A hazai piacon alapvetően a következő elektromos csónakmotorokat találhatjuk, amelyek külmotor jelleggel szerelhetők fel hajókra, csónakokra, gumicsónakokra:
- 12 V-os akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
- 24 V-os (2 db sorba kapcsolt) akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
- Fokozatos vezérlésű elektromos csónakmotorok (például: 5 fokozat (sebesség) előre és 2 fokozat hátra stb.)
- Folyamatos (fokozat nélküli) előre - hátra vezérléssel ellátott elektromos csónakmotorok (többnyire nagyobb teljesítményű, 12 és 24 V-os motoroknál alkalmazzák ezt az elektromos csónakmotor vezérlést)
- Külön kategóriát képeznek a Torqeedo elektromos csónakmotorok, melyek Li-Ma (lítium - mangán) beépített akkumulátorral üzemelnek
Az elektromos csónakmotorokat az általuk kifejtett tolóerővel jellemezhetjük a legjobban. A tolóerő az az erő, amit a csónakmotor a propeller segítségével a vízre kifejt. A tolóerő kifejezhető kp-ban és angol mértékegységben - lbs-ben (0,451 lbs = 1 kp). A modellmegjelölésben szereplő szám általában a tolóerő kp-ban vagy lbs-ben. Péládul egy Rhino RVX44 elektromos csónakmotor 44 lbs tolóerővel rendelkezik.
Amennyiben az elektromos csónakmotor optimálisan van a csónak tükrére erősítve (a propellerkör felső éle 3-5 cm-rel van a csónak feneke alatt), ez jelenti a maximális sebesség, minimális fogyasztás esetét - vagyis az adott akkukapacitással elérhető legnagyobb távolságot.
Az elektromos csónakmotorok általában a csónakok, hajók tükrére, tartóbakra szerelhetők. Speciális igényekre egyes elektromos csónakmotorok a hajó orrára szerelt kivitelben, illetve a csónakmotor kavitációs lapjára szerelt kivitelben is rendelhetők.
Akkumulátorok
Az elektromos csónakmotorokhoz használjunk munkaakkumulátorokat, melyek állandó terhelés elviselésére készültek. Az autó indítóakkumulátorok pillanatnyi nagy indítóáramra készültek, és megviseli őket a folyamatos terhelés.
Az akkumulátorok töltését Ah-ban (amperóra) adják meg. Egy 100 AH-as ólomakkumulátort max. 60-65 %-ban szabad kisütni, tehát a rendelkezésünkre álló kapacitás kb. 60-65 Ah. Például ha csónakunkat egy RVX 34-es elektromos csónakmotorral hajtjuk, annak áramfelvétele 2-es fokozatban kb. 11 Ah, ekkor ebben a fokozatban, állandó üzemben 6-6,5 órát hajózhatunk. Az ólom/savas akkumulátorokkal ellentétben a Lítium-Mangán akkumulátoroknál 80-95 %-os kisütés is lehetséges az akkumulátor károsodása nélkül.
Soha ne indítsuk az elektromos csónakmotort a legmagasabb fokozatban - ez csak az akkumulátor gyors lemerülését eredményezi. Például az említett RVX 34-es 5-ös fokozatban, gyorsításban képes 40 A-t is felvenni - ez így már csak 1,5 órás üzemet tesz lehetővé. Általánosságban érvényes szabály, hogy elektromos csónakmotort a motor és az akkumulátor érdekében "félgáz" körül járassunk. A hajó úgysem jön "siklásba" ezekkel a teljesítményekkel, de nem is ez a cél.
Általában javasoljuk a következõ elektromos csónakmotor/akkumulátor párosítást:
ELEKTROMOS CSÓNAKMOTOR MÉRETE AKKUMULÁTOR
|
KAPACITÁSA (AH / V)
|
18 lbs
|
50 Ah (12 V)
|
28 lbs
|
60 Ah (12 V)
|
34 lbs
|
70 Ah (12 V)
|
44 lbs
|
80 Ah (12 V)
|
54 lbs
|
100 Ah (12 V)
|
80 lbs |
2x100 Ah (24 V)
|
Digitális akkuteszter elektromos csónakmotoroknál
Nagy segítség horgászoknak! A Zebco cég Rhino RVX motorjaiban egyedülálló módon egy digitális akkutesztert is beépítettek, amely az akkumulátor sarukon jelentkező feszültség mérése alapján adja meg a még rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást. Ez egy 0-tól 10-ig megadott skálán értékeli a helyzetet, így nem érhet bennünket meglepetés.
Ilyen akkutesztereket a kereskedelemben is lehet vásárolni, ezek ára 8-18.000,-Ft között változik minőségtől függően.
Forrás: MERCURY INTERSERVICE Kft.