Karosszériajavítás kihúzással

Minden autós rémálma, hogy a szabadban parkoló autóján egyszer csak "feltűnik" egy horpadás vagy egy vandál karcolás. A tettes persze már messze jár, így magunknak kell kifizetni a javíttatás költségeit. Szerencsére vannak olyan módszerek, melyekkel drága elemcsere nélkül, relatív olcsón varázsolhatjuk újjá a karosszériát.

Jól ismert, sok autón megfigyelhető sérülés a kocsi oldalára rányitott ajtó, nekitolt bevásárlókocsi nyoma. Főleg bevásárló központok parkolójára jellemző "balesetek" ezek. Nem vészesek, de roppant idegesítőek. Javításuknál szóba jöhet az egész karosszéria elem cseréje, vagy az ennél sokkal gyorsabb, olcsóbb eljárás a horpadások kihúzása. Általában a festékréteg nem sérül, ezért újrafestésre nincs szükség, de amikor valami fémes dolog okozta a sérülést, többnyire a lakk is sérül, ami jobb esetben visszacsiszolással, majd polírozással, rosszabb esetben spotfestéssel javítható.

Horpadások javítása

A kihúzásos módszer lényege, hogy műanyag tappancsokat ragasztanak a horpadás mélyére, és azokat megfogva speciális célszerszámokkal kihúzzák a hozzáragasztott fémet. Természetesen szinte minden sérülésnél több lépcsőből áll a művelet. A tappancsokat meleg ragasztóval (ragasztópisztollyal) erősítik a lakkozott felületre. Melegen viszik fel, egy perc alatt köt. Nagyobb horpadásnál egy karos kihúzó berendezés segít, kisebbeknél finomabb, kézi alkalmatossággal dolgoznak.
Miután kijjebb jött a horpadás, folyadékot spriccelnek a ragasztóra, majd egy csavarintás, és a tappancs elválik a fémtől, nem marad nyoma. Általában 8-10-szer végzik el a műveletet, mindig máshová ragasztva a kihúzóbütyköt. Minden egyes ragasztás előtt filctollal jelölik be a tappancsok pontos pozícióját. A folyamat vége felé picit mindig jobban meghúzzák, mint kéne, majd kicsi fémkalapáccsal alakítanak rajta. Ez első hallásra nem hangzik valami bíztatóan, de a festék, illetve a rajta lévő lakk olyan rugalmas, hogy finom ütögetésre nem pattan le, a dudor viszont nyom nélkül eltűntethető. A nagyobb horpadásokkal anyagnyúlás is felléphet, de ügyes kézimunkával, kalapálgatással ez is eltüntethető. A művelet nagyjából negyed óráig tart.
Fényezés nélküli karosszériajavítást leglátványosabban jégkárt szenvedett autón lehet elvégezni. Ilyenkor festék nélkül javítanak meg 6-700 horpadást, a javítási költség a klasszikus elemcserés feléből-kétharmadából megvan. Motorkerékpártankok horpadás javítására is kiváló a módszer, bár sokkal nehezebb a javítás, mert a tankok anyaga jóval vastagabb egy átlagos karosszériaelemnél.

