az amerikai Lit Motors C-1-es kompakt akkumulátoros motorkerékpárt fejlesztett ki.


Autógáz tapasztalatok

Az autógáz egységára jelentősen olcsóbb, mint a benziné, ennek ellenére mégsem éri meg mindenkinek. A tényeken túl sok homályos információ és tévhit kering e témában. Írásunkkal szeretnénk tiszta...