A szerelők rémálma közé tartozik a magát szakembernek képzelő ügyfél és az általa kért javítási feladat ellátása. Íme egy példa. Kedves ügyfelünk rendelkezett egy hat-hét éves AWG típusú automata mosógéppel. Mivel rendellenességet tapasztalt a gép működése közben, arra a következtetésre jutott, hogy a felmerült hibákat saját maga fogja elhárítani. A hibákról a gépet használó felesége tájékoztatta barátunkat, aki nagy vehemenciával neki is fogott a gép szétszereléséhez.
Az alaphibáról később a szerelő érdeklődésére a ház asszonya a következőket
mondta: "Sok a víz a gépben és teljesen teletölti a dobot, de a vízvétel nem
áll le."
A barátunk arra a következtetésre jutott, hogy a programkapcsoló hibásodott meg, ennek a hibának az elhárítására a legegyszerűbb feladat, ha kicseréli az egész kapcsolóegységet. Hosszas érdeklődés, telefonálgatás után megtudta, hogy hol lehet beszerezni az általa hibásnak vélt alkatrészt. Kissé ugyan sokallta az árát, de fő az önbizalom elv alapján megvásárolta, természetesen nem minta alapján, mivel a minta még a gépben pihent. Kitöltötte a megrendelőlapot, és várt türelmesen a csomagos postás megérkezésére.
Az idő telt-múlt, de egyszer elérkezett néhány hét után a várva várt nap. Megjött a méregdrága alkatrész, ami természetesen az eredetivel nem volt azonos. Barátunk deduktív módon nekilátott a programkapcsoló cseréjének. Egymás mellé tette a két kapcsolót és számozás alapján helyezte a vezetékeket a helyükre. Néhány vezeték ugyan kimaradt, de ez nem zavarta, mondván van ott elég! Elkészült a mű, víz csatlakoztatva, áram a konnektorban, tehát csak be kellett kapcsolni a gépet.
Az egész család a helyszínen várta a fejleményeket. Az asszony ugyan már unta
a kézi mosást, de a gyerekek élvezték az apjuk ügybuzgalmát, az apa meg a közel
húszezer forint befektetésének a hasznát várta. Nem történt semmi. A gép csendben
várta a szakember orvosló kezét, nem indult, és nem volt hajlandó életjelt
sem adni. A család elkeseredettségében már azon volt, hogy vesznek egy új gépet
a lustálkodó régi helyett. Ekkor jött az isteni szikra: "Mi volna, ha szerelőt
hívnánk?"
Az elgondolást tett követte, és máris hívták az első elérhető szerelőt. Szakértőnk, meghalván a hiba okát, először is jót nevetett, majd a helyszínen elmagyarázta mindent tudó ügyfelének, hogy rossz irányban tapogatva, rossz hiba-megállapítást hozott, mert a gépüknél nem a legdrágább alkatrésze okozta a problémát, csupán csak egy kis dugulás volt az, ami a panaszokat eredményezte. A hibaelhárítás művelete néhány perces munkával megoldódott, de a barátunk által okozott elkötések rendbehozatala csak hosszú és fáradságos munkával volt orvosolható.
Következtetésként először is annyit, hogy bízzuk a szakemberre a fődarabok cseréjét, mert nem biztos, hogy anyagilag jól járunk az ilyen barkácsolásokkal. Házilag is végezhetünk javítási feladatokat, de célszerű előtte az alap információkkal megismerkedni. Esetünkben a következőképpen kellett volna eljárnia barátunknak:
Rajzunkon és képünkön (1) látható a hibát okozó alkatrész, és végigkövethető annak elvi működése. A hiba kiváltó oka a szennyeződés a légsűrítő csőben. Ennek hatására nem alakul ki nyomásváltozás a szintszabályzóban, a nyomásérzékelő kapcsoló (2) nem kap jelet, és a készülék valóban folyamatosan vizet vesz, mert nincs ami szükséges időpontban, megszakítaná a mágnesszelep áramkörét. Elhárításának egyszerű a módja.
Tisztítsuk ki a mágnes-szelep előtti csővezetékeket (3) a szabad levegő áramlásának a biztosítása érdekében. Az rajzon szereplő 11-12-es szám a szintszabályzó számozását jelenti. Ezen érintkezők alaphelyzetben zárt érintkezőpárok, de ilyenek a 21-22, 31-32-es számmal ellátott érintkezők is. Azok a gép működéséhez szükséges különböző vízmagasságokat kapcsolják, de működésüket tekintve ugyanazt a feladatot látják el.
Ha olyan a hiba természete, hogy az nem egyértelmű a számunkra, olcsóbb a szakembernek szólni, mint olyan munkálatokat végezni melyekkel nem vagyunk tisztában, ismeretanyag hiányában. A meghibásodások zöme általában egyszerűbb, mint azt a laikus ember gondolná, látható esetünkben is.
Egy szerelő naplójából 1.
Érdekes és talán tanulságos, néha mulatságos eseteket mutatunk be egy szervizes szakember tapasztalatai alapján kedves olvasóinknak. Ezek az esetek megtörténtek az elmúlt évek alatt, de természetesen csak az események valódiak a szereplők nem. Tanuljunk más kárán, ez kevesebbe kerül.
További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!
Szólj hozzá a cikkhez!
Be kell jelentkezned,
hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.
Javítsuk vagy cseréljük?
Sokszor hallhatjuk azt az érvelést, hogy túlságosan gyorsan dobjuk ki használati tárgyainkat, gépeinket, ha a legkisebb gond van velük. Pedig még gond nélkül meg lehetne javítani, és utána újra...
Kisipari munkadíjak
Hazánkban a szerelők, mesterek szolgáltatásai szabadárasak, azaz érdemes alkudozni, és több árajánlatot is kérni. Az eltérések jelentősek, akár 30-50 százalékosak is lehetnek, ami több mindentől...