Küszöbök javítása

Akinek már volt dolga vele, az tudja, hogy sérülés szempontjából a legproblémásabb karosszériaelem a küszöb. Ha valamivel meghúztuk, behorpasztottuk, akkor általában csak nagy rombolás árán lehet helyrehozni. Klasszikus esetben kibelezéssel, kiflexeléssel kell kezdeni, majd keríteni kell hozzá valahonnan egy új küszöböt. Az alkatrészárakat ismerve jobb bele sem gondolni, hogy mennyibe kerül ez, és egyáltalán mikor érkezik meg a gyártótól. És még csak ezek után jön a visszahegesztés, üregvédelem, glettelés, fényezés, belső részek visszaszerelése stb.
A "kihúzós" módszer ennél jóval egyszerűbb és olcsóbb. Először fémtisztára csiszolják a sérült felületet, majd a főszerepet egy különleges ponthegesztő berendezés veszi át. Ez a ponthegesztő egy picike ponton megfogja a fémet, majd kirántja a berendezés szárán levő súlyt. A kalapácsszerű ütéstől a fém is kifelé mozdul. Majd finom csuklómozdulat, és a ponthegesztő feje el is válik az acéltól. Pár milliméterre megint egy ilyen ponthegesztés, és így tovább.
Körülbelül két másodpercenként lehet sorjázni az ütéseket. Szemmel láthatóan mozdul a küszöb kifelé. Az eljárás elve nem újdonság, eddig is használtak ilyen jellegű karosszériás szerszámot, csak úgy, hogy előbb drótokat hegesztettek az acélhoz, majd azokat megszorítva húzták ki őket.
Egyszerűségén és olcsóságán kívül a ponthegesztős módszernek még egy előnyös tulajdonsága van: mivel csak pici meleg pontokkal operál, nem melegszik fel a fém annyira, hogy megsérüljön az alvázvédelem.
Miután a munka első felével elkészültek, előkerülnek a hagyományos eszközök is az élek kialakításához. A horpadásjavításhoz hasonlóan a küszöb javítása is kb. negyed óráig tart. Ha esetleg van olyan pont, amit nem lehetett kihúzni, ott nem gittel töltik ki a helyet, hanem egy klasszikus, de mára nem sok helyen alkalmazott anyaggal: ónnal. Több munka, az kétségtelen, de tartósságban verhetetlen.

Utólagos festés

Régebben ködölésnek hívták azt az eljárást, amikor az elemnek csak egy bizonyos részét fényezték a gyári színre. A korszerű festék- és lakkanyagokkal észrevehetetlen a javítás. Gyakran egészen kicsiny felületen retuspisztollyal javítanak a fényezésbe. Az eljárással rengeteg festéket, időt és energiát lehet megtakarítani. Mivel a modern felüllakozott festékek 50 mikron körüliek, szerencsés esetben 20-25 mikront "le lehet szedni" úgy, hogy újrapolírozással észrevehetetlen a hiba.
Egyes esetekben, ha belejavításos spotfestésre van szükség - például kulcsos karcolásoknál - ultraibolya sugárzásra száradó lakrendszert alkalmaznak. Négy perc alatt szárad a gitt, négy perc alatta a kitöltő anyag, négy perc alatt a lakk. Mind egykomponensű anyag, a katalizátor szerepét az UV-sugárzás tölti be. A lakk négy perc után polírozható. És ami a legfontosabb: a festés nélküli horpadásjavítással nem növeltük a rétegvastagságot. Ha mégis klasszikus úton, gletteléssel, újrafényezéssel javították volna az autónkat, a következő tulajdonos könnyen gyanakodhat valami nagyobb sérülésre egy festékvastagság-vizsgálat során. Az eredeti rétegvastagság megtartásával tehát értékmegőrzést is végeztünk.

További érdekes cikkeinkről se maradsz le, ha követed az Ezermester Facebook oldalát, vagy előfizetsz a nyomtatott lapra, ahol folyamatosan újdonságokkal jelentkezünk!

Bérces Balázs

Szólj hozzá a cikkhez!

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass a cikkekhez!
Ezermester, Facebook, vagy Google fiókkal is bejelentkezhetsz.

Karosszéria fényezése, felújítása

Az autók nagy része a szabadban parkol, így fokozottan ki van téve a felületükre károsan ható erős napsugárzásnak, a savas esőknek és a levegőből a felületükre rakódó különféle szemcsés és ragacsos...


Autófóliázás

Az autó komoly érték és fontos része mindennapi életünknek, így az autó és az utasok védelme is egyre fontosabbá válik. Újabban – az igényekhez igazodva – divatba jött a karosszériák teljes,